Dags för uppgradering - VAD SKA JAG HA?!?!

Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering - VAD SKA JAG HA?!?!

Tja!

Undrar dels om jag översatsar med det jag tänker samt om nån vet om det är kompatibelt med nuvarande chassi. Tips och förslag mottages tacksamt!

Chassi - Fractal Define R4 (window)
Moderkort - ASUS Maximus VI Hero
Processor - Intel Core i7-4770K Quadcore 3.5GHz
Grafik - NVIDIA Geforce RTX 2070 Super
RAM - 2x 8GB (plats för 2 till)

Tror väl främst att moderkort, processor och RAM skulle vara det man skulle vilja putsa på, bytte nyligen grafikkortet. Vad tänker ni?

Tacksam för svar!

Edit: (Har kikat lite på detta paket på Komplett https://www.komplett.se/product/1109977/datorutrustning/dator...

Lade till extra info om vad jag själv kollat på
Permalänk
Medlem
Skrivet av pazemo:

Tja!

Undrar dels om jag översatsar med det jag tänker samt om nån vet om det är kompatibelt med nuvarande chassi. Tips och förslag mottages tacksamt!

Chassi - Fractal Define R4 (window)
Moderkort - ASUS Maximus VI Hero
Processor - Intel Core i7-4770K Quadcore 3.5GHz
Grafik - NVIDIA Geforce RTX 2070 Super
RAM - 2x 8GB (plats för 2 till)

Tror väl främst att moderkort, processor och RAM skulle vara det man skulle vilja putsa på, bytte nyligen grafikkortet. Vad tänker ni?

Tacksam för svar!

Edit: (Har kikat lite på detta paket på Komplett https://www.komplett.se/product/1109977/datorutrustning/dator...

Vad kör du för laster till att börja med? Har du nån vettig skärm som får sträcka på benen om du uppgraderar datorn? Krävs det mer prestanda eller är det bara dags för byte för att det är skoj?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Viking
Skrivet av pazemo:

Tja!

Undrar dels om jag översatsar med det jag tänker samt om nån vet om det är kompatibelt med nuvarande chassi. Tips och förslag mottages tacksamt!

Chassi - Fractal Define R4 (window)
Moderkort - ASUS Maximus VI Hero
Processor - Intel Core i7-4770K Quadcore 3.5GHz
Grafik - NVIDIA Geforce RTX 2070 Super
RAM - 2x 8GB (plats för 2 till)

Tror väl främst att moderkort, processor och RAM skulle vara det man skulle vilja putsa på, bytte nyligen grafikkortet. Vad tänker ni?

Tacksam för svar!

Edit: (Har kikat lite på detta paket på Komplett https://www.komplett.se/product/1109977/datorutrustning/dator...

Det där paketet känns ju helt fel eftersom det bara är nionde generationen från Intel, men som tidigare sagt, vad ska den användas till?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Birkus:

Har en AOC Q27G2U, 27", 144Hz, GSync, 2560x1440p och en
ACER GN246HL, 24", 60Hz, 1920x1080p

Spelar mest LoL men har tänkt dra mig in på möjligen några mer krävande spel (Warframe, Witcher, Cyberpunk när det kommer och Skyrim). Använder datorn till allt möjligt, från spel till media till surf. Är väl i nuläget inte en jättestort "behov" men skulle va trevligt att uppgradera då jag byggde ihop alla delar förutom grafikkortet 2012. Onödigt?

Permalänk
Viking
Skrivet av pazemo:

@Birkus:

Har en AOC Q27G2U, 27", 144Hz, GSync, 2560x1440p och en
ACER GN246HL, 24", 60Hz, 1920x1080p

Spelar mest LoL men har tänkt dra mig in på möjligen några mer krävande spel (Warframe, Witcher, Cyberpunk när det kommer och Skyrim). Använder datorn till allt möjligt, från spel till media till surf. Är väl i nuläget inte en jättestort "behov" men skulle va trevligt att uppgradera då jag byggde ihop alla delar förutom grafikkortet 2012. Onödigt?

Okej, det här är iaf mycket bättre för priset än paketet du funderade över:

Men det här kan också vara något att överväga:

Eller:

Eller något av de två sista alternativen med en annan CPU-kylare:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:

Grymt, tack för tips! Första paketet såg intressant ut - har du nån koll på om det får plats i chassit?
Följdfråga på tipsen - har en Seasonic X-650 80 plus GO just nu, något att se över?

Permalänk
Medlem

Spelar man i 1440p är det ingen poäng med att betala mer för ett Intel system. Finns inget grafikkort som är tillräckligt snabbt för att visa några märkbara skillnader mellan AMD och Intel i den upplösningen, lär knappast vara speciellt stor skillnad även med nästa generation GPU's heller.

Kör på detta. Möjligtvis en 3700X CPU istället men det är ingen märkbar skillnad i spel.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte B550 AORUS ELITE (1 749 kr hos Inet)
RAM: G.Skill RipjawsV DDR4-3600 C18 DC (875 kr hos Elektronikwebben)
CPU-kylare: Arctic Freezer 34 eSports Svart/Vit (399 kr hos Inet)
Totalt: 5 008 kr

Permalänk
Medlem

Gillar donners förslag men kan också ta typ
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13890675

Rolig CPU och roliga minnen att klocka/pilla timings med. Bästa CPU för spel i nuläget och du kan i alla fall uppgradera en generation på samma moderkort. Låter inte som du kör jättemycket flertrådat, annars är ju amds motsvarigheter bättre förstås...

Givetvis kan man komma undan mycket billigare också, men som sagt, lite roliga grejer att leka med

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Viking
Skrivet av pazemo:

@Donnerstal:

Grymt, tack för tips! Första paketet såg intressant ut - har du nån koll på om det får plats i chassit?
Följdfråga på tipsen - har en Seasonic X-650 80 plus GO just nu, något att se över?

Som hg nämnde så märker man ingen större skillnad mellan Intel och AMD om man spelar i 1440p. Så personligen skulle jag definitivt välja AMD.

Och ja, det ska få plats i chassit.

Och nätagget bör räcka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz