Skrivet av Meantek:
Tycker det är fascinerande att tråden kommit såhär långt utan att någon nämnt ångerrätten i distansavtalslagen, 2 kap, 10 §. Man får nämligen bryta förpackningen och undersöka varan precis så mycket som krävs för att kunna säkerställa att man får rätt vara inom 14 dagar.
Ja, vill man slänga upp ett antal hundra (beroende på vikt och destination) i returfrakt så kan man definitivt bara välja att nyttja ångerrätten. Men i detta fall diskuteras huruvida reklamation är möjligt eller ej, vilket är betydligt mer fördelaktigt för konsumenten.
Skrivet av killawife:
Ok. Felet du har är att du anser att bara för att ett företag skickar en vara till en kund så har de ett ansvar för att rätt vara skickas ut. Så är det inte. Företaget skickar ut den vara som kunden beställer. Om kunden då använder den sökfunktion som finns och trots att det finns information om varan och dessa egenskaper på sidan väljer en vara som inte passar så är det kundens fel, inte företaget som säljer den. Det är skillnad om du kontaktar ett företag och säger"jag vill ha denna varan och den ska passa på denna bilen" och ett företag då skickar dig en del som inte passar men på Autodoc och i princip alla andra webhandel-sidor så är det KUNDEN som väljer vara och det är KUNDEN som bär ansvaret om varan den sen får inte passar.
Nej, detta har jag överhuvudtaget aldrig påstått! Om företaget väljer att skriva ut information om vilka bilmodeller delen passar, så måste den informationen vara tydlig och korrekt. Om det, som i detta fall, kan vara så att delen endast passar vissa "versioner" av en bilmodell, så måste det verkligen vara supertydligt att konsumenten själv måste göra egna verifierande åtgärder för att vara säker på att man beställer rätt del.
I detta fall skriver man alltså ut på två olika ställen "Produkten passar din Volvo xxx", vilket är ett oerhört starkt påstående. Det står inte att delen passar vissa bilar av denna modell, eller att delen kan passa bilar av denna modell. Det står kort och koncist att den passar modellen (DIN modell). Man har inte heller i direkt anslutning till dessa formuleringar valt att nämna att konsumenten själv ska göra kontroller, det nämns på ett helt annat ställe, med betydligt mindre font.
I butik är det också "kunden som väljer vara", men i båda fallen så influeras kunden av den information/marknadsföring som ges av säljaren. Om informationen säljaren ger är felaktigt eller vilseledande så kan ansvaret helt flyttas över till honom, då varan inte längre stämmer överens med vad säljaren uppgett (KKL 19 §)
Skrivet av killawife:
Reg-nummer sök och övriga sökfunktioner är endast ett hjälpmedel och inte faktum och detta påvisas även på sidan och finns under deras köpvillkor :
"14. Kontroll av passningsnoggrannheten
Vi vill betona att det trots all omsorgsfullhet kan förekomma felaktiga leveranser i enstaka fall. Du är därför skyldig att, innan du monterar en köpt vara, genom siktkontroll jämför denna med den utbytta originaldelen, om den alltså verkligen är den rätta produkten för din bil (till exempel om borrhål och anslutningar stämmer överens). Om mått, form och material hos den köpta delen tydligt avviker från en utbytta originaldelen, bör du kontakta oss för en vidare utredning innan du monterar, anpassar eller omvandlar (exempelvis lackering) den köpta delen.
Dina garantirättigheter berörs inte av denna bestämmelse"
Köpvillkoren strider INTE mot KKL utan är i princip standard för alla sidor som säljer reservdelar till bilar.
Detta är något helt annat och beskriver att även om du faktiskt valt helt rätt del (alltså genom att exempelvis verifiera OEM-nummer), ändå kan förekomma felaktiga leveranser och att konsumenten därför bör jämföra den nya delen med den ursprungliga när denna har denna i sin hand och inte försöka montera (eller försöka anpassa) en del som inte stämmer överens.
Så jag vet inte vad du försöker få sagt med detta...
Skrivet av killawife:
Det är ungefär som om du skulle köpa ett AMD moderkort och en Intel processor och sen när de inte passar med varandra börja gnälla på att de faktiskt dök upp när du sökte på något visst sökord på försäljarens hemsida.
Fast om återförsäljaren i detta fall skriver att processorn från Intel ska vara kompatibel med AMDs moderkort så har återförsäljaren givit inkorrekt information till konsumenten. Om då dessa produkter inte är kompatibla så är varan felaktig i Konsumentköplagens mening, då den inte stämmer överens med den information som säljer givit till konsumenten.
Som jag alltså sagt till dig tidigare så är inte problemet att man kan söka efter ett regnummer (som du verkar ha fastnat totalt vid). Problemet är att Autodoc säger "delen passar din Volvo", fastän konsumenten själv måste vidta ytterligare åtgärder för att detta ska kunna säkerställas. Alltså är den lämnade uppgiften inte riktig och kan vilseleda konsumenten.
Skrivet av killawife:
Jag kan även nämna att om du skulle ta ett sånt här fall till ARN så skulle de inte anse att detta är ett fel på varan då du som kund först och främst faktiskt har ångerrätt och sen även har möjlighet att köpa möjligheten att byta dina vara ÄVEN om du köper fel. För att ARN ska anse att det är fel på varan så ska det vara saker som att den är defekt, felkonstruerad eller ej fungerar som det är tänkt, inte att man som kund köpt fel del fast rätt del faktiskt finns att tillgå.
Du får gärna prova men jag garanterar att detta skulle bli utfallet.
Här bevisar du hur lite om detta du faktiskt förstår.
Exempelvis påstår du att det endast kan vara fel på varan om den är "defekt, felkonstruerad eller ej fungerar som tänkt", men det stämmer inte alls! I KKL så behandlar 16 § till och med 21 § vad som avses med fel på varan. Det är betydligt mer än de saker du nämner ovan. Som tidigare lyfts fram otaliga gånger så har vi då 19 §
Citat:
Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Men du låtsas kanske som att denna paragraf (och alla de andra) inte existerar?
Vidare så drar du slutsatsen att ARN inte kommer bedöma att det är fel på varan, eftersom köparen har ångerrätt?? Så en vara kan inte vara felaktig om man fortfarande har ångerrätt? Det var väldigt nytt för mig. Kan du kanske peka på vilken paragraf i KKL som stipulerar detta?
Skillnaden mellan ångerrätt och reklamation är oerhört stor. Ångerrätt behandlas först och främst överhuvudtaget inte KKL, utan i DAL (Distansavtalslagen), och i KKL finns överhuvudtaget inte någon referens till DAL. Ångerrätten innebär ofta att köparen exempelvis får bekosta returfrakten och dylikt, medans en reklamation alltid ska vara kostnadsfri för konsumenten. Det du säger skulle ju betyda att den som mottar en trasig produkt inte behöver få en ny, säljaren kan ju istället få returfrakten betald av konsumenten för den trasiga varan och sedan även ta betalt för frakten för att skicka ut en "hel" produkt.
Även om du skulle ha rätt i den ursprungliga sakfrågan (alltså huruvida de uppgifter Autodoc lämnar i sin marknadsföring är skäl nog för reklamation), att ARN eller en domstol skulle göra bedömningen att informationen på säljarens hemsida är tillräckligt tydlig och inte vilseledande (vilket inte är min ståndpunkt), så är allt annat du säger så uppåt väggarna fel! Du slänger in paragrafer från köpvillkoren som är helt irrelevanta för frågan, du hoppar över halva KKL och slänger dessutom in lite ångerrätt (DAL) som om det på något sätt skulle sätta KKL ur spel...
Så ärligt talat (nu försöker jag absolut inte vara nedlåtande eller liknande, utan endast konstruktiv), om du inte har mer kunskap om KKL och liknande konsumentskyddande lagstiftning, så kanske du borde avstå från att uttala dig så självsäkert om vad som gäller (exempelvis "Du får gärna prova men jag garanterar att detta skulle bli utfallet" och "Köpvillkoren strider INTE mot KKL utan är i princip standard för alla sidor som säljer reservdelar till bilar").
Skrivet av killawife:
Det här är ju faktiskt inte ens svårt. Jag har själv handlat på autodoc, fått fel del och blivit irriterad på det. Så då har jag lärt mig att inte köpa fel nästa gång och sen har det inte varit några problem.
Jag har folk som gör detta misstaget tio gånger om dagen där jag jobbar då de inte fattar att man måste kolla vad man ska ha INNAN man handlar. En del av dem tycker då att det är vårt fel att de får fel delar men det är inte vi som väljer, kunden gör detta själv. Det är faktiskt ingen skillnad mot Autodoc på så sätt, endast att det är krångligare att lämna tillbaka grejerna där. Men det är inte bedrägligt.
Om du frågar mig så är det inte ens okej att bli lurad en gång. Det kommer alltid finnas folk som inte har någon aning om vad de behöver och som exempelvis kanske beställer en stötdämpare när de egentligen behövde ett bromsok. Detta är inget jag lastar säljaren för, om informationen är tydlig (som den i normalfallet alltid är). Men det är inte ett sådant exempel som diskuteras här. Hade stötdämparen däremot marknadsförts som ett bromsok så är det en helt annan sak. Att lämna vilseledande information ÄR bedrägligt.
Jag kan inte uttala mig om hur det ser ut hos er, då jag inte vet hur er beställningsportal ser ut och vilken information som presenteras där.