Jag tänkte ducka hela denna tråden, men jag kom på en sak som faktiskt är lite relevant ändå tillslut.
Förr köpte man spel som gick att spela så länge man hade hårdvara, spel med multiplayer hade inbyggd server och stöd för lan/split screen. Då kunde tänkas att köpa ett spel för mycket pengar för man visste att man hade spelet så länge man ville.
Nu för tiden slutar saker fungera efter att servrarna stängs ner och efter ekonomiska intressen, achievments går inte längre att nå, uppdrag går inte att slutföra. Detta är om man ens kan starta spelet...
Att dessutom när man köper (alla?) spel nästan gratis på steams och andra plattformars reor och sånt så finns väl ingen alls möjlighet att höja priset. Jag kan se oinsatta föräldrar som inte ens vet hur spel kan köpas och andra alternativ.
Idag är väl en speldator för 5000kr mycket mer värd, och att nöja sig med den nästan obegränsade spelutvudet med några år gamla och alla gratis spel som delas ut hela tiden. Den kan ju dessutom användas till annat. Man måste köra 1440p och Ultra med 100+ FPS, 1080p@60 räcker fint på medium och högre på äldre spel. Kolla LTT och deras 500$+ bygge, det är sjukt mycket för pengarna idag.
Konsoler dör för mig mer och mer för varje nyhet som skrivs, lootlådor, 800kr+ per spel, betala för online, låna spel på prenumeration istället för att äga, ingen kontroll om saker fungerar efter kommersiella peaken...
Jag förstår att de höjer nu så det inte ska förknippas men nya konsolernas lansering, men det är ju därför det görs (pressa priserna på hårdvaran så att folk investerar i plattformen/fastnar i träsket)
Edit: (eller snarare tillägg)
Ökade omkostnader och allt det andra som det pratas om som anledningar är bara skitsnack. Aldrig någonsin tidigare har så många som idag köpt och spelat så många spel som idag. Det är extrema försäljningssiffror även på de spel som går dåligt. Denna prishöjning är för investerare och marginaler.
Edit2: (även detta ett tillägg)
Allting annat som DLC och mikrotransaktioner gör också att spelen tjänar mycket mer pengar än tidigare och över längre tid. Ofta kostar ju säsongspass mer än spelet. Förr var väl DLC något man gjorde med saker och system som inte hann bli klara till release om spelet blev en hit, annars lades det på is. Dessutom var de ofta gratis och betalda var billiga och gav mycket extra. Nu är ju de flesta spelen släppta som buggiga beta-versioner och 5+ DLC och andra inkomstkällor är redan förberedda och planerade och gjorda för att folk ska fastna. Dessutom ger varje DLC väldigt lite för mycket pengar, kanske några banor och vapen i multiplayer. Dessutom är expansionerna påtvingade eftersom mutiplayer annars är omöjligt (grupptryck etc).
Jag var taggad på PS5, men det går över tydligen...