Rätt till retur på grund av felaktig beskrivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag orkar inte tjafsa om detta mer då det är omöjligt att förklara något för folk som vill lyssna. Lycka till med ditt internethandlande.

Ja, det är så här det brukar sluta när man noll faktiska argument att luta sig mot. Då är det lättare att säga att alla som tycker olika "är omöjliga och inte vill lyssna".

Du säger i princip "jag har rätt och så är det", men är helt oförmögen att motivera varför du skulle ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Förstår verkligen inte att folk inte förstår. Det går INTE att få allt billigt och perfekt. Du kan inte gå till Biltema och förvänta dig att få någon kanonservice och kunnande om allt. Då åker du till ett annat ställe.

Köper du på Autodoc och liknande får du det billigt som tusan men sämre service, enkelt.

Sen måste man se till vad för grejer man ska ha till bilen om man beställer via reg nummer. Gäller även på sidor som Mekonomen. Står tydligt. Läser folk inget innan de beställer utan de bara beställer lite hej vilt? Det är EXAKT likadant när man beställer datadelar. Varför klagar TS inte där? Varför ingen gråt tråd om att man beställde grafikkort, minne och processor som det stod skulle vara till PC, men de passar ju inte!!!??? Nej, läs på lite innan du beställer något nästa gång TS🙂.

Jag har exempel en Golf. VW med alla sina märken är mästare på att byta delar under tillverkningsperioden. Ofta tillverkas en viss modellserie i ca 4 år. Under dessa 4 år så kan de hinna byta bromssystem 4 gånger. Så söker man på reg numret så finns det fyra olika bromssystem att välja mellan. Då gäller det att veta vilka grejer man ska ha eller forska lite på det. Tycket det är väldigt enkelt och inte så svårt och invecklat som många tycker det verkar vara.

Det är EXAKT likadant nu när man börjar kolla på datadelar efter man varit borta några år med en dator som fungerar. Då måste man börja forska vilka minnen passar till vilka nya moderkort och vad som skiljer de åt osv.

Fast i det här fallet verkar du inte förstå riktigt. Om du har läst diskussionerna i tråden så borde du förstå att ingen säger att allt ska måste vara "billigt och perfekt". Däremot får man inte vilseleda konsumenter, oavsett hur "billig" man än må vara.

Så om du exempelvis går till Biltema och en säljare berättar för dig att detta är rätt del till din bil, om det sedan visar sig vara fel del, är allt då konsumentens fel, ligger inget ansvar på säljaren som lämnade en oriktig uppgift?

Du får skilja på hur du tycker att det borde vara, och vad som faktiskt gäller enligt rådande lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Om det är Autodoc ni pratar om så står det ju på varenda del de säljer
"Vänligen observera att en definitivt kontroll av kompatibilitet är endast möjlig med hjäl av ett s.k. OEN (Original equipment number).
Beskrivningen av dina produkter inehåller bara dess tekniska egenskaper och är ingen garant för kompatibilitet med ett specifikt fordon.
Innan du gör en beställning bör du kontrollera OEN nummret indikerat i beskrivningen för motsvarande vara."

Whats up med den där Elgiganten jämförelsen btw? Handlar du verkligen reservdelar precis som du handlar färdiga produkter? I så fall är det inte konstigt att det blir fel när konsumenten tror att de besitter förmågan att reparera en tämligen intrikat produkt baserat på deras förmåga att läsa ett reklamblad.

Problemet är väl att man inte kan kringgå problemen med att skriva ut denna lilla rad utan dels så måste marknadsföringen (alltså produktbeskrivningen) stämma överens med verkligheten och dels så måste sagda rad vara klart synlig. Vilket den inte verkar vara i detta fallet.

Se det som när cigarettföretagen försökte kringgå lagar om information om deras produkts effekt på människors hälsa genom att göra texten så liten att den knappt gick att se på paketen. Slutade bara med att de fick ta och förstora texten. Samma gäller det finstilta på t.ex. kontrakt. Man kan inte bara skriva dit något med små bokstäver som möjligt och tro att man kommer undan med det utan det måste stå tydligt nog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, det är så här det brukar sluta när man noll faktiska argument att luta sig mot. Då är det lättare att säga att alla som tycker olika "är omöjliga och inte vill lyssna".

Du säger i princip "jag har rätt och så är det", men är helt oförmögen att motivera varför du skulle ha rätt.

Jag har ju för faan förklarat tre gånger att det Autodoc gör är helt lagligt och det finns ingenting med det som man kan reklamera. Jag vet inte om du är medveten om det, men när man köper nånting på nätet, vad som helst, så finns det ALLTID en liten ruta man får klicka i med köpvillkor. Jag föreslår att du faktiskt läser det som står i dessa villkor.

Påhopp borttaget /Vzano - Moderator
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har ju för faan förklarat tre gånger att det Autodoc gör är helt lagligt och det finns ingenting med det som man kan reklamera. Jag vet inte om du är medveten om det, men när man köper nånting på nätet, vad som helst, så finns det ALLTID en liten ruta man får klicka i med köpvillkor. Jag föreslår att du faktiskt läser det som står i dessa villkor.

Men kära nån! Jag vet att du fortsätter hävda att Autodoc inte gör något fel, men det blir inte automatiskt rätt bara för att du upprepar det! Jag har flertalet gånger förklarat för dig var jag menar att de gör fel, och det enda du kan svara med är att det "täcks i deras köpvillkor" (som du för övrigt bara spekulerar kring, eftersom du varken visat att någon sådan klausul existerar och vad den i så fall innehåller).

Men oaktat vad de skriver i sina köpvillkor, så får de inte använda felaktig/vilseledande information i deras marknadsföring! KKL är en indispositiv lag, det innebär att den inte kan avtalas bort i några köpvillkor. Så oavsett vad Autodoc väljer att skriva i sina villkor, så kan de inte avtala bort att de faktiskt (inte bara en, utan två gånger om) säger att delen passar en viss bil, när det nödvändigtvis inte är fallet.

Citat:

KKL
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Denna paragraf säger alltså att det inte nödvändigtvis måste vara ett "tillverkningsfel" eller dylikt för att en vara ska anses vara felaktig. Den är även felaktig om säljaren påstått att varan har vissa egenskaper som den faktiskt inte har.

Om du ändå anser att jag har fel, så beskriv gärna var exakt du menar att jag har fel i ovan resonemang och varför det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Men kolla här, jag tycker inte att det här är särskilt bra men det finns en sak som många verkar missa. Den enda anledningen till att det här problemet ens existerar är för att folk vill handla billigt. Så billigt som möjligt men lika bra som hos den dyrare säljaren. Det går inte. Om det är billigt så är det det av en anledning men många kunder verkar helt enkelt inte fatta detta. På just Autodoc är det billigt för att de säljer rätt mycket skit och för att deras reservdelssystem suger. Så man får chansa om man vill handla billigt. Vill man inte chansa så kan man handla delarna nån annanstans och garanterat få rätt. Det är precis likadant på Biltema. Skillnaden är att du kan gå in i en butik och lämna tillbaka dina prylar enkelt.

Fast där har du rätt så fel angående att billiga reservdelar skulle vara sämre jämfört mot original, bara för att dem är billiga.
Jag har ägt några bilar genom åren och har handlat delar/reservdelar hos många reservdels försäljare både i Sverige och i Finland, på nätet (Autodoc, bildels.B, skruvat, hova, scstyling m.m och lokalt (mekonomen, ojanperä, motonet) och specifikt till BMW och Audi. Finland har med hästlängder bäst pris på reservdelar till dem flesta bilmärken. T.ex ett kamsremskit till en A4 2.0TDI års 08-12 där går för ca 400-500 euro. Det är med alla delar, inklusive kamaxelhjulet. Om jag t.ex skulle välja att köpa det kitet hos en auktoriserad återförsäljare som säljer då originaldelar endast så går det lätt på för 9000-11.000:- för bara kitet, där beroende på hos vilken återförsäljare. Sen plusar vi på för jobbets kostnad för att slaska in allt. Finns ingen anledning att en rem håller bättre bara för att det står Audi på den, och absolut inte värt att punga ut nästan 5k mer för det, men alla får ju spendera hur dem tycker är bäst.

Många "billigare" reservdelar kommer oftast från kända märken man har hört gott om, dem håller samma toleransnivå som en originaldel. Så jo, du kan handla icke original reservdelar jäkligt billigt som är precis lika bra. Sen om man beställer från nätet något "billigt" och får fel del, eller fel passform på något så är det en helt annan femma.

Men du kanske menade piratdelar? Isf där ska man akta sig lite för vad man köper.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om du läser mina inlägg igen så ska du se att jag själv tagit upp att denna informationen finns, problemet är att det är otydligt i kombination med de två förekomster av "Denna produkt passar din xxx", som både skrivs högre upp på sidan, samt med större font och mer utstickande detaljer (så som "ramar", "bilder" och grön "text" och en "bock").

Man har inte ens bemödat sig med att sätta ut en liten "Asterix" där man hävdar att delen passar ens bil, så som man brukar göra om man behöver lägga till ett förtydligande av något slag. Så i min mening är hela upplägget grovt vilseledande, om jag redan på två ställen får bekräftat att denna del passar min bil, varför ska jag fortsätta skumma igenom det finstilta för att hitta ytterligare information om just detta?

Som jag skrev till föregående talare så undrar jag varför Autodocs upplägg är okej, men att det uppenbarligen inte är okej om Elgiganten skriver felaktiga egenskapar/specifikationer för en produkt, och sedan längre ner på infobladet skriver att konsumenten själv måste ta reda på specifikationerna, de som står ovan stämmer bara ibland...

Vidare så kan jag bara informera dig om att ett företag som säljer reservdelar lyder under samma lagar och regler som ett företag som säljer hemelektronik.

Jag har läst dina inlägg. Men du svamlar. Ingenstans på sidan står det att delarna du tittar på passar just exakt din bil. Det står vilken bilmodell de passar på. Det är inte samma sak. Vilket står tydligt förklarar på produktbeskrivningen på varenda produkt de säljer.

Men tydligen så finns det kunder som "inte ens bemödar sig" med att läsa produktbeskrivningen för de reservdelar de beställer, och då blir det fel.

Jag är för övrigt fullt medveten om att företag som säljer reservdelar lyder under samma lagar och regler som företag som säljer hemelektronik. Men vad du inte verkar förstå är att de lagarna och reglerna inte kräver återförsäljaren på någons sorts ansvar över delarnas generella kompatibilitet.

EDIT:
Testade att köra utan min adblocker och fick upp ett nytt fält där texten "Denna produkt passar din xxx"" stod... Nu förstår jag problemet. Trodde ni överdrev formuleringen men det där är milt sagt tveksamt formulerat från säljarens sida.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är väl att man inte kan kringgå problemen med att skriva ut denna lilla rad utan dels så måste marknadsföringen (alltså produktbeskrivningen) stämma överens med verkligheten och dels så måste sagda rad vara klart synlig. Vilket den inte verkar vara i detta fallet.

Se det som när cigarettföretagen försökte kringgå lagar om information om deras produkts effekt på människors hälsa genom att göra texten så liten att den knappt gick att se på paketen. Slutade bara med att de fick ta och förstora texten. Samma gäller det finstilta på t.ex. kontrakt. Man kan inte bara skriva dit något med små bokstäver som möjligt och tro att man kommer undan med det utan det måste stå tydligt nog.

Informationen står i produktbeskrivningen på varje produkt jag tittat på direkt under kompatibilitetsinformationen för produkterna. Hur mycket tydligare behöver det vara? Måste säljaren komma hem till dig, sätta dig i sitt knä, hålla dig i handen och titta dig djupt i ögonen medan han reciterar sina köpvillkor?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Samma erfarenhet av Autodoc. Även om man ska ta något på garantin så bråkar dem en hel del och försöker slå sig fria från ansvar. Tog nästan 2 månader för att få tillbaka pengarna och ett X antal mail, bilder och film efter att gasdämpare till bakageluckan började läcka efter en veckas använding.

Permalänk
Föredetting

Tycker det är fascinerande att tråden kommit såhär långt utan att någon nämnt ångerrätten i distansavtalslagen, 2 kap, 10 §. Man får nämligen bryta förpackningen och undersöka varan precis så mycket som krävs för att kunna säkerställa att man får rätt vara inom 14 dagar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tycker det är fascinerande att tråden kommit såhär långt utan att någon nämnt ångerrätten i distansavtalslagen, 2 kap, 10 §. Man får nämligen bryta förpackningen och undersöka varan precis så mycket som krävs för att kunna säkerställa att man får rätt vara inom 14 dagar.

host

Skrivet av killawife:

Du har fått exakt den delen du har beställt så det är INTE en godkänd reklamation. Detta är inget ovanligt direkt utan mer regel än undantag när man beställer från utlandet. Alla sidor som säljer delar har som regel originalnr på produkterna utlagt som man ska jämför med så att man får rätt del. Om man då inte gör detta så får man skylla sig själv. Du har dock ångerrätt även när du beställer från utlandet, fraktkostnaden brukar dock äta upp det mesta av värdet och vad jag förstår har det gått flera veckor sen du fick delen, vilket inte företaget kan belastas för.

De flesta svenska företag löser sådana här saker smidigt och bra men man får tyvärr ta risken om man beställer från utlandet. Billigare är inte alltid bättre.

Egentligen så är grundproblemet här dålig information från tillverkaren av bilen. En del är bättre än andra och man kan hitta rätt del med hjälp av PR-nummer men med vissa tillverkare som exempelvis Volvo så är det helt hopplöst. Köper man från återförsäljaren direkt är det sällan problem då de ser i sina system vilken del som sitter på bilen. Men då kostar det därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men kära nån! Jag vet att du fortsätter hävda att Autodoc inte gör något fel, men det blir inte automatiskt rätt bara för att du upprepar det! Jag har flertalet gånger förklarat för dig var jag menar att de gör fel, och det enda du kan svara med är att det "täcks i deras köpvillkor" (som du för övrigt bara spekulerar kring, eftersom du varken visat att någon sådan klausul existerar och vad den i så fall innehåller).

Men oaktat vad de skriver i sina köpvillkor, så får de inte använda felaktig/vilseledande information i deras marknadsföring! KKL är en indispositiv lag, det innebär att den inte kan avtalas bort i några köpvillkor. Så oavsett vad Autodoc väljer att skriva i sina villkor, så kan de inte avtala bort att de faktiskt (inte bara en, utan två gånger om) säger att delen passar en viss bil, när det nödvändigtvis inte är fallet.

Denna paragraf säger alltså att det inte nödvändigtvis måste vara ett "tillverkningsfel" eller dylikt för att en vara ska anses vara felaktig. Den är även felaktig om säljaren påstått att varan har vissa egenskaper som den faktiskt inte har.

Om du ändå anser att jag har fel, så beskriv gärna var exakt du menar att jag har fel i ovan resonemang och varför det är fel.

Ok. Felet du har är att du anser att bara för att ett företag skickar en vara till en kund så har de ett ansvar för att rätt vara skickas ut. Så är det inte. Företaget skickar ut den vara som kunden beställer. Om kunden då använder den sökfunktion som finns och trots att det finns information om varan och dessa egenskaper på sidan väljer en vara som inte passar så är det kundens fel, inte företaget som säljer den. Det är skillnad om du kontaktar ett företag och säger"jag vill ha denna varan och den ska passa på denna bilen" och ett företag då skickar dig en del som inte passar men på Autodoc och i princip alla andra webhandel-sidor så är det KUNDEN som väljer vara och det är KUNDEN som bär ansvaret om varan den sen får inte passar. Reg-nummer sök och övriga sökfunktioner är endast ett hjälpmedel och inte faktum och detta påvisas även på sidan och finns under deras köpvillkor :
"14. Kontroll av passningsnoggrannheten
Vi vill betona att det trots all omsorgsfullhet kan förekomma felaktiga leveranser i enstaka fall. Du är därför skyldig att, innan du monterar en köpt vara, genom siktkontroll jämför denna med den utbytta originaldelen, om den alltså verkligen är den rätta produkten för din bil (till exempel om borrhål och anslutningar stämmer överens). Om mått, form och material hos den köpta delen tydligt avviker från en utbytta originaldelen, bör du kontakta oss för en vidare utredning innan du monterar, anpassar eller omvandlar (exempelvis lackering) den köpta delen.
Dina garantirättigheter berörs inte av denna bestämmelse"

Köpvillkoren strider INTE mot KKL utan är i princip standard för alla sidor som säljer reservdelar till bilar.

Det är ungefär som om du skulle köpa ett AMD moderkort och en Intel processor och sen när de inte passar med varandra börja gnälla på att de faktiskt dök upp när du sökte på något visst sökord på försäljarens hemsida.

Jag kan även nämna att om du skulle ta ett sånt här fall till ARN så skulle de inte anse att detta är ett fel på varan då du som kund först och främst faktiskt har ångerrätt och sen även har möjlighet att köpa möjligheten att byta dina vara ÄVEN om du köper fel. För att ARN ska anse att det är fel på varan så ska det vara saker som att den är defekt, felkonstruerad eller ej fungerar som det är tänkt, inte att man som kund köpt fel del fast rätt del faktiskt finns att tillgå.
Du får gärna prova men jag garanterar att detta skulle bli utfallet.

Det här är ju faktiskt inte ens svårt. Jag har själv handlat på autodoc, fått fel del och blivit irriterad på det. Så då har jag lärt mig att inte köpa fel nästa gång och sen har det inte varit några problem.
Jag har folk som gör detta misstaget tio gånger om dagen där jag jobbar då de inte fattar att man måste kolla vad man ska ha INNAN man handlar. En del av dem tycker då att det är vårt fel att de får fel delar men det är inte vi som väljer, kunden gör detta själv. Det är faktiskt ingen skillnad mot Autodoc på så sätt, endast att det är krångligare att lämna tillbaka grejerna där. Men det är inte bedrägligt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tycker det är fascinerande att tråden kommit såhär långt utan att någon nämnt ångerrätten i distansavtalslagen, 2 kap, 10 §. Man får nämligen bryta förpackningen och undersöka varan precis så mycket som krävs för att kunna säkerställa att man får rätt vara inom 14 dagar.

Ja, vill man slänga upp ett antal hundra (beroende på vikt och destination) i returfrakt så kan man definitivt bara välja att nyttja ångerrätten. Men i detta fall diskuteras huruvida reklamation är möjligt eller ej, vilket är betydligt mer fördelaktigt för konsumenten.

Skrivet av killawife:

Ok. Felet du har är att du anser att bara för att ett företag skickar en vara till en kund så har de ett ansvar för att rätt vara skickas ut. Så är det inte. Företaget skickar ut den vara som kunden beställer. Om kunden då använder den sökfunktion som finns och trots att det finns information om varan och dessa egenskaper på sidan väljer en vara som inte passar så är det kundens fel, inte företaget som säljer den. Det är skillnad om du kontaktar ett företag och säger"jag vill ha denna varan och den ska passa på denna bilen" och ett företag då skickar dig en del som inte passar men på Autodoc och i princip alla andra webhandel-sidor så är det KUNDEN som väljer vara och det är KUNDEN som bär ansvaret om varan den sen får inte passar.

Nej, detta har jag överhuvudtaget aldrig påstått! Om företaget väljer att skriva ut information om vilka bilmodeller delen passar, så måste den informationen vara tydlig och korrekt. Om det, som i detta fall, kan vara så att delen endast passar vissa "versioner" av en bilmodell, så måste det verkligen vara supertydligt att konsumenten själv måste göra egna verifierande åtgärder för att vara säker på att man beställer rätt del.

I detta fall skriver man alltså ut på två olika ställen "Produkten passar din Volvo xxx", vilket är ett oerhört starkt påstående. Det står inte att delen passar vissa bilar av denna modell, eller att delen kan passa bilar av denna modell. Det står kort och koncist att den passar modellen (DIN modell). Man har inte heller i direkt anslutning till dessa formuleringar valt att nämna att konsumenten själv ska göra kontroller, det nämns på ett helt annat ställe, med betydligt mindre font.

I butik är det också "kunden som väljer vara", men i båda fallen så influeras kunden av den information/marknadsföring som ges av säljaren. Om informationen säljaren ger är felaktigt eller vilseledande så kan ansvaret helt flyttas över till honom, då varan inte längre stämmer överens med vad säljaren uppgett (KKL 19 §)

Skrivet av killawife:

Reg-nummer sök och övriga sökfunktioner är endast ett hjälpmedel och inte faktum och detta påvisas även på sidan och finns under deras köpvillkor :
"14. Kontroll av passningsnoggrannheten
Vi vill betona att det trots all omsorgsfullhet kan förekomma felaktiga leveranser i enstaka fall. Du är därför skyldig att, innan du monterar en köpt vara, genom siktkontroll jämför denna med den utbytta originaldelen, om den alltså verkligen är den rätta produkten för din bil (till exempel om borrhål och anslutningar stämmer överens). Om mått, form och material hos den köpta delen tydligt avviker från en utbytta originaldelen, bör du kontakta oss för en vidare utredning innan du monterar, anpassar eller omvandlar (exempelvis lackering) den köpta delen.
Dina garantirättigheter berörs inte av denna bestämmelse"

Köpvillkoren strider INTE mot KKL utan är i princip standard för alla sidor som säljer reservdelar till bilar.

Detta är något helt annat och beskriver att även om du faktiskt valt helt rätt del (alltså genom att exempelvis verifiera OEM-nummer), ändå kan förekomma felaktiga leveranser och att konsumenten därför bör jämföra den nya delen med den ursprungliga när denna har denna i sin hand och inte försöka montera (eller försöka anpassa) en del som inte stämmer överens.

Så jag vet inte vad du försöker få sagt med detta...

Skrivet av killawife:

Det är ungefär som om du skulle köpa ett AMD moderkort och en Intel processor och sen när de inte passar med varandra börja gnälla på att de faktiskt dök upp när du sökte på något visst sökord på försäljarens hemsida.

Fast om återförsäljaren i detta fall skriver att processorn från Intel ska vara kompatibel med AMDs moderkort så har återförsäljaren givit inkorrekt information till konsumenten. Om då dessa produkter inte är kompatibla så är varan felaktig i Konsumentköplagens mening, då den inte stämmer överens med den information som säljer givit till konsumenten.

Som jag alltså sagt till dig tidigare så är inte problemet att man kan söka efter ett regnummer (som du verkar ha fastnat totalt vid). Problemet är att Autodoc säger "delen passar din Volvo", fastän konsumenten själv måste vidta ytterligare åtgärder för att detta ska kunna säkerställas. Alltså är den lämnade uppgiften inte riktig och kan vilseleda konsumenten.

Skrivet av killawife:

Jag kan även nämna att om du skulle ta ett sånt här fall till ARN så skulle de inte anse att detta är ett fel på varan då du som kund först och främst faktiskt har ångerrätt och sen även har möjlighet att köpa möjligheten att byta dina vara ÄVEN om du köper fel. För att ARN ska anse att det är fel på varan så ska det vara saker som att den är defekt, felkonstruerad eller ej fungerar som det är tänkt, inte att man som kund köpt fel del fast rätt del faktiskt finns att tillgå.
Du får gärna prova men jag garanterar att detta skulle bli utfallet.

Här bevisar du hur lite om detta du faktiskt förstår.

Exempelvis påstår du att det endast kan vara fel på varan om den är "defekt, felkonstruerad eller ej fungerar som tänkt", men det stämmer inte alls! I KKL så behandlar 16 § till och med 21 § vad som avses med fel på varan. Det är betydligt mer än de saker du nämner ovan. Som tidigare lyfts fram otaliga gånger så har vi då 19 §

Citat:

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Men du låtsas kanske som att denna paragraf (och alla de andra) inte existerar?

Vidare så drar du slutsatsen att ARN inte kommer bedöma att det är fel på varan, eftersom köparen har ångerrätt?? Så en vara kan inte vara felaktig om man fortfarande har ångerrätt? Det var väldigt nytt för mig. Kan du kanske peka på vilken paragraf i KKL som stipulerar detta?

Skillnaden mellan ångerrätt och reklamation är oerhört stor. Ångerrätt behandlas först och främst överhuvudtaget inte KKL, utan i DAL (Distansavtalslagen), och i KKL finns överhuvudtaget inte någon referens till DAL. Ångerrätten innebär ofta att köparen exempelvis får bekosta returfrakten och dylikt, medans en reklamation alltid ska vara kostnadsfri för konsumenten. Det du säger skulle ju betyda att den som mottar en trasig produkt inte behöver få en ny, säljaren kan ju istället få returfrakten betald av konsumenten för den trasiga varan och sedan även ta betalt för frakten för att skicka ut en "hel" produkt.

Även om du skulle ha rätt i den ursprungliga sakfrågan (alltså huruvida de uppgifter Autodoc lämnar i sin marknadsföring är skäl nog för reklamation), att ARN eller en domstol skulle göra bedömningen att informationen på säljarens hemsida är tillräckligt tydlig och inte vilseledande (vilket inte är min ståndpunkt), så är allt annat du säger så uppåt väggarna fel! Du slänger in paragrafer från köpvillkoren som är helt irrelevanta för frågan, du hoppar över halva KKL och slänger dessutom in lite ångerrätt (DAL) som om det på något sätt skulle sätta KKL ur spel...

Så ärligt talat (nu försöker jag absolut inte vara nedlåtande eller liknande, utan endast konstruktiv), om du inte har mer kunskap om KKL och liknande konsumentskyddande lagstiftning, så kanske du borde avstå från att uttala dig så självsäkert om vad som gäller (exempelvis "Du får gärna prova men jag garanterar att detta skulle bli utfallet" och "Köpvillkoren strider INTE mot KKL utan är i princip standard för alla sidor som säljer reservdelar till bilar").

Skrivet av killawife:

Det här är ju faktiskt inte ens svårt. Jag har själv handlat på autodoc, fått fel del och blivit irriterad på det. Så då har jag lärt mig att inte köpa fel nästa gång och sen har det inte varit några problem.
Jag har folk som gör detta misstaget tio gånger om dagen där jag jobbar då de inte fattar att man måste kolla vad man ska ha INNAN man handlar. En del av dem tycker då att det är vårt fel att de får fel delar men det är inte vi som väljer, kunden gör detta själv. Det är faktiskt ingen skillnad mot Autodoc på så sätt, endast att det är krångligare att lämna tillbaka grejerna där. Men det är inte bedrägligt.

Om du frågar mig så är det inte ens okej att bli lurad en gång. Det kommer alltid finnas folk som inte har någon aning om vad de behöver och som exempelvis kanske beställer en stötdämpare när de egentligen behövde ett bromsok. Detta är inget jag lastar säljaren för, om informationen är tydlig (som den i normalfallet alltid är). Men det är inte ett sådant exempel som diskuteras här. Hade stötdämparen däremot marknadsförts som ett bromsok så är det en helt annan sak. Att lämna vilseledande information ÄR bedrägligt.

Jag kan inte uttala mig om hur det ser ut hos er, då jag inte vet hur er beställningsportal ser ut och vilken information som presenteras där.

Permalänk
Medlem

@killawife har skrivit ett bra inlägg som beskriver hur det fungerar. Tycker att ärendet är tämligen färdigutrett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

@killawife har skrivit ett bra inlägg som beskriver hur det fungerar. Tycker att ärendet är tämligen färdigutrett.

Fast nu har han helt fel på flertalet kritiska punkter i sitt inlägg och uppvisar stor okunskap om Konsumentköplagen. Så att referera till det inlägget och anse att ärendet är färdigutrett visar endast på lika stor okunskap från din sida.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska googla på ordet "paragrafryttare" för det stämmer väldigt bra med vad du håller på med. Du försöker hela tiden påvisa att vissa paragrafer inom KKL skulle gälla i detta fallet utan att förstå att det helt enkelt inte fungerar på det sättet. Du drar även en massa slutsatser utifrån det du läser som faktiskt inte alls är vad jag skrivit. Det är endast din tolkning av det.
Jag vidhåller den position jag haft hela tiden: " Autodoc gör ingenting fel enligt gällande lagstiftning och de ger även information om vad man som kund ska göra i sina köpvillkor. Väljer man då som kund att inte läsa detta eller att läsa det och inte förstå det så får man faktiskt skylla sig själv"
Och om deras försäljningsmetoder var bedrägliga, vilket du verkar antyda hela tiden, tror du inte att de hade fått göra förändringar då? Deras sidor har funnits uppe i minst tio år i ungefär samma stil.
Med detta så känner jag att allt är sagt som är nån mening med att säga här. Jag har min ÅSIKT om det, precis som du har din ÅSIKT. Och då inte ARN har bedömt ett sånt här ärende ännu så får väl tiden avgöra om nån av oss har rätt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag tycker att du ska googla på ordet "paragrafryttare" för det stämmer väldigt bra med vad du håller på med. Du försöker hela tiden påvisa att vissa paragrafer inom KKL skulle gälla i detta fallet utan att förstå att det helt enkelt inte fungerar på det sättet. Du drar även en massa slutsatser utifrån det du läser som faktiskt inte alls är vad jag skrivit. Det är endast din tolkning av det.
Jag vidhåller den position jag haft hela tiden: " Autodoc gör ingenting fel enligt gällande lagstiftning och de ger även information om vad man som kund ska göra i sina köpvillkor. Väljer man då som kund att inte läsa detta eller att läsa det och inte förstå det så får man faktiskt skylla sig själv"

Du säger att saker och ting fungerar på ett visst sätt, men du är helt oförmögen att förklara hur det då fungerar. Nu verkar alltså KKL 19 § inte gälla, den är som bortblåst? Men du kan inte förklara hur eller varför. Vi ska alla bara acceptera att det är så, trots att lagtexten säger något annat...

Du är vidare oförmögen att konkretisera vad jag säger som är fel, jag gör feltolkningar av vad du säger, men du kan inte säga vad det skulle vara och vad du i så fall egentligen menar.

Hade denna diskussion enkom handlat om huruvida marknadsföringen är tillräckligt tydlig, alltså om ARN/domstolen bedömer att det är tillräckligt tydligt att konsumenten själv måste genomföra egna, ytterligare åtgärder för att validera kompatibiliteten, eller om konsumenten blir vilseledd av att det på flertalet ställen står att delen är kompatibel, ja då hade jag haft full respekt för att vi har olika åsikter i den frågan. Detta då huruvida något är vilseledande eller ej till syvende och sist är en tolkningsfråga (precis som andra inslag som nämns i lagen, så som "skälig tid", "väsentlig olägenhet", etc.).

Men i detta fall så har ju diskussionen eskalerat till att du ogiltigförklarar stora delar av KKL, hävdar att ARN inte skulle kunna komma fram till att ett fel föreligger, eftersom "kunden har ångerrätt" och varan inte är "defekt", etc. Då har vi gått ifrån gränsdragningsfrågor till att rätt och slätt diskutera vad lagen faktiskt innehåller. Här har jag kunnat bevisa att du har fel genom att citera paragrafer, men du fortsätter med en dåres envishet hävda att du har rätt även där, givetvis med en tung motivering som "det fungerar helt enkelt inte på det sättet".

Jag har även försökt mig på enkla och snarlika exempel, för att belysa min poäng, men du har inte besvarat ett enda av dessa. Du har däremot själv kommit med några exempel, som jag menar inte alls passar in i situationen som diskuterats, men jag har ändå besvarat dem och även lagt till det som jag anser saknas från ditt exempel för att passa in på situationen, men dessa har du heller inte besvarat...

Skrivet av killawife:

Och om deras försäljningsmetoder var bedrägliga, vilket du verkar antyda hela tiden, tror du inte att de hade fått göra förändringar då? Deras sidor har funnits uppe i minst tio år i ungefär samma stil.
Med detta så känner jag att allt är sagt som är nån mening med att säga här. Jag har min ÅSIKT om det, precis som du har din ÅSIKT. Och då inte ARN har bedömt ett sånt här ärende ännu så får väl tiden avgöra om nån av oss har rätt.

Det finns gott om exempel på företag som har felaktig information, gör feltolkningar av lagar och regler. Det är också oerhört vanligt att konsumenter inte känner till vilka rättigheter de har. Väldigt många tror exempelvis att garanti är det enda skydd som finns ifall en vara går sönder, så ifall en återförsäljare erbjuder 6 månaders garanti så är det kört efter detta. Sanningen är dock att i stort sett alla köp omfattas av 3 års reklamationsrätt. Detta är en av de mest banala delarna av KKL, men oerhört många känner inte till det. Så det är då ännu färre som känner till vad som gäller när det kommer till detaljer som vad exakt som kan klassas som fel på varan och hur det förhåller sig gentemot köpvillkor och dylikt.

Så om ingen konsument har väckt någon talan mot Autodoc, endera för att Autodoc kanske väljer att ge med sig ifall de stöter på en motstridig konsument som hotar med ARN, eller om konsumenten lägger sig platt för Autodocs argument och inte orkar ta det vidare för några hundralappar, så kommer det ju heller aldrig uppmärksammas att deras försäljningsmetod är vilseledande. Varken ARN eller domstolar gör nämligen några stickkontroller där de försöker hitta felaktigheter, utan de agerar ju bara på saker som anmäls till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag tycker att du ska googla på ordet "paragrafryttare" för det stämmer väldigt bra med vad du håller på med. Du försöker hela tiden påvisa att vissa paragrafer inom KKL skulle gälla i detta fallet utan att förstå att det helt enkelt inte fungerar på det sättet. Du drar även en massa slutsatser utifrån det du läser som faktiskt inte alls är vad jag skrivit. Det är endast din tolkning av det.
Jag vidhåller den position jag haft hela tiden: " Autodoc gör ingenting fel enligt gällande lagstiftning och de ger även information om vad man som kund ska göra i sina köpvillkor. Väljer man då som kund att inte läsa detta eller att läsa det och inte förstå det så får man faktiskt skylla sig själv"
Och om deras försäljningsmetoder var bedrägliga, vilket du verkar antyda hela tiden, tror du inte att de hade fått göra förändringar då? Deras sidor har funnits uppe i minst tio år i ungefär samma stil.
Med detta så känner jag att allt är sagt som är nån mening med att säga här. Jag har min ÅSIKT om det, precis som du har din ÅSIKT. Och då inte ARN har bedömt ett sånt här ärende ännu så får väl tiden avgöra om nån av oss har rätt.

Du har fel. Ta åt dig av det Blomman skriver. Han har refererat till relevanta paragrafer.

Om säljaren lämnar felaktig information, som tex "delen passar din bil" och den sedan inte gör det, så har du rätt att reklamera den. Själva produkten behöver inte vara felaktig.

Autodoc skulle behöva skriva något i stil med: "denna delen kan passa din bil" och sedan förklara hur konsumenten får till väga för att säkerställa att den gör det.

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld hade det givetvis varit bättre om de gjorde så. Men nu gör de som de gör och det är uppenbarligen inget olagligt med det eftersom de får hållas så nej, jag kommer inte att ta åt mig av information som inte fungerar i praktiken,

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

I en perfekt värld hade det givetvis varit bättre om de gjorde så. Men nu gör de som de gör och det är uppenbarligen inget olagligt med det eftersom de får hållas så nej, jag kommer inte att ta åt mig av information som inte fungerar i praktiken,

Detta måste vara den bästa juridiska slutsatsen i världshistorien!
Bara för att någon inte blivit tillsagd av domstolen att vad denne gör är olagligt, så blir det per automatik lagligt!?!

Gäller detta bara konsumenträtt och köpvillkor, eller kan det appliceras på alla andra lagar också?
Om du kör för fort med inte blir stoppad av polisen, är det alltså inte ett brott?
Om du lurar någon på pengar, men man lyckas inte bevisa att det, är det alltså inte ett brott?
Om du rånar någon, men polisen aldrig hittar dig/kan bevisa att det var du, är det alltså inte ett brott?

Som du säkert inser så blir det inte lagligt att slå ihjäl en annan människa, bara för att det inte blir klarlagt bortom rimlig tvivel att den misstänkta begått brottet på det sätt som beskrivs i åtalet (om det nu ens går att leda fram till ett åtal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Detta måste vara den bästa juridiska slutsatsen i världshistorien!
Bara för att någon inte blivit tillsagd av domstolen att vad denne gör är olagligt, så blir det per automatik lagligt!?!

Gäller detta bara konsumenträtt och köpvillkor, eller kan det appliceras på alla andra lagar också?
Om du kör för fort med inte blir stoppad av polisen, är det alltså inte ett brott?
Om du lurar någon på pengar, men man lyckas inte bevisa att det, är det alltså inte ett brott?
Om du rånar någon, men polisen aldrig hittar dig/kan bevisa att det var du, är det alltså inte ett brott?

Som du säkert inser så blir det inte lagligt att slå ihjäl en annan människa, bara för att det inte blir klarlagt bortom rimlig tvivel att den misstänkta begått brottet på det sätt som beskrivs i åtalet (om det nu ens går att leda fram till ett åtal).

Vilken otroligt dålig liknelse. Det är rätt tråkigt att man verkligen ska behöva förklara varenda liten sak man skriver som att man pratar med barn för att de ska förstå.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vilken otroligt dålig liknelse. Det är rätt tråkigt att man verkligen ska behöva förklara varenda liten sak man skriver som att man pratar med barn för att de ska förstå.

Det har dock Blomman gjort genom hela tråden, ändå verkar du inte förstå att de gör fel...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vilken otroligt dålig liknelse. Det är rätt tråkigt att man verkligen ska behöva förklara varenda liten sak man skriver som att man pratar med barn för att de ska förstå.

Ja, alla liknelser är dåliga, allting är feltolkningar, allting är överdrifter, så länge de är kritiska mot dina inlägg så är det ingen mening att bemöta dem med något konkret...

Det har inte slagit dig att jag gör dessa liknelser för att du ska inse hur snedvridna och ogenomtänkta dina resonemang är? Du säger nämligen ordagrant att det "uppenbarligen inte är olagligt, eftersom de får hållas". På vilket annat sätt menar du att jag kan tolka detta än att du menar att bristen på domslut mot Autodoc i frågan per automatik betyder att det är lagligt och korrekt?

Så vad menar du då här egentligen? Gäller ditt påstående ovan endast KKL och marknadsföringslagen, men inte när det kommer till brottsbalken? Eller är det lite mer ad hoc, och gäller bara där det passar dig?

Istället för att slänga ur dig att alla andra har bristande läsförståelse så kanske du bör rannsaka dig själv och inse att det är du som inte lyckas föra en argumentation på en vuxen nivå. Inte en enda konkret fråga har du besvarat trots alla dessa inlägg, det i sig måste vara något slags rekord. Du duckar konsekvent och väljer istället att raljera över ditten och datten, så länge du inte behöver utveckla dina resonemang, för det kan du bevisligen inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@JeagerMeisterSWE: Samma sak hände mig med min bil. Beställde 4 nya bromsskivor och fick till en annan ÅRSMODELL. Kontakte Autodoc men fick inget tillbaks om jag inte ville bekosta returfrakten själv vilket inte var lönt alls.

Så ja när man beställer från internet så måste man trippelkolla allt innan man trycker på köp tyvärr :/

En årsmodell talar inte om att något passar till din bil. Exakt samma motor på samma årsmodell kan t.ex. mellan olika motornummer ha en variant av oljefilter som skiljer sig från tidigare.
Just bromsar är en sådan sak som väldigt ofta finns i minst två fabrikat på samma årsmodell på i övrigt identiska bilar. När jag köper delar till bromsar kontrollerar jag exakt diameter på skiva, typ av ok, bromscylinder etc bara för att det är så drygt när man plockat ner allt och det nya inte passar...
Alla leverantörer skickar fel då och då, riktigt trist när de som i ditt fall inte vill ta ansvar för detta.

Permalänk
Skrivet av twk:

Du har fel. Ta åt dig av det Blomman skriver. Han har refererat till relevanta paragrafer.

Om säljaren lämnar felaktig information, som tex "delen passar din bil" och den sedan inte gör det, så har du rätt att reklamera den. Själva produkten behöver inte vara felaktig.

Autodoc skulle behöva skriva något i stil med: "denna delen kan passa din bil" och sedan förklara hur konsumenten får till väga för att säkerställa att den gör det.

Men hos Autodoc står det väl inte "delen passar din bil"?

Letar jag till exempel bromsskivor på mitt regnummer så får jag fram nedan:
"Aktuella Erbjudanden till Bromsskivor till SKODA Superb II Kombi (3T5) 2.0 TDI 4x4 Diesel 170 hk "
Vilket stämmer, sedan finns det ett flertal alternativ där, storlek/OEM#/PRKOD skiljer sig.
Till exempel så skulle jag behöva beställa bromsskivor för PR-nummer 1KJ för att få rätt prylar.

Samtliga produkter är rätt för typen av bil, men inte alla passar beroende på vilken utrustning/paket bilen i fråga har.

Hade varit intressant att veta vilken vara det är TS har köpt och om listningen av denna faktiskt var otydlig eller inte.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Men hos Autodoc står det väl inte "delen passar din bil"?

Letar jag till exempel bromsskivor på mitt regnummer så får jag fram nedan:
"Aktuella Erbjudanden till Bromsskivor till SKODA Superb II Kombi (3T5) 2.0 TDI 4x4 Diesel 170 hk "
Vilket stämmer, sedan finns det ett flertal alternativ där, storlek/OEM#/PRKOD skiljer sig.
Till exempel så skulle jag behöva beställa bromsskivor för PR-nummer 1KJ för att få rätt prylar.

Samtliga produkter är rätt för typen av bil, men inte alla passar beroende på vilken utrustning/paket bilen i fråga har.

Hade varit intressant att veta vilken vara det är TS har köpt och om listningen av denna faktiskt var otydlig eller inte.

Detta har klargjorts oerhört tydligt i flertalet tidigare inlägg. Om du klickar dig in på en produkt, exempelvis bromsskivor, så står det högst upp, (under "Kundservicemeddelande angående COVID-19"), "Denna produkt passar din SKODA Superb II Kombi (3T5) 2.0 TDI 4x4"

Ytterligare längre ner finns en ruta med texten "KOMPATIBEL MED PASSAGERAR FORDON" och "SKODA Superb II Kombi (3T5) 2.0 TDI 4x4, Årsproduktion 10.2009 - 05.2015, 1968 , 170 hk" (samt en lista med ytterligare modeller delen passar till).

Det är först under denna ruta, som det i mindre text står att kunden själv måste verifiera OEM-nummer för att vara säker på att få rätt reservdel.

Detta ser mig veterligen identiskt ut oavsett reservdel eller vald bilmodell. Det är alltså själva upplägget på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Men hos Autodoc står det väl inte "delen passar din bil"?

Letar jag till exempel bromsskivor på mitt regnummer så får jag fram nedan:
"Aktuella Erbjudanden till Bromsskivor till SKODA Superb II Kombi (3T5) 2.0 TDI 4x4 Diesel 170 hk "
Vilket stämmer, sedan finns det ett flertal alternativ där, storlek/OEM#/PRKOD skiljer sig.
Till exempel så skulle jag behöva beställa bromsskivor för PR-nummer 1KJ för att få rätt prylar.

Samtliga produkter är rätt för typen av bil, men inte alla passar beroende på vilken utrustning/paket bilen i fråga har.

Hade varit intressant att veta vilken vara det är TS har köpt och om listningen av denna faktiskt var otydlig eller inte.

När jag söker står det, högt upp på sidan och i grön text:
Denna produkt passar din SKODA Octavia III Combi (5E5) 1.6 TDI

Först längre ner på sidan står det att man måste söka på ett annat nummer.

Det är missvisande att man kan söka på sitt regnr och få upp: "denna produkt passar din bil" när delen inte alls passar.

Permalänk
Skrivet av twk:

När jag söker står det, högt upp på sidan och i grön text:
Denna produkt passar din SKODA Octavia III Combi (5E5) 1.6 TDI

Först längre ner på sidan står det att man måste söka på ett annat nummer.

Det är missvisande att man kan söka på sitt regnr och få upp: "denna produkt passar din bil" när delen inte alls passar.

Fick upp samma text nu när jag gick in på produktsidan av en vara, stod inte när man var i listan av delar.
Kanske lite klumpigt skrivet av Autodoc, men tycker att köparen får ta sitt ansvar att kontrollera att det beställs rätt grejer.

Tycker köparen får stå sitt kast och vara mer insatt i sitt köp nästa gång, det här exemplet är lite som att köpa det värsta grafikkortet man kan hitta bara för att inse att det varken får plats i chassit eller får tillräckligt med ström utan att byta andra komponenter.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Fick upp samma text nu när jag gick in på produktsidan av en vara, stod inte när man var i listan av delar.
Kanske lite klumpigt skrivet av Autodoc, men tycker att köparen får ta sitt ansvar att kontrollera att det beställs rätt grejer.

Tycker köparen får stå sitt kast och vara mer insatt i sitt köp nästa gång, det här exemplet är lite som att köpa det värsta grafikkortet man kan hitta bara för att inse att det varken får plats i chassit eller får tillräckligt med ström utan att byta andra komponenter.

Japp. Det är köparens ansvar att se till att delen verkligen passar. Man får helt enkelt se reg-nummers tipset som ett hjälpmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Japp. Det är köparens ansvar att se till att delen verkligen passar. Man får helt enkelt se reg-nummers tipset som ett hjälpmedel.

Skrivet av Niklashog:

Fick upp samma text nu när jag gick in på produktsidan av en vara, stod inte när man var i listan av delar.
Kanske lite klumpigt skrivet av Autodoc, men tycker att köparen får ta sitt ansvar att kontrollera att det beställs rätt grejer.

Tycker köparen får stå sitt kast och vara mer insatt i sitt köp nästa gång, det här exemplet är lite som att köpa det värsta grafikkortet man kan hitta bara för att inse att det varken får plats i chassit eller får tillräckligt med ström utan att byta andra komponenter.

Givetvis finns det ett ansvar hos köparen för att denne köper den vara som denne faktiskt är ute efter. Men köparen måste kunna förlita sig på att informationen som säljaren lämnar är tydlig och korrekt.

Så ditt exempel Niklashog stämmer väl överens med det som diskuteras här, om man nu på återförsäljaren av grafikkortets hemsida kan mata in sina egna specs, och sedan får upp texten "Detta grafikkort passar din dator", fastän det kanske inte stämmer. Eftersom många datorer är helt custom i sin natur så finns givetvis inte någon sådan sida. Men rent teoretiskt skulle de kunna lista vilka moderkort och så vidare som är kompatibla. Ska jag som konsument då inte kunna lita på att de listade moderkorten är kompatibla? Eller hur är det tänkt att konsumenten ska veta när man kan lita på uppgifterna från säljaren, och när man själv måste göra ytterligare verifikationer?

Tagit bort pajkastning /Vzano