Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

För Oculus Link / Virtual desktop

Pavlov 60% Rabatt på Steam.
https://store.steampowered.com/app/555160/Pavlov_VR/

VR motsvarighet till CS, med massvis communityn created matrial.
Man kan spela på klassiska CS, CoD, Halo banor bla

Är versionen ovan bättre än Questversionen (den som är i beta)? Har testat Questbetan och blev väldigt underväldigad, även om många andra är lyriska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Ah, då makes det sense, tack

En fråga till alla er som kör virtual desktop, vilken setup är att föredra för att det ska flyta på så bra som möjligt när man spelar tex half life alyx?

1. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplad till APn (Unifi ac ap lite) på 5ghz bandet där den är ensam enhet. Jag kommer stå ca 2 meter från apn med fri sikt mellan questen och apn.

2. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplat direkt mot datorns wifi via wifi hotspot på 5ghz bandet, nätverkskortet som sitter i är ett intel wifi6 200ax

3. Datorn kopplad till min gamla router (RT-N56U) för att använda den som en AP mot enbart questen

Jag kör med en unifi AC AP lite med ca 2m avstånd också. Inga problem alls, har även kört mot samma AP med 10-15m avstånd (både fri sikt och genom gipsväggar), fungerar klockrent. Då kör jag kabel från datorn till switch -> unifi USG, inget trådlöst alls till datorn. Jag har andra enheter anslutna till samma nätverk utan att det stör alls, några mobiler osv ligger på samma 5ghz nät. Allt som faktiskt belastar nätet är dock trådbundet så Questen får ett ganska ensamt nät i slutändan ändå.

Detta är mot Half life Alyx med "Insane" bitrate. Testat "High" också utan att märka någon direkt skillnad i latens, bara sämre bildkvalité.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av jeffan97:

Beställde redan det kortet jag länkade förut men förhoppningsvis funkar det bättre ändå. Tror du 5600 XT hade vart ett bättre val? Nu är det bara VRChat som jag spelar så finns inga direkta tester på GPU:er som passar för det men hittade en video för 5600 XT och det verkar funka bra, kanske ska avbeställa ordern och gå på den senare då?

Edit: Såg att 5600 XT kräver mer än en 8 pin så köper väl med en sådan också då, Seasonic har jag hört är bra så plockar med mig en sån. Visst det blir dyrt, men blir bra vid senare uppgradering och framtidssäkring!

Jämför mest med vad testerna säger, går ju säkert att komma undan med längre också. Men sitter på ett GTX 770 idag så har svårt att testa för tror detta kommer flyta för dåligt. Är mest vad jag personligen tänkt köra på.

Skrivet av aabbcc:

Ah, då makes det sense, tack

En fråga till alla er som kör virtual desktop, vilken setup är att föredra för att det ska flyta på så bra som möjligt när man spelar tex half life alyx?

1. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplad till APn (Unifi ac ap lite) på 5ghz bandet där den är ensam enhet. Jag kommer stå ca 2 meter från apn med fri sikt mellan questen och apn.

2. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplat direkt mot datorns wifi via wifi hotspot på 5ghz bandet, nätverkskortet som sitter i är ett intel wifi6 200ax

3. Datorn kopplad till min gamla router (RT-N56U) för att använda den som en AP mot enbart questen

Val 1 låter väl rätt best practice.

Någon som vet om ja har 2,4Ghz och 5Ghz i samma router om de kan störa varandra? typ att 2,4Ghz påverkar mitt 5Ghz. Tänkte om man ska skippa det isåfall. Är ju olika fekvenser och band så borde väl inte, men tänkte om det blir liknande som en mikro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Är versionen ovan bättre än Questversionen (den som är i beta)? Har testat Questbetan och blev väldigt underväldigad, även om många andra är lyriska.

Jag har spelat väldigt lite pavlov både på Steam och på Quest.
Men med det sagt vill jag ändå påstå att Quest versionen är verkligen en "light" version i jämförelse.
Den saknar massvis som finns till PC versionen som kartor och game modes.
Jag har inte spelet själv till PC utan provat hos en bekant bara men har haft det på min wishlist så jag tänkte ev köpa själv.
Quest versionen var det också ett bra tag sen jag testade den kanske har uppdaterats?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

Jag kör med en unifi AC AP lite med ca 2m avstånd också. Inga problem alls, har även kört mot samma AP med 10-15m avstånd (både fri sikt och genom gipsväggar), fungerar klockrent. Då kör jag kabel från datorn till switch -> unifi USG, inget trådlöst alls till datorn. Jag har andra enheter anslutna till samma nätverk utan att det stör alls, några mobiler osv ligger på samma 5ghz nät. Allt som faktiskt belastar nätet är dock trådbundet så Questen får ett ganska ensamt nät i slutändan ändå.

Detta är mot Half life Alyx med "Insane" bitrate. Testat "High" också utan att märka någon direkt skillnad i latens, bara sämre bildkvalité.

Åh exakt vad jag ville höra

Är det någon som har testat Lone Echo och vet om jag behöver köra det genom ReVive eller om det funkar genom endast Virtual Desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

Jag kör med en unifi AC AP lite med ca 2m avstånd också. Inga problem alls, har även kört mot samma AP med 10-15m avstånd (både fri sikt och genom gipsväggar), fungerar klockrent. Då kör jag kabel från datorn till switch -> unifi USG, inget trådlöst alls till datorn. Jag har andra enheter anslutna till samma nätverk utan att det stör alls, några mobiler osv ligger på samma 5ghz nät. Allt som faktiskt belastar nätet är dock trådbundet så Questen får ett ganska ensamt nät i slutändan ändå.

Detta är mot Half life Alyx med "Insane" bitrate. Testat "High" också utan att märka någon direkt skillnad i latens, bara sämre bildkvalité.

Tänkte att jag skulle bidra lite till detta när vi ändå är inne på prestanda och nätverk. Jag har en TP-Link EAP245 (AC1750 för den som inte orkar kolla upp). PC och Quest är i samma rum med AP:n runda 3-5 meter från där jag står. PC är ansluten med cat 6-kabel till AP:n, och Quest är ansluten till eget SSID på 5GHz med 866Mbit länk. Jag bor på landet och har inga grannar med trådlösa nätverk som kan störa.

Nu är ju "inga problem alls" väldigt subjektivt, men eftersom jag inte har kvar min Rift så kan jag inte jämföra med den. Jag skulle säga att det fungerar väldigt, väldigt bra. Över (min) förväntan, men då förväntade jag mig inte så mycket heller.

Med det sagt så ska jag krångla till det lite för er läsare. Just nu kör jag på 40MHz bandbredd, då det är det som utvecklarna av Virtual Desktop rekommenderar. Först hade jag min PC trådlöst och då tycktes jag märka skillnad på 80MHz och 40MHz. Jag är inte helt hundra, men det kändes som att spelen flöt på mycket bättre, framför allt Half-Life: Alyx. Mina latens på "skrivbordet" enligt VD var dock densamma. Men in-game tyckte jag att det flöt på mycket bättre.

Sedan dess har jag inte ändrat tillbaka till 80MHz, men däremot har jag anslutit min PC med kabel. Det är svårt - men framför allt jobbigt - att byta fram och tillbaka och sedan försöka känna skillnad. Men min generella känsla är att det fungerar snäppet bättre med kabel jämfört med 5GHz och 40MHz bandbredd.

Däremot kändes det som att 40MHz bandbredd gjorde så att spelen "flöt på" bättre, det kändes bättre att gå runt i området osv, jämfört med 80MHz bandbredd.

Jag har dock inte testat PC med kabel och Quest med 80MHz bandbredd ännu och kvällens alkohol tillåter ingen noggrann jämförelse.

Eftersom hårdvaran kan spela roll så nämner jag relevanta delar: i5 9600k, 16GB, RTX 2080 Ti, NVMe eller SSD för alla spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Åh exakt vad jag ville höra

Är det någon som har testat Lone Echo och vet om jag behöver köra det genom ReVive eller om det funkar genom endast Virtual Desktop?

Oculus spel (PC) fungerar som vanligt med virtual desktop.
Hamnar i samma games meny.

Det är ju ett Oculus headset du använder

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Trådlöst virtual desktop funkar långt över förväntan, helt otroligt vad bra det går. Plötsligt har jag så otroligt många mer spel och att köpa nya blir betydligt mycket billigare på Steams reor.

Det enda jag inte gillar är hur jag startar spelen i Steam. Nu behöver jag starta Virtual Desktop -> Visa skrivbordet -> Starta Steam VR -> Starta spelet i Steams lista över spel. Skulle vilja ha en snyggare lösning. Hur gör ni det? Har läst massvis på forum men verkar inte finnas en solklar väg för att få till det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Trådlöst virtual desktop funkar långt över förväntan, helt otroligt vad bra det går. Plötsligt har jag så otroligt många mer spel och att köpa nya blir betydligt mycket billigare på Steams reor.

Det enda jag inte gillar är hur jag startar spelen i Steam. Nu behöver jag starta Virtual Desktop -> Visa skrivbordet -> Starta Steam VR -> Starta spelet i Steams lista över spel. Skulle vilja ha en snyggare lösning. Hur gör ni det? Har läst massvis på forum men verkar inte finnas en solklar väg för att få till det.

Enkelklick på menyknappen på vänster kontroll visar VD:s interface, tryck Games i menyn så ska både Steam- och Oculusspel visas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Enkelklick på menyknappen på vänster kontroll visar VD:s interface, tryck Games i menyn så ska både Steam- och Oculusspel visas där.

Hmm idag dök Steamspelen plötsligt upp där. Måste har varit nattens omstart som gjorde att de ej hittades förut!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Hmm idag dök Steamspelen plötsligt upp där. Måste har varit nattens omstart som gjorde att de ej hittades förut!

Det är rekomenderat att alltid starta spel den vägen.
Fel kan uppstå annars, själv råkat ut för att trackingen tappades helt i vissa spel. Händerna föll ner på golvet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För er som vill optimera prestandan i HL: Alyx så har ni en bra artikel här: https://medium.com/@petrakeas/half-life-alyx-performance-anal...

TLDR: Optimeringarna i Alyx kan göra så att högre inställningar än de som spelet anser att ditt grafikkort klarar av leder till en suddigare bild. Som i många spel kan man vinna en hel del på att dra ner kvalitén på skuggorna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Pågår dagliga reor igen, verkar pågå i 4 dagar till. Dagens är Apex Construct för -25%. Finns några bundles med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Jämför mest med vad testerna säger, går ju säkert att komma undan med längre också. Men sitter på ett GTX 770 idag så har svårt att testa för tror detta kommer flyta för dåligt. Är mest vad jag personligen tänkt köra på.

Nog flöt det väldigt dåligt trots prestandaskillnaden mellan RX 560 och RX 5600 XT, kanske går bättre ifall jag uppgraderar CPU:n då jag har en i3 6100 nu. Funderar på att skaffa mig en begagnad i7 6700 eller i7 7700 i väntan tills jag kan uppgradera resten av datorn men oavst vad jag gör så kommer det ta tid tills jag kan göra det. Så det sög ju att det inte blev så mycket bättre trots byte av GPU. :/ Jaja inte så mycket att göra.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nog flöt det väldigt dåligt trots prestandaskillnaden mellan RX 560 och RX 5600 XT, kanske går bättre ifall jag uppgraderar CPU:n då jag har en i3 6100 nu. Funderar på att skaffa mig en begagnad i7 6700 eller i7 7700 i väntan tills jag kan uppgradera resten av datorn men oavst vad jag gör så kommer det ta tid tills jag kan göra det. Så det sög ju att det inte blev så mycket bättre trots byte av GPU. :/ Jaja inte så mycket att göra.

Vad för spel provade du?
vi har spelat VR här hemma tidigare på en i7 2600 och ett Geforce GTX970.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad för spel provade du?
vi har spelat VR här hemma tidigare på en i7 2600 och ett Geforce GTX970.

VRChat, det gick lite bättre efter att ha sänkt inställningarna till minimum men blev inte jättemycket bättre. Denna snubben lyckas tydligen få till det väldigt bra dock så vet jag inte vad för CPU eller hur mycket RAM han har. https://www.youtube.com/watch?v=BnsiOtT-jWE

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nog flöt det väldigt dåligt trots prestandaskillnaden mellan RX 560 och RX 5600 XT, kanske går bättre ifall jag uppgraderar CPU:n då jag har en i3 6100 nu. Funderar på att skaffa mig en begagnad i7 6700 eller i7 7700 i väntan tills jag kan uppgradera resten av datorn men oavst vad jag gör så kommer det ta tid tills jag kan göra det. Så det sög ju att det inte blev så mycket bättre trots byte av GPU. :/ Jaja inte så mycket att göra.

Jag har inte spelat jättemycket VRChat direkt, och bara standalone dessutom, men baserat på olika diskussioner online så verkar det vara rätt cpu-tungt. Inte för att det borde vara det, utan helt enkelt för att det är dåligt optimerat.

I3-6100 har ju tyvärr bara 2 kärnor och 4 trådar, när många moderna spel vill ha åtminstone 6 trådar...

Jag skulle nog ändå inte rekommendera att köpa en 6700K eller 7700K. Jag antar att du har ett billigare moderkort, och då är överklockningen ändå låst. Dessutom är gamla i7:or sinnessjukt dyra. Det är antagligen billigare att köra på på något i stil med det här:

Sen kan du kanske få en tusenlapp eller så för din gamla CPU+mobo+ram, alternativ spara ram till din nya maskin om det är tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har inte spelat jättemycket VRChat direkt, och bara standalone dessutom, men baserat på olika diskussioner online så verkar det vara rätt cpu-tungt. Inte för att det borde vara det, utan helt enkelt för att det är dåligt optimerat.

I3-6100 har ju tyvärr bara 2 kärnor och 4 trådar, när många moderna spel vill ha åtminstone 6 trådar...

Jag skulle nog ändå inte rekommendera att köpa en 6700K eller 7700K. Jag antar att du har ett billigare moderkort, och då är överklockningen ändå låst. Dessutom är gamla i7:or sinnessjukt dyra. Det är antagligen billigare att köra på på något i stil med det här:

https://komponentkoll.se/bild/oSMMB.png

Sen kan du kanske få en tusenlapp eller så för din gamla CPU+mobo+ram, alternativ spara ram till din nya maskin om det är tillräckligt snabbt.

Hörde att VRChat bara köra på en kärna men i detta fallet kanske det inte spelar nån roll?

Det var därför jag ville ha 6700 eller 7700 just föratt jag har ett billigare moderkort men iom att du säger dem är svindyra så väntar jag nog hellre. Tyuvärr så lär inte det packetet du plockat ihop åt mig va relevant när jag väl får ihop cash för det kommer ta lååååååång tid innan jag får ihop den summan. När det gäller mitt RAM så är det alldeles för långsamt för Ryzen, 2400 Mhz är inte mycket att ta i.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@jeffran97 Du har VRChat till Quest annars, bör funka i värsta fall

Du får migrera ditt Steam och Oculus konto till VRChat konto så blir det samma konto

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

@jeffran97 Du har VRChat till Quest annars, bör funka i värsta fall

Jo det är ju den jag vanligtvis har kört med så får väl fortsätta med det så länge och desktopvarianten då.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Håller på att bli tokig, har haft min quest i två dagar nu och får konstant microstutter i half life alyx, detta är väldigt tydligt om man går lite långsammar och tex kollar ner i marken då varje steg hackar till i någon millisekund. Samma sak händer i last echo där det nästan är ännu tydligare när man glider fram i tyngdlöshet.

Min setup:

Shappire Nitro RX 5700xt (testat med drivrutiner 20.3.1, 20.4.2 och senaste 20.5.1)
AMD ryzen 3600
16gb ram
MSI b450i gaming ac plus
Intel ax200 pcie nätverskort

Nätverk:
100/100
Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Har testat alla möjliga inställningar i Virtual Dekstop/streamer. Latency i Virtual desktrop streamer är 40ms och connection speed konstant 866 Mbps om jag kör på 80mhz eller 400Mbps om jag kör på 40mhz.

Har testat alla möjliga grafikinställningar i Half life alyx men det hjälper inte heller. FPS är konstant på 69-72 och den där gröna lilla grafen man kan få upp i steamvr ser också bra ut.

Det enda som hjälp hitils har varit att koppla in questen med usb kabel till datorn (kunde lika gärna köpt en rift då...) problemet där är dock att ljudet istället konstant hackar, vet inte om det är för att jag kör med usb 2.0 kabel (enda jag hade hemma).

Blir det inte bättre än så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, har haft min quest i två dagar nu och får konstant microstutter i half life alyx, detta är väldigt tydligt om man går lite långsammar och tex kollar ner i marken då varje steg hackar till i någon millisekund. Samma sak händer i last echo där det nästan är ännu tydligare när man glider fram i tyngdlöshet.

Min setup:

Shappire Nitro RX 5700xt (testat med drivrutiner 20.3.1, 20.4.2 och senaste 20.5.1)
AMD ryzen 3600
16gb ram
MSI b450i gaming ac plus
Intel ax200 pcie nätverskort

Nätverk:
100/100
Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Har testat alla möjliga inställningar i Virtual Dekstop/streamer. Latency i Virtual desktrop streamer är 40ms och connection speed konstant 866 Mbps om jag kör på 80mhz eller 400Mbps om jag kör på 40mhz.

Har testat alla möjliga grafikinställningar i Half life alyx men det hjälper inte heller. FPS är konstant på 69-72 och den där gröna lilla grafen man kan få upp i steamvr ser också bra ut.

Det enda som hjälp hitils har varit att koppla in questen med usb kabel till datorn (kunde lika gärna köpt en rift då...) problemet där är dock att ljudet istället konstant hackar, vet inte om det är för att jag kör med usb 2.0 kabel (enda jag hade hemma).

Blir det inte bättre än så här?

Jag hade nog inga såna problem, så det ska nog gå att lösa... På nåt sätt.

Har du testat öppna portar manuellt för VD?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, har haft min quest i två dagar nu och får konstant microstutter i half life alyx, detta är väldigt tydligt om man går lite långsammar och tex kollar ner i marken då varje steg hackar till i någon millisekund. Samma sak händer i last echo där det nästan är ännu tydligare när man glider fram i tyngdlöshet.

Min setup:

Shappire Nitro RX 5700xt (testat med drivrutiner 20.3.1, 20.4.2 och senaste 20.5.1)
AMD ryzen 3600
16gb ram
MSI b450i gaming ac plus
Intel ax200 pcie nätverskort

Nätverk:
100/100
Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Har testat alla möjliga inställningar i Virtual Dekstop/streamer. Latency i Virtual desktrop streamer är 40ms och connection speed konstant 866 Mbps om jag kör på 80mhz eller 400Mbps om jag kör på 40mhz.

Har testat alla möjliga grafikinställningar i Half life alyx men det hjälper inte heller. FPS är konstant på 69-72 och den där gröna lilla grafen man kan få upp i steamvr ser också bra ut.

Det enda som hjälp hitils har varit att koppla in questen med usb kabel till datorn (kunde lika gärna köpt en rift då...) problemet där är dock att ljudet istället konstant hackar, vet inte om det är för att jag kör med usb 2.0 kabel (enda jag hade hemma).

Blir det inte bättre än så här?

Konstigt att virtual desktop ger microstutter, kan det månne vara AP som den inte gillar?
Annars känns det som nå fel på PC sidan då du har microstutter och hackande ljud.
Kolla denna genomgång om du inte gjort det kanske finns nån nyttig info.
https://youtu.be/Bm4kbHeXGrg

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, har haft min quest i två dagar nu och får konstant microstutter i half life alyx, detta är väldigt tydligt om man går lite långsammar och tex kollar ner i marken då varje steg hackar till i någon millisekund. Samma sak händer i last echo där det nästan är ännu tydligare när man glider fram i tyngdlöshet.

Min setup:

Shappire Nitro RX 5700xt (testat med drivrutiner 20.3.1, 20.4.2 och senaste 20.5.1)
AMD ryzen 3600
16gb ram
MSI b450i gaming ac plus
Intel ax200 pcie nätverskort

Nätverk:
100/100
Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Har testat alla möjliga inställningar i Virtual Dekstop/streamer. Latency i Virtual desktrop streamer är 40ms och connection speed konstant 866 Mbps om jag kör på 80mhz eller 400Mbps om jag kör på 40mhz.

