Minecraft RTX – ray tracing med Nvidia Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

För övrigt ställer jag mig frågande till varför de finns så mycket negativa kommentarer om RT till synes från folk som inte ens testat, inget är perfekt från början och någon måste börja jobba med ny teknik för att den ska kunna utvecklas inget är perfekt från början.

Jag är inte imponerad av flera anledningar. Den största anledningen är existensen av SEUS. Grafikmässigt erbjuder ju RTX diverse reflektioner av block osv. men överlag så ser SEUS oerhört snyggt ut utan det extrema prestandakravet eller tvånget att köra bedrock edition. Det finns även experimentell ray tracing på Sonic Ethers patreon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Summan är att spelet inte går att spela i allt över 1080. Varför lägga energi på något som inte går att använda. Den magiska 60 gränsen kan man ju undra vem som bestämt. För egen del ligger den på typ 90. RDR2 i 70 gick ju inte att spela när man parallellt spelade FC5 i 122fps.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Då har du nog inte förstått ray tracing.

Det en del folk här som fortfarande inte förstår är att vi bara är i startgroparna. Vi har bara första generationens Raytracing-hårdvara. Utvecklarna har inte haft lång tid på sig att experimentera med vad som fungerar och hur man optimerar. Om 5 år kommer ingen tycka att Ray tracing var en dålig idé, inte ens de största skeptikerna, jag lovar.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men.. hur ändrar man upplösning i spelet?

Jag får ca 55fps med mitt RTX 2070 super på, någon annan som också får dålig fps? DLSS är på

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Lego Master

Satan.

SATAN!

Grabben har precis fått upp ögonen för Minecraft (kollar videor, vill ha merch...). Inom kort kommer han vilja börja spela. Då kommer pappa få vara med. Då vill pappa ha RT. Då behöver pappa nytt grafikkort. Som orkar driva Minecraft i 3440x1440 med RT på.

Hejdå, skatteåterbäring.

Also:
Jag har en annons i marknaden på ett par njurar, någon som är sugen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Satan.

SATAN!

Grabben har precis fått upp ögonen för Minecraft (kollar videor, vill ha merch...). Inom kort kommer han vilja börja spela. Då kommer pappa få vara med. Då vill pappa ha RT. Då behöver pappa nytt grafikkort. Som orkar driva Minecraft i 3440x1440 med RT på.

Hejdå, skatteåterbäring.

Also:
Jag har en annons i marknaden på ett par njurar, någon som är sugen?

Tips: rekommenderar att endast sälja ena njuren.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av aMp:

Mycket intressant och bra test måste jag säga! Tycker du valt bra exempel och förklarat bra så att den lilla skaran som aldrig spelat Minecraft (som jag då råkar tillhöra) förstår och ser att det i många fall är stor skillnad.

Just exemplet i din egenskapade grotta @Kenneth med färgade glaskuber gav mig en rejäl "WOW"-känsla.

Dock undrar jag hur du upplever att DLSS 2.0 påverkar bildkvalitén? Blir det noterbart bättre grafik med DLSS 2.0 av?

Bättre grafik med DLSS 2.0 bör det inte bli utan i bästa fall ska den vara likadan, men med högre FPS. Jag upplevde ingen direkt skillnad i bildkvalitet med DLSS igång, men går troligen att hitta några artefakter om man verkligen kikar.

Skrivet av PerUtanZ:

Dum fråga men.. hur ändrar man upplösning i spelet?

Jag får ca 55fps med mitt RTX 2070 super på, någon annan som också får dålig fps? DLSS är på

Minecraft använder upplösningen du kör på desktop. Så otroligt dumt, och en typisk Microsoft-sak nu för tiden. Det går inte att stänga av V-sync i spelet heller utan måste göra det via en .ini-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Bättre grafik med DLSS 2.0 bör det inte bli utan i bästa fall ska den vara likadan, men med högre FPS. Jag upplevde ingen direkt skillnad i bildkvalitet med DLSS igång, men går troligen att hitta några artefakter om man verkligen kikar.

Minecraft använder upplösningen du kör på desktop. Så otroligt dumt, och en typisk Microsoft-sak nu för tiden. Det går inte att stänga av V-sync i spelet heller utan måste göra det via en .ini-fil.

Uschameja. Får prova ikväll. Tycker ju att ett spel med 2020 som har RTX stöd borde ha funktion för att ändra upplösning in-game.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Galet snyggt, verkligen. Älskar hur raytracing ser ut, men skeptisk till att denna teknik endast fungerar gör Nvidia. Spännande framtid... Men... Problemet i detta fall är att Bedrock är en sorts svag kopia av Java versionen. Det som borde göras är att slänga ut allt skrot ifrån Bedrock, se till att den har samma funktioner som Java och sedan utgå som en enda version därifrån. Istället för att hålla på med två versioner, Java som _är_ Minecraft men har alla problem som kommer med Java, och Bedrock som har mycket bättre bas men är "trasig" på andra men fixbara vid, gameplay och allt lullull som Microsoft lagt till.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vash:

Aldrig kört Minecraft före denna betan men har haft sjukt kul de senaste dagarna med å bara bygga å testa hur RT fungerar med olika material å ljuskällor. Kan varmt rekommendera Digital Foundrys genomgång med utvecklarna https://youtu.be/TVtSsJf86_Y
För övrigt ställer jag mig frågande till varför de finns så mycket negativa kommentarer om RT till synes från folk som inte ens testat, inget är perfekt från början och någon måste börja jobba med ny teknik för att den ska kunna utvecklas.
Det finns saker som är mer intressant än bäst fps per krona i alla fall i min värld.

Tror också att man faktiskt måste sitta ned och spela själv för att riktigt förstå på vilket sätt path-tracing helt förändrar sättet ljus kan påverka miljöer.

Eller, då jag körde en lite mer extrem variant än du då jag aldrig heller kört Minecraft. Köpte spelet enbart för att testa RTX och grabben fick sedan köra spakarna, talade om vad han skulle testa medan jag studerade tekniken
Gick lättare så då han spelat massor med Minecraft innan, fast då med Java-varianten. Möjligen kanske man inte imponeras fullt så mycket om man inte inser just hur värdefullt (minskade kostade för spelutveckling) det är att få alla ljuseffekt mer eller mindre genom att slå på en (lamp)knapp.

Det är v1.0 i Turing och med path-tracing (en av den dyraste formen av ray-tracing) kommer även toppkorten knäa i något som enkelt som Minecraft. Men det man får här är en inblick i framtiden!

För Nvidias del handlar det minst lika mycket om FoU kring hur man bäst använder tekniken och vad man bäst lägger transistorer på i framtida GPUer, men det är självklart också en PR-grej för att visa vad tekniken är kapabel till. Just PR-biten kan fallera i vissa lägen för man måste nog har lite hum om vad man faktiskt bevittnar för att riktigt imponeras, spelstudios har ju trots allt blivit väldigt duktiga på att göra "fuskljus" då de varit tvungna att lära sig det! Men kostnaden för "fuskljuset" ökar allt mer och vissa effekter kommer aldrig gå att få till det (i alla fall inte med mindre än att det blir beräkningsmässigt lika dyrt som att göra det med ray-tracing).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Satan.

SATAN!

Grabben har precis fått upp ögonen för Minecraft (kollar videor, vill ha merch...). Inom kort kommer han vilja börja spela. Då kommer pappa få vara med. Då vill pappa ha RT. Då behöver pappa nytt grafikkort. Som orkar driva Minecraft i 3440x1440 med RT på.

Hejdå, skatteåterbäring.

Also:
Jag har en annons i marknaden på ett par njurar, någon som är sugen?

Då får Pappan prata med Mamman och då förstår Pappan på att han inte längre behöver RT, saken löst
Mvh
Gift sedan 20 år

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Minecraft ser fortfarande förjävligt ut med eller utan RTX
vad är det som är snyggt ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dragonflame:

Minecraft ser fortfarande förjävligt ut med eller utan RTX
vad är det som är snyggt ?

#triggered

Man får uppskatta det för vad det är, och vilket koncept man valt att bygga det runt.
Nej, det ser inte ut som RDR2. Men det är inte heller meningen, och du kan inte riva upp hela världen i RDR2 för att anlägga en nöjespark eller bygga en makrodator av redstone.

Minecraft med RT tycker jag personligen är ett jävla lyft, och kommer ge bättre känsla till själva "mine"-delen av det.
Däremot tyckte jag inte om hur vattnet blev. Skitläskigt. En av de förlåtande egenskaperna med "gamla" Minecraft var att man kunde se långt i vatten, och det inte var läskigt. Hatar att dyka i spel, ingen uppfattning om varifrån faror kan komma.

Men jag har dykcert på riktigt. Så jävla bakvänt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: nä jag har aldrig spelat Minecraft. ok om du säger så själv tycker jag att det ser ut som ett dåligt barnspel gjorda av några som hade för kort deadline

Permalänk
Lego Master

@Dragonflame:
Alla spel är inte gjorda för alla.
Jag rör inte nåt av alla zombie-spel som dykt upp de senaste åren med tång ens. Jävla skitkoncept som det gått troll i. Usch. Men om folk gillar dom? Have at it.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Va?! Såg du inte bilderna??

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Tänk er att köpa ett RTX 2080 Super för att köra Minecraft i fps 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men kostnaden för "fuskljuset" ökar allt mer och vissa effekter kommer aldrig gå att få till det (i alla fall inte med mindre än att det blir beräkningsmässigt lika dyrt som att göra det med ray-tracing).

Men det kommer väl ta lite utvecklingstid till att vänja sig och bli smidig för den nya typen av ljussättning, men det kanske går rätt fort att ställa om. Det blir väl lite annat sätt att tänka på när man ljussätter en scen.

Du har säkert rätt, men jag tror inte att det är så lätt och smidigt så att alla kan börja använda det utan problem och att det är idiotsäkert att få rätt ljussättning för scenen.
Det kommer väl antagligen behöva experimenteras en del innan ljussättningen blir rätt, det är väl inte bara att slå på och att allting löser sig självt och att det blir perfekt som vissa beskriver det.

Skrivet av Kern:

Då får Pappan prata med Mamman och då förstår Pappan på att han inte längre behöver RT, saken löst
Mvh
Gift sedan 20 år

Då får Pappan prata med Mamman och då förstår Pappan på att han inte längre behöver Mamman, saken löst
Mvh
Skild sedan 20 år tillbaka

Man får lära sig att prioritera

Själv så ser jag främst fram emot när skräckspel där stämningen är viktig för upplevelsen, T.Ex. när Resident evil börjar använda tekniken.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fearnox:

Själv så ser jag främst fram emot när skräckspel där stämningen är viktig för upplevelsen, T.Ex. när Resident evil börjar använda tekniken.

Tänk dig om tex. F.E.A.R hade haft tillgång till tekniken för 7-8 (helvete, 13 år sen!) år sen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tänk dig om tex. F.E.A.R hade haft tillgång till tekniken för 7-8 (helvete, 13 år sen!) år sen?

*15 år sedan

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nioreh83:

*15 år sedan

Till och med. Jag är gammal. Och dålig på att googla.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tänk dig om tex. F.E.A.R hade haft tillgång till tekniken för 7-8 (helvete, 13 år sen!) år sen?

Hade varit grymt:)

Eternal darkness, Silent hill och Dead space skulle också kunna få användning av tekniken.

Jag ser fram emot tekniken men det konkurrerar med upplösning, fps och VR just nu om vad som ska prioriteras, vilket är lite tråkigt. Men det kommer säkert att användas där det passar och kanske inte påtvingas i situationer när fps skulle vara viktigtare, till exempel i snabb multiplayer miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så mao är raytracing inte agnostisk till komplexiteten av geometrin som jag hört?

Det skulle man kunna påstå att det är, absolut! Det blir dyrare desto högre antal pixlar på skärmen, inte med polygon-densitet och liknande.

Anledningen till att det inte återfinns i så många moderna spel är för att moderna spel redan spenderar väldigt mycket tid per frame på att rendera sin geometri. Det finns helt enkelt inte så mycket utrymme över när spelet fått göra sitt, särskilt inte om man förlitar sig på mycket pixel shaders. Minecraft är förhållandevis enkelt att rendera, gör inte så mycket per-pixel uträkningar och är relativt lätt-drivet. Då finns det mer tid kvar per frame att spendera på annat trevligt, som exempelvis raytracing.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Tänk er att köpa ett RTX 2080 Super för att köra Minecraft i fps 😂

Särskilt när RTX 2060 Super presterar bättre

Permalänk
Medlem

Det ger inte speciellt mycket att titta på en filmsekvens eller stillbild där man har före och efter RTX om jag ska vara ärlig. Fusket är så stort i rasteriseringstekniken att det kan se minst lika snyggt ut.

Först när jag testade minecraft själv genom att lägga ut glasblock och se de fantastiska reflektionerna i realtid. Att bygga en liten hydda där det är helt kolsvart om du inte har något ljusinsläpp och sen ta bort ett block för att då se solstrålarna leta sig fram inne i dina rum. Det är då man förstår att det här kommer bli stort. Det som i vanliga fall brukar ta timmar i spel (baka texturer efter ett speciellt ljus) görs nu i realtid...

Nej, jag tror det kräver lite mer eftertänksamhet. Jag tror inte vi kommer ha rasteriserade 3d-motorer inom 5-10 år. Hoppas verkligen utvecklingen kan ta fart här för vi behöver mer beräkningskraft och ännu smartare path-tracing-tekniker.

Man ser ändå att man är tvungen att fuska en hel del i minecraft. Global illuminiation är ackumuleras av kanske 60 frames. Om du lägger till eller ta bort en ljuskälla så tar det någon sekund innan man får full effekt men det fungerar hyggligt bra ändå. Det är lite som att ögat ändå måste anpassa sig för ljuset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det skulle man kunna påstå att det är, absolut! Det blir dyrare desto högre antal pixlar på skärmen, inte med polygon-densitet och liknande.

Anledningen till att det inte återfinns i så många moderna spel är för att moderna spel redan spenderar väldigt mycket tid per frame på att rendera sin geometri. Det finns helt enkelt inte så mycket utrymme över när spelet fått göra sitt, särskilt inte om man förlitar sig på mycket pixel shaders. Minecraft är förhållandevis enkelt att rendera, gör inte så mycket per-pixel uträkningar och är relativt lätt-drivet. Då finns det mer tid kvar per frame att spendera på annat trevligt, som exempelvis raytracing.

Nu tycker jag att du översimplifierar så mycket att det blir osanning. Att raytracing är agnostiskt till mängden polygoner är en halvsanning som bäst.

Å ena sidan så är det mycket som du säger -- mängden strålar (vilket ökar med antal pixlar) gör i allmänhet mycket större skillnad på prestanda än fler polygoner. För antalet pixlar skalar arbetet ganska självklart linjärt (Θ(n)) -- dubbelt så många pixlar => dubbelt så många strålar/paths => dubbelt så mycket arbete. För mängden polygoner skalar arbetet dock logaritmiskt i snittfallet (Θ(log n)), då all geometri lagras i en accelerationsstruktur (mer specifikt en Bounding Volume Hierarchy, för er som är intresserade) för vilken strålspårning för att hitta den närmsta skärningspunkten bara tar logaritmisk tid. Strukturen är en slags trädstruktur, så för ett steg i sökningen kan du utesluta uppemot hälften av all geometri, om trädet är av hög kvalitet.

Å andra sidan tar inte detta hänsyn till att mer komplex geometri kan medföra att samma mängd spårade strålar kan resultera i en mer brusig signal. Ta bara fallet att vi i ett litet rum sätter en enda stor, opak, vit rektangel framför en väldigt stark ljuskälla, med bara små glipor på sidorna för ljus att hitta igenom. Vi har bara lagt till två trianglar till scenen, och det kommer ta ungefär lika lång tid att spåra en stråle för varje pixel, men bildresultatet kommer bli otroligt mycket sämre, då det nu är väldigt låg sannolikhet för vägar att bli upplysta. För att lösa sådana här problem behövs dubbelriktade metoder som konstruerar vägar på smartare vis, till exempel Metropolis Light Transport.

Om jag var tvungen att ge ett kort svar hade jag kanske hållt med om att raytracing är relativt agnostisk till mängden geometri i snittfallet, men jag vill vara tydlig med att det för vissa mer extrema fall (men inte alls helt sällsynta!) inte alls är sant enligt någon rimlig definition av orden. Jag tycker inte att det är något "absolut" med det alls.

@Nioreh83, @Curik

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Va?! Såg du inte bilderna??

Jodå, därav min kommentar. Men en annan användare hade en ganska logisk förklaring. Troligen så är det först om några generationer som RT berkligen blommar ut med sina krafter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

hade gärna testat men vill inte lägga 300kr på minecraft w10 edition för att komma åt betan Tycker RTX get spelet ett grymt lyft vilket nog hade kunnat få mig och fastna för minecraft bättre än det gjort! Dock så drar det ju ner prestandan rejält tyvärr!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

För er som föredrar java så finns ju Continuum som är helt ray traced.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på raytracing, alltså jag ser skillnaden rent grafiskt, men jag tycker att det är en sån 'gimmick' man verkligen inte behöver eller tröttnar på senare.