Speldator för 6K som ska klara Red Dead Redemption 2 och streaming

Permalänk
Inaktiv

Speldator för 6K som ska klara Red Dead Redemption 2 och streaming

Hej. Jag vill beställa en speldator innan fredag och undrar vilka förslag ni på Sweclockers erbjuder. Jag kan absolut köra RDR2 och streaming på low settnings. Jag är inte ute efter fancy eller överprisade delar, utan jag är ute efter något som duger, något som bara fungerar som det ska för att man ska kunna spela.

Det kan vara AMD eller Intel, det spelar ingen roll, bara jag får det till max 6 tusen så är jag jätte nöjd. Kravet är att SSD måste vara minst 250 GB, chassit med mera spelar ingen roll. Detta ska vara en dator som jag använder till min distansutbildning för att min gamla har pajat.
6K är tyvärr det enda jag har råd med i nuläget pågrund av utbildning.

Tack.

Permalänk
Medlem

Kör på detta. Dock kommer du behöva komplimentera med chassi och grafikkort. Borde gå att hitta ett 1060 6gb eller rx580 med 8gb för 1000 kr begagnat. Chassi behöver man inte. Dock går det att hitta chassin som skänkes bort.

edit bytte ram

EDIT 2

Ifall du vill köpa nytt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

@Noob I am: Tack. Då väljer jag chassit Kolink Aviator m Window Black Svart och ska se om jag hittar ett grafikkort. Förslag på annonser?

EDIT: Det jag kan göra är att köpa begagnat grafikkort i efterhand för grafikkortet och RDR2 är inte superviktigast nu.

Permalänk
Medlem

@anon321431:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13680429

Se till bara att butiken uppdaterar bios så den funkar med Ryzen processorn

*Lagt till 120 mm fläkt med hög CFM till lågt varv/ljud eftersom chassit behöver det på baksidan för att blåsa ut varm luft*

---Motiveringar---

Minnet räcker med 8 GB för RDR2, dock ej säker om det blir tillräckligt för att även kunna streama med bra prestanda, eventuellt kan du då komma att behöva 8 GB till, vilket isåfall kan köpas till.

Grafikkortet har 8 Gb minne och nästan samma prestanda som 5500XT för 500 kr mindre.

480 GB hårddisk eftersom RDR2 tar 150 GB och Windows tar en del efter alla uppdatering och då räcker inte 250 GB långt.

*Lagt till 120 mm fläkt med hög CFM till lågt varv/ljud eftersom chassit behöver det på baksidan för att blåsa ut varm luft*
Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@Noob I am: Tack. Då väljer jag chassit Kolink Aviator m Window Black Svart och ska se om jag hittar ett grafikkort. Förslag på annonser?

EDIT: Det jag kan göra är att köpa begagnat grafikkort i efterhand för grafikkortet och RDR2 är inte superviktigast nu.

Finns annons för ett GeForce 1060 på marknaden här, utgångspris 1000. Om du vill lägga ännu mindre så fungerar nog R9 290X för 300 också.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv

Ingen PSU, varför allt på Inet när det är som dyrast där?

Permalänk
Medlem

@anon321431: Med det här så kan du vänta ett tag med att skaffa grafikkort. 3400G har lite bättre integrerad grafik än 3200G och har även 4 kärnor, 8 trådar där 3200G har 4/4

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Köp inget sämre än det här. Med de rekommenderade cpuerna ovan kommer du inte kunna streama förutom ryzen 5 3600, men köper du den kommer du inte få ihop till en komplett rigg för 6000:-

Och ja kolink 600w kommer funka till den här riggen.

OBS! Om du står ut med hur fult det här chassit är, så får du två inkluderade fläktar istället för en som är standard i den här prisklassen. Två är ju egentligen att föredra...
https://www.webhallen.com/se/product/281715-Kolink-Aviator-M-...

Vill du komma billigare undan eller välja strået vassare komponenter, så kan du kolla upp liknande delar på amazon.de.

Glöm också allt vad APU/iGPU heter. Du vill inte ha en dator utan dedikerat grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@anon321431:
3300X är mindre krabb än 3100, men kostar ju några hundra som du kanske vill ha till större disk.
240GB är väldigt lite och för 300:- kan du dubbla det, kanske om du hittar ett billigare grafikkort begagnat.
Du kan dock behöva ett bättre nätagg om du väljer ett törstigare grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Slängde ihop likvärdiga prylar på amazon.de som jag tidigare länkade.
Där landade priset på €494.81. Så där har du ytterligare budget att röra dig med, eller så kommer du helt enkelt billigare undan. Skulle ta 6 kärnor 12 trådar med något lägre singeltrådprestanda över 4 kärnor 8 trådar med högre singeltrådprestanda. Och köp inte en dator med mindre än 16GB ram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Detta är mitt förslag. Hade starkt rekommenderat att lägga till ca 400-500 kr för att få 16 GB ram.

Annars hade jag föreslagit att du kollar bland marknaden då du kanske hittar något där.

250 GB SSD är inte heller så mycket med tanke på att RDR2 tar upp 150 GB.

Men ska du köpa nytt hade jag gjort som nedan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Inaktiv

@pavl1sh: Tack. Det får bli den här. Bara köpa och sätta ihop ser jag

Permalänk
Medlem

@anon321431:

Står i ditt ursprungliga inlägg "Detta ska vara en dator som jag använder till min distansutbildning för att min gamla har pajat" vet ej exakt vad det innefattar, har en dator med den där SSD:n som rekommenderades i ovanstående bygge OCZ TR200

Min dator kan bli långsam om man skriver mycket till den, ex installerar program/spel/filer/packar upp filer osv.
Men det kanske blir så på de flesta budget-SSD:s?, hade en samsung Samsung 850 EVO förut som det ej blev långsam.

Du hade en så låg budget så du kan säkert ej undvika det, kände ändå att jag ville lägga in en brasklapp.

https://www.nordichardware.se/test/test-toshiba-tr200-3d-nand...

Permalänk
Medlem

Det verkar som om de flesta inte har tänkt på frakt o.a.v. utan bara satt ihop ett så billigt system nära 6000 som möjligt.
Vill du spela på RDR2 på datorn på fredag och köpa datorn idag lär inte beställning och leverans vara det smartaste. Om du dessutom ska sätta ihop datorn själv, så är du rätt rökt!

Ska du spela på fredag och ska köpa ny dator att spela på innan dess, så är nog detta det bästa du kan få för 6000kr om du kan hämta direkt hos Komplett. Annars är ju det med en begränsning såklart.

https://www.komplett.se/product/1152518/datorer/datorer-stati...

Jag hade inte köpt dator på tidspress!

Måste du så hade jag rekommenderat den ovan eller att köpa på begagnatmarknaden. Där hittar du det bästa för pengarna tack vare värdeminskning!

Lycka till!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@Kallamamran:

Mer eller mindre alla butiker har gratis frakt, den obskyra butiken "elektronikwebben" har dock fraktavgift på 145 kr.
Datorn du länkar till går inte spela på, rx vega 11 som är inbyggd i processorn duger inte till mycket.

Permalänk
Medlem

Ok...

Hittar du ny hårdvara som presterar mycket bättre än detta för runt 6000kr nytt på samma ställe och där det finns i lager, så blir jag imponerad!

https://www.inet.se/datorbygge/b1154339/datorbygge

BitFenix Nova Fönster Svart 449,00 kr
AMD Athlon 200GE 549,00 kr
Gigabyte GeForce GTX 1650 SUPER 4GB OC 1 999,00 kr
Gigabyte B450M S2H 799,00 kr
Crucial 16GB (1x16GB) DDR4 2666MHz CL19 799,00 kr
Kingston A2000 250GB M.2 NVMe 598,00 kr
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 249,00 kr
be quiet! System Power 9 400W 599,00 kr
6 041,00 kr

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Detta är mitt förslag. Hade starkt rekommenderat att lägga till ca 400-500 kr för att få 16 GB ram.

Annars hade jag föreslagit att du kollar bland marknaden då du kanske hittar något där.

250 GB SSD är inte heller så mycket med tanke på att RDR2 tar upp 150 GB.

Men ska du köpa nytt hade jag gjort som nedan.

https://komponentkoll.se/bild/gzBgN.png

Hoppas att den kommer fungera till din belåtenhet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@pavl1sh: Tack. Det får bli den här. Bara köpa och sätta ihop ser jag

Jag hade sett till att köpa allt från samma butik och även se till att allt finns i lager innan jag köper. Helst om du kunde hämta i butik omedelbums också. Speciellt om du tänkt installera Windows och sätta ihop datorn med innan fredag

glömde ett "s" och ändrade "jag" till "du"
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

AMD Athlon 200GE 549,00 kr

Tvåkärning Athlon CPU på 3.2 GHz från 2018?
Där tycker jag du snålat lite väl mycket...
(Kan väl tex helt glömma RDR2 på den?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@Kallamamran: Vill beställa innan fredag menar jag. För då hinner säkert delarna vara på plats inom 2 veckor innan jag börjar utbildningen.

@pavl1sh: Tack!

Permalänk
Medlem

@Roger W:

förstår ej hur man kan rekommendera en Athlon 200 GE/3000G den är på tok för klen cpu för gaming, markant sämre än ryzen 1200 som även den knappt räcker till i moderna spel.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Roger W:

förstår ej hur man kan rekommendera en Athlon 200 GE/3000G den är på tok för klen cpu för gaming, markant sämre än ryzen 1200 som även den knappt räcker till i moderna spel.

Jag kan rekommendera den för att budgeten för en hel dator är 6K helt enkelt och att man då måste begränsa sig någonstans.
200GE passar AM4 vilket gör att han senare kan uppgradera CPU till exempelvis 3950X om han (mot förmodan) skulle känna för det

Om 200GE med 2 kärnor (4 trådar) och en RX 570 funkar, så duger det nog ännu bättre med ett 1650 SUPER https://www.youtube.com/watch?v=9LvaUxnp2rA

Och på GTX 1060 som är ett långsammare kort.
https://www.youtube.com/watch?v=0vAYTGWpqiw

Hade det inte varit budget på 6K, så hade det ju lätt gått att välja bättre CPU, men är det något jag lärt mig, så är det att inte tumma på GPU'n (allt för mycket)

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@Kallamamran: Varför 1 16 GB modul istället för 2x8 undrar jag?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

@Kallamamran: Varför 1 16 GB modul istället för 2x8 undrar jag?

Av tillgängliga minnen i lager var det billigare med detta framför 2x8 GB. Det var anledningen. Annars hade jag föredragit 2x8 GB då dual channel ju är bättre (även om det inte lär vara märkbart i denna dator)

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Här kommer en motivering till mina val då det verkar behövas...
BitFenix Nova Fönster Svart 449,00 kr - För att det var billigast i lager
AMD Athlon 200GE 549,00 kr - För att det är en kapabel, om än gammal processor som går på AM4-socket vilket passar det billiga moderkortet.
Gigabyte GeForce GTX 1650 SUPER 4GB OC 1 999,00 kr - För att det inte blir billigare OCH bättre och för att man inte tummar på GPU'n mer än man måste.
Gigabyte B450M S2H 799,00 kr - Billigt, i lager och AM4 som tillåter framtida uppgradering ända till 3900X och kanske t.o.m 3950X om man nu skulle vara galen nog att gå så långt på så här billigt moderkort.
Crucial 16GB (1x16GB) DDR4 2666MHz CL19 799,00 kr - Billigare med 16GB än 2x8GB om man kollar på lagervaror
Kingston A2000 250GB M.2 NVMe 598,00 kr - Kravet var på 250GB minst och NVMe är snabbt och M.2 är trevligt utrymmesmässigt.
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 249,00 kr - Billigaste passande lagervaran
be quiet! System Power 9 400W 599,00 kr - Samma här. Billigaste i lager

Sådär... 🥴👍

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Roger W:

förstår ej hur man kan rekommendera en Athlon 200 GE/3000G

Det gör inte jag heller
(jag rekommenderade inte den - jag reagerade på att Kallamamran rekommenderade den)

*edit*
Eller jo jag ska inte såga Kallamamran vid fotknölarna:
jag förstår resonemanget när budgeten är så begränsad och tiden är knapp.
Om man har skitbråttom att få tag i en dator just nu och kan tänka sig att köra den CPU:n nu en kortare tid och byta ut den så fort man har pengarna, så kanske det inte är helt dumt... Det är ju bättre än att göra samma sak på grafikkortet då det är dyrare i inköp.

Allra bäst vore antagligen att försöka sträcka budgeten lite över 6000 så man kan få in en 3600 cpu...
Men en 1600 AF som också rekommenderats är nog kanske bästa kompromissen som duger nu, till ett hyfsat pris.
(den bygger väl på 2xxx serien om jag minns rätt?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pavl1sh:

Detta är mitt förslag. Hade starkt rekommenderat att lägga till ca 400-500 kr för att få 16 GB ram.

Annars hade jag föreslagit att du kollar bland marknaden då du kanske hittar något där.

250 GB SSD är inte heller så mycket med tanke på att RDR2 tar upp 150 GB.

Men ska du köpa nytt hade jag gjort som nedan.

https://komponentkoll.se/bild/gzBgN.png

Hej, jag är påväg att köpa grafikkortet nu, alla andra delar är köpt. Dock är jag osäker på om grafikkortet kommer passa i chassit. 250 mm är max längd för grafikkort i chassit. Grafikkortet är 29 cm, alltså 290 mm i djup. Antar att djup och längd är samma sak i datorernas värld?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321431:

Hej, jag är påväg att köpa grafikkortet nu, alla andra delar är köpt. Dock är jag osäker på om grafikkortet kommer passa i chassit. 250 mm är max längd för grafikkort i chassit. Grafikkortet är 29 cm, alltså 290 mm i djup. Antar att djup och längd är samma sak i datorernas värld?

Grafikkortet kommer att passa. Jag rekommenderar att du kollar på tillverkarens hemsida istället för i databaser som Prisjakt eller Komponentkollen för där kan det ofta stå fel siffror. Här ser du att grafikkortet är 225mm långt, inte 290.

225mm är alltså längden, inte djupet. Längd brukar vara avstånd mätt mellan fram- och bakpanel på chassit. Djupet brukar vara samma sak som bredden, avståndet mätt mellan sidopanelerna.

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: Tack så mycket.

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt dem här delarna som @pavl1sh valde https://komponentkoll.se/bygg/gzBgN

Dock nu är det problem med bios versionen och det kommer ta lång tid säkert innan jag får svar från Webhallen där jag köpte moderkortet och tror det blir enklare om jag bara köper ett nytt moderkort och sätter i det, sen skickar jag tillbaka det gamla moderkortet och får pengarna tillbaka. Vilket moderkort rekommenderar ni så att det kommer funka? Jag har redan gjort en annan tråd om problemet med moderkortet så jag orkar inte skriva om allting jag har provat igen, så vilket moderkort skulle ni rekommendera som har rätt biosversion så att processorn kan samarbeta?

Jag vill bara ha igång datorn nu för jag har lite och göra som är viktigt med skolan osv. Sitter på en lånad dator nu och vill gärna beställa moderkortet typ nu.

Tråden angående moderkortsproblemet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1599854-far-ingen-bild...