Har testat alla möjliga grafikinställningar i Half life alyx men det hjälper inte heller. FPS är konstant på 69-72 och den där gröna lilla grafen man kan få upp i steamvr ser också bra ut.

Det enda som hjälp hitils har varit att koppla in questen med usb kabel till datorn (kunde lika gärna köpt en rift då...) problemet där är dock att ljudet istället konstant hackar, vet inte om det är för att jag kör med usb 2.0 kabel (enda jag hade hemma).

Blir det inte bättre än så här?

Har du testat AMD Relive VR? Har min Quest på G hem på posten och jag har läst innan att många med AMD är nöjda och jag kommer testa den.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, har haft min quest i två dagar nu och får konstant microstutter i half life alyx, detta är väldigt tydligt om man går lite långsammar och tex kollar ner i marken då varje steg hackar till i någon millisekund. Samma sak händer i last echo där det nästan är ännu tydligare när man glider fram i tyngdlöshet.

Min setup:

Shappire Nitro RX 5700xt (testat med drivrutiner 20.3.1, 20.4.2 och senaste 20.5.1)
AMD ryzen 3600
16gb ram
MSI b450i gaming ac plus
Intel ax200 pcie nätverskort

Nätverk:
100/100
Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Har testat alla möjliga inställningar i Virtual Dekstop/streamer. Latency i Virtual desktrop streamer är 40ms och connection speed konstant 866 Mbps om jag kör på 80mhz eller 400Mbps om jag kör på 40mhz.

Har testat alla möjliga grafikinställningar i Half life alyx men det hjälper inte heller. FPS är konstant på 69-72 och den där gröna lilla grafen man kan få upp i steamvr ser också bra ut.

Det enda som hjälp hitils har varit att koppla in questen med usb kabel till datorn (kunde lika gärna köpt en rift då...) problemet där är dock att ljudet istället konstant hackar, vet inte om det är för att jag kör med usb 2.0 kabel (enda jag hade hemma).

Blir det inte bättre än så här?

Jag hade massor av sjuka problem med mitt 5700XT i Alyx. Det var stutters och div lagg.
För mi fungerade det att gå in i Radeon menyn och ta bort alla funktioner som av någon anledning är på default. Radeon anti lagg och allt hokus pokus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag hade massor av sjuka problem med mitt 5700XT i Alyx. Det var stutters och div lagg.
För mi fungerade det att gå in i Radeon menyn och ta bort alla funktioner som av någon anledning är på default. Radeon anti lagg och allt hokus pokus...

AMD har tyvärr hittat på en massa bra features som inte har stöd i en massa spel, så rekommendationen just nu är nog att välja "standard" (och inte t.ex. gaming) som preset när man installerar. Har man problem kan det vara värt att installera senaste drivrutinerna, köra en fabriksåterställning och sen installera om med standard.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Konstigt att virtual desktop ger microstutter, kan det månne vara AP som den inte gillar?
Annars känns det som nå fel på PC sidan då du har microstutter och hackande ljud.
Kolla denna genomgång om du inte gjort det kanske finns nån nyttig info.
https://youtu.be/Bm4kbHeXGrg

Kollat den men dessvärre inget som hjälpte

Skrivet av Saandberg:

Har du testat AMD Relive VR? Har min Quest på G hem på posten och jag har läst innan att många med AMD är nöjda och jag kommer testa den.

/S

Testade som hastigast igår efter jag postade. Det gjorde markant skillnad men jag vet inte om det är för att upplösningen i steamvr nästan halverades när det var inställt på 100%. Gpu framtime (vet inte riktigt vad det här.måttet betyder) gick iaf från 12-14ms i virtual desktop ner till 6-7ms i ReLive enligt fpsvr.

Skrivet av Cypress_86:

Jag hade massor av sjuka problem med mitt 5700XT i Alyx. Det var stutters och div lagg.
För mi fungerade det att gå in i Radeon menyn och ta bort alla funktioner som av någon anledning är på default. Radeon anti lagg och allt hokus pokus...

Jag tror jag har gjort det men jag fattar fan inte hur amd inställningar funkar...ska jag slå av alla funktioner efter jag klickat på Half life alyx, steamvr, fpsvr eller separat under alla 3 i Radeon? Posta gärna en bild på hur dina inställningar ser ut. Och kör du med virtual desktop eller ReLive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, har haft min quest i två dagar nu och får konstant microstutter i half life alyx, detta är väldigt tydligt om man går lite långsammar och tex kollar ner i marken då varje steg hackar till i någon millisekund. Samma sak händer i last echo där det nästan är ännu tydligare när man glider fram i tyngdlöshet.

Min setup:

Shappire Nitro RX 5700xt (testat med drivrutiner 20.3.1, 20.4.2 och senaste 20.5.1)
AMD ryzen 3600
16gb ram
MSI b450i gaming ac plus
Intel ax200 pcie nätverskort

Nätverk:
100/100
Edgerouter X SFP (Dator kopplad me cat 6 kabel till router, gigabit)
Unify AC AP lite (ap kopplad till router med cat 6 kabel, gigabit och ca 1.5 meter med fri sikt från vart jag står och spelar)

Separat Wifi 5Ghz där questen är ensam enhet, har testat på både 40 och 80Mhz banden på diverse kanaler där inga grannar är. har även testat att köra mobile hotspot från datorn till questen. Vill inte tro att det är något fel på nätverket då jag utan några om helst problem kan streama 4k remux @ 80gb från min server till tvn över wifi...

Har testat alla möjliga inställningar i Virtual Dekstop/streamer. Latency i Virtual desktrop streamer är 40ms och connection speed konstant 866 Mbps om jag kör på 80mhz eller 400Mbps om jag kör på 40mhz.

Har testat alla möjliga grafikinställningar i Half life alyx men det hjälper inte heller. FPS är konstant på 69-72 och den där gröna lilla grafen man kan få upp i steamvr ser också bra ut.

Det enda som hjälp hitils har varit att koppla in questen med usb kabel till datorn (kunde lika gärna köpt en rift då...) problemet där är dock att ljudet istället konstant hackar, vet inte om det är för att jag kör med usb 2.0 kabel (enda jag hade hemma).

Blir det inte bättre än så här?

Ibland får jag också microstutter med VD, brukar försvinna helt efter en omstart av datorn.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag barking up the wrong tree men så här beter sig gpun iaf när jag kör med AMD ReLive (ser ungefär samma ut med Virtual DEsktop:

Ska den vara så här hoppig? Båd utilization och clock speed. Stutter händer dock precis hela tiden när man går i spelet, alltså oavsett om utilization elelr clock speed råkar vara hög/låg.

Ska också tilläga att microstutter endast sysn i oculus questen, på tvn som datorn är kopplad till går det hur smooth som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vet inte om jag barking up the wrong tree men så här beter sig gpun iaf när jag kör med AMD ReLive (ser ungefär samma ut med Virtual DEsktop:

https://forumbilder.com/images/2020/06/11/gpu.png

Ska den vara så här hoppig? Båd utilization och clock speed. Stutter händer dock precis hela tiden när man går i spelet, alltså oavsett om utilization elelr clock speed råkar vara hög/låg.

Ska också tilläga att microstutter endast sysn i oculus questen, på tvn som datorn är kopplad till går det hur smooth som helst.

Jag förstår om du inte har den officiella dyra Link kabeln men har du möjlighet att prova med en snabbare usb kabel än USB2 för att se om det är samma sak?
Spelar ju ingen roll om den är för kort är ju bara i provsyfte.

Annars tänker jag on det är i questen det är stutter men inte på datorn verkar det vara nått med överföringen via wifi.
Jag vet att folk haft problem med vissa routrar och AP så det kanske beror på den, jag vet inte.
Man har som köpt router efter ryktes vägen vad folk sagt fungerar för att försäkra sig att det fungerar och jag har aldrig haft problem.
Kunde tom spela med min gamla N-router den gick tyvärr sönder här för nån vecka sen så bytte till en DLink Dir-2660 då en här på swec sa den fungerade perfekt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc