Presentationstråd för nya (och gamla) medlemmar

Permalänk

Hallå
43 år gammal, uppväxt på värmdö. Ca 4 mil öster om Stockholm. Är idag gift, har barn, och håriga husdjur, och bor i en söderförort till Stockholm. Alltid älskat datorer. Min första var en Goldstar msx, sen en Spectrum Z48, C128, Amiga 500, Pentium 75MHz, Pentium 2 450MHz, Pentium 3 866MHz, Pentium 4 3,06GHz, AMD X2 4200 osv....

Har tidigare älskat att pilla, och bygga. Har tyvärr inte den möjligheten längre, pga mindre barn, och husdjur. Har alla fall ett litet rum på dryga 3 kvadratmeter, till förfogande för datorn. Som vi alla använder. Men att bygga dator går tyvärr inte där
Stationär nr 2, är kopplad till TV´n, och agerar HTPC

Har bara varit medlem sen 2010. Men är uppväxt, långt innan internet blev något socialt. Så det tog emot att skriva till folk man inte såg, eller visste vilka det var i början. Så jag har läst på Swecklockers många år innan jag skapade en profil, och skrev något själv.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Flia

Hej.
Jag kallar mig Flia, en 63-årig tant som är handledare på SeniorNet.
Det innebär att jag hjälper andra tanter och gubbar ta sig runt i digitala djungeln.
Oftast är det basala problem som lite micklande med inställningar kan avhjälpa, men ibland behöver jag googla runt för att hitta lösningar.

Detta googlande leder ofta hit, så det är ju lika bra att bli medlem, tänkte jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Flia:

Hej.
Jag kallar mig Flia, en 63-årig tant som är handledare på SeniorNet.
Det innebär att jag hjälper andra tanter och gubbar ta sig runt i digitala djungeln.
Oftast är det basala problem som lite micklande med inställningar kan avhjälpa, men ibland behöver jag googla runt för att hitta lösningar.

Detta googlande leder ofta hit, så det är ju lika bra att bli medlem, tänkte jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt tänkt! Varmt välkommen hit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skäggig legend

Jag har inte skrivit här än och kanske är på tiden. Jag har faktiskt gjort någonting som förbryllar mig själv. Efter Swec träffen i sthlm ser man ansikten bakom avataren vilket jag tror leder till en mer human och lugn debatt mellan två olika lag, ljus eller mörk choklad, syntet vs bomull, led vs halogen, stor eller liten musmatta - you name it.

Jag tog mig ann att uppdatera min avatar med en bild av mig och mitt alias, vilket kanske leder till att jag håller en bättre ton eller blir bemött på samma sätt..?

Henrik heter jag och är en fillur född 1990 som knegar på ett grafiskt tryckeri på södermalm och varit medlem ett bra jäkla tag nu. Spelar en stor del CS när inte mitt liv som förlovad och tre bonus barn tar upp den tiden. Snart giftemål också, jadu... livet går fort i pingis.

Jag hänger ofta här när jag inte har annat att göra förutom att hålla på med skägget kanske... även på arbetstid...

PUSS

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen dags att göra en enkel presentation

Jag brukar historisk undvika att bli involverad på en nivå då man är identifierbar, nåväl!

Jag heter Rickard och är numera 37 år gammal, är född i Närke men flyttade till Linköping för att plugga strax efter 2000. Pluggade 5 år (MSc Computer Science, fokus AI och teoretisk datalogi) och bestämde mig sen för att börja jobba som konsult (var på tiden då det var massa, så kallade, young engineers överallt). ...behövde pengarna till flygbiljetter för ett förvirrat långdistansförhållande som aldrig fungerade... så har varit riktig nörd med intresse för fantasy. Började programmera c++ nån gång i högstadiet, fick tag på en cd med DJGPP om det ringer några klockor (gcc alltså...). Innan dess var det lite c64 BASIC, Pascal, fanns ett skriptspråk som hetter AREXX på Amigan, om nån kommer ihåg? Amos. etc. Jag har aldrig varit en 'duktig' programmerare men jag kan många språk jämfört med nån som bara lärt sig genom att officielt plugga eller läst nån grundkurs. Joinade SweClockers 2001? var en blå sida då med annat forum system? Minnet är dåligt. Vill minnas att detta är min andra profil, dvs. jag är inte så aktiv men brukar poppa in ibland och ställa frågor vid konsument köp. Numera tidsfördriv så är faktiskt mer aktiv än på länge av andra anledningar.

Har jobbat många år på stort telekom bolag så har många vänner inom telecom i Sverige, Indien och Kina. Jobbade under många år som jour/expert så kunde bli väckt klockan 3 på natten för det var problem i Afrika, Iraq, Ryssland osv. Det var intressant. Ofta felkonfigurationer i nätet. Följer USA/Kina/Huawei mycket just nu. Jobbet är mest c numera... vilket är lite ironiskt. Tycker det är kul med FPGA:er (SystemVerilog föredraget innan Verilog och VHDL). Blev frustrerad på jobbet 2015 och lämnade företaget, jobbar numera med avionic/prototypning. Jag har också familj numera, dvs. fru och två barn, så är fast inom regionen så att säga, men drömmer mig bort mot Stockholm. Har sen slutet 2016 kämpat med en cancer diagnos (variant av blodcancer, stage ivb - så det har varit ett helv*). Har förhoppningsvis lyckats besegra den genom en så kallad autonom stamcells transplantation (hög dos cytostatika, sen får man sina egna celler tillbaka för att kroppen ska kunna reparera sig själv). Har totalt gjort 15 rundor cytostatiska och en månads strålning så är 'lite' skadad efter det. Just nu en skugga av mitt forna jag så att säga... men främst nervskador i fötter - lyckades rädda händerna! Men försökter sakta ta mig tillbaka till jobbet så finns ljus i tunneln. Sitter och tittar lite på forumet då och då. Under yrkeskarriären har jag också varit handledare för lite studenter (BSc, MSc) - måste göra något när man blir uttråkad. Bor ni i Linköping och vill ha betalt exjobb eller annat projekt som kan ge bra sommarjobb så får ni gärna höra av er, borde i värsta fall ha lite kontakter i fickan numera så möjligtvis jag kan hjälpa till på annat sätt bara det finns en idé.

Permalänk
Medlem

"Ny" här på sweclockers!

Jag är egentligen bara en ny medlem här

Vet inte varför jag aldrig blivit medlem innan men har fått otroligt bra hjälp via trådar på denna sida!

Mitt namn är Jano och jag arbetar som gruppchef på MatHem.se i Mölndal.

Jag är 28 år gammal och har så länge jag kan minnas haft en stor passion för gaming.

Utöver gaming gillar jag att hålla mig aktiv, jag har spelat amerikansk fotboll i 8 år och har grottat in mig i kampsporter (främst BJJ). Trivs bäst med vänner och familj.

Svårt att beskriva sig själv snabbt i en tråd såhär men det är iallafall lite kort om mig!

Känns kul att jag äntligen registrerat mig på sidan!

Felstavning
Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag är 21 år gammal med en stor passion för datorer och datorspel. Jag har jobbat sedan jag tog studenten men har nu lyckats fixa en lägenhet i Lund och har sökt systemvetenskapsprogrammet här.

Förutom datorer är jag en stor fotbollssupporter som står på ståplats med årskort och har gjort i många år nu. Jag gillar att träna överlag, men bollsporter är det som jag gillar absolut mest!

Kommer bli kul att engagera mig i detta forumet! Precis som ovanstående skriver är det svårt att beskriva sig snabbt i en tråd, men gjorde mitt bästa!

Tjingeling!

Permalänk
Medlem

Hejsan alla. Tack för medlemskap.

Jag jobbar inom skola och vård och som dörrvakt. Gick med här för att lära mig så mycket som möjligt om data och teknik. Har börjat överklocka min dator, för den börjar bli till åren. Byggde den 2015. En intel i5 4690k. Asus mark 2 moderkort. 16 gig ram. Corsair. Kracken x41 kylning till cpu. Msi 970 grafikkort. Cpu ligger nu på 4.7 gigahertz stabilt. Ram från 1600 till 1866 megahertz. Grafikkort svårt att tyda. Men ganska mycket. Hoppas på nya bekantskaper här. Mvh Conny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är en 37 årig Nackapappa från Dalarna som jobbar som Verksamhetsutvecklare inom omsorgen. Har fått hela företaget att använda enbart Apple! Använder dom flesta funktionerna och sätter mjukvara framför hårdvara. Att skapa begriplighet för människor med autism är väldigt enkelt med Apples oslagbara gränssnitt och funktionalitet! Gillar också spel. (Dock aldrig på dator utan på PS4). Snowboard på vintern och poddar och standup är också mytz!

Permalänk
Medlem

Hej, ny medlem på forumet. Har samma nick på Swedroid där jag varit aktiv läääänge. Anledningen till att jag gick med på SweClockers är forumets köp och sälj. Jag har sett att det kommer in en del schyssta annonser men kan inte buda eftersom jag inte varit medlem innan. Sedan kan det vara bra att sätta sig in i datorer snart. Äldsta grabben fyller 11 snart och de andra blir 8 och 5. Vet inte hur länge den äldsta kommer nöja sig med att lira på konsol. Nåväl vill ni veta något mer så bara citera mig eller skicka PM. Ha det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förresten skulle precis adda SweClockers på Tapatalk men det verkar inte finnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gualm:

Förresten skulle precis adda SweClockers på Tapatalk men det verkar inte finnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det är klyddigt att hitta. Fråga i https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker... om du inte får rätt på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo, men det är klyddigt att hitta. Fråga i https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker... om du inte får rätt på det.

Tack, ska se om jag kan leta rätt på det. Antar att jag får leta genom sektion snarare än på namnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo, men det är klyddigt att hitta. Fråga i https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker... om du inte får rätt på det.

Tråd om Tapatalk

Ser ut som att det inte finns på Tapatalk tyvärr...

Permalänk
Medlem

Ny på sidan

Hej

Är en ny medlem på detta forum. Konsolspelare som tänker gå över till PC och kommer behöva få hjälp av er att förstå hur detta fungerar med PC.

Kommer garanterat skriva en tråd om "hjälp med en gamingdator".

Är lite "äldre" än de flesta av er tror jag och har spelat playstation 4 fram till nu men eftersom jag har fastnat för simracing så finns det bättre alternativ. Det alternativet är en PC och är okunnig inom detta område just nu i alla fall. Men har läst en hel del här och tar till mig av era råd.

Hoppas att jag får hjälp av er som kan detta bättre än jag. Det vill säga de flesta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte direkt ny men ingen veteran heller..

Reggade mig i början på 2005 om jag inte minns fel efter tips från en dåvarande klasspolare.
Då pluggade man TE på Tumba Gymnasium, idag är man bara intresserad av teknik och spelande såklart, inte mycket kunskap verkar fastna dock.

Jobbar som lagerarbetare på ett "större" kafferosteri i Solna, det är vad år av pluggande gav mig:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Efter Swec träffen i sthlm ser man ansikten bakom avataren vilket jag tror leder till en mer human och lugn debatt mellan två olika lag, ljus eller mörk choklad, syntet vs bomull, led vs halogen, stor eller liten musmatta - you name it.

Allt det där är oviktigt i jämförelse med den viktigaste frågan av allt; vilken sida man brer på knäckebrödet!

Permalänk

Ny medlem

Hej jag heter Peter och är av lite äldre slaget. Har jobbat med IT och speciellt SQL och affärssystem på senaste tiden.
Är intresserad av det mesta inom IT och fick en bra start på 70-talet som anställd på IBM.
Pysslar lite med 3d print, blender och foto på fritiden - förutom alla andra intressen

Permalänk

Fredrik, 30 år. Bosatt i Göteborg sen 2015. Mina intressen är främst fotografering (gärna Makro och Mikro, vilket är tålamodskrävande). Annars tycker jag mycket om matlagning, cykling, fiske och datorspelande. Håller sakta men säkert på att uppgradera min dator för tillfället.

När det kommer till datorspel så lirar jag lite allt möjligt, men jag har alltid varit löjligt förtjust i Just Cause spelen samt Ace combat-serien.

Visa signatur

I7- 6700K, Asus Z170-A, 2x 8 GB PC4-17000 DDR4 SDRAM, MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio 8GB, Samsung 850 EVO 250GB, Samsung 860 EVO 1 TB, 2Tb mekanisk, RM750X V2 750W,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeterLagerberg:

Hej jag heter Peter och är av lite äldre slaget. Har jobbat med IT och speciellt SQL och affärssystem på senaste tiden.
Är intresserad av det mesta inom IT och fick en bra start på 70-talet som anställd på IBM.
Pysslar lite med 3d print, blender och foto på fritiden - förutom alla andra intressen

Hallå.

IBM i Järfälla?

Mvh
Überklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tjena mitt bena, Roddan här då. 34 år gammal bor i Skåne trakten. Har haft ett stort intresse för spel o diverse saker inom datorer sen man var 11 år gammal. Så man är gammal i gamet iaf

Permalänk
Avstängd

Hej, Erik heter jag. Jobbar inom vården sedan 14 år tillbaka. Trivs bra. Ålder är i mina bästa år

Permalänk
Medlem

Ny medlem!

Hej!
Mikael heter jag, 50år. Arbetar som servicetekniker/arbetsledare inom bilindustrin och älskar hifi, teknik och elektronik, men även snickra och utöva månskensbonderi ligger högt på listan.

Bor i villa på landet utanför Ulricehamn med sambo och numera en katt.

Numera lyckligt ägare till en Creality CR 10S PRO 3D printer som jag försöker förstå mig på:-)

Permalänk

Hej,

Är en 37 åring som de senaste 15 åren mestadels kört PS4 och Xbox. Köpte mig en ny datorrigg under sommaren och älskar det. Senaste gången jag hade en speldator var för 15 år sedan så det var en hel del att läsa ifatt gällande komponenter 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

God eftermiddag!

En 29-årig som bor tillsammans med min sambo och 10-månader gamla son.

Har alltid älskat spel sedan jag var liten, började med PC och övergick sedermera över till konsol. Nu är dock suget otroligt stort på att börja spela lite PC igen när det finns tid över xD

Har varit sugen på att börja streama ett tag så skall försöka ta tag i detta framöver.

Peace

Permalänk

Me

Hej

32 år, byggde dator när jag gick gymnasiet. Har gått den långa vägen via macbook och imac tillbaka till en pc laptop. Planerar att bygga desktop inom något år...

Hänger mer och mer i skogen än vid datorn. Jakt och husbyggen, det finns så mycket man kan nörda ner sig i.

Permalänk

Andreas heter jag .. kunde allt för cirka 15 år sedan .. fru och hus har gjort att kunskapen hamnat lite efter .. skall ge mig på ett litet bygge som jag vill bli nöjd med, därav medlemskapet

Nu skall jag dyka in i trådarna och läsa allt spännande

Permalänk

Tjena! Mikael här, snart nästan 40 (första gånger jag skriver det insåg jag nu), bor i Göteborg. Arbetar som 2:e fartygsingenjör på Stena Line. Intresserad av det mesta inom teknik, elektronik, programmerar och annat praktiskt... Matlagning och viner är ett stort intresse också, så pass stort att en vinimport snart är igång. Spelar gitarr och missbrukar Spotify också

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 Black Kylning: Noctura NH-D14 CPU: i5 6600K@3,5GHz
MB: ASUS Z170 Gaming Pro 1151 LGA GPU: GeForce GTX 970 4Gb
HDD: Samsung Evo 850 250Gb, WDC 3Tb
RAM: 2x8Gb Adata Z1 2133Mhz PSU: Corsair RM 750X

Permalänk

Tja,

Long time reader, first time poster...Är inte direkt intresserad av datorer, hårdvaran eller pewdepie (stavning?) Däremot har jag snöat in helt på Linus Tech Tips...🤷‍♂️

Men jag är ganska intresserad av att använda datorer...Främst till kreativt skapande, Adobe produkter osv
Sen försöker jag lära mig lite om säkerhet, optimering osv

Blev medlem för att be om hjälp med ett problem. Men kan nog bidra något lite i andra trådar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rolig Tråd!

Ronnie heter jag och faller även jag in bland så många i samma ålderskategori 31 Vintrar gammal.
Jag är medlem sen 2004 om jag inte missminner mig och har nog besökt forumet mer eller mindre minst 1 gång per vecka sedan dess.
Mitt datorintresse började när jag försökte spela tyngre spel på alldeles för vek hårdvara DVS 486. Och min kusin @Tonasty4u visade mig Sweclockers.
Jag är gift har två barn och en hårig katt modell Maine Coon.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan