Varierande GPU clock - men bara ibland?

Permalänk
Medlem

Varierande GPU clock - men bara ibland?

EDIT: Visade sig vara en gammal version av GPU Tweak II och i kombination med nya Nvidia drivrutiner som ställde till det.

Asus Strix 1080 ti beter sig konstigt (eller så är det GPU Tweak II som gör det) men jag upplever lite random FPS drops i bland i No mans sky och kollade därför hur GPU rullar. Då såg jag ett väldigt konstigt mönster, där den gick upp och ned hela tiden. Detta syntes dock bara i GPU Tweak, medan i GPU-Z såg det normalt ut. Testar jag sedan t ex Heaven, så visar GPU Tweak fullt blås på clock. Vad tror ni? (se skärmdump)

Permalänk
Medlem

@HawkEye:

Jag använder GPU-tweak II med för mitt 1070 strix OC och det är samma problem för mig. Ibland så stannar clocks på sin standardnivå (eller boostar upp om kortet pressas) under flera timmars spelande och ibland buggar programmet ut och klockar upp och ned var femte sekund eller så. Lösningen för mig blir oftast att starta om både GPU Tweak och spelet, men även ibland datorn.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@Helevete: Men jag funderar om det verkligen stämmer? Eller om det är GPU Tweak som visar fel? Det är väl känt för att vara lite buggigt? Kollar man som sagt på GPU-Z så ser det inte ut så...

Permalänk
Medlem

Här är loggen fr GPU-Z, som visar konstant clock. Såvida den inte dippar mellan dessa mätpunkter, vilket verkar osannolikt;

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Här är loggen fr GPU-Z, som visar konstant clock. Såvida den inte dippar mellan dessa mätpunkter, vilket verkar osannolikt;
https://i.ibb.co/3d1yQq0/Anteckning-2020-07-29-211245.png

Det är känt för att vara lite buggigt men din logg visar bara 3 sekunder, har du någon längre?

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@Helevete: det ser likadant ut i någon minut. EDIT: Ny länk Se här

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

@Helevete: det ser likadant ut i någon minut. Se här

Bruten länk men jag tror dig. Det är fullt möjligt att det är GPU Tweak som visar fel, du kan alltid kontrollera med ytterligare ett program, tex HWInfo64 (som jag upplever visar trovärdiga värden) eller liknande.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Ska testa det (nu har jag lagt upp en ny länk i föregående post)

Permalänk
Medlem

Så här ser loggen ut fr HWInfo, med 50 ms polling rate (dvs stadig clock). Samtidigt ser det ut så här i GPU Tweak... MÅSTE ju vara sistnämda som är ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Installerade en nyare version av GPU Tweak II och nu ser det normalt ut igen