Permalänk
Medlem

Delidd

Är lite sugen på att ta tag i mina höga temps på min 7700k och klocka upp den lite. Jag ligger nu en bra bit över 80c vid spelande med en tystgående Corsair H115i Platinum (att den inte ska vara så tyst som möjligt är inte ett alternativ).

Vad jag är mest rädd för ska gå fel är liquid metall "pastan" som verkar svårjobbad. Hur mycket skillnad vid en delidd får man om man tar en vanlig high performance pasta ställt mot Grizzlys liquid eller blir det inte värt alls då?

Är det värt att lappa cpu´n när man ändå håller på?

Någon som har grejer i att låna/hyra? känns lite onödigt att köpa ett delidd kit för att användas en gång eller finns det någon som med goda referenser pysslar med sånt här som mot en peng kan fixa?

Tala om era erfarenheter. Vad gick bra vad gick dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att inte använda flytande metall när du ändå har plockat sönder processorn. Det tar kanske 10 minuter extra rengöring och 10 minuter extra tid att applicera den flytande metallen jämfört med vanlig kylpasta. Dessa 20 minuter är enligt mig ingenting i längden. Jag har inte testat med vanlig kylpasta själv men jag har hört att förbättringen ungefär halveras, alltså runt 10 grader lägre temperatur istället för 20.

Värmedensiteten för en 7700K är inte tillräcklig för att göra lapping värt besväret. Det är mer på processorer som ger av 300+ W på den lilla värmespridaren (typ 10900K eller i7 885K) där det kan göra stor skillnad. En delid är mer än tillräckligt för att få utmärkta temperaturer så länge du inte kör över 1.5 V (vilket anses vara osäkert ändå).

Jag kan fixa en delid om du befinner dig i Stockholm eller kan skicka processorn hit.

Permalänk
Medlem

På min 4770k gjorde det ca 20c vid idle och load. Jag använde genomskinligt nagellack runt om dien då 4770k har gott om kondenstatorer där. Vet ej om det behövs för 7700k på de 4 kontaktytor man ser på bild men förmodligen finns det en liten risk för kortslutning där om metallen läcker utanför efter ett tag. Viktigt att inte applicera mer än vad som behövs, En mycket liten kula räcker till i stort sett hela cpun när man smetar ut den.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Jag deliddade min 8700k, och blev sjukt nöjd! Vrid försiktigt under själva delidd processen. Jag tog genomskinligt nagellack från min sambo och la på de små kontakt ytorna vid själva chippet. Sen tar du mindre flytande metall än vad du tror, den är ganska "dryg". Smeta in chippet och IHS'n. Sen för att limma ihop den igen så tog jag värmebeständig silikon från CASCO, finns på typ bauhaus. Beroende på vart i landet du finns, så kan jag hjälpa dig om du vill (Y)