Permalänk
Medlem

Facket - Värt det, varför?

Hej!

Jag kommer att börja ett nytt jobb på måndag. De har kollektivavtal och facket som gäller där är Unionen.
Tidigare har jag varit med i Kommunal (och är fortfarande), dels för jag varit bekväm och låtit det ticka på, dels för att hemförsäkringen ingår vilket är rätt trevligt.

Dock så sitter jag i sitsen nu om jag ska byta fackförbund till Unionen, eller rentav helt gå ut facket och endast behålla A-Kassa?
Är avgiften till facket värd det? Vad kan facket egentligen göra för mig? Min tidigare erfarenhet av facket är bara att saker ska "förhandlas" med dem innan man får något, själv har jag aldrig behövt tala med dem mer än att att chefen ska ha ett möte med dem efter löneförhandlingar.

Unionen har IF som försäkringsalternativ och erbjuder 20% rabatt på hemförsäkringen medan Kommunal har Folksam.
För kommunal så ingår hemförsäkring och olycksfallsförsäkring i avgiften, med vissa anpassade tillägg då jag har barn. Och med Unionen verkar priset hamna på ~188kr/månaden då jag utgår från deras kalkylator.
Tror att medlemsavgiften ligger runt 250kr.

Öppnar gärna för en diskussion om för- och nackdelar och hur ni själva gör.

Edit: Kan tillägga att jag arbetar inom IT

Permalänk
Medlem

Facket räddade min röv när jag blev uppsagd felaktigt, tre månader betalt utan att jobba så den lilla avgiften var ingenting mot vad jag fått ut av den helt enkelt och skulle kunna betala nästan två livstider av facket innan jag går back på det

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

om du inte gillar att bli överkörd är facket bra. och facket är ju endast effektivt så länge det har många medlemmar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

A-kassa absolut!

Tjänar du mer än några kronor så är deras inkomstförsäkring guld värd, a-kassa ersätter ju inte många spänn, så det är anledningen till att jag är medlem.

Facket börjar nog i övrigt få det värre att motivera sin existens, den juridiska hjälpen kan vara bra att ha om/när man hamnar i tvist med arbetsgivaren och för att få ut lite mer i avgångsvederlag (oftast lättare att köra över någon som inte har koll som arbetsgivare än om de har facket med sig). Utöver det så är de mest ett hinder numer. Har de kollektivavtal på arbetsplatsen så är du ändå 'körd' i meningen att det är unionen som löneförhandlar fram årets lönepott, hur det ska fördelas (***bort/mod***) o.s.v. o.s.v.

Tagit bort onödig formulering i förebyggande syfte /Kent, moderator
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Facket räddade min röv när jag blev uppsagd felaktigt, tre månader betalt utan att jobba så den lilla avgiften var ingenting mot vad jag fått ut av den helt enkelt och skulle kunna betala nästan två livstider av facket innan jag går back på det

Precis, lite så jag känner också. Trevligt med inkomstförsäkran också, att facket går in och kompletterar A-Kassan om man blir arbetslös.
Men det är många "om", men så är det väl alltid med fack och försäkringar. Man betalar för att vara trygg om något skulle ske, så man inte står där med byxorna nere. Däremot har jag också hört historier om personal som blivit illa behandlat där facket inte gjort ett piss.

Sedan blir man avtrubbat då man läser om olika resor och fester som görs för medlemsavgifter.

250kr/mån är väl egentligen inte hela världen. Men det är ändå 3000 kr per år som kan investeras på annat håll.

Skrivet av Mindfighter:

A-kassa absolut!

Tjänar du mer än några kronor så är deras inkomstförsäkring guld värd, a-kassa ersätter ju inte många spänn, så det är anledningen till att jag är medlem.

Facket börjar nog i övrigt få det värre att motivera sin existens, den juridiska hjälpen kan vara bra att ha om/när man hamnar i tvist med arbetsgivaren och för att få ut lite mer i avgångsvederlag (oftast lättare att köra över någon som inte har koll som arbetsgivare än om de har facket med sig). Utöver det så är de mest ett hinder numer. Har de kollektivavtal på arbetsplatsen så är du ändå 'körd' i meningen att det är unionen som löneförhandlar fram årets lönepott, hur det ska fördelas o.s.v. o.s.v.

Givetvis, dock har de individuell lönesättning. Generellt är ju de årliga "lönelyften" oftast oväsentliga. Vill man ta ett rejält kliv så är det tyvärr byte av arbetsplats som oftast krävs.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med och skulle aldrig få för mig att vara det heller. Fackpamparna sätter sig själva först så varför skulle jag blanda in dem när det handlar om mina villkor.

Permalänk
Medlem

Nej jag förhandlar best själv, så facket är inget för mig.

Permalänk
Medlem

@zaibuf

Beror lite på vad du jobbar i för bransch då vissa yrken är mer utsatta än andra för oegentligheter från sin arbetsgivare och därmed behöver juridisk hjälp någorlunda ofta så att det motiverar den totala avgiften över tid kontra anlita en advokat när du behöver juridisk hjälp. Facket kan vara bra vid mindre tvister men i mer komplicerade fall tenderar processerna att bli utdragna och ineffektiva, dessutom besitter inte ombuden samma kompetens som en rutinerad advokat. Anlitar du en advokat så blir du prioriterad, vilket inte är fallet med fackliga ombud.

Mitt intryck baserar sig på erfarenheter från person i min närhet som har haft en del problem med dennes olika arbetsgivare genom åren och i många fall har facket varit behjälpliga men när det kommit till större och mer allvarliga ärenden så har personen inte alls fått den hjälp som man kunnat förvänta sig efter att ha varit medlem i många år med den höga avgiften. Processerna blev utdragna och personen fick hela tiden själv ringa stup i kvarten för att få återkoppling från ombuden och inte alls samma kompetenta råd och service som när personen istället anlitade en advokat. Personen i fråga jobbar som timanställd i detaljhandeln och är medlem i Handels vilket är en ganska utsatt position men trots det behövde denne alltså ta hjälp av en advokat då facket helt enkelt var otillräckliga i deras juridiska stöd.

Nackdelen med advokater är förstås att de är väldigt dyra men givet att man inte behöver juridisk hjälp speciellt ofta så kan det löna sig.

Permalänk

Det går bra att vara med i facket utan att förvänta sig att tjäna in medlemsavgiften. Detta för att fortsätta ha den arbetarrörelse som hjälpt till att göra Sverige till ett drägligt land att leva i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Det går bra att vara med i facket utan att förvänta sig att tjäna in medlemsavgiften. Detta för att fortsätta ha den arbetarrörelse som hjälpt till att göra Sverige till ett drägligt land att leva i.

...man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst utan behöver fortsätta göra bra saker även i nutid för att motivera sin existens.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad som händer om vi tar bort alla fack och alla kollektivavtal.
Folk har en tendens att bara klaga på facket tills den dag det är varsel på jobbet eller det blir strul med arbetsgivaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej jag förhandlar best själv, så facket är inget för mig.

Med "förhandla" menar du förhandla om lön? Eller förhandla om avgångsvederlag exc?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fantomen:

Vi får väl se vad som händer om vi tar bort alla fack och alla kollektivavtal.
Folk har en tendens att bara klaga på facket tills den dag det är varsel på jobbet eller det blir strul med arbetsgivaren

Vi kanske äntligen får en vettig arbetslagstiftning? Vi kanske slipper vara utlämnade åt någon korrumperad suputs godtycke?

Hemska tanke.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är en klar fördel att vara med i facket när man försörjer sig som anställd. Även om man har en jättesnäll och ordningsam chef/arbetsgivare så är man illa ute vid knas i verksamheten. Sådant uppstår även i branscher som har bra medvind.

Chefen/ägaren kan få stroke, Corona, skilja sig (och frun/mannen kan pressa fram omedelbar försäljning av ”sin” halva av firman t.ex.) bli religös, krocka med bilen, hamna i fängelse eller liknande svårförutsebar händelse som kan göra att din förväntade ekonomiska ersättning uteblir helt. Anledningen är att det kräver både engagemang och ekonomi att driva en process på egen hand mot motpart som inte vill eller kan spela med ärliga kort längre, och min uppfattning är att oddsen är låga. Det kan också vara något som händer med din egen arbetsförmåga, eller om du orsakar företaget du är anställd på stor ekonomisk skada som mynnar ut i en arbetsrättslig tvist osv...

Att i det läget veta att det sitter utbildad erfaren personal på mitt fackförbund och jobbar för min sak, det är rätt skönt. Att inte vara medlem när man har bra flyt på kneget och bara ser de där hundringarna medlemsavgift som förlusten utav ett par nya torkarblad till bilen eller en middag på restaurang. Det är kanske förståeligt, men inte bäst val enligt mig.

Sen är det ju lite skönt att vi har några som ser till att lönerna är någorlunda vettiga i alla branscher, det ger oss ett skönare samhälle.

Förtydligande
Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vi kanske äntligen får en vettig arbetslagstiftning? Vi kanske slipper vara utlämnade åt någon korrumperad suputs godtycke?

Hemska tanke.

Tror du på det själv?
Att det skulle bli bättre om Annie Lööf och Isabella Lövin satt och lagstiftade istället för arbetsmarknadens parter gör upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej jag förhandlar best själv, så facket är inget för mig.

Så man kan inte förhandla själv om man är med i facket menar du? Märkligt isf att jag som varit med i facket i över 10 år har kunnat förhandlat om lönen själv utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med sedan jag fick mitt första jobb. Jag tycker det är dyrt men de har hjälpt mig en gång och försökte en annan men arbetsgivaren hade skyddat sig totalt den gången. Båda gångerna har varit värt tycker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med "förhandla" menar du förhandla om lön? Eller förhandla om avgångsvederlag exc?

Båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Så man kan inte förhandla själv om man är med i facket menar du? Märkligt isf att jag som varit med i facket i över 10 år har kunnat förhandlat om lönen själv utan problem.

Klart du kan, men varför ska jag betala för att någon skall göra en förhandling jag gör bättre själv?

Permalänk
Medlem

Problemet man kan råka ut för är om alla på arbetsplatsen är medlemmar och inte du och arbetsgivaren bestämmer sig för att säga upp personal. Facket kommer inte bry sig ett dyft om dom säger upp dig utan förmodligen påheja detta, därför att då blir en fackmedlem mindre uppsagd. Detta vet arbetsgivare som därför börjar med att säga upp de som inte är med i facket (även om detta strider mot turordningsreglerna). Om du sedan vill bestrida detta får du själv driva processen i arbetsdomstolen. Kommer du orka det?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Dels så har de bra inkomstförsäkring om du skulle bli arbetslös, något som är aktuellt för många nu och dels får du kompetent hjälp om det blir tvist med arbetsgivaren.

Det fungerar precis som vilken försäkring som helst, du behöver det inte förrän du behöver det och då är det gott att ha det.

Permalänk
Avstängd

Jag är med i Unionen och de har dessutom hjälpt mig en gång så jag tror faktiskt jag tjänat in min avgift till dem.
Bra också med den extra inkomstförsäkringen och Unionen har ändå rätt låga avgifter om man tittar på andra fack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är med för inkomstförsäkringen. Inte för att jag tror jag kommer bli av med jobbet, eller ha svårt att hitta ett nytt om jag blir det, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vi kanske äntligen får en vettig arbetslagstiftning? Vi kanske slipper vara utlämnade åt någon korrumperad suputs godtycke?

Hemska tanke.

Det är inte bara en person som styr. Men jag håller med att de måste bli bättre på att ta ansvar för hur de beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Facket brukar dock inte förhandla om din enskilda lön, utan snarare bara en de facto minimilön som en del av kollektivavtalet. Minimilönen gäller oavsett om man är med i facket eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Nu är jag bias, då jag själv suttit i en klubbstyrelse och förhandlat. Det jag kan säga på rak arm är att utan facket, på många arbeten, så är det måååååånga lagar och regler som hade förbisetts. Många gånger av rent slarv, men även på grund av att man helt enkelt kan. Vet inte hur många gånger jag suttit i en förhandling där motparten inte vetat om vad som faktiskt gäller. Det kan handla om semesterersättning, övertidsersättning, rätt till ledighet, försäkringar. You name it. Utan en vettig klubb (och då menar jag vettig, självklart finns det rötägg även här), så är det du själv som måste ha koll på allt. Jättebra för dig om du har det, men alla har inte det.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Klart du kan, men varför ska jag betala för att någon skall göra en förhandling jag gör bättre själv?

Förhandlar du om semester ersättning, ob tillägg, skiftforms tillägg och pensions insättning med?
Även raster och arbetstids förkortning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Förhandlar du om semester ersättning, ob tillägg, skiftforms tillägg och pensions insättning med?
Även raster och arbetstids förkortning?

Jag förhandlar det jag inte är nöjd med eller som inte är applicerbart på min anställning, så i de exemplen du radar upp så har jag förhandlat om allt utom OB och skiftformstillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Sedan blir man avtrubbat då man läser om olika resor och fester som görs för medlemsavgifter.

250kr/mån är väl egentligen inte hela världen. Men det är ändå 3000 kr per år som kan investeras på annat håll.

Jag har suttit med både på företaget och regionsnivå i unionen, visst förekom det konferenser på trevliga ställen (närliggande) med god mat, men det var mycket jobb på dem och eventuell fest/alkohol fick man stå för själv.

Jag tycker helt klart du ska vara med, dels för inkomstförsäkring och dels för att facken gör mycket bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag förhandlar det jag inte är nöjd med eller som inte är applicerbart på min anställning, så i de exemplen du radar upp så har jag förhandlat om allt utom OB och skiftformstillägg.

Så allt annat som facket förhandlar samt förhandlat fram någonsin avsäger du dig eller du rider på andras ryggar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless