Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag har en mask.
Men som asiat känner jag mig inte säker. Särskilt när du är en av få personer som bär masker
Om alla bär masker som Tyskland och Storbritannien, då är det inte så märkbart

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/%C3%B6kad-rasism-mot-...

Det där var ändå ett tag sedan. Förhoppningsvis är situationen bättre nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Det där var ändå ett tag sedan. Förhoppningsvis är situationen bättre nu.

Det är den inte.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mask i Thailand och tänkte att den får jag aldrig användning för, men så kom pandemin och den kommer kanske till användning ändå. Beroende på utvecklingen och när jag ska någonstans. Men som jag förstår det är det främst en trevlig artighetsgest att bära mask i Asien, det är ingen verklig nytta med det.

Agnes Wold: ”Munskydd har ingen effekt”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är den inte.

Jaså? Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det ser ju ganska fånigt ut med mask om inte annat. Svårt att höra vad folk säger. Men den officiella förklaringen är väl att kunskapsläget är tunt när det gäller masker. När man är sjuk ska man istället stanna hemma, det vet man har betydelse.

I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk. Det här är väldigt viktigt.

Faktum är att världen bär masker nu utom Sverige.
Det skyddar andra från att bli smittade av dig.

Vi kan fortfarande stöta på att någon nyser idag.
Någon nyser i butiken, i bussen på grund av pollenallergi, men om han har COVID19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Dom satte inte in ersättningsbussar (i alla fall inte där och då), problemet pågick nästan hela dagen/ möjligtvis ersättningsbussar framåt kvällen vet ej. Förstår inte riktigt hur du menar -vad tvingar folk att ta en full avgång? I normala fall kan man ju vänta på nästa tåg men där och då var det kaos och har man väntat i över en timma på pendeltåg med destination x så är nog dom flesta rätt så sega, och att då vänta lika länge på nästa försenade tåg hjälper nog inte när det kommer till folkmassa. Det kom in ett tåg med destination x - detta togs ur bruk, det kom in ett tåg destination x - tåget åkte en station för att sedan också tas ur bruk osv. I mitt fall fanns det fanns en lång alternativ omväg men svårt att veta om man bör satsa på denna odyssé när SL inte själva vet. Pendeln går långt i båda riktningar, alla har inte råd att lägga ut till taxi.

Och det är ju en bra rekommendation, men jag gissar att de flesta som skulle med pendeln inte var ute på någon nöjes-sightseeing.

Som sagt, infrastruktur fallerar på ett eller annat sätt dagligen, så det är ju inte direkt något som man som resenär inte vet _kan_ hända. Det finns i de flesta fallen alternativa resvägar, vilket även SL hänvisade till. Det är ju inte heller direkt ovanligt att det vid elfel a) tar tid b) är allmänt virrigt.

Visst är det så att pendeln går långt i båda riktningar, men det är sällan någon som åker Gnesta - Uppsala. Du har ju såklart en poäng i att inte alla har råd med att lägga ut till taxi, men det bör finnas en majoritet av resenärer som ändå har den möjligheten om man då vill gnälla.

Vems ansvar är det att tågen blir fulla? Det kan faktiskt inte vara andra än resenärernas fel.

Med tanke på att resandet ökat (fortfarande låg nivå) så är det väl folk som faktiskt skulle kunna stanna hemma och inte gör det?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk. Det här är väldigt viktigt.

Faktum är att världen bär masker nu utom Sverige.
Det skyddar andra från att bli smittade av dig.

Vi kan fortfarande stöta på att någon nyser idag.
Någon nyser i butiken, i bussen på grund av pollenallergi, men om han har COVID19?

Man ska hosta och nysa i armvecket enligt Folkhälsomyndigheten. Har man covid-19 och nyser på en medmänniska så är det risk för smitta oavsett mask, tyvärr. Det här med att bära mask kommer från Asien men är en ren artighetsgest, tyvärr skyddar det inte. Agnes Wold: ”Munskydd har ingen effekt”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Som sagt, infrastruktur fallerar på ett eller annat sätt dagligen, så det är ju inte direkt något som man som resenär inte vet _kan_ hända. Det finns i de flesta fallen alternativa resvägar, vilket även SL hänvisade till. Det är ju inte heller direkt ovanligt att det vid elfel a) tar tid b) är allmänt virrigt.

Visst är det så att pendeln går långt i båda riktningar, men det är sällan någon som åker Gnesta - Uppsala. Du har ju såklart en poäng i att inte alla har råd med att lägga ut till taxi, men det bör finnas en majoritet av resenärer som ändå har den möjligheten om man då vill gnälla.

Vems ansvar är det att tågen blir fulla? Det kan faktiskt inte vara andra än resenärernas fel.

Med tanke på att resandet ökat (fortfarande låg nivå) så är det väl folk som faktiskt skulle kunna stanna hemma och inte gör det?

Ja så är det verkligen, vem har argumenterat mot? (Kanske till och med lite extra i den eftersatta svenska järnvägen?). Jag visste ju detta så jag tog ett tåg 10:30 då jag hade en tid 12:30 att passa. Jag kom till Sthlm 13:30, en resa som normalt skulle ta 30 min tog alltså 3 timmar (Det finns naturligtvis tyvärr långt mycket värre öden än så att drabbas av här i livet). Yes, det finns alltid alternativa resvägar/ färdmedel oavsett om man ska till Tumba, Rom eller Shanghai, helt rätt.

Nej att pendla mellan Gnesta och Uppsala är nog rätt så ovanligt, det var inte det jag menade. Det räcker nog med en taxiresa från Centralen till Gnesta eller från Centralen till Uppsala för att det ska kännas rejält i plånboken för många. Ja så är det kanske / vi väl hoppas på det! Men det fanns säkert en och annan lågavlönad timanställd undersköterska, arbetslös, skolungdom, fattigpensionär osv i folkhavet som har svårt att lägga ut. Det kom faktiskt fram en turist(?) och frågade på engelska om det fanns andra sätt att ta sig till destination x, svårt för honom att vet att man då först får ta tunnelbana 1 (vi var vi Odenplan då) för att sedan byta till tunnelbana 2, för att sedan få promenera till buss 123 (långt ute i periferin) för att sedan få ta ytterligare en bensträckare innan man når sitt mål (Denna resa tar lång tid).

Vems ansvar? Jag vet inte, Fru Fortuna? En liten mus? Våra politikers? Eller var det måhända Hin Håle som spelade ett spratt? Jag håller inte med om att man kan lasta resenärerna för fulla tåg (jag tror också att SL var stressade och arbetade febrilt på att lösa problemet) Ja så är det säkert tyvärr, men som sagt dom flesta var nog inte ute på flanör.

Jag förstår inte riktigt vad diskussionen handlar om? Arbetar du på SL?
Det jag skrev var typ att -p.g.a. ett elfel blev det långa förseningar och att det därför bildades folkhav på centralen, då folksamlingar inte är bra med tanke på Covid-19 var det lite konstigt att detta inte ens nämndes i media... Inget annat.

Permalänk
Medlem

Finns inga tecken på att Sveriges ekonomi klarat sig bättre pga vår strategi:
https://afp.omni.se/sweden-didn-t-lock-down-but-economy-to-pl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Finns inga tecken på att Sveriges ekonomi klarat sig bättre pga vår strategi:
https://afp.omni.se/sweden-didn-t-lock-down-but-economy-to-pl...

"... forecast a Swedish contraction of 6.1 percent (compared to -6.5 percent for Germany and -7.7 percent for the eurozone)"

" ... anticipates a GDP decline of up to 10 percent."

" ... could get worse before they get better."

" ... expects a jobless rate of nine percent for 2020 and 2021, compared to 6.8 percent in 2019."

" ... largely explained by its dependence on exports, ..."

" ... expected to hit Swedish exports considerably, ..."

Allt är gissningar och prognoser. Väldigt lite fakta i den artikeln, bland den fakta som faktiskt fanns var att Sveriges ekonomi inte krympte under första kvartalet vilket är fel då svensk bnp ju backade med 0,3 procent. Vad jag vill säga är att just den här artikeln ger väldigt lite stöd åt ditt uttalande även om det mycket väl kan vara som du säger. Några av sakerna som skrivs i artikeln är ju som dom är, tex att svensk eknomi är till stor del beroende av export.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Ja så är det verkligen, vem har argumenterat mot? (Kanske till och med lite extra i den eftersatta svenska järnvägen?). Jag visste ju detta så jag tog ett tåg 10:30 då jag hade en tid 12:30 att passa. Jag kom till Sthlm 13:30, en resa som normalt skulle ta 30 min tog alltså 3 timmar (Det finns naturligtvis tyvärr långt mycket värre öden än så att drabbas av här i livet). Yes, det finns alltid alternativa resvägar/ färdmedel oavsett om man ska till Tumba, Rom eller Shanghai, helt rätt.

Nej att pendla mellan Gnesta och Uppsala är nog rätt så ovanligt, det var inte det jag menade. Det räcker nog med en taxiresa från Centralen till Gnesta eller från Centralen till Uppsala för att det ska kännas rejält i plånboken för många. Ja så är det kanske / vi väl hoppas på det! Men det fanns säkert en och annan lågavlönad timanställd undersköterska, arbetslös, skolungdom, fattigpensionär osv i folkhavet som har svårt att lägga ut. Det kom faktiskt fram en turist(?) och frågade på engelska om det fanns andra sätt att ta sig till destination x, svårt för honom att vet att man då först får ta tunnelbana 1 (vi var vi Odenplan då) för att sedan byta till tunnelbana 2, för att sedan få promenera till buss 123 (långt ute i periferin) för att sedan få ta ytterligare en bensträckare innan man når sitt mål (Denna resa tar lång tid).

Vems ansvar? Jag vet inte, Fru Fortuna? En liten mus? Våra politikers? Eller var det måhända Hin Håle som spelade ett spratt? Jag håller inte med om att man kan lasta resenärerna för fulla tåg (jag tror också att SL var stressade och arbetade febrilt på att lösa problemet) Ja så är det säkert tyvärr, men som sagt dom flesta var nog inte ute på flanör.

Jag förstår inte riktigt vad diskussionen handlar om? Arbetar du på SL?
Det jag skrev var typ att -p.g.a. ett elfel blev det långa förseningar och att det därför bildades folkhav på centralen, då folksamlingar inte är bra med tanke på Covid-19 var det lite konstigt att detta inte ens nämndes i media... Inget annat.

Har åkt en hel del tåg (längre än pendelnätet) i Sverige, sällan haft särskilt mycket stök sett till förutsättningarna. Haft värre stök med flyg (både före corona och under). Man avbokar (ställer in) utresan, istället för att boka om till det flyg som faktiskt gick. Man hänvisar även till corona som FM (vilket jag har svårt att köpa då flyget efter avgick/ankom i tid, biljetter fanns tillgängliga att boka). Det var operationella orsaker, inte FM. Sen att flygbolag och andra gärna vill komma undan utan att utge ersättningar samt betala tillbaka pengarna är en annan historia.

Som sagt, från flertalet av orterna längs pendelnätet så går ju även SJ, så det kan i vissa fall vara alternativ. Resegarantin ersätter ju även det. SL:s reseplanerare räcker ju rätt långt vid rutter, dock svårt när det är engelska som någon har som språk.

Det jag ville (försöka) få fram var ju främst att det inte är tjänsteleverantören som är orsak till de fulla tågen. Orsaken är väl ändå resenärerna, sen att det tar längre tid vid störningar är ju en annan sak. Men de gånger jag åkt motsvarande tåg från den ort jag bor till eller från stan så finns det ju andra alternativ. Men det är såklart lättare när man vet hur man ska söka, vilka noder som har bra kopplingar till annat nät osv.

Arbetar inte på SLL (Trafikförvaltningen) eller någon av deras entreprenörer, däremot verksam inom sektorn. Allmänheten har ju sällan koll på resegarantin eller hur man planerar en rutt utan ett visst trafikslag.

Det är mest en reflektion över att det alltid är någon annans fel i dagens samhälle.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Har åkt en hel del tåg (längre än pendelnätet) i Sverige, sällan haft särskilt mycket stök sett till förutsättningarna. Haft värre stök med flyg (både före corona och under). Man avbokar (ställer in) utresan, istället för att boka om till det flyg som faktiskt gick. Man hänvisar även till corona som FM (vilket jag har svårt att köpa då flyget efter avgick/ankom i tid, biljetter fanns tillgängliga att boka). Det var operationella orsaker, inte FM. Sen att flygbolag och andra gärna vill komma undan utan att utge ersättningar samt betala tillbaka pengarna är en annan historia.

Som sagt, från flertalet av orterna längs pendelnätet så går ju även SJ, så det kan i vissa fall vara alternativ. Resegarantin ersätter ju även det. SL:s reseplanerare räcker ju rätt långt vid rutter, dock svårt när det är engelska som någon har som språk.

Det jag ville (försöka) få fram var ju främst att det inte är tjänsteleverantören som är orsak till de fulla tågen. Orsaken är väl ändå resenärerna, sen att det tar längre tid vid störningar är ju en annan sak. Men de gånger jag åkt motsvarande tåg från den ort jag bor till eller från stan så finns det ju andra alternativ. Men det är såklart lättare när man vet hur man ska söka, vilka noder som har bra kopplingar till annat nät osv.

Arbetar inte på SLL (Trafikförvaltningen) eller någon av deras entreprenörer, däremot verksam inom sektorn. Allmänheten har ju sällan koll på resegarantin eller hur man planerar en rutt utan ett visst trafikslag.

Det är mest en reflektion över att det alltid är någon annans fel i dagens samhälle.

Ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Finns inga tecken på att Sveriges ekonomi klarat sig bättre pga vår strategi:
https://afp.omni.se/sweden-didn-t-lock-down-but-economy-to-pl...

Och det finns förstås andra undersökningar som säger olika. Här är en om hur hushållen klarat sig där Sverige trillar in på en tredjeplats i EU https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2020/living-working-and-covid-19-first-findings-april-2020

Edit: Användandet av uttryck som ”inga tecken” är väldigt onödigt att nyttja då det påstår så mycket mer än artikeln säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

bland den fakta som faktiskt fanns var att Sveriges ekonomi inte krympte under första kvartalet vilket är fel då svensk bnp ju backade med 0,3 procent..

Beror på vad som jämförs, om det är BNP mot föregående kvartalet eller tillväxten under Q1 2019 mot Q1 2020 osv. Sveriges BNP sjönk inte under Q1 2020, däremot sjönk tillväxten till bara 0,1% i Q1. Du kan t.ex jämföra med EU där BNP i genomsnitt sjönk nånstans 2,5-3% bara i Q1 i genomsnitt om ja inte minns fel, ännu mer inom Euroländerna.

Permalänk
Medlem

ourworldindata.org har publicerat en ny typ av diagram, som visar hur antalet testade samvarierar med antalet smittade. Länken är här https://ourworldindata.org/epi-curve-covid-19

Digrammet visar att just mer testade i ett land per capita desto färre smittade hittar man. Jag tolkar dessa siffror som att det lönar sig att testa för att minska antalet smittade. Sedan vill man kanske se när dessa olika länder började testa i stor skala för att kanske få svar på frågan - När är det för sent att börja testa?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

ourworldindata.org har publicerat en ny typ av diagram, som visar hur antalet testade samvarierar med antalet smittade. Länken är här https://ourworldindata.org/epi-curve-covid-19

Digrammet visar att just mer testade i ett land per capita desto färre smittade hittar man. Jag tolkar dessa siffror som att det lönar sig att testa för att minska antalet smittade. Sedan vill man kanske se när dessa olika länder började testa i stor skala för att kanske få svar på frågan - När är det för sent att börja testa?

https://i.imgur.com/va6RPC3.jpg

Jag tänker att om ett land har få smittade per capita så måste man testa många fler personer innan man lyckas hitta någon som är smittad. Leta efter en nål i en höstack. Då blir det också så att det blir få tester per smittad om landet har många smittade i befolkningen.

Edit: Hade varit intressant med en kurva med tester per miljon invånare relaterat till smittade per miljon invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Man ska hosta och nysa i armvecket enligt Folkhälsomyndigheten. Har man covid-19 och nyser på en medmänniska så är det risk för smitta oavsett mask, tyvärr. Det här med att bära mask kommer från Asien men är en ren artighetsgest, tyvärr skyddar det inte. Agnes Wold: ”Munskydd har ingen effekt”

Har du fortfarande inte fattat att det kan smitta utan symptom?

Vem tror du Agnes Wold är egentligen? En gudinna? 1000 experter och forskare runt i världen håller inte med henne.
Sen så är munskydd skräp jämfört med ansiktsmasker (vilket är det de flesta förespråkar)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

I italienska Bergamo uppskattas 57% ha antikroppar, en provins med runt 3000 dödsfall och 1,1 miljon invånare. Andelen som uppskattas ha antikroppar är runt de nivåer som motsvarar flockimmunitet. Översätter man detta till Sveriges population så motsvarar det runt 27 000 dödsfall. Dvs, vi har en ganska lång väg innan vi når sådana höga nivåer av antikroppar.

Jag hoppas verkligen att FHM ändrar strategi så att alla inte måste bli smittade i slutändan (som Giesecke gett uttryck för)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har du fortfarande inte fattat att det kan smitta utan symptom?

Vem tror du Agnes Wold är egentligen? En gudinna? 1000 experter och forskare runt i världen håller inte med henne.
Sen så är munskydd skräp jämfört med ansiktsmasker (vilket är det de flesta förespråkar)

Om du inte hostar och inte pillar dig i ansikte å sen grisar på din omgivning. Hur enkelt tror du då det är för dropparna att lämna ditt ansikte och träffa någon annans ansikte? Även fast viruset i sig smittar så behöver dropparna fortfarande ta sig från punkt A till B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Om du inte hostar och inte pillar dig i ansikte å sen grisar på din omgivning. Hur enkelt tror du då det är för dropparna att lämna ditt ansikte och träffa någon annans ansikte? Även fast viruset i sig smittar så behöver dropparna fortfarande ta sig från punkt A till B.

Viruset är luftburet men sjunker ner mot marken med tiden oavsett droppform eller ej.

Hur mycket virus som helst kan hamna i mitt ansikte utan att det är någon fara, men hamnar det på "fel" celler i min näsa eller lungor så får viruset fäste och börjar replikera sig.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Viruset är luftburet men sjunker ner mot marken med tiden oavsett droppform eller ej.

Hur mycket virus som helst kan hamna i mitt ansikte utan att det är någon fara, men hamnar det på "fel" celler i min näsa eller lungor så får viruset fäste och börjar replikera sig.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

"...Droppform eller ej."?
Vad menar du är alternativet till droppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har du fortfarande inte fattat att det kan smitta utan symptom?

Vem tror du Agnes Wold är egentligen? En gudinna? 1000 experter och forskare runt i världen håller inte med henne.
Sen så är munskydd skräp jämfört med ansiktsmasker (vilket är det de flesta förespråkar)

Nu blev det nog lite förvirrat.

Agnes pratar om både munskydd som inte filtrerar luften och sedan riktiga andningsmasker som är tungt att andas igenom ett väldigt tätt filter. Det kan man inte göra i mer än kanske en halvtimme, utan det är till för sjukvården när man ska sköta om en infekterad patient och så.

Du verkar å ena sidan hålla med henne om att munskydd är skräp, i alla fall jämfört med "ansiktsmasker", å andra sidan säger du att det finns experter som inte håller med henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Viruset är luftburet men sjunker ner mot marken med tiden oavsett droppform eller ej.

Hur mycket virus som helst kan hamna i mitt ansikte utan att det är någon fara, men hamnar det på "fel" celler i min näsa eller lungor så får viruset fäste och börjar replikera sig.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Och här säger FHM vad jag förstår det att pga mitt resonemang ovan så blir smittspridningen så liten att det inte går att motivera ansiktsskydd av någon sort ute i samhället. Därav, är du sjuk, stanna hemma. Är du symptomfri så är sannolikheten att du får över dina viruspartiklar till en annan individ liten, eftersom du inte kastar dem ur dig. Jag tror aldrig FHM sagt att risken är noll, dock väldigt liten.

Risken finns att jag kan få en sten i huvudet släppt från ett flygplan varje sekund som jag är ute, men jag har inte hjälm på mig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Därav, är du sjuk, stanna hemma.

Vilket vi ska komma ihåg alla i vissa länder inte har möjlighet till. I Sverige har vi social skyddsnät som möjliggör att folk kan stanna hemma med minsta symptom, så är inte ens fallet i alla länder ens i västvärlden. WHOs rekommendationer utgår från ett världsperspektiv, dvs man antar att en hel del människor med lätta/mildare symptom kommer röra sig ute i samhället i många länder då man helt enkelt är så illa tvungen.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt och fullt med Ebba Busch i hennes kritik mot hanteringen.

Sverige har med berått mod tillåtit en stor smittspridning

Stefan Löfven fick ta emot väldigt mycket kritik angående fhm och strategin mot covid 19.

Partiledardebatt coronapandemin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vilket vi ska komma ihåg alla i vissa länder inte har möjlighet till. I Sverige har vi social skyddsnät som möjliggör att folk kan stanna hemma med minsta symptom, så är inte ens fallet i alla länder ens i västvärlden. WHOs rekommendationer utgår från ett världsperspektiv, dvs man antar att en hel del människor med lätta/mildare symptom kommer röra sig ute i samhället i många länder då man helt enkelt är så illa tvungen.

Du tänker på att FK ersätter första karensdagen, med 700kr före skatt, det motsvarar att man har en månadslön på 14.700kr innan skatt, inte många som har så låg lön i Sverige. Sen är det 80% av lönen följande dagar ja, men vi har absolut en hel hög med människor som har så små marginaler att de inte har "råd" att stanna hemma så fort de är lite småsnuviga. (det kan vara väldigt ofta för vissa)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vilket vi ska komma ihåg alla i vissa länder inte har möjlighet till. I Sverige har vi social skyddsnät som möjliggör att folk kan stanna hemma med minsta symptom, så är inte ens fallet i alla länder ens i västvärlden. WHOs rekommendationer utgår från ett världsperspektiv, dvs man antar att en hel del människor med lätta/mildare symptom kommer röra sig ute i samhället i många länder då man helt enkelt är så illa tvungen.

Helt enig.
Därför ifrågasätter jag svenskar som säger att vi blint ska lyssna på WHO. WHO ger råd som ska passa 7 miljarder människor. Detta innebär att besluten inte kommer vara optimala i alla länder, men okej i alla.

FHM tar fram skräddarsydda råd för 10milj människor, baserade på egen kunskap men även på empiri från WHO.

Att FHM och WHO säger olika blir för mig därmed naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har du fortfarande inte fattat att det kan smitta utan symptom?

Vem tror du Agnes Wold är egentligen? En gudinna? 1000 experter och forskare runt i världen håller inte med henne.
Sen så är munskydd skräp jämfört med ansiktsmasker (vilket är det de flesta förespråkar)

Tydligen väldigt sällsynt att någon utan symptom smittar.

"We have a number of reports from countries who are doing very detailed contact tracing. They're following asymptomatic cases, they're following contacts and they're not finding secondary transmission onward. It is very rare -- and much of that is not published in the literature," she said. "We are constantly looking at this data and we're trying to get more information from countries to truly answer this question. It still appears to be rare that an asymptomatic individual actually transmits onward."

https://edition.cnn.com/2020/06/08/health/coronavirus-asympto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

I italienska Bergamo uppskattas 57% ha antikroppar, en provins med runt 3000 dödsfall och 1,1 miljon invånare. Andelen som uppskattas ha antikroppar är runt de nivåer som motsvarar flockimmunitet. Översätter man detta till Sveriges population så motsvarar det runt 27 000 dödsfall. Dvs, vi har en ganska lång väg innan vi når sådana höga nivåer av antikroppar.

Jag hoppas verkligen att FHM ändrar strategi så att alla inte måste bli smittade i slutändan (som Giesecke gett uttryck för)...

Märkligt då att inte Stockholm har högre antikroppsnivåer med ~ 2200 avlidna och ungefär samma folkmängd. Men det kanske kommer börja ticka uppåt vartefter fler antikroppsstudier kommer in eftersom det tar ett tag att bilda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag håller helt och fullt med Ebba Busch i hennes kritik mot hanteringen.

Sverige har med berått mod tillåtit en stor smittspridning

Stefan Löfven fick ta emot väldigt mycket kritik angående fhm och strategin mot covid 19.

Partiledardebatt coronapandemin

Berätta gärna i sak vad du håller med om, och varför, med argument.

Vill du påstå att någon har fel bör du självklart bemöta dessa med argument som bygger på än mer trovärdiga källor, inte åsikter.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|