Minecraft RTX – ray tracing med Nvidia Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaaase:

Jag förstår mig inte på raytracing, alltså jag ser skillnaden rent grafiskt, men jag tycker att det är en sån 'gimmick' man verkligen inte behöver eller tröttnar på senare.

Mer realistisk ljussättning är knappast något man går och tröttnar på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Utan ray tracing så måste utvecklare fuska sig fram till realistisk grafik. Baka skuggor och ljus så att de blir statisk, screen space reflections som ser förjävligt ut så fort det du vill reflektera försvinner ur bild. Ray tracing sköter allt i realtid och resultatet blir bättre, men på bekostnad av prestanda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Utan ray tracing så måste utvecklare fuska sig fram till realistisk grafik. Baka skuggor och ljus så att de blir statisk, screen space reflections som ser förjävligt ut så fort det du vill reflektera försvinner ur bild. Ray tracing sköter allt i realtid och resultatet blir bättre, men på bekostnad av prestanda.

Nja inte med nya Unreal Engine 5 väl?. Den typen av Global illumination som Lumen erbjuder tycker jag räcker gott. Speciellt när det inte leder till en sådan enorm prestandaförlust som RT gör. Tekniken lanserades på tok för tidigt (tycker jag).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Mer realistisk ljussättning är knappast något man går och tröttnar på.

Håller med, men med den kostnaden i FPS är jag hellre utan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av elajt_1:

Nja inte med nya Unreal Engine 5 väl?. Den typen av Global illumination som Lumen erbjuder tycker jag räcker gott. Speciellt när det inte leder till en sådan enorm prestandaförlust som RT gör. Tekniken lanserades på tok för tidigt (tycker jag).

Beror lite på hur man ser på det också. Ray tracing i sig är verkligen inte ny, men det är inte tills nu det har börjat dyka upp i spel och framför allt renderas i realtid. Även om det är rätt långt kvar så är det lite end-game när det kommer till grafik. Det hade fortfarande varit tungt att driva även om Nvidia/AMD hade släppt grafikkort med DXR-stöd om ett par år för som med allt är det lite Learn by doing. Gissar att det kommer bli stora prestandaförbättringar med kommande generationer från båda företagen.

Permalänk
Lego Master

@Kenneth:
Jag minns när man satt och lekte i tidiga 3D-modelleringsprogram och skulle rendera. 4x raytracing steps i 720p tog typ en halvtimme att rendera, per frame.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad som är så speciellt och stort med Raytracing och DLSS i Minecraft? Gör detta spelet bättre på något vis? Är genuint nyfiken så inte meningen att låta nedlåtande eller så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Kan någon förklara vad som är så speciellt och stort med Raytracing och DLSS i Minecraft? Gör detta spelet bättre på något vis? Är genuint nyfiken så inte meningen att låta nedlåtande eller så!

Det representerar de första små babystegen mot något som med tiden kan komma att revolutionera spelgrafik och sättet på vilket utvecklare producerar spel.

Man kan inte förvänta sig att få kalsongerna avblåsta dag 1 över något som kräver flera år av mognad och utveckling, som vissa verkar göra (inte du ). Förbluffande att folk kallar realtids-RT för gimmick ät.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Man kan inte förvänta sig att få kalsongerna avblåsta dag 1 över något som kräver flera år av mognad och utveckling, som vissa verkar göra (inte du ). Förbluffande att folk kallar realtids-RT för gimmick ät.

Föga förbluffande då Nvidia använder realtidsstrålspårning som ett huvudsakligt försäljningsargument för 2000-serien.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nja inte med nya Unreal Engine 5 väl?. Den typen av Global illumination som Lumen erbjuder tycker jag räcker gott. Speciellt när det inte leder till en sådan enorm prestandaförlust som RT gör. Tekniken lanserades på tok för tidigt (tycker jag).

Lumen använder ray tracing, i kombination med andra tekniker.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29661-unreal-engine-5-anvan...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Föga förbluffande då Nvidia använder realtidsstrålspårning som ett huvudsakligt försäljningsargument för 2000-serien.

Det faktum att en eller flera aktörer försöker dra fördel av sin position (vilket är helt naturligt och väntat) förändrar absolut ingenting vad gäller teknikens potential - vilket är vad många kritiker direkt syftar på. Dessutom var ju nVidia mer eller mindre först ut på spelplan med detta (skall tilläggas att jag själv inte hyser någon större kärlek för hur nVidia har agerat med sina RT-kort, men det förändrar inte min bild av den underliggande tekniken).

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag förstår verkligen inte hypen med raytracing

Skrivet av jonaaase:

Jag förstår mig inte på raytracing, alltså jag ser skillnaden rent grafiskt, men jag tycker att det är en sån 'gimmick' man verkligen inte behöver eller tröttnar på senare.

Poängen är:

  • Mer realistisk / bättre grafik.

  • Mer interaktiv / dynamisk grafik, eftersom man inte behöver för beräkna ljuset ("baked lighting") vilket gör att man inte behöver ha statisk objekt i scenen, t.ex tidigare om man vill ha snygg grafik i ett spel så måste man använda "baked lighting" och om man då har olika objekt i scenen kan man inte flytta dom "in game" eftersom ljuset/skuggorna inte kommer uppdateras.

  • Enklare för spel utvecklare eftersom med ray-tracing behöver dom inte spendera massor tid på grafiska trick för att emulera ljus/ reflektioner, baked lighting, etc, vilket gör att dom kan istället fokusera på utveckla ett bra spel.

Path-tracing (Ray-tracing) är "Holy Grail" av grafik d.v.s det är den metoden man använder om man vill ha bästa möjliga grafiken, det är vad filmer och still renderingar använder, och fundamentalt är det ingen skillnad mellan det som RTX Minecraft använder och senaste AAA filmen, skillnaden är komplexitet i geometri och material samt antal samples och andra detaljer, vilket är ett stort steg från tidigare rasteriserad grafik i spel.

Exempel på path-traced(ray-traced) grafik: (inte realtime)

http://4thlight.com/-no-jiin

Skrivet av Dragonflame:

Minecraft ser fortfarande förjävligt ut med eller utan RTX
vad är det som är snyggt ?

Minecraft SEUS PTGI (ray-tracing)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är underbart med nya tekniker som Ray Tracing, däremot så ger det inte någon jätte enorm skillnad visuellt och dagens RTX kort går på knäna för att få någorlunda flyt med medium inställningar, men vi är bara i begynnelsen med RTX.

Om två till tre år så är nog RTX standard i de flesta titlar med bra flyt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Åhh ja! Jag vill gärna tappa 60-90% prestanda... kanske vänta på generation 2/3 innan RT på riktigt blir intressant?

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt, men jag är irriterad på att Bedrock-Minecraft inte är Minecraft på riktigt utan en halvdan klon som körs på ett bättre programmeringsspråk för ändamålet...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vissa kommer uppleva path-tracade scener som "sämre". Det är rätt naturligt om man spelat mycket och helt enkelt blivit van med felaktig ljussättning, men är övertygad om att det är övergående!

Skrivet av ClintBeastwood:

Mer realistisk ljussättning är knappast något man går och tröttnar på.

När jag tittar på de jämförande exempelbilderna är det två saker som slår mig:
1. Med path-tracing blir grafiken mycket vackrare och mer realistiskt.
2. Utan path-tracing är det lättare att se och korrekt identifiera detaljer i omgivningen, alltså enklare att lyckas i spelet.

Några exempel:
* Första utomhusscenen med fackelbelysning. Det mesta är så mörkt att man kan bli mörkrädd med path-tracing. Mycket bättre synlighet utan.
* Lavagrottan. Med path-tracing blir allt orange. Då kan det vara svårt att upptäcka variationer i färg och material på väggar och golv, med risk att man missar mineralfyndigheter eller råkar ut för något värre.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Olle P:

När jag tittar på de jämförande exempelbilderna är det två saker som slår mig:
1. Med path-tracing blir grafiken mycket vackrare och mer realistiskt.
2. Utan path-tracing är det lättare att se och korrekt identifiera detaljer i omgivningen, alltså enklare att lyckas i spelet.

Några exempel:
* Första utomhusscenen med fackelbelysning. Det mesta är så mörkt att man kan bli mörkrädd med path-tracing. Mycket bättre synlighet utan.
* Lavagrottan. Med path-tracing blir allt orange. Då kan det vara svårt att upptäcka variationer i färg och material på väggar och golv, med risk att man missar mineralfyndigheter eller råkar ut för något värre.

Det är faktiskt väldigt lätt att se diamanter, redstone och sånt i grottorna. Under alla bilder finns det en spoiler-tag med namnet "fler bilder" där bland annat den här finns:

Som du ser är det egentligen enklare än i vanliga läget att hitta mineraler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lumen använder ray tracing, i kombination med andra tekniker.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29661-unreal-engine-5-anvan...

Japp du har rätt, missade det helt.

"Lumen provides multiple bounces of indirect lighting for sunlight and in the demo, the same effect is seen from the main character's flashlight. "Lumen uses ray tracing to solve indirect lighting, but not triangle ray tracing," explains Daniel Wright, technical director of graphics at Epic."

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag minns när man satt och lekte i tidiga 3D-modelleringsprogram och skulle rendera. 4x raytracing steps i 720p tog typ en halvtimme att rendera, per frame.

Jag satt och pysslade med ray tracing 1991. Man modellerade en scen, startade ray tracingen, och sedan hade man en 320*256-bild (dvs maxupplösning utan interlace) nästa dag.

Permalänk
Medlem

Gnäll, gnäll, ny teknik vad hemskt... Kan ju tro att det är några pensionärer som sitter och gnäller på bingokvällen...

Testade i alla fall Minecraft RTX igår och tyckte det var väldigt snyggt och spelbart, ska spela mer ikväll... Får konstant runt 80 fps med RTX+DLSS med 1440p G-sync, så att det inte skulle vara spelbart är bara trams.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Poängen är:

  • Mer realistisk / bättre grafik.

  • Mer interaktiv / dynamisk grafik, eftersom man inte behöver för beräkna ljuset ("baked lighting") vilket gör att man inte behöver ha statisk objekt i scenen, t.ex tidigare om man vill ha snygg grafik i ett spel så måste man använda "baked lighting" och om man då har olika objekt i scenen kan man inte flytta dom "in game" eftersom ljuset/skuggorna inte kommer uppdateras.

  • Enklare för spel utvecklare eftersom med ray-tracing behöver dom inte spendera massor tid på grafiska trick för att emulera ljus/ reflektioner, baked lighting, etc, vilket gör att dom kan istället fokusera på utveckla ett bra spel.

Path-tracing (Ray-tracing) är "Holy Grail" av grafik d.v.s det är den metoden man använder om man vill ha bästa möjliga grafiken, det är vad filmer och still renderingar använder, och fundamentalt är det ingen skillnad mellan det som RTX Minecraft använder och senaste AAA filmen, skillnaden är komplexitet i geometri och material samt antal samples och andra detaljer, vilket är ett stort steg från tidigare rasteriserad grafik i spel.

Exempel på path-traced(ray-traced) grafik: (inte realtime)
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/57ee2c79197aeab131a74378/1586085166944-PF0R6GINQJIE1LPGI0LH/ke17ZwdGBToddI8pDm48kDxEKZxQPwjnpIeOqplYlWJ7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UfUyLTCma3WT2epax0qzNU5zX3o7dl3Zvet4cbPhSGGqItbcvNsfhsWVcDwbNYmf2w/SHOGUN_2048.jpg?format=2500w
http://4thlight.com/-no-jiin

Minecraft SEUS PTGI (ray-tracing)
https://www.youtube.com/watch?v=nbvp3yclNLM

Tack för den ingående och relativt pedagogiska förklaringen! Tekniken låter väldigt intressant så vi får se hur framtidens spel kan implementera det på et bra sätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |