Permalänk
Medlem

Kanske är fusk å räkna mer än grundlön ? Isåfall 36.
Jag jobbar alltid kan man säga. Järnvägen är branschen.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare i mellanstor stad. Bytte precis från mitt första jobb efter lite mer än ett år. Gick från 32 till 37. Jobbade med hela stacken men gillar inte front end(för att jag suger) och ska gå mer mot databaser och analyser nu. 8v semester men ingen övertid.

Klagar inte, lider som vissa andra av imposter syndrome då jag tycker jag är rätt värdelös jämfört med andra kollegor.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDizzle:

Kanske är fusk å räkna mer än grundlön ? Isåfall 36.
Jag jobbar alltid kan man säga. Järnvägen är branschen.

Kan det bli väldigt missvisande att räkna in mer än vad en standard 40h vecka brukar ge. Traktamente är också sådant som kan skeva till siffrorna.
Vad låg snittveckan på i timmar?

Permalänk
Medlem

Svårt å säga, skiljer en hel del i övertid per månad men 150-300h per år är inget konstigt. Ob dock kan ligga på 140h+ per mån.
Edit, lever nästan för jobbet, jag älskar det. Skulle kunna jobba mycket mer men man får ju inte hur som helst. Eftersom jobbet är på nätter helger brukar jag räkna in ob men för transparensens skull så kändes det rätt å säga att min grund inte ligger där uppe. Tex 2016 600k, 2017 700k, 2018 740k. Hoppas kunna fortsätta men har skaffat min en begränsning nu som fyllt 1år så man får väl tagga ner å bli familjefar.
Glad påsk

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Systemutvecklare i mellanstor stad. Bytte precis från mitt första jobb efter lite mer än ett år. Gick från 32 till 37. Jobbade med hela stacken men gillar inte front end(för att jag suger) och ska gå mer mot databaser och analyser nu. 8v semester men ingen övertid.

Klagar inte, lider som vissa andra av imposter syndrome då jag tycker jag är rätt värdelös jämfört med andra kollegor.

Du är inte ensam om det. Hur gammal är du? För mig var det hemskt påfrestande i 20 års åldern men med tiden har det lugnat ner sig. Mycket för att jag själv förstår vilka situationer som utlöser det och kan då jobba med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Du är inte ensam om det. Hur gammal är du? För mig var det hemskt påfrestande i 20 års åldern men med tiden har det lugnat ner sig. Mycket för att jag själv förstår vilka situationer som utlöser det och kan då jobba med det.

Jag är 30 men det är nog för att jag är så pass ny inom branschen. Jag vet att jag är en okej utvecklare men det är ändå att känslan är som att någon kommer peta på bubblan och man exponeras.

En annan grej är nog att företaget jag jobbar på är väldigt amerikanskt i sättet hur det sköts. Du får en siffra varje halvår hur "bra" du är och den har med lön och hur mycket du fakturerat på antal kunder. Värst var nog i början då alla mina items på jira var över 200% och sen vid varje möte få stå till svars varför det tar sån tid etc. Alla vet att man är ny men ändå är det något som är rätt så jobbigt att visa upp varje dag.

Jobbar alltså på avdelningen där man gör kundanpassningar så där räknas ju varje timme som läggs, det är lite annorlunda på R&D t ex även om man såklart ska prestera där också.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

FOI

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

45000 före skatt, 4000 i friskvårdsbidrag samt diverse andra förmåner, nånstans mellan 4-6 års erfarenhet beroende på hur man räknar
Mobil och dator ingår. Gym finns på kontoret.

Jobbar som "fullstack utvecklare" på en viss statlig bank i Stockholm.

På vilken arbetsplats ingår inte jobbdator och mobil?
Blir ju lite svårt att utföra sina sysslor som utvecklare om man inte får en dator.. Nog ganska få ställen som har "bring your own device", speciellt på myndigheter.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

På vilken arbetsplats ingår inte jobbdator och mobil?
Blir ju lite svårt att utföra sina sysslor som utvecklare om man inte får en dator.. Nog ganska få ställen som har "bring your own device", speciellt på myndigheter.

De jobb som kräver det ingår det i så klart, men det finns många där du inte behöver dator utan t.ex. en skruvdragare eller grävmaskin istället...

Jag räknar inte att jobbdator ingår i mitt arbete trots att jag är kontorsråtta, då jag bara har tillgång till stationär dator på kontoret.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

63.000/månad. Anställd IT konsult.
Men har startat eget nu istället och börjar fakturera själv nu i april.

Ca 7års erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

De jobb som kräver det ingår det i så klart, men det finns många där du inte behöver dator utan t.ex. en skruvdragare eller grävmaskin istället...

Jag räknar inte att jobbdator ingår i mitt arbete trots att jag är kontorsråtta, då jag bara har tillgång till stationär dator på kontoret.

Givetvis menade jag datoryrke, ganska givet.
" Jag är grävmaskinist, grävmaskin ingår i jobbet"
Nej skämtåsido, men dator ingår ju i princip alltid om man jobbar inom it.
Jag har bärbar dator (och stationär) i jobbet, men använder dom aldrig privat, enbart i jobbet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

På vilken arbetsplats ingår inte jobbdator och mobil?
Blir ju lite svårt att utföra sina sysslor som utvecklare om man inte får en dator.. Nog ganska få ställen som har "bring your own device", speciellt på myndigheter.

Finns nog ett flertal arbetsplatser som dator och mobil inte ingår på.
Håller med att det blir väldigt svårt att jobba som utvecklare utan dator, jag beskrev bara vad som ingick som många andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Finns nog ett flertal arbetsplatser som dator och mobil inte ingår på.
Håller med att det blir väldigt svårt att jobba som utvecklare utan dator, jag beskrev bara vad som ingick som många andra

Förstår det. Har noterat att en hel del skriver det som en förmån fast det egentligen typ innebär dator för jobbrelaterade ändamål. Visserligen brukar man ju få använda mobil privat med, men personligen väljer jag att separera privat mobil och tjänstemobil.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag är 30 men det är nog för att jag är så pass ny inom branschen. Jag vet att jag är en okej utvecklare men det är ändå att känslan är som att någon kommer peta på bubblan och man exponeras.

En annan grej är nog att företaget jag jobbar på är väldigt amerikanskt i sättet hur det sköts. Du får en siffra varje halvår hur "bra" du är och den har med lön och hur mycket du fakturerat på antal kunder. Värst var nog i början då alla mina items på jira var över 200% och sen vid varje möte få stå till svars varför det tar sån tid etc. Alla vet att man är ny men ändå är det något som är rätt så jobbigt att visa upp varje dag.

Jobbar alltså på avdelningen där man gör kundanpassningar så där räknas ju varje timme som läggs, det är lite annorlunda på R&D t ex även om man såklart ska prestera där också.

Jag förstår det och tänker mig att med tiden blir det lättare. Dels för att du blir bättre på att utföra uppgifterna i tid och att du då också blir säkrare i dig själv i takt med att erfarenheten ökar. När jag tog mitt första chefsjobb kunde jag t.ex. inte säga nej till något utan körde på som en total galning trots att jag var föräldraledig 20%. Men nu efter ett par år har jag levererat och bidragit och visat mitt värde så pass mycket att jag känner mig trygg i att ge så att säga negativa besked. Att säga nej till något eller, inte hålla med/ifrågasätta eller förklara varför jag är sen med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

@tiieempu:

2014: 26500:-
2019: 31000:-
Samt ca 40-60000:- bonus / år.
Jobbar 3 skift, läkemedelsbranschen, förpackning- & fyllningsmaskiner.

AZ? Bra bonus med tanke på din lön i så fall.

Permalänk
Medlem

Fältgeotekniker på konsultfirma

Första dagen som heltidsanställd idag, tidigare timanställd vid behov

< 1år outbildad så gick in lågt på 25.5k brutto men blev lovad " betydligt högre lönesteg " om ett år, men efter alla tillägg så brukar det landa på 30-40k netto

27 dagar sem
bonuslön 1x månadslön
friskvård
gratis hälsokontroller
terminalglasögon ( behöver dock ej glasögon )
arbetskläder och profilkläder för privat
sjukvårdsförsäkring
Minsta avdrag vid sjukdom, karensdag, är 2 tim
jobb telefon och jobbet betalar ens privata abonnemang

120h flextid

säkert glömt något annat. Som tur är har inte branschen drabbats av covid än så länge utan tvärtom ser det ut att bli mer jobb

Permalänk
Medlem

0 kr i månaden.

Tack, Corona!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

0 kr i månaden.

Tack, Corona!

Hmmm. Ingen A-kassa eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

0 kr i månaden.

Tack, Corona!

Surt... Och det kommer slå mot andra delar av ekonomin efter ett tag när dom som förlorar jobb konsumerar mindre. Så kommer nog bli rundgång på det hela och slå hårdare mot ekonomin än många tror.

Skrivet av Boredbynoobs:

Hmmm. Ingen A-kassa eller nått?

Fast nu får man ju inte lön från a-kassa om man ska vara petig (:

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Hmmm. Ingen A-kassa eller nått?

Jo, det kommer nog snart hoppas jag.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

@Bussović: Hejsan!

Jag tror också att lönen kan variera mycket beroende på vilken trafikskola du väljer!

De mindre trafikskolorna som omsätter mellan 1-5 miljoner blir det nog svårt att få en högre lön än vad som är "marknadsmässigt": https://kerstinstrafikskola.se/

Trafikskolor så som https://jpstrafikskola.se/ som omsätter mellan 5-10 miljoner blir det nog enklare att förhandla sig till en bättre lön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Utbildning: Civilingenjör maskinteknik 2017
Jobb: Började nyligen som försäljningsingenjör på ett industriföretag i Stockholm. Ingen tidigare erfarenhet i branschen.

Lön: 37.000 kr
Övrigt: 30 dagar semester, förmånsbil (+ betald bränsle), dator och telefon, flexibelt jobba hemifrån eller från kontor, årlig bonus på ca en månadslön (ej garanterad).

Skickades från m.sweclockers.com

Fick beskedet nu med en höjning som landar på 37930:-. Helt ok med tanke på omständigheterna, trodde att det skulle skippas i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Fick beskedet nu med en höjning som landar på 37930:-. Helt ok med tanke på omständigheterna, trodde att det skulle skippas i år.

Att gå från 37 000 kr i månaden till 74 930 är ju helt ok faktiskt

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag misstänker att det handlade om en höjning på 930:- och inte 37930 Men om jag har fel så får jag bara stämma in - herrejösses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@improwise: Jag misstänker att det handlade om en höjning på 930:- och inte 37930 Men om jag har fel så får jag bara stämma in - herrejösses!

Hahaha det är jag som skriver som en kratta, ber om ursäkt, pollen har slagit ut mig totalt idag, menar såklart från 37000 till 37930, alltså 930 ökning. Mest glad över att jag ens får behålla jobbet tbh.

Hoppas ni inte blir alltför besvikna nu. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Fältgeotekniker på konsultfirma

Första dagen som heltidsanställd idag, tidigare timanställd vid behov

< 1år outbildad så gick in lågt på 25.5k brutto men blev lovad " betydligt högre lönesteg " om ett år, men efter alla tillägg så brukar det landa på 30-40k netto

27 dagar sem
bonuslön 1x månadslön
friskvård
gratis hälsokontroller
terminalglasögon ( behöver dock ej glasögon )
arbetskläder och profilkläder för privat
sjukvårdsförsäkring
Minsta avdrag vid sjukdom, karensdag, är 2 tim
jobb telefon och jobbet betalar ens privata abonnemang

120h flextid

säkert glömt något annat. Som tur är har inte branschen drabbats av covid än så länge utan tvärtom ser det ut att bli mer jobb

vad är en "bonuslön" ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

vad är en "bonuslön" ?

Antar han menar årsbonus motsvarande 1 månadslön.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Pingen121:

Är väl så ja. Nu har skolan på hemmaplan blivit med kollektivavtal så vet inte om det ger mig ett bättre eller sämre utgångsläge
Men tror att man kan förhandla lite om det ändå.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@Triffid: ledsen för sent svar, varit nere i Boliden på diverse fältmätningar under veckan. Det stod så i anställningsbeviset
Men ja det är ett bonussystem vi har. 8% av företagets vinst går till investeringar i företaget, resten delas upp bland alla anställda ( max 1x månadslön ) resten av vinsten delar ägarna på

Permalänk
Medlem

Ekonom, 29 år
2013 - 32k, konsult, storbank
2016 - 54k, konsult, medelstora finansbolag
2019 - 58k, + 3 till 6 månadslöner årlig bonus, anställd, medelstort finansbolag samt väldigt bra förmåner så som privat sjukvårdsförsäkring och friskvårdsbidrag på 6500kr.

Löneökning i år låg på ett lagom blygsamt men iaf inflationsjusterat belopp