Presentationstråd för nya (och gamla) medlemmar

Permalänk
Medlem

Hej, jag är här för att försöka förbättra min tekniska kunskap och mitt svenska språk eftersom mitt första är engelska. Så var snäll och inte om mitt språk är trasigt

Permalänk

Hej! Jag heter Christer är 60+ jobbar som programmerare sen 20 år, har haft eget företag där jag utvecklat styrsystem och ljudutrustning. Varit lärare i eltele. Så jag har ett ganska så stort teknik intresse. Jag har tyvärr fått problem med hörseln så jag kan inte längre avgöra vad som låter bra, Jag har varit ljudteckniker i 15 år så det är ett hårt slag. Har 4 katter och en fru en Triumph Spitfire ute i garaget som jag renoverar, har byggt verkstan och huset jag bor i. Jag är ganska så mycket allt i allo men naturligtvis kan jag inte allt. Därför är det fint att vara med i ett forum där man kan få glada tillrop och få hjälp där man inte riktigt själv har koll.

Permalänk

Presentation ny medlem

Hej

Ny medlem. Heter Charlotte och studerar. Brukar läsa i forumet när jag letar information om någonting men har nu registrerat mig för att själv kunna skapa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej, jag heter Kun. Jag bor i Göteborg med mina två söner. Jag gillar att spela fotboll och videospel. Jag talar lite svenska. så mest kommer jag att skriva på engelska.

Permalänk

Inne här och snokar ständigt men ville rösta och då var det bara att bli medlem. Hej!

Permalänk
Medlem

Hej alla! Ny medlem här, heter Erik, 40 år och här för att hitta andra att spela Warzone med. Har alltid spelat CoD men mina söner fast de blir äldre och får nya intressen, så söker likasinnade att fördriva tiden med. Jag är inte så competative utan vill bara ha skoj när man spelar 🙂

Permalänk
Avstängd

Hej, jag är 40+ och har alltid gillat dataspel, övriga intressen min familj, gosiga hundar, nära vänner, undviker negativa människor som oftast klagar och är nästan aldrig nöjda. Livet är till för att njutas, finns så många saker att vara lycklig över.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk

Hej. Björn har jag snart varit i ett halvsekel och Nattlorden har jag varit i ett kvartssekel.
Via Atari VCS2600 blev det Atari 600XL och Atari 520ST, första PC-bygget en 486DX33. Blivit några stycken därefter. Huvudsakligt nörderi dock hifi & hemmabio ( Inoit ), då och då även bilstereo. Lite hemautomation och påtande i trädgården är också kul. Civ. Ing. Data (LTH) och jobbar förenklat med produktion av CAD/CAM-mjukvara. En glad Skåning!

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Hej! Daniel 37 år här.
Jag har läst här på sweclockers sedan tidernas begynnelse men har nog aldrig reggat ett konto, så nu var det verkligen dags!
Har haft en paus från det här med gaming, datorer och datorbyggande sedan ca 2005.
Mycket handlade om cs 1.6, BF 1942 etc när det begav sig.
Sista 10-15 åren har jobb, fru och barn tagit upp all min tid, nu är det bara barnen varannan vecka.
"Ex-draken" är jag befriad ifrån!

Men hur som helst så frågade min granne, 49 bast, om hjälp med CS:GO för ett par månader sedan, han hade aldrig spelat ett dataspel någonsin förut så jag kände ju att jag måste visa, och vips så satt man i klistret igen!
Bara ställa jobb-laptopen åt sidan och gräva fram reliken från millennieskiftet ur förrådet och testa, en gammal core2 duo 2,33 som gått med rejäl OC i många år. Den levererade såklart men OJ vad det har hänt grejer på 15år
Nåja, det höll i nån vecka sen kom jag över lite komponenter som bara var hälften så gamla, fick ihop en komplett uppgradering för 200:- (minnen, moderkort, en AMD Phenom II och ett XFX R7850). Det lugnade ner mig i knappt en månad.. En order på inet var oundviklig och jag komponerade den enbart på känsla och gamla lärdomar, det blev helt okej men vissa grejer kommer bytas ut i närtid. (input välkomnas, se sign.)

Hur som helst, jag spelar en del cs:go med grannen och alla ryska 13åringar, och upptäckte nyligen CoD Warzone.
Försöker läsa in mig på hårdvara igen och tanken är att optimera grejerna jag köpt, byta ut flaskhalsarna och framförallt ha roligt och lära mig mer.

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Nygammal medlem

Hej på er!
Anders Wallgren Do heter jag, på användare sen många år, har växlat mellan pc och Mac men kör nu bara på.
47 år ung, och hoppas jag kan ge både svar och även ge frågor i olika områden.

Tack för ordet.

Visa signatur

Anders Wallgren Do

Permalänk
Medlem

Nygammalt

Hej! Reggade för medlemskap då jag suttit och "smygtittat" under hur många år som helst. Gillar att spela på PC. Byggt ett antal burkar och det kommer jag fortsätta med. Gillar att mysa till RGB ljusen i dessa nya delar och i spel är det framför allt FPS som gäller.
Lirat sedan BF2...blev BF3, BF4,BF5... och däremellan någonstans fanns ju de underbara BF Bad Company. Saknar dessa speciellt (+BF2) då jag var med i en sk. Clan mest folk från USA men även euro och t.o.m. Australien.

Jag är numera beroende av läsglasögon, hör mindre bra, sämre reaktioner, är 55 år ung kille som kommer att gejma vidare så länge det nu går. I nuläget älskar jag spelet Overwatch. Ger mig de kickar en behöver för att fly vardagen en stund. (läs: 1-15 timmar). Jo det kan bli mycket ibland.

En förstående hustru och barn som även de gillar spel gör att vår uppvärmning av huset med direktel löses av alla datorer som står på mest dygnet runt. Kort och gott jag älskar nog att läsa om, planera byggen, spela fps och sen börja om med att fundera på nästa bygge. Så mycket kul teknik som finns numera för en som i början körde på en Olivetti 20Mb HDD PC till att skaffa "hyrdator" via jobbet (IBM 386 nåt..) till att ha huset fullt med datordelar som är över och bara sitta å titta på.

Det var helt enkelt dags att regga sig på geeks!

Mvh Termi

Permalänk
Medlem

Hi guys,

I've been lurking the forums for quite some time. Moved to Sweden a few months ago and was looking a local PC forum and found the awesome Sweclockers.

I work in finance/data science, but I've been a computer fanatic from childhood. I get bored rather quickly so end up changing my builds rather often and would love to share some of my builds.

My gaming build:
https://www.sweclockers.com/galleri/15201-fr0st-byte

My server:
#18478854

Looking forward to being part of a new PC community.

Visa signatur

Gaming: - i9 9900KS @ 5.2Ghz - 32GB's G.Skill Trident Z @ 4133 C17 - Gigabyte Z390 Master Pro - Galax RTX 2080Ti HoF Lab Edition @ 2145Mhz/8000Mhz - 512GB Samsung 970 Evo Pro NvME SSD - 1TB Hikvision E2000 NvME SSD - Corsair HX1200i - Custom Loop -

Server: - Ryzen 2700X - 32GB's Corsair LPX @ 3200 - Asus X470 Gaming - GTX1060 6GB - 9x8TB & 6x4TB HDDs - 1TB Intel 660P NvME Cache - 256GB NvME Samsung 960 Pro System Drive - NetApp 4246 DAS - Corsair AX860i -

Permalänk

Halloj!

Alex heter jag och är en gammal räv (egentligen), men en hackad mail har stängt ute mig från mitt ursprungskonto.

Är inne och läser en del, och ibland har man väl nappat på annonser.

Lirar nya spel på en relativt gammal burk, och föredrar i väntan på nästa Diablo fps lir. Just nu är det fullt ös med polare på Warzone, och ni är mer än välkomna att lägga till mitt battlenet ID. Death#2839 heter jag där. (Häftigt va..?)
Kan spela casual, men brukar ganska ofta vara lite väl seriös. Ligger på några tusen kills med 2.4 i kdr vilket inte är fy skam med tanke på trästolen och matbordet som agerar gamingstation I dagsläget.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Ljubisa heter jag men alla kallar mig för esset. Bor i Sthlm, genuint intresse för elektronik speciellt datorer.. nu har min son blivit stor nog för att vi ska bygga grejer ihop. Sweclockers har funnits vid min sida långtid för att hitta råd och svar, tack för det. Ta hand om er där ute

Permalänk
Medlem

Blivande datornörd säger hej!

Hejsan!

Jag heter Elin, är 42 år, och bor i Kristianstad tillsammans med min man, våra två katter Maja och Lisa och våra tre kungspytonormar Muffin, Cocos och Smulan.

Jag är intresserad av datorer och teknik i allmänhet, har en liten hembio och spelar Sims 3 när jag är ledig från jobbet.
Jag tycker om att teckna och har gjort det sedan jag var liten, jag älskar god mat, koltrastens sång, och att borra in ansiktet i blommande syrener.
Mina övriga intressen är historia, forntida religioner (speciellt den Egyptiska), meteorologi (allra helst oväder) och att spela Drakar och Demoner från Äventyrsspel.

Jag gick med i Sweclockers eftersom jag tycker om att hålla mig uppdaterad om teknik, och för att jag gillar att lära mig nya saker.

Ha det bäst!

Kramar från Elin

Permalänk
Medlem

NY MEDLEM

Jag heter Effi och bor i Stockholm. Gift och har ett små barn hemma.

Mest intresserat att pysslar med alla typ av elektronik HW. Brukar läsa forumet när behövs info av något men har nu registrerat mig för att själv kunna skapa eller svara inlägg. Annars cyckla jag mycket och laser bloget osv osv....

Ha det bra

Permalänk
Medlem

Gammal besökare men ny medlem

Hejsan!

Christopher heter jag men kallas av de flesta för Stoffe, är 35 år gammal, bor i lägenhet i Uppsala med sambo men vi har inga djur eller barn. Jag jobbar växelvis i matbutik och med tidning och mina fritidsintressen är att vandra i naturen, lyssna på musik , äta god mat från både Sverige och världen, se på film och TV-program/serier samt sitta vid datorn.

Jag är inte särskilt teknisk men är däremot intresserad av framförallt datorer, spelkonsoler och mjukvara varvid jag har besökt Sweclockers lite nu och då de senaste åren. Men det är dock först nu i augusti som jag blev medlem, då jag vill ha möjligheten att kunna diskutera och ta hjälp av forumet när jag exempelvis har sökt information på nätet utan framgång.

Ha det fint!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Pappa och gamer. Har spelat konsol i nästan hela mitt liv, förutom några wow-år som man kan se tillbaka på med blandad förtjusning. Köpte dator till grabben för ca 1 år sedan och en till mig själv i julas. Spelar just nu Apex Legends med grabben, men längtar till nästa release av From Software.

Har tjuvläst många trådar i köpråd och nu när dotter gör anspråk på pappas dator för Star Stable så blir det aktuellt för det första egna bygget kanske.

Permalänk
Medlem

Tjo bygga o tweeka

@anon291781: tja samma här galen i o bygga min egna dator plus det är billigare än om man köper en komplett dator. Philip heter jag ny hör på SweClockers men vill gärna de 3 månaderna ska gå fort.. då jag har nästan nya delar jag vill sälja pga blev av med jobbet 13/7..men men det var då det..Gillar o spela warfare, CS, D3 ja allt möjligt. Snart kommer Diablo 4 ut med woho samt dragon age 4 epiic,, läste idag att playstation kommer lansera sina spel till PC WOOW RE3 tex varit exklusiv Sony Grandturismo med. Men hur kommer de funka om har dem på ps4 skiva tex? Måste man köpa den igen digitalt då e de ju b.a.j.s 699 åt skogen

Permalänk

Mitt medlemskap i Swelockers

Hej! Jag heter egentligen Lennart, men här kallar jag mig för Havsörnen efter den fågel som sommartid släpper ner fiskar och försöker träffa mitt huvud. Missar sofar. Jag är 70, dvs halvvägs i livet och har en lång bekantskap med datorer. Den startade på 1950-talet när min far arbetade som programmerare och systemerare och tog med mig så att jag kunde lära mig hur man stansade hålkort. Den kunskapen använde jag på Stockholms universitet i början av 1970-talet, när jag skrev mitt första lilla program för att kunna få ut utskrifter på det sätt jag ville. Jag har sparat många av de datorer jag ägt och i en del fall byggt. Jag arbetade som lärare på den skola som var först med datorundervisning i datorsal för mellanstadie- och högstadieelever. Först med Commodore 64 och året därefter med Compisdatorerna. Programmering i Basic och Comal även för alla elever då. Sist lärde jag mig på 1990-talet lite om hemsidor på kurs med Dreamweaver, HTML och CSS. Nu ville jag lära mig på nytt eftersom jag glömt. Men saknar startpunkt och i Coronatiderna finns få kurser, särskilt för internerade +70. Efter lite Google hamnade jag på en tråd här. Förutom hemsidor har jag ett gammalt program från 1980-talet som jag vill utveckla för dagens barn och en del olika idéer för andra program för utveckling och stimulans av lärande. Jag har snart varit medlem i ett dygn här och undrar förstås varför ingen upptäckt mig och börjat diskutera med mig.

Permalänk
Medlem

Hej alla gamers.

Jag har byggt datorer sen lång tid tillbaka och en av mina första var med Acorn Atom 6502 senare en Intel Pro200 och SCSI diskar samt Windows NT4 server som OS.
Se nedan den fantastiska prestandan denna prop har, det var tider det.

Intel Pro 200 Processor

En av mina tidigare spelmaskiner var Atari 1040 STFM Atari 1040 STFM

Numera är det mest amatörradio samt satellitkommunikation med Internationella Rymdstationen ISS som tar upp tid.

Janne

Permalänk

Hej
Jag är ny här och blev medlem pga mitt intresse för teknik och specifikt datorer. Vill gärna (om)utbilda mig till programmerare, och söker information om bra utbildningar.

Då jag har en kandidat inom beteendevetenskap hoppas jag hitta en lite kortare utbildning som kan leda till jobb inom programmering.

Permalänk
Avstängd

Hej,
Robin, 30 plus.

Jobbar inom städ just nu. Älskar dota.
Finns under användaren https://m.sweclockers.com/medlem/280746
Glömt lösenord och mejl.

Mitt första konto här på swec va 2007 ungefär.

Permalänk
Medlem

Hej! Jonas heter jag, 37 år ung, och har krupit runt på forumet utan användare ett tag.

Pratat om att skaffa dator för att kunna spela med mina gamla vänner som numera bor på olika håll, men har inte gjort slag i saken då jag har hus och det har renoverats en del och att jag kan vara snål med mig själv.

I våras bestämde jag mig (och min fru pushade mig att unna mig det) för att köpa en stationär dator istället för en bärbar för att det i långa loppet skulle fungera bättre och bli billigare i form av framtida uppgraderingar istället för helt ny bärbar. Då jag inte sysslat med datorer på många år blev det mycket läsning och så såg jag att i höst skulle det släppas nya grafikkort och att jag nog borde vänta. Mycket riktigt, nu är tiden snart här och jag kommer säkert att ha en del frågor framöver.

Permalänk

Hej!

Johan här. 42år och har alltid byggt mina egna burkar, fast nu på sistone har jag fastnat för överclockning med.
Det va väl 20 år sen jag syslade med det sist, men nu fastna jag och deliddade min 9900k och kör direct die
Har ju lurkat på forumet längre än jag kommer ihåg så jag tänkte det va dags att göra en profil.

Permalänk
Avstängd

Reggad 2009 men lurkade länge innan dess

Stefan heter jag och är 46 år, bor med sambo och cockerspaniel i Västerås. Är uppväxt i Östhammar i östra uppland men ledsnade och blev smålänning under sex år innan vi flyttade till Strängnäs och nu Västerås. Så mycket enklare att flytta när man inte har några barn.

Utbildad elektriker och automatiseringstekniker men efter 15 år i yrket så ledsnade jag och blev säljare istället så åker sen 12 år tillbaka och fyra olika företag senare norra Sverige runt (Vadstena och uppåt) och säljer automationsprodukter till alla som vill ha. Just nu är det sensorer av alla de slag som gäller.

Har alltid gillat datorer men har nog aldrig grottat ner mig på djupet som många här inne utan räknas nog som glad amatör även om man började med C64 och sen dos, Windows 3.1 osv. Bygger gärna mina datorer själv och hjälper vänner och bekanta med det jag kan.

Spelar gärna singelplayer och då allt från RDR2, GTA5 till Farming Simulator eller Trucksimulator. När man inte sitter vid datorn så tar man hand om familjen, huset, vänner och allt annat som är kul. Promenerar gärna i skogen eller på fjället, älskar engelsk humor, äter och lagar gärna mat och dricker gärna både vin, öl och whiskey. Anser att det är shortsväder mellan april - oktober minst. Jag saknar taktkänsla och enligt en kompis ex så kunde jag inte ens spela en CD-skiva i takt.

Är det någon som är sugen på en öl en kväll så skicka ett pm så kan vi säkert lösa det. Är aldrig omöjlig😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hej!

Philip heter jag, är 31 år gammal och bor tillsammans med sambo samt två hundar i Småland. Kommer ursprungligen från Göteborg men kärleken gjorde att jag hamnade här ute i skogarna. Sa upp mig i våras från ett jobb som exportlogistiker på ett företag för att nu istället hålla på och plugga till systemutvecklare, väldigt spännande! Utöver det så består mina dagar mest av att promenera med hundarna, umgås med sambo och vänner samt en del träning och sport och givetvis en hel del spel.

Har spelat spel i stort sett hela mitt liv främst har jag spelat World of Warcraft vilket var ett träsk jag satt fast i rejält under många år. Detta gjorde att jag knappt spelat något annat mellan 2005 och typ 2014. Efter att intresset för WOW mer eller mindre nu alltså runnit ut i sanden så började jag kolla tillbaka på vad jag egentligen har missat genom åren och herregud! Här fanns guld minst sagt. Har en enorm backlog att jobba mig igenom och jobbar rätt så mycket på det just nu. Spelar på i stort sett alla plattformar där det mesta av spelandet sker på PC och Xbox. Äger också en PS4, men utöver de exklusiva titlarna har jag inte fastnat för konsolen. Vad det gäller PC så har jag byggt datorer i många år och tycker det är väldigt roligt.

Har lurkat här på forumet i flera år men gjorde nu slag i saken och blev medlem för att själv kunna ta del av alla intressanta diskussioner.

Permalänk
Medlem

Är väl på tiden att presentera sig kanske.

Johan heter jag, 29år gammal boendes i Stockholm med med min fru och vårt barn på tre år. Jag kom till SC för några år sedan för att få hjälp med att sätta ihop en riktig budgetdator bara för att klara av att kunna spela CS då jag inte haft en duglig dator typ någonsin och fick hjälp med en burk med en G3258, 8gb ram och ett 750ti, så det var verkligen inget att hänga i julgranen, men den gjorde vad den skulle. Det var dock i cpu'n som mitt techintresse började och jag överklockade den så mycket jag orkade och har sedan bytt upp mig del för del till burken jag har idag.

Jag är en sucker för att sätta ihop shyssta gamingburkar för så lite pengar som möjligt vilket har resulterat i att jag bygger en hel del datorer och säljer dom vidare med någon femhundring eller så i vinst per burk, men det är i ärlighetens namn inte alls för pengarna utan för att jag tycker att det är vansinigt kul att bygga datorer och pilla med hårdvara.

Spelar en del spel, men i slutänden så är min kärlek för tech och hårdvara betydligt större än mitt spelintresse och jag tycker byggandet, överklockandet och det allmänna pillandet är mer stimulerande än själva spelandet. Hänger en hel del här på forumet i köprådstrådar, supporttrådar och annonser mest för att få utlopp för min kärlek till tech!

Yrkesmässigt så är jag anställd inom socialtjänstens beroendeenhet och jobbar således med missbruk. Jag är för studen tjänstledig för studier inom juridik och kriminologi för att fördjupa min kompetens på området och förhoppningsvis öppna upp för ännu roligare arbetsmöjligheter i framtiden

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla glada.
Jag heter Bjarne och jag har lekt med datorer i över 30år..
Älskar kod, AI, databaser (inte så duktig ännu).
Jobbat som spelprogrammerings lärare i en massa år och nuförtiden letar jag nya utmaningar.
Jag spelar som en gud (ganska dålig en), då mest MMO.
Jag har 2 3D skrivare en jag byggt o en jag köpt, fortfarande inte skrivit ut något nämnvärt.
Enda datorer jag köpt färdiga är laptops, resten bygger jag själv och älskar det. Härligt att öppna upp paketen och dra trådar osv. själv.
Letat sweclockers länge så nu dags att bli "medlem".
Ses o hörs i kommentarsfälten.

Permalänk
Medlem

Hej!
Stockholmskille 58 år som bor i Småland. Har läst och letat i trådar för att få svar på en del frågor men aldrig reggat mig för att hittat allt som jag sökt på detta forum, men kom till skott nu när jag inte hittade lösningen utan var tvungen att skapa en egen tråd.