Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bamsebjörn: Krav ställer man till säljaren, sen behöver de inte tillmötesgå de kraven. Elgiganten har dock inte redovisat vad priset blir om du säger upp i förtid, så det kan vara svårt att komma med något där och det är du som har bevisbördan.

Elgiganten har redovisat 80:- i månaden och 2171:- som totalkostnad över 24 månader. Vart läser du annat?

Permalänk
Medlem

Det står även så här under köpvilkor...

Citat:

Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Det står även så här under köpvilkor...

"Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande."

Det där gäller dock bara fram till dess att mobilen levererats till kunden. Ett företag har inte rätt att häva ett köp efter det gått igenom.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant när alla dessa hobby advokater på Swec ska försöka bestrida en högre faktura ifrån Telenor än de vill ha
Ser om någon vågar dra dom till tingsrätten som vissa här redan tagit upp.

Att man ens orkar lägga ner energi för typ 1300kr är imponerande också

Men good luck I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Elgiganten har redovisat 80:- i månaden och 2171:- som totalkostnad över 24 månader. Vart läser du annat?

Elgiganten har inte visat vad telefonen kostar innan månadsrabatten och nämnde också både 170 kr/mån och 210 kr/mån besparing på samma sida. Totalkostnad har ingen juridisk betydelse här, då alla gör olika och det är du som ska bevisa vad priset var och att du handlat i god tro, då det är du som bestrider avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bamsebjörn: Krav ställer man till säljaren, sen behöver de inte tillmötesgå de kraven. Elgiganten har dock inte redovisat vad priset blir om du säger upp i förtid, så det kan vara svårt att komma med något där och det är du som har bevisbördan.

Det är jag med på. Men om jag har två separata papper som redovisar 80kr/mån för telefonen (dels beställningsbekräftelse och dels orderinformationen på mitt konto hos elgiganten) så bör det väl rimligtvis vara detta pris som är avtalat mellan mig och elgiganten. Vad som står på deras produktsida nu (vilket är 150kr) är väl oväsentligt i det fallet?

Och om då telenor kommer efter och säger att; nej, du ska betala ca 4000kr istället för ca 2200kr. Då borde jag således kontakta elgiganten och be dem att betala mellanskillnaden då vi har avtalat om att telefonen enbart ska kosta 80kr/månaden för en totalkostnad om ca 2200kr.

Borde det inte vara så att det då inte ska bli något prispåslag då de inte har redovisat något om förtidsuppsägning? Man kan väl inte lägga till klausuler i ett avtal efter att det redan har signerats så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Det är jag med på. Men om jag har två separata papper som redovisar 80kr/mån för telefonen (dels beställningsbekräftelse och dels orderinformationen på mitt konto hos elgiganten) så bör det väl rimligtvis vara detta pris som är avtalat mellan mig och elgiganten. Vad som står på deras produktsida nu (vilket är 150kr) är väl oväsentligt i det fallet?

Och om då telenor kommer efter och säger att; nej, du ska betala ca 4000kr istället för ca 2200kr. Då borde jag således kontakta elgiganten och be dem att betala mellanskillnaden då vi har avtalat om att telefonen enbart ska kosta 80kr/månaden för en totalkostnad om ca 2200kr.

Borde det inte vara så att det då inte ska bli något prispåslag då de inte har redovisat något om förtidsuppsägning? Man kan väl inte lägga till klausuler i ett avtal efter att det redan har signerats så att säga?

Nej? Hävdar de tryckfel/felskrivning är det du som ska bevisa vad priset ska vara och att du handlat i god tro annars ska du betala ett skäligt pris. Prisuppgifter behöver inte stämma för att man ska kunna ta ut ett skäligt pris.

Du har dessutom godkänt Telenors avtal genom att inte ångra avtalet.

Elgiganten har inte redovisat att det är obundet heller.

Krav ska du ställa på säljaren, men de måste inte ge goodwill.

Prisuppgifterna på Elgigantens hemsida är fortfarande fel. Telefonen kostar 290 kr/mån nu.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bamsebjörn:

Det är jag med på. Men om jag har två separata papper som redovisar 80kr/mån för telefonen (dels beställningsbekräftelse och dels orderinformationen på mitt konto hos elgiganten) så bör det väl rimligtvis vara detta pris som är avtalat mellan mig och elgiganten. Vad som står på deras produktsida nu (vilket är 150kr) är väl oväsentligt i det fallet?

Och om då telenor kommer efter och säger att; nej, du ska betala ca 4000kr istället för ca 2200kr. Då borde jag således kontakta elgiganten och be dem att betala mellanskillnaden då vi har avtalat om att telefonen enbart ska kosta 80kr/månaden för en totalkostnad om ca 2200kr.

Borde det inte vara så att det då inte ska bli något prispåslag då de inte har redovisat något om förtidsuppsägning? Man kan väl inte lägga till klausuler i ett avtal efter att det redan har signerats så att säga?

Det som är avtalat är att du skall betala 349:- i månaden i 24 månader för abonnemanget samt telefonen (i fallet P30 Pro). En telefon för 80:-/månad har aldrig varit ett avtal i sig. Om du väljer att frånträda avtalet innan dessa 24 månader löpt ut får du, i enlighet med Telenors villkor som du godkänt när du godkände Elgigantens köpvillkor, betala för telefonen, och då är det upp till dig som köpare att säkerställa att du vet vad som gäller när du ingår avtalet. Det ansvaret är inte butikens.

Elgiganten har gjort flera fel här, de felaktiga prisuppgifterna, att de inte länkar till Telenors fullständiga villkor, och framför allt att de inte kontaktat de som beställt telefon+abonnemang innan köpet färdigställts, vilket de utlovat sig att göra. Inget av dessa fel förändrar dock själva grundpelaren i avtalet: 349:- per månad i 24 månader.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det som är avtalat är att du skall betala 349:- i månaden i 24 månader för abonnemanget samt telefonen (i fallet P30 Pro). En telefon för 80:-/månad har aldrig varit ett avtal i sig. Om du väljer att frånträda avtalet innan dessa 24 månader löpt ut får du, i enlighet med Telenors villkor som du godkänt när du godkände Elgigantens köpvillkor, betala för telefonen, och då är det upp till dig som köpare att säkerställa att du vet vad som gäller när du ingår avtalet. Det ansvaret är inte butikens.

Elgiganten har gjort flera fel här, de felaktiga prisuppgifterna, att de inte länkar till Telenors fullständiga villkor, och framför allt att de inte kontaktat de som beställt telefon+abonnemang innan köpet färdigställts, vilket de utlovat sig att göra. Inget av dessa fel förändrar dock själva grundpelaren i avtalet: 349:- per månad i 24 månader.

Vad jag vet står det ingenstans i avtalet 349 kr i 24 månader. Står 349 kr/mån men inte något om 24 månader. Det enda som står om 24 månader är att mobilen ska betalas 80 kr/mån i 24 månader = 1920 kr + 251 (startavgift) = 2171 kr.

Oavsett så är det som du säger att de har gjort otroligt massa fel. Förhoppningsvis är dem därför lite schyssta och ger mellanskillnad på något sätt. Hur många fel kan ett företag göra undrar man

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det som är avtalat är att du skall betala 349:- i månaden i 24 månader för abonnemanget samt telefonen (i fallet P30 Pro). En telefon för 80:-/månad har aldrig varit ett avtal i sig. Om du väljer att frånträda avtalet innan dessa 24 månader löpt ut får du, i enlighet med Telenors villkor som du godkänt när du godkände Elgigantens köpvillkor, betala för telefonen, och då är det upp till dig som köpare att säkerställa att du vet vad som gäller när du ingår avtalet. Det ansvaret är inte butikens.

Elgiganten har gjort flera fel här, de felaktiga prisuppgifterna, att de inte länkar till Telenors fullständiga villkor, och framför allt att de inte kontaktat de som beställt telefon+abonnemang innan köpet färdigställts, vilket de utlovat sig att göra. Inget av dessa fel förändrar dock själva grundpelaren i avtalet: 349:- per månad i 24 månader.

Det som beställts är en telefon med abbonnemang med LÄGSTA TOTALA KOSTNAD på ~2100:-

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Detta har redan tagits upp men behövs uppenbarligen nämnas igen med tanke på den nuvarande diskussionen.

Totalkostnad för mobiltelefon med abonnemang
Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Pris för mobiltelefon med tillhörande abonnemang
10 § Pris för mobiltelefon med tillhörande abonnemang är den minsta totala kostnaden. Den minsta totala kostnaden omfattar samtliga obligatoriska kostnader såsom engångskostnaden vid köp av mobiltelefon och tecknande av abonnemang samt den fasta periodiska kostnaden under bindningstiden.

https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vad jag vet står det ingenstans i avtalet 349 kr i 24 månader. Står 349 kr/mån men inte något om 24 månader. Det enda som står om 24 månader är att mobilen ska betalas 80 kr/mån i 24 månader = 1920 kr + 251 (startavgift) = 2171 kr.

Oavsett så är det som du säger att de har gjort otroligt massa fel. Förhoppningsvis är dem därför lite schyssta och ger mellanskillnad på något sätt. Hur många fel kan ett företag göra undrar man

Det stod "Telenor 8GB 24 Månader Spara 210kr /mån!" i varukorgen. Även det var missvisande, då telefonen redan var nedsatt så månadsrabatten var 70 kr/mån.

Elgiganten gör fortfarande fel och redovisar alla kostnader fel än idag, så det finns nog inte mycket hopp där. Netonnet och alla andra redovisar också fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det som är avtalat är att du skall betala 349:- i månaden i 24 månader för abonnemanget samt telefonen (i fallet P30 Pro). En telefon för 80:-/månad har aldrig varit ett avtal i sig. Om du väljer att frånträda avtalet innan dessa 24 månader löpt ut får du, i enlighet med Telenors villkor som du godkänt när du godkände Elgigantens köpvillkor, betala för telefonen, och då är det upp till dig som köpare att säkerställa att du vet vad som gäller när du ingår avtalet. Det ansvaret är inte butikens.

Elgiganten har gjort flera fel här, de felaktiga prisuppgifterna, att de inte länkar till Telenors fullständiga villkor, och framför allt att de inte kontaktat de som beställt telefon+abonnemang innan köpet färdigställts, vilket de utlovat sig att göra. Inget av dessa fel förändrar dock själva grundpelaren i avtalet: 349:- per månad i 24 månader.

Helt med på det!

Men om elgiganten nu har gjort fel, men ändå skickar ut orderbekräftelse med den gamla summan om 80kr/mån för telefonen och redovisar en MTK om ca 2200kr så är det väl den summan som då rimligtvis ska bli min MTK om jag väljer att säga upp abonnemanget, då inga villkor angående en upphöjning av priset har redovisats från elgigantens sida och jag har inte fått någon information om att priset skulle eventuellt höjas vid en uppsägning av abonnemanget från telenor heller. Jag har försökt leta på hemsidan också, men kan inte hitta något.

Länken som ska leda till Telenors villkor på Elgigantens hemsida fungerar inte heller när man ska checka ut från kassan, den länkar bara till produktsidan igen.

Länk konsumentverket ang MTK och hur det ska redovisas: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Det ska enligt telenors hemsida ligga ett avtal för mobilabonnemanget under ''Mina inställningar'' på mina sidor hos, men inget som ligger där än så länge, men abonnemanget är aktiverat enligt hemsidan och surfen ska bli påfylld den 1:a maj.

Det känns som att majoriteten av oss svävar i blindo just nu hehe, lättast är väl egentligen bara att avvakta till de börjar skeppa ut telefoner och se hur återförsäljarna hanterar de ärenden som väl uppdagar sig. Men tycker fortfarande att det är riktigt intressanta diskussioner som förs!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MrNubcake:

Detta har redan tagits upp men behövs uppenbarligen nämnas igen med tanke på den nuvarande diskussionen.

Som tidgare också påpekats så är konsekvensen av att företag bryter mot dessa föreskrifter dock inte att konsumenten får rätt att ta del av ett felaktigt eller bristfälligt angivet pris eller på annat sätt drar nytta av företagets tabbar, utan att Konsumentverket kan lämna ett informationsföreläggande till företaget eller dra dessa inför domstol.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ganska rolig tråd det här. Nitton sidor full av en variation på ~5 sorters inlägg som säger samma sak.

Skrivet av Bamsebjörn:

Spännande. Jag är också student, beställde min telefon (iPhone SE 64GB) i söndags, än så länge har orderstatusen gått från obehandlad till reserverad iallafall, så det bådar ju gott. Dock hade jag en ok inkomst förra året utöver studiemedlen (ca 140tkr). Men har inte sett av något mail eller dylikt om att en kreditkoll har gjorts?

Kom på en sak som gör det ännu lite konstigare. Det nya internet jag skaffa för en relativt kort stund sedan var från just Telenor och där gick kreditkollen igenom och jag har mig veterligen inte fått några betalningsanmärkningar, lån eller dylikt sedan dess. Men aja, det kanske var lika bra det så slipper man bråka med elgiganten/telenor. Men lite tråkigt förstås om det visar sig att ni faktiskt får det bättre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som tidgare också påpekats så är konsekvensen av att företag bryter mot dessa föreskrifter dock inte att konsumenten får rätt att ta del av ett felaktigt eller bristfälligt angivet pris eller på annat sätt drar nytta av företagets tabbar, utan att Konsumentverket kan lämna ett informationsföreläggande till företaget eller dra dessa inför domstol.

Visst, men om det nu var felaktigt så borde Elgiganten ha makulerat ordrarna eller kontaktat köparna om det verkliga priset för att eventuellt godkänna eller neka ett nytt avtal.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MrNubcake:

Visst, men om det nu var felaktigt så borde Elgiganten ha makulerat ordrarna eller kontaktat köparna om det verkliga priset för att eventuellt godkänna eller neka ett nytt avtal.

Absolut, vilket gör mig desto mer förvånad att de inte verkar ha kontaktat sina kunder innan ordrarna färdigställts, trots att de på hemsidan specifikt utlovat att de skall göra så.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej? Hävdar de tryckfel/felskrivning är det du som ska bevisa vad priset ska vara och att du handlat i god tro annars ska du betala ett skäligt pris. Prisuppgifter behöver inte stämma för att man ska kunna ta ut ett skäligt pris.

Du har dessutom godkänt Telenors avtal genom att inte ångra avtalet.

Elgiganten har inte redovisat att det är obundet heller.

Krav ska du ställa på säljaren, men de måste inte ge goodwill.

Prisuppgifterna på Elgigantens hemsida är fortfarande fel. Telefonen kostar 290 kr/mån nu.

Sant! Men där kan man likväl hävda att abonnemanget var inte som man hade tänkt sig och att priset om mtk skulle enbart vara 2200kr, vilket man ansåg som rimligt när man såg till totalkostnaden för de totala 24 månaderna och vad man betalade för abonnemanget.

Telenors avtal har jag tyvärr inte sett röken av då elgigantens länk på hemsidan inte fungerar och inget avtal har dykt upp på ''mina inställningar'' på mina sidor hos Telenor.

Nejnej, det är jag med på, men det är väl skillnad på goodwill och medvetet inte följa avtalet?

Som flera andra sagt, tycker det är väldigt mycket upprepning i tråden, jag tänker att man bara får avvakta och se vad som händer. De verkar ju ha nekat ett flertal de senaste dagarna för abonnemang och beställningar av telefoner, så har man lite tur kanske de låter en del glida under radarn och få det bättre priset ändå. Annars är det ju som sagt bara att åberopa ångerrätten om man inte orkar ta fighten

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn: MTK har ingen praktisk betydelse och jag har inte sett en ÅF som följer den föreskriften. Det har ingen betydelse när vi pratar KöpL/KKöpL och AvtL. De har tidigare rättsfall att gå efter, prisuppgifter behöver inte stämma för att man ska kunna ta ut ett skäligt pris och du kommer få möjligheten att ta del av de fullständiga villkoren innan dina 14 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Absolut, vilket gör mig desto mer förvånad att de inte verkar ha kontaktat sina kunder innan ordrarna färdigställts, trots att de på hemsidan specifikt utlovat att de skall göra så.

Varför skulle de när ingen annan ÅF redovisar priset på det sättet som önskas och när prisuppgifterna fortfarande är fel för att webbplatsen inte anpassats? Behåller du telefonen accepterar du Telenors villkor. Bestrider du priset så är det du som har bevisbördan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Petterk:

Varför skulle de när ingen annan ÅF redovisar priset på det sättet som önskas och när prisuppgifterna fortfarande är fel för att webbplatsen inte anpassats? Behåller du telefonen accepterar du Telenors villkor. Bestrider du priset så är det du som har bevisbördan.

Inlägget av mig du citerar kommenterar inte prisuppgifterna, utan enbart att Elgiganten inte, trots utfästelse att göra så, kontaktat sina kunder för verifikation.
Från ett företags sida tycks det mig en utmärkt idé att pejla av läget med sina kunder när det gäller abonnemangsköp. Både för att företaget kan luta sig mot att kunden fått all information innan det hela slutförs, för att sålla ut potentiella strulkunder och bespara kundtjänsten belastning och därmed spara pengar åt företaget, samt för att försvåra för de som tvingar andra att köpa telefoner på abonnemang för att själva tillskansa sig och sälja vidare telefonerna.

Det verkar som en vettig policy, Elgiganten har utlovat sig göra det, men nu verkar det som att så inte sker. Jag är ärligt talat rätt ställd över denna bit och hoppas att det beror på personalbrist i kundtjänsten snarare än en avsiktlig strategi.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle de när ingen annan ÅF redovisar priset på det sättet som önskas och när prisuppgifterna fortfarande är fel för att webbplatsen inte anpassats? Behåller du telefonen accepterar du Telenors villkor. Bestrider du priset så är det du som har bevisbördan.

Tror ingen bestrider 2100kr som avtalats. Att telefonen kostar 4-7k utan nytt avtal är knappast nåt kunden behöver bestrida. Skulle tro att de flesta makuleras.

Att dock skicka ut telefoner med ett nytt (icke godkänt) avtal är hjärnsläpp. Skapar bara en shitstorm runt Elgiganten som kostar massor i dålig PR.

Om fler försäljare visar fel priser är lite som då barnen gjort fel och säger att brorsan gjorde likadant. Spelar ingen roll. MTK ska redovisas. Sen så kan saker gå fel. Då får man skicka ut på Goodwill beroende på vad kostnaden blir alt makulera och be om ursäkt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Petterk: vad är det för fel på priserna nu då enl. dig? Vad jag ser så stämmer totalkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inlägget av mig du citerar kommenterar inte prisuppgifterna, utan enbart att Elgiganten inte, trots utfästelse att göra så, kontaktat sina kunder för verifikation.
Från ett företags sida tycks det mig en utmärkt idé att pejla av läget med sina kunder när det gäller abonnemangsköp. Både för att företaget kan luta sig mot att kunden fått all information innan det hela slutförs, för att sålla ut potentiella strulkunder och bespara kundtjänsten belastning och därmed spara pengar åt företaget, samt för att försvåra för de som tvingar andra att köpa telefoner på abonnemang för att själva tillskansa sig och sälja vidare telefonerna.

Det verkar som en vettig policy, Elgiganten har utlovat sig göra det, men nu verkar det som att så inte sker. Jag är ärligt talat rätt ställd över denna bit och hoppas att det beror på personalbrist i kundtjänsten snarare än en avsiktlig strategi.

Skrivet av Mikaelmannen:

Tror ingen bestrider 2100kr som avtalats. Att telefonen kostar 4-7k utan nytt avtal är knappast nåt kunden behöver bestrida. Skulle tro att de flesta makuleras.

Att dock skicka ut telefoner med ett nytt (icke godkänt) avtal är hjärnsläpp. Skapar bara en shitstorm runt Elgiganten som kostar massor i dålig PR.

Om fler försäljare visar fel priser är lite som då barnen gjort fel och säger att brorsan gjorde likadant. Spelar ingen roll. MTK ska redovisas. Sen så kan saker gå fel. Då får man skicka ut på Goodwill beroende på vad kostnaden blir alt makulera och be om ursäkt.

MTK har ingen praktisk betydelse för en konsument. Det enda det kan leda till är att de kan bli dömda till att betala en marknadsstörningsavgift. Det är helt betydelselöst när vi pratar om vilket pris en kund ska betala, där går AvtL och KKöpL in och då har du som konsument bevisbördan när du bestrider fakturan. Elgiganten uppger minst tre olika prisuppgifter, så där kan man snabbt hamna på skäligt pris, och Telenors pris är redan under skäligt pris.

Behåller du telefonen godkänner du avtalet, det är så distanshandel fungerar. Du blev upplyst om att du godkänner Telenors villkor, upptäcker du senare att du inte godtar dessa villkor kan du ångra dig inom dina 14 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

@Petterk: vad är det för fel på priserna nu då enl. dig? Vad jag ser så stämmer totalkostnad.

Nej!

Totalkostnaden på P30 Pro är idag (290 * 23) + 559 + 251. Alltså 7480 kr, inte 8411 kr.

Nu är det fullpris på telefonen á 290 kr/mån och fullpris på abonnemanget á 269 kr/mån (Telenor 8 GB). Telefonen kostar inte 340 kr/mån. Dessutom står det att det ska vara 50 kr/mån rabatt på alla Telenor-abonnemang och ingen sådan rabatt tas med i månadspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej!

Totalkostnaden på P30 Pro är idag (290 * 23) + 559 + 251. Alltså 7480 kr, inte 8411 kr.

Nu är det fullpris på telefonen á 290 kr/mån och fullpris på abonnemanget á 269 kr/mån (Telenor 8 GB). Telefonen kostar inte 340 kr/mån. Dessutom står det att det ska vara 50 kr/mån rabatt på alla Telenor-abonnemang och ingen sådan rabatt tas med i månadspriset.

Då får du gå in och titta igen, såhär står det hos mig:
Telenor 8GB INFO 219 :- /mån.
Delbetalning telefon 340 :- /mån.
Månadskostnad 559 :- /mån.

Minsta totalkostnad 24 mån. 8 411:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Då får du gå in och titta igen, såhär står det hos mig:
Telenor 8GB INFO 219 :- /mån.
Delbetalning telefon 340 :- /mån.
Månadskostnad 559 :- /mån.

Minsta totalkostnad 24 mån. 8 411:-

Det som inte stämmer, de uppgifterna jag går efter.

Telenor tar 290 kr/mån för telefonen, de tar 269 kr/mån för Telenor 8 GB. 290 + 269 kr är 559 kr. 559 kr/mån är vad Telenor själva tar för telefonen ihop med Telenor 8 GB. Minsta möjliga kostnad är således 7480 kr då det inte finns någon anledning för Telenor att lägga in telefonen för en högre summa för Elgigantens kunder och sen lägga på en 50 kr rabatt. De räknar heller inte med en månads abonnemang i deras totalkostnad.

Permalänk
Medlem

@Petterk, kan inte det vara en försäljningsgrej, EG tjänar mer stålar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

@Petterk, kan inte det vara en försäljningsgrej, EG tjänar mer stålar?

Elgiganten får nog 0 kr/mån. Det är snarare en engångsprovision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Detta har redan tagits upp men behövs uppenbarligen nämnas igen med tanke på den nuvarande diskussionen.

Totalkostnad för mobiltelefon med abonnemang
Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Pris för mobiltelefon med tillhörande abonnemang
10 § Pris för mobiltelefon med tillhörande abonnemang är den minsta totala kostnaden. Den minsta totala kostnaden omfattar samtliga obligatoriska kostnader såsom engångskostnaden vid köp av mobiltelefon och tecknande av abonnemang samt den fasta periodiska kostnaden under bindningstiden.

https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/pro...

Minsta totalkostnad som EG anger borde vara rätt eller?
Telenor 8GB 24 Månader Spara 210kr /mån!
Operatör Telenor Startavgift 250:-
Totalt pris 24 mån2 171:-
Abonnemang:269:- /mån.
telefon80:- /mån.
Pris: 1kr
24x80+250+1=2171
Dvs minsta total kostnaden på 24 månader stämmer eftersom abonnemanget inte har har en fast periodisk kostnad av bindningstid då abonnemanget inte har nån bindningstid.