Permalänk
Medlem

Montering av vattenblock gpu

Ok, jag vet att denna fråga inte strikt rör kylning av processorn, men jag tänker att ni som hänger här o diskuterar custom loops har bra erfarenhet av vattenblock till grafikkort med och visste inte riktigt vilken forumsdel jag skulle använda.

Bygger min första custom loop med både CPU och GPU. Men när jag monterade allt för första gången för lite första temp tester så var grafikkortets vrm och minne oproportionerligt varma. Skruvade isär och såg att kylpaddarna inte öns nuddat varken minnesmoduler så eller vrm-en. Såg då att en fästbult/distansbult på blocket inte var ordentligt iskruvad i kopparn. Skruvade i den mycket varsamt och nu ligger allt platt och fint. Men det känns fortfarande inte som att kylpaddarna har full kontakt när jag bara lägger PCB-t på blocket. Rent spontant tycker jag det känns som att man borde se att kylpaddarna ger kontakt så dom blir något inklämda när man skruvar fast?

Men jag vet inte hur det skall kännas? Själva gpun har god kontakt och har varit kall och fin. Någon som har erfarenhet av hur det skall va? Skall jag skaffa några kylpaddar (hur farao översätter du thermal pad? ) Som är en halv millimeter tjockare än de jag fick med blocket?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd flyttad till Stationära datorer: Support och övrigt*

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Är det ett begagnat block?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nej, sprillans.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Prova lossa lite på alla skruvar till kylblocket. Sen dra åt dom där det glesar som mest först om kortet är lite krokigt kanske det hjälper. Sen kanske lite extra kylpasta på kuddarna hjälper till lite mer med kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

Prova lossa lite på alla skruvar till kylblocket. Sen dra åt dom där det glesar som mest först om kortet är lite krokigt kanske det hjälper. Sen kanske lite extra kylpasta på kuddarna hjälper till lite mer med kontakten.

Skall testa, kylpasta på kuddarna var nytt för mig, något du själv testat?

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Har du använt rätt "värmeledningspads" på rätt ställe? I många block ingår både tjockare och tunnare remsor.
I mitt gpu-block var det så och i manualen stod vilka delar på grafikkortet skulle ha vilken typ av tjocklek.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Jejk0b:
Yes, det var mycket tydligt vad som skulle vara vart, numrerat fint både i manual och på medföljande kuddar. Men verkar som detta inte direkt är ett vanligt fel, så kan testa att vara extra noggrann när jag testar och monterar på nytt så kanske det blir bättre.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Skall testa, kylpasta på kuddarna var nytt för mig, något du själv testat?

Hade vattenblock på 290x tidigare och då duttade jag kylpasta på komponenterna innan lag la dit kuddarna. Det höll sig svalt iaf

Permalänk
Medlem

Monterade blocket på nytt med den nu bättre iskruvade fästbulten i blocket och nya 1mm kuddar (samma tjocklek som föreskrivs) tänkte nu också mer noggrant på vilken ordning jag skruvade i skruvarna. Nu blev det bättre då vrm håller sig kring 75 grader och minnet på 80-84 grader i spel, men fortfarande upp till 88 i unigine valley. Tycker detta känns väldigt högt när gpun ligger på under 60 grader average och under 75 hotspot. Eller vad borde man få för temperaturer?

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB