Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3700X - Nästan hel dator

Hej,
ett par månader har gått sedan min förstudie (#17884573) inför denna uppgradering* och jag har börjat närma mig köp.
Innan jag trycker på stora knappen önskar jag dock bekräfta att jag inte gör bort mig totalt då jag inte byggt en dator på 10 år.
Här nedan är det paket jag har knåpat ihop med ett par små betänkligheter**

Datorn används till Java-utveckling, en del spelande (äldre spel främst så GPU lär inte vara nåt problem) samt vanligt surfande etc.

Kommer detta att fungera eller behöver jag ändra något?
Bör jag byta M.2 mot SATA drive istället?
Annat MoBo med inbyggt Wifi?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13553957

* Eftersom nuvarande maskin är såpass gammal rör det sig om en i stort sett helt ny maskin

** Ett par saker:

  • Nätagg finns - Corsair TX750

  • Grafikkort finns - GeForce GTX 560 Ti

  • HD i listan byts mot motsvarande 4TB då den finns till bra pris hos Webhallen

  • Ytterligare lagring tillkommer, ärvt från gamla maskinen - 2x WD Black 500GB, 1x Samsung 850 EVO 250MB SATA

Tack på förhand!

/HC

Permalänk
Medlem
Skrivet av holycrap:

Hej,
ett par månader har gått sedan min förstudie (#17884573) inför denna uppgradering* och jag har börjat närma mig köp.
Innan jag trycker på stora knappen önskar jag dock bekräfta att jag inte gör bort mig totalt då jag inte byggt en dator på 10 år.
Här nedan är det paket jag har knåpat ihop med ett par små betänkligheter**

Datorn används till Java-utveckling, en del spelande (äldre spel främst så GPU lär inte vara nåt problem) samt vanligt surfande etc.

Kommer detta att fungera eller behöver jag ändra något?
Bör jag byta M.2 mot SATA drive istället?
Annat MoBo med inbyggt Wifi?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13553957https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13553957

* Eftersom nuvarande maskin är såpass gammal rör det sig om en i stort sett helt ny maskin

** Ett par saker:

  • Nätagg finns - Corsair TX750

  • Grafikkort finns - GeForce GTX 560 Ti

  • HD i listan byts mot motsvarande 4TB då den finns till bra pris hos Webhallen

  • Ytterligare lagring tillkommer, ärvt från gamla maskinen - 2x WD Black 500GB, 1x Samsung 850 EVO 250MB SATA

Tack på förhand!

/HC

Ser fint ut, även om jag personligen hade hoppat Asus som moderkortstillverkare och hellre satsat på MSI eller Gigabyte.

Annat moderkort med Wifi skulle kunna vara detta.

Då slipper du det trådlösa nätverkskortet du lagt till.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ser fint ut, även om jag personligen hade hoppat Asus som moderkortstillverkare och hellre satsat på MSI eller Gigabyte.

Annat moderkort med Wifi skulle kunna vara detta.

Då slipper du det trådlösa nätverkskortet du lagt till.

/Lifooz

Intressant. Förklara för mig som är Asus-fanboy (utan vettig anledning) varför
Kan absolut överväga andra tillverkare.

Med ditt förslag ser det ut så här ungefär:

/HC

Permalänk
Medlem
Skrivet av holycrap:

Intressant. Förklara för mig som är Asus-fanboy (utan vettig anledning) varför
Kan absolut överväga andra tillverkare.

Med ditt förslag ser det ut så här ungefär:
https://komponentkoll.se/bild/RnIMX.png

/HC

Absolut, min anledning till att undvika dem, är att Asus inte längre är vad de har varit.

När t.ex sockel 775 var på tapeten, så var Asus verkligen bra, deras moderkort och grafikkort var i det närmaste odödliga.

Tyvärr har det förändrats och själv betade jag av 5 moderkort 7 grafikkort 1 skärm och 2 routrar innan jag gav upp på dem.

Det har blivit för mycket krångel med deras produkter, och för många som går sönder för fort, för att jag själv skall gå tillbaka till att köpa av dem.

Jag gick från Asus till MSI och kommer aldrig att vända mig om igen, syrran fick Gigabyte då butiken som jag köpte komponenterna av inte hade MSI, utan bara Gigabyte och Asus och samma för henne, det bara håller.

Asus lever på sitt namn idag skulle jag våga säga, lite som det gick för Mercedes-Benz där bilarna började krångla och många hamnade på skroten, men folk köper ändå.

I Mercedes fall hoppas jag att kvalitéten har höjts.

Så det är min anledning, jag är av den sorten som gillar att mecka med andras datorer, men hatar att hålla på med min egna, så hos mig skall det bara rulla och gå.

Angående varukorgen, japp, exakt så jag skulle ha satt ihop min.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Absolut, min anledning till att undvika dem är att Asus inte längre är vad de har varit.
När t.ex sockel 775 var på tapeten så var Asus verkligen bra, deras moderkort och grafikkort var i det närmaste odödliga.

Tyvärr har det förändrats och själv betade jag av 5 moderkort 7 grafikkort 1 skärm och 2 routrar innan jag gav upp på dem.

Det har blivit för mycket krångel med deras produkter och för många som går sönder för fort för att jag själv skall gå tillbaka till att köpa av dem.

Jag gick från Asus till MSI och kommer aldrig att vända mig om igen, syrran fick Gigabyte då butiken som jag köpte komponenterna av inte hade MSI utan bara Gigabyte och Asus och samma för henne, det bara håller.

Asus lever på sitt namn idag skulle jag våga säga, lite som det gick för Mercedes-Benz där bilarna började krångla och många hamnade på skroten men folk köper ändå.

I Mercedes fall hoppas jag att kvalitéten har höjts.

Så det är min anledning, jag är av den sorten som gillar att mecka med andras datorer men hatar att hålla på med min egna, så hos mig skall det bara rulla och gå.

Angående varukorgen, japp, exakt så jag skulle ha satt ihop min.

/Lifooz

Mycket bra svar! Tack för hjälpen.
Jag har ju som sagt inte byggt dator på över ett decennium, så jag väljar att lita på dina erfarenheter.
Bonus med inbyggt Wifi dessutom.

Misstänker dock att jag måste flasha BIOS för att kunna köra 3800X, eller?

/HC

Permalänk
Medlem
Skrivet av holycrap:

Mycket bra svar! Tack för hjälpen.
Jag har ju som sagt inte byggt dator på över ett decennium, så jag väljar att lita på dina erfarenheter.
Bonus med inbyggt Wifi dessutom.

Misstänker dock att jag måste flasha BIOS för att kunna köra 3800X, eller?

/HC

Helt lungt, moderkortet stödjer generation 1, 2, och 3 direkt ur kartong.
Så det är bara att sätta i din 3800x och köra så det ryker.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Helt lungt, moderkortet stödjer generation 1, 2, och 3 direkt ur kartong.
Så det är bara att sätta i din 3800x och köra så det ryker.

/Lifooz

Grymt! Stort tack för hjälpen!
Antar det då även gäller 3700X som jag egentligen menade

/HC

Permalänk
Medlem
Skrivet av holycrap:

Grymt! Stort tack för hjälpen!
Antar det då även gäller 3700X som jag egentligen menade

/HC

Ah, ja den går precis lika fint som 3800x.

Skrev först 3700x men redigerade när jag såg 3800x, så jag satte mig på plankan.

Men jodå, bara att sätta dit CPU och köra så det ryker.

EDIT: Nöjer du dig med kylaren som följer med, eller vill du ha en tystare pjäs?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Eftersom du tänker utveckla java så skulle jag köpa mer minne... mycket mer minne, sikta på minst 64, gärna 128. Jobbar hemma och utvecklar främst python och c++. Mina 32Gb är i princip fullt använt dagligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sycrone:

Eftersom du tänker utveckla java så skulle jag köpa mer minne... mycket mer minne, sikta på minst 64, gärna 128. Jobbar hemma och utvecklar främst python och c++. Mina 32Gb är i princip fullt använt dagligen...

Valde 2x16GB för att kunna uppgradera till 64GB i framtiden, men har svårt att se att jag skulle behöva mer än så.
Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt för mina ändamål att köra med 32GB (minns inte i skrivande stund om min arbetsdator har 20 eller 32GB).
Dessutom blir MoBo minst dubbelt så dyrt om det ska ha stöd för 128GB, och det är ju utan det extra minnet.

/HC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ah, ja den går precis lika fint som 3800x.

Skrev först 3700x men redigerade när jag såg 3800x, så jag satte mig på plankan.

Men jodå, bara att sätta dit CPU och köra så det ryker.

EDIT: Nöjer du dig med kylaren som följer med, eller vill du ha en tystare pjäs?

/Lifooz

Tänkte nog köra med medföljande kylare till en början. Om jag upplever den som för högljudd så uppgraderar jag senare.

/HC

Permalänk
Medlem
Skrivet av holycrap:

Tänkte nog köra med medföljande kylare till en början. Om jag upplever den som för högljudd så uppgraderar jag senare.

/HC

Det gör du rätt i, då märker du om den har en okej ljudnivå.

/Lifooz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tycker chassit ser ganska tråkigt ut. Behöver du så där många 5.25" och 3.5" platser? Annars får du nog bättre luftflöde i någon av de populära modellerna från fractal, phanteks, nzxt etc. Även corsair har chassin som är lite mer "moderna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Helt lungt, moderkortet stödjer generation 1, 2, och 3 direkt ur kartong.
Så det är bara att sätta i din 3800x och köra så det ryker.

/Lifooz

Säker på att han inte behöver flasha? Det var väl problem att boota 3000 serien i äldre kort på vissa moderkot
Det är väl om korten redan är flashade, Däremot så ska väl MSIs moderkort i Max serien redan vara redo för 3000 serien. Man kan ju gå in på deras hemsida och kolla annars

Edit:
Är det bara jag eller funkar MSIs hemsida väldigt segt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Säker på att han inte behöver flasha? Det var väl problem att boota 3000 serien i äldre kort på vissa moderkot
Det är väl om korten redan är flashade, Däremot så ska väl MSIs moderkort i Max serien redan vara redo för 3000 serien. Man kan ju gå in på deras hemsida och kolla annars

Edit:
Är det bara jag eller funkar MSIs hemsida väldigt segt?

Vad jag har hittat så skall de vara flashade från start, och även om TS inte skulle få ett sådant så har MSI deras Flash BIOS button vilket tillåter honom att flasha direkt från USB sticka utan vare sig RAM eller CPU installerad och det borde han kunna fixa.

När det kommer till seghet på MSI´s hemsida så kan det nog vara på ditt håll det är segt för, för mig så går den lika fort som Sweclockers.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Tycker chassit ser ganska tråkigt ut. Behöver du så där många 5.25" och 3.5" platser? Annars får du nog bättre luftflöde i någon av de populära modellerna från fractal, phanteks, nzxt etc. Även corsair har chassin som är lite mer "moderna".

Det kanske inte är spännande direkt, men det var billigt
Jag kommer att ha minst 3x 3,5" HDD, 1x DVD samt 1-2x 2,5" SSD (beror på om jag köper M.2 eller inte för den nya).

Har du tips på bra men "stilrent" chassi i samma prisklass som är bättre så är jag absolut öppen för förslag.

/HC