Minecraft RTX – ray tracing med Nvidia Super

Skrivet av jonaaase:

Jag förstår mig inte på raytracing, alltså jag ser skillnaden rent grafiskt, men jag tycker att det är en sån 'gimmick' man verkligen inte behöver eller tröttnar på senare.

Mer realistisk ljussättning är knappast något man går och tröttnar på.

Skrivet av SellahiR:

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Utan ray tracing så måste utvecklare fuska sig fram till realistisk grafik. Baka skuggor och ljus så att de blir statisk, screen space reflections som ser förjävligt ut så fort det du vill reflektera försvinner ur bild. Ray tracing sköter allt i realtid och resultatet blir bättre, men på bekostnad av prestanda.

Skrivet av Gender Bender:

Utan ray tracing så måste utvecklare fuska sig fram till realistisk grafik. Baka skuggor och ljus så att de blir statisk, screen space reflections som ser förjävligt ut så fort det du vill reflektera försvinner ur bild. Ray tracing sköter allt i realtid och resultatet blir bättre, men på bekostnad av prestanda.

Nja inte med nya Unreal Engine 5 väl?. Den typen av Global illumination som Lumen erbjuder tycker jag räcker gott. Speciellt när det inte leder till en sådan enorm prestandaförlust som RT gör. Tekniken lanserades på tok för tidigt (tycker jag).

Skrivet av ClintBeastwood:

Mer realistisk ljussättning är knappast något man går och tröttnar på.

Håller med, men med den kostnaden i FPS är jag hellre utan.

Skrivet av elajt_1:

Nja inte med nya Unreal Engine 5 väl?. Den typen av Global illumination som Lumen erbjuder tycker jag räcker gott. Speciellt när det inte leder till en sådan enorm prestandaförlust som RT gör. Tekniken lanserades på tok för tidigt (tycker jag).

Beror lite på hur man ser på det också. Ray tracing i sig är verkligen inte ny, men det är inte tills nu det har börjat dyka upp i spel och framför allt renderas i realtid. Även om det är rätt långt kvar så är det lite end-game när det kommer till grafik. Det hade fortfarande varit tungt att driva även om Nvidia/AMD hade släppt grafikkort med DXR-stöd om ett par år för som med allt är det lite Learn by doing. Gissar att det kommer bli stora prestandaförbättringar med kommande generationer från båda företagen.

@Kenneth:
Jag minns när man satt och lekte i tidiga 3D-modelleringsprogram och skulle rendera. 4x raytracing steps i 720p tog typ en halvtimme att rendera, per frame.

Kan någon förklara vad som är så speciellt och stort med Raytracing och DLSS i Minecraft? Gör detta spelet bättre på något vis? Är genuint nyfiken så inte meningen att låta nedlåtande eller så!

Skrivet av beejac:

Kan någon förklara vad som är så speciellt och stort med Raytracing och DLSS i Minecraft? Gör detta spelet bättre på något vis? Är genuint nyfiken så inte meningen att låta nedlåtande eller så!

Det representerar de första små babystegen mot något som med tiden kan komma att revolutionera spelgrafik och sättet på vilket utvecklare producerar spel.

Man kan inte förvänta sig att få kalsongerna avblåsta dag 1 över något som kräver flera år av mognad och utveckling, som vissa verkar göra (inte du ). Förbluffande att folk kallar realtids-RT för gimmick ät.

Skrivet av Utopolitan:

Man kan inte förvänta sig att få kalsongerna avblåsta dag 1 över något som kräver flera år av mognad och utveckling, som vissa verkar göra (inte du ). Förbluffande att folk kallar realtids-RT för gimmick ät.

Föga förbluffande då Nvidia använder realtidsstrålspårning som ett huvudsakligt försäljningsargument för 2000-serien.

Skrivet av elajt_1:

Nja inte med nya Unreal Engine 5 väl?. Den typen av Global illumination som Lumen erbjuder tycker jag räcker gott. Speciellt när det inte leder till en sådan enorm prestandaförlust som RT gör. Tekniken lanserades på tok för tidigt (tycker jag).

Lumen använder ray tracing, i kombination med andra tekniker.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29661-unreal-engine-5-anvan...

Skrivet av twit:

Föga förbluffande då Nvidia använder realtidsstrålspårning som ett huvudsakligt försäljningsargument för 2000-serien.

Det faktum att en eller flera aktörer försöker dra fördel av sin position (vilket är helt naturligt och väntat) förändrar absolut ingenting vad gäller teknikens potential - vilket är vad många kritiker direkt syftar på. Dessutom var ju nVidia mer eller mindre först ut på spelplan med detta (skall tilläggas att jag själv inte hyser någon större kärlek för hur nVidia har agerat med sina RT-kort, men det förändrar inte min bild av den underliggande tekniken).

Skrivet av SellahiR:

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Skrivet av jonaaase:

Jag förstår mig inte på raytracing, alltså jag ser skillnaden rent grafiskt, men jag tycker att det är en sån 'gimmick' man verkligen inte behöver eller tröttnar på senare.

Poängen är:

  • Mer realistisk / bättre grafik.

  • Mer interaktiv / dynamisk grafik, eftersom man inte behöver för beräkna ljuset ("baked lighting") vilket gör att man inte behöver ha statisk objekt i scenen, t.ex tidigare om man vill ha snygg grafik i ett spel så måste man använda "baked lighting" och om man då har olika objekt i scenen kan man inte flytta dom "in game" eftersom ljuset/skuggorna inte kommer uppdateras.

  • Enklare för spel utvecklare eftersom med ray-tracing behöver dom inte spendera massor tid på grafiska trick för att emulera ljus/ reflektioner, baked lighting, etc, vilket gör att dom kan istället fokusera på utveckla ett bra spel.

Path-tracing (Ray-tracing) är "Holy Grail" av grafik d.v.s det är den metoden man använder om man vill ha bästa möjliga grafiken, det är vad filmer och still renderingar använder, och fundamentalt är det ingen skillnad mellan det som RTX Minecraft använder och senaste AAA filmen, skillnaden är komplexitet i geometri och material samt antal samples och andra detaljer, vilket är ett stort steg från tidigare rasteriserad grafik i spel.

Exempel på path-traced(ray-traced) grafik: (inte realtime)

http://4thlight.com/-no-jiin

Skrivet av Dragonflame:

Minecraft ser fortfarande förjävligt ut med eller utan RTX
vad är det som är snyggt ?

Minecraft SEUS PTGI (ray-tracing)

Senast redigerat 2020-05-25 16:55

Jag tycker det är underbart med nya tekniker som Ray Tracing, däremot så ger det inte någon jätte enorm skillnad visuellt och dagens RTX kort går på knäna för att få någorlunda flyt med medium inställningar, men vi är bara i begynnelsen med RTX.

Om två till tre år så är nog RTX standard i de flesta titlar med bra flyt.

Åhh ja! Jag vill gärna tappa 60-90% prestanda... kanske vänta på generation 2/3 innan RT på riktigt blir intressant?

Otroligt snyggt, men jag är irriterad på att Bedrock-Minecraft inte är Minecraft på riktigt utan en halvdan klon som körs på ett bättre programmeringsspråk för ändamålet...

Skrivet av Yoshman:

Vissa kommer uppleva path-tracade scener som "sämre". Det är rätt naturligt om man spelat mycket och helt enkelt blivit van med felaktig ljussättning, men är övertygad om att det är övergående!

Skrivet av ClintBeastwood:

Mer realistisk ljussättning är knappast något man går och tröttnar på.

När jag tittar på de jämförande exempelbilderna är det två saker som slår mig:
1. Med path-tracing blir grafiken mycket vackrare och mer realistiskt.
2. Utan path-tracing är det lättare att se och korrekt identifiera detaljer i omgivningen, alltså enklare att lyckas i spelet.

Några exempel:
* Första utomhusscenen med fackelbelysning. Det mesta är så mörkt att man kan bli mörkrädd med path-tracing. Mycket bättre synlighet utan.
* Lavagrottan. Med path-tracing blir allt orange. Då kan det vara svårt att upptäcka variationer i färg och material på väggar och golv, med risk att man missar mineralfyndigheter eller råkar ut för något värre.

Skrivet av Olle P:

När jag tittar på de jämförande exempelbilderna är det två saker som slår mig:
1. Med path-tracing blir grafiken mycket vackrare och mer realistiskt.
2. Utan path-tracing är det lättare att se och korrekt identifiera detaljer i omgivningen, alltså enklare att lyckas i spelet.

Några exempel:
* Första utomhusscenen med fackelbelysning. Det mesta är så mörkt att man kan bli mörkrädd med path-tracing. Mycket bättre synlighet utan.
* Lavagrottan. Med path-tracing blir allt orange. Då kan det vara svårt att upptäcka variationer i färg och material på väggar och golv, med risk att man missar mineralfyndigheter eller råkar ut för något värre.

Det är faktiskt väldigt lätt att se diamanter, redstone och sånt i grottorna. Under alla bilder finns det en spoiler-tag med namnet "fler bilder" där bland annat den här finns:

Som du ser är det egentligen enklare än i vanliga läget att hitta mineraler

Skrivet av Gender Bender:

Lumen använder ray tracing, i kombination med andra tekniker.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29661-unreal-engine-5-anvan...

Japp du har rätt, missade det helt.

"Lumen provides multiple bounces of indirect lighting for sunlight and in the demo, the same effect is seen from the main character's flashlight. "Lumen uses ray tracing to solve indirect lighting, but not triangle ray tracing," explains Daniel Wright, technical director of graphics at Epic."

Skrivet av Shudnawz:

Jag minns när man satt och lekte i tidiga 3D-modelleringsprogram och skulle rendera. 4x raytracing steps i 720p tog typ en halvtimme att rendera, per frame.

Jag satt och pysslade med ray tracing 1991. Man modellerade en scen, startade ray tracingen, och sedan hade man en 320*256-bild (dvs maxupplösning utan interlace) nästa dag.

Gnäll, gnäll, ny teknik vad hemskt... Kan ju tro att det är några pensionärer som sitter och gnäller på bingokvällen...

Testade i alla fall Minecraft RTX igår och tyckte det var väldigt snyggt och spelbart, ska spela mer ikväll... Får konstant runt 80 fps med RTX+DLSS med 1440p G-sync, så att det inte skulle vara spelbart är bara trams.

Skrivet av Patan77:

Poängen är:

  • Mer realistisk / bättre grafik.

  • Mer interaktiv / dynamisk grafik, eftersom man inte behöver för beräkna ljuset ("baked lighting") vilket gör att man inte behöver ha statisk objekt i scenen, t.ex tidigare om man vill ha snygg grafik i ett spel så måste man använda "baked lighting" och om man då har olika objekt i scenen kan man inte flytta dom "in game" eftersom ljuset/skuggorna inte kommer uppdateras.

  • Enklare för spel utvecklare eftersom med ray-tracing behöver dom inte spendera massor tid på grafiska trick för att emulera ljus/ reflektioner, baked lighting, etc, vilket gör att dom kan istället fokusera på utveckla ett bra spel.

Path-tracing (Ray-tracing) är "Holy Grail" av grafik d.v.s det är den metoden man använder om man vill ha bästa möjliga grafiken, det är vad filmer och still renderingar använder, och fundamentalt är det ingen skillnad mellan det som RTX Minecraft använder och senaste AAA filmen, skillnaden är komplexitet i geometri och material samt antal samples och andra detaljer, vilket är ett stort steg från tidigare rasteriserad grafik i spel.

Exempel på path-traced(ray-traced) grafik: (inte realtime)
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/57ee2c79197aeab131a74378/1586085166944-PF0R6GINQJIE1LPGI0LH/ke17ZwdGBToddI8pDm48kDxEKZxQPwjnpIeOqplYlWJ7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UfUyLTCma3WT2epax0qzNU5zX3o7dl3Zvet4cbPhSGGqItbcvNsfhsWVcDwbNYmf2w/SHOGUN_2048.jpg?format=2500w
http://4thlight.com/-no-jiin

Minecraft SEUS PTGI (ray-tracing)

Tack för den ingående och relativt pedagogiska förklaringen! Tekniken låter väldigt intressant så vi får se hur framtidens spel kan implementera det på et bra sätt