Behöver hjälp att välja gamingdator!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att välja gamingdator!

Hej! Jag ska köpa en gamingdator men skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt mig att det får kosta ca 13000 och är inte säker på om jag ska köpa färdigbyggd eller köpa delar och låta netonnet/webhallen bygga ihop den. Om jag väljer delar hade jag tänkt på https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1150017/datorbygge men tycker det är lite väl dyrt då operativsystemet inte ens är med. Borde jag köpa färdig eller bygga egen och vilken/vilka delar ska jag nedgradera i min dator? Spelar mestadels valorant, overwatch och apex legends. Vill kunna spela på höga inställningar men utan att datorn låter så mycket. Tack!

Permalänk
Medlem

@imHugan: vill bara säga det att chassit så bara tog jag något, vill gärna ha lite rgb och glasruta dock.

Permalänk
Medlem

Windows nyckel kan du köpa på ebay för ca 60kr. Jag har köpt flera stycken till mina datorer och till polares datorer. fungerar utmärkt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Moderkortet där är på 2666Mhz medans ram-minnet är på 3200Mhz. Kostar bara onödigt mycket pengar för nåt man inte kan använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@Donnerstal: Moderkortet där är på 2666Mhz medans ram-minnet är på 3200Mhz. Kostar bara onödigt mycket pengar för nåt man inte kan använda

Du kan köra minnen upp till 4133mhz på de moderkortet. 2666mhz är bara standard för alla b450 moderkort.
Har själv beställt 3600mhz minnen till ett moderkort som kör standard 3200mhz och upp till 4400mhz.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Viking
Skrivet av imHugan:

@Donnerstal: Moderkortet där är på 2666Mhz medans ram-minnet är på 3200Mhz. Kostar bara onödigt mycket pengar för nåt man inte kan använda

Moderkortet klarar över 4000 mhz på minnena, och minnena jag valde är på 3600 mhz. Du kan använda det utan problem, och det gör stor skillnad med Ryzen. Det finns nog inget dummare än att köpa under 3200 mhz med Ryzen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@imHugan: förresten, förutom hur mycket som får plats, vad är skillnaden på ett bra och dåligt ssd? Och borde man bara ha ssd eller hdd också?

Permalänk
Medlem

@imHugan: även, om man vill ha rgb och glasruta, vad finns det för bra chassin som inte är allt för dyra

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: okej, så det är inte värt att uppgradera till ett X570 Gaming X? Gills inte det som överklockning och isåfall försvinner inte garantin?

Permalänk
Viking
Skrivet av imHugan:

@imHugan: förresten, förutom hur mycket som får plats, vad är skillnaden på ett bra och dåligt ssd? Och borde man bara ha ssd eller hdd också?

Skillnaden är hur snabba de är, och den jag valt är bland de snabbaste. Du klarar dig länge på 1tb lagring som jag valt, så du brhöver nog inte en hdd.

Skrivet av imHugan:

@imHugan: även, om man vill ha rgb och glasruta, vad finns det för bra chassin som inte är allt för dyra

Det här kanske:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av imHugan:

@Donnerstal: okej, så det är inte värt att uppgradera till ett X570 Gaming X? Gills inte det som överklockning och isåfall försvinner inte garantin?

Jag skulle inte säga att det är värt med ett x570 eftersom jag endast valt en 3600.
Det är tekniskt sett överklockning, men vad jag vet så försvinner ingen garanti. (nästan övertygad om det)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej @imHugan!

Välkommen till SweClockers!

Detta är vad jag skulle rekommendera:

Här är varför jag skulle rekommendera den över den listan som du har satt ihop.

Skrivet av imHugan:

AMD Ryzen 5 3600X

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X

Skrivet av imHugan:

Phanteks P400S

Skrivet av imHugan:

även, om man vill ha rgb och glasruta, vad finns det för bra chassin som inte är allt för dyra

Kolla på mesh chassin.

Silent chassin är tystare vid idle för att det stänger in alla små ljud medan mesh chassin kommer att vara tystare under load då fläktarna kan snurra långsammare.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals. Beaten at its own game.
Skrivet av imHugan:

ASUS ROG STRIX B450-F Gaming

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING må vara ett väldigt trevligt moderkort med Intel LAN, bra ljudkort, inbyggd I/O plåt och bäst BIOS IMO. Men det har bristfällig kylning av VRM.

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING VRM Cooling

Jag hade kollat på

  • ASRock B450M Pro4-F om man kan klara sig utan USB 3.1 Gen2

  • ASRock B450M Pro4 om man vill ha USB 3.1 Gen2

  • ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 eller MSI B450M MORTAR MAX om man vill ha två M.2 platser med NVMe på båda

  • MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX om man vill ha bättre VRM

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Skrivet av imHugan:

Så det är inte värt att uppgradera till ett X570 Gaming X?

Någon speciell anledning till at du funderar på X570? Någon speciell funktion du är ute efter? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD? Planerar du använda två NVMe SSD:er? Finns bra B450 moderkort annars.

AMD AM4 Chipsets

Specifika B450, X470 & X570 moderkort.

PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
AMD X570 X470 B450

Skrivet av imHugan:

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)

De är långsamma med 2666MHz i klockfrekvens.

Här kan du se hur det påverkar prestanda.

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

I redigering kan man se en viss förbättring med snabbare RAM.

RAM Speed Editing

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric
RAM Speed & Latency

Skrivet av imHugan:

Gills inte det som överklockning och isåfall försvinner inte garantin?

A-XMP profiler för högre minneshastighet är överklockning. Men det påverkar inte garantin.

Skrivet av imHugan:

Vad är skillnaden på ett bra och dåligt ssd?

Skrivet av imHugan:

Corsair RM750X V2 750W

Kolla också på Seasonic FOCUS GX. Det har också semi-passiv fläkt, modulära kablar och 10 års garanti, men är billigare. Mycket prisvärt för vad det levererar!

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av imHugan:

inte säker på om jag ska köpa färdigbyggd eller köpa delar och låta netonnet/webhallen bygga ihop den. Om jag väljer delar hade jag tänkt på men tycker det är lite väl dyrt då operativsystemet inte ens är med. Borde jag köpa färdig eller bygga egen.

Att bygga själv är kul, enkelt, du sparar hundralappar och du kan kringgå dålig lagerstatus (som det är extremt mycket av just nu) genom att köpa från flera butiker!

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

Windows kan köpas för en femtiolapp från Ebay eller en CD Keys sida efter att Inet monterat datorn. Beställ den bara utan OS.

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Phanteks AMP / 750W / 80+ Gold eller Seasonic FOCUS GX 750 Plus Gold certificate?

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@Eric Hjalmarsson: Phanteks AMP / 750W / 80+ Gold eller Seasonic FOCUS GX 750 Plus Gold certificate?

eller behöver man bara 650w?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

Phanteks AMP / 750W / 80+ Gold eller Seasonic FOCUS GX 750 Plus Gold certificate?

Inte läst något om Phanteks AMP tyvärr. Men det verkar ok också.

Skrivet av imHugan:

MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX?

Det sm är billigast. Alltså MSI B450-A PRO MAX så länge det är i lager.

Skrivet av imHugan:

eller behöver man bara 650w?

Du klarar dig på 450W.

Skrivet av imHugan:

Vill kunna spela på höga inställningar men utan att datorn låter så mycket. Tack!

Då behöver du en tredjepartskylare till processorn också!

Bra pris om den rymms:

Rymms den inte så kan man kolla på be quiet! Pure Rock.

Börja inte kolla på vattenkylare.

Luftkylning ger mer kylning per krona, är tystare eftersom man inte har någon pump som låter, är mer pålitligt eftersom den kan kyla även om en fläkt går sönder medan en trasig pump leder till en överhettad dator, har en längre livslängd och du slipper läckor.
Mer kan du se i dessa videos:

Air VS AIO
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag hade valt P300-serien om du nödvändigtvis ska ha ett chassi från phantecs. Det är såå mycket mer kompakt än p400. P400 är för övrigt ingen jätterolig stomme i prisklassen. P300 är betydligt mer modern.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: tredjepartskylare är för dyrt, då får det låta isåfall. När jag väljer b450 A-Pro max så står det att det behöver en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med min CPU. Kan jag ändå ha den?

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: om man vill ha ett chassi med bra luftflöde, bra fläktar och rgb, vad ska man ha då?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

tredjepartskylare är för dyrt, då får det låta isåfall.

Hur kan det vara för dyrt???
Du hade en lista på 13 500 kronor, min lista var på 10 300 kronor och liknande på allt förutom grafikkortet.
Med samma grafikkort RX 5700 så kostar min lista 11 000 kronor.
Så du sparar 2500-3000 kronor men kan inte lägga 200-400 kronor på en tredjepartskylare?!?!?!?!
Vart är logiken i det?!?!

Skrivet av imHugan:

När jag väljer b450 A-Pro max så står det att det behöver en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med min CPU. Kan jag ändå ha den?

MSI:s MAX moderkort är garanterat kompatibla med Ryzen 3000, de lanserades efter att Ryzen 3000 lanserades.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: om jag måste uppdatera bios, är det svårt?

Permalänk
Medlem

@imHugan: okej, det blir en cpu-kylare, nu är det nog bara ssd kvar. Tror ni inte det är bra med 1 tb, kompisen har 500 gb och den är full efter 2 år.

Permalänk
Viking
Skrivet av imHugan:

@Eric Hjalmarsson: om jag måste uppdatera bios, är det svårt?

Du kommer inte behöva göra det med MSI MAX

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack! Nu är jag ganska säker på det mesta men skulle fortfarande behöva hjälp att välja ett ssd(500gb eller 1TB?) och ett chassi som har bra luftflöde, rgb och inte allt för dyrt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte heller helt säker på moderkort heller. Skulle behöva en bättre förklaring till vilken och varför😄

Permalänk
Medlem

Även, tror jag ska ha 5700 grafikkort, är det värt att uppgradera det till 5700 XT och vilken av "varianterna" ska man ha?

Permalänk
Medlem

Angående operativsystem så kan du använda en gamla Windows Product Key (Windows 7 eller Windows 8) från en gammal laptop som ligger där hemma. Jag har hört att det fungerar och det brukar oftast stå på baksidan av laptopen. Jag ska själv bygga min första dator snart.

Angående Chassin så gick jag med Phanteks 400A SVART RGB vilket kommer med 3 fläktar och är RGB.

Permalänk
Medlem

Förresten så är jag ganska skeptisk till att överklocka något eftersom jag 1.inte är så teknisk, tror jag kommer göra fel och 2. Det håller inte lika länge om man överklockar det

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

Fortfarande inte heller helt säker på moderkort heller. Skulle behöva en bättre förklaring till vilken och varför😄

Vad var det du saknade i denna?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING må vara ett väldigt trevligt moderkort med Intel LAN, bra ljudkort, inbyggd I/O plåt och bäst BIOS IMO. Men det har bristfällig kylning av VRM.

Jag hade kollat på

  • ASRock B450M Pro4-F om man kan klara sig utan USB 3.1 Gen2

  • ASRock B450M Pro4 om man vill ha USB 3.1 Gen2

  • ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 eller MSI B450M MORTAR MAX om man vill ha två M.2 platser med NVMe på båda

  • MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX om man vill ha bättre VRM

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.
https://youtu.be/MWGzmbbimPw?t=290

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA?t=593

https://youtu.be/tmHB-lO5fhw

https://youtu.be/9FnOEfSD4UI

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

https://www.fsplifestyle.com/upload/logo/LG4FJ00004_240x232.jpg

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

https://i1.wp.com/www.funkykit.com/wp-content/uploads/2014/11/fk-recommended.png?resize=177%2C162
ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.
https://komponentkoll.se/bild/XsLeE.png
MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.
https://komponentkoll.se/bild/aInDk.png
MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.
https://komponentkoll.se/bild/LufNa.png

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Någon speciell anledning till at du funderar på X570? Någon speciell funktion du är ute efter? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD? Planerar du använda två NVMe SSD:er? Finns bra B450 moderkort annars.

AMD AM4 Chipsets
https://www.tomshw.it/data/thumbs/8/3/3/9/x470-x370-b450-b350-95de4ee480272e04bd6425a57402c8449.jpg
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/03/AMD-B550-and-A520-Chipset.jpg
https://youtu.be/VvyJikeOXYo

https://youtu.be/6ddqNnuklHg

https://youtu.be/lxi6BNxsUY8

https://youtu.be/GL6YNNiKceE

Specifika B450, X470 & X570 moderkort.
https://youtu.be/zuyuS04lD4o

https://youtu.be/ti38JS8RuPU

PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

AMD X570 X470 B450
Skrivet av imHugan:

Även, tror jag ska ha 5700 grafikkort, är det värt att uppgradera det till 5700 XT och vilken av "varianterna" ska man ha?

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC eller Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil.

Radeon RX 5700 XT VS RTX 2070 Super

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil
Skrivet av imHugan:

Förresten så är jag ganska skeptisk till att överklocka något eftersom jag 1.inte är så teknisk, tror jag kommer göra fel och 2. Det håller inte lika länge om man överklockar det

  1. Finns jättebra guider. När du överklockar grafikkortet går det knappt att göra fel.

  2. Skillnaden i livsläng är marginell om du har vettig spänning och bra komponenter. Datorn lever kanske bara 18 år istället för 20 år.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|