Nuc Intel gen 10 kan inte boota inte samtidigt som min externa hårddisk

Permalänk
Medlem

Nuc Intel gen 10 kan inte boota inte samtidigt som min externa hårddisk

Jag har den senaste nuc med frost canyon och SSD nvme disk i.
Problemet är att den vägrar boota samtidigt när man har jag annan usb lagring ikopplat. Jag har en Toshiba extern hårddisk usb 3.0 som inte vill starta upp samtidigt. Den får svart ruta och fastnar på checking media, inititalizing failure. Måste starta om nucen och koppla ur externa då startar den upp utan problem. Jag har fått igenom bios och bockat i för att prioritera annan usb men de vägrar lyda ändå. Någon som kan hjälpa mig o lösa problematiken?
Jag vill kunna ha i min externa hårddisk samtidigt när jag startar. Det blir extra moment och ta ut och koppla in varje gång. Sjukt irriterande. Om någon vill ha skärmdump på bios inställningarna så fixar jag det.

Permalänk
Medlem

@mapo: Visa gärna en bios dump, kan vara att den försöker boota från den externa när den är inkopplad och det är därför det inte funkar.

Permalänk
Medlem

är det 2.5" eller 3.5" disk - om det är 2.5" disk - är det säkrat att den får tillräckligt med ström?

2.5" diskar och 2 TB och uppåt vill gärna ha rätt mycket ström och skall bara köras med de korta kablarna som ofta följer med diskarna när man köper dem - kör man på 1-meters kabel kan det vara trubbligt.

sedan är det som nämnt redan - USB-disken kanske ligger först i boot-ordningen när båda media är närvarande samtidigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

är det 2.5" eller 3.5" disk - om det är 2.5" disk - är det säkrat att den får tillräckligt med ström?

2.5" diskar och 2 TB och uppåt vill gärna ha rätt mycket ström och skall bara köras med de korta kablarna som ofta följer med diskarna när man köper dem - kör man på 1-meters kabel kan det vara trubbligt.

sedan är det som nämnt redan - USB-disken kanske ligger först i boot-ordningen när båda media är närvarande samtidigt

Just det scenario jag tänkte. Testa med en strömförsörjd USB hub emellan disken och din NUC.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Detta är en 2.5 tums, ingen egen strömförsörjning.
Jag har ingen annan tyvärr, det är en kort sladd kopplad emellan.
Kan fixa skärmdump när jag är hemma sedan.

Permalänk

det jag fick fram kolla att den försöker boota från rätt disk.

borde visa din SSD i bios om det är denna som har din bootpartition som första boot prioritet.

Om den visar din externa disk försöker den boota från denna men hittar troligen ingen bootpartition.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det löste sig, det var som ni nämnde, jag bockade ur den boot usb devices first, så gick det galant sedan.

Tackar så mycket för hjälpen