Permalänk
Medlem

Lärare har börjat få löner motsvarande utbildningsinsatsen nu, men det finns nog få tuffare jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Lärare har börjat få löner motsvarande utbildningsinsatsen nu, men det finns nog få tuffare jobb.

Håller med!

"Tyvärr" har jag högre lön än många kollegor som har arbetat längre. Jag har bytt jobb flera gånger och höjt lönen varje gång. Dessutom är jag bra på att tala för mig och en tuff förhandlare. Egenskaper som min många, kvinnliga, kollegor inte har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad jag tycker är häpnadsväckande är att många kallar sina arbetsverktyg för förmåner. Ett sätt för arbetsgivare att få tjänsten att verka lite mer attraktiv kanske.
Jag ser iaf min dator, bil, telefon etc som just verktyg, utan dem kan jag inte vara produktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog snarare möjligheten att använda dom privat och därmed slippa privata kostnader som är en förmån, t.ex. att slippa behöva köpa en mobiltelefon och betala dess abonnemang. Sen kan det överlag bli lite småaktigt också samt att det, som du säger, finns en uppsida för arbetsgivaren också ofta, t.ex. att de anställda läser jobbmailen på helger eftersom dom använder datorn osv. I många fall är nog reglerna onödigt petiga och efterföljs sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Människor måste dock ha löbejobb för att samhället ska gå runt, alla kan inte leva på bidrag. Tycker förövrigt det är skevt att man kan få a-kassa när man själv säger upp sig? Det är ungefär som att fråga ett försäkringsbolag vad man skulle få för sitt hus om man medvetet eldar upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får dock karens om man sagt upp sig själv. I normafallet kan jag hålla med, men det kan så klart finnas andra skäl än "lathet" att folk känner sig tvingade att säga upp sig, t.ex. en psykopat som chef osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Man får dock karens om man sagt upp sig själv. I normafallet kan jag hålla med, men det kan så klart finnas andra skäl än "lathet" att folk känner sig tvingade att säga upp sig, t.ex. en psykopat som chef osv.

Ja det får man, om man inte kan uppvisa att det fanns skäl för uppsägningen. Och då köper jag det, dom som inte har ett giltigt skäl tycker jag dock är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Fick min förfrågan om lönebump godkänd idag, går från 9M till 10M JPY per år +10% bonus.

Med dagens kurs blir det ca 59k SEK netto per månad.

Programmerare, Tokyo, 7-snart-8 år i spelet.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gibbon_:

Fick min förfrågan om lönebump godkänd idag, går från 9M till 10M JPY per år +10% bonus.

Med dagens kurs blir det ca 59k SEK netto per månad.

Programmerare, Tokyo, 7-snart-8 år i spelet.

Hur är det med sjukvård, hyror, pendling, arbetstider och övriga kostnader i Tokyo jämfört med Sverige?
Vad är det för något du utvecklar?
Jobbar du på produktbolag eller som konsult?

Mycket frågor, men intressant att veta hur det är att jobba som kodare på andra sidan jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nytt jobb som lärare på en högstadieskola i en kommun norr om Stockholm. Jag är utbildad och legitimerad, nu med ca 6 års erfarenhet.

40 000 kr/mån

Ett par tusenlappar högre än förgående tjänsten, vilket känns roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra, det är ni värda!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur är det med sjukvård, hyror, pendling, arbetstider och övriga kostnader i Tokyo jämfört med Sverige?
Vad är det för något du utvecklar?
Jobbar du på produktbolag eller som konsult?

Mycket frågor, men intressant att veta hur det är att jobba som kodare på andra sidan jorden.

Svårt att jämföra kostnader rakt av, men för ett snarlikt kvalitativt liv all-around vill jag påstå att Tokyo är 20-30% dyrare än Sveriges "storstäder." Dock har man mer val, och kan absolut komma undan långt billigare här om man vill. Personligen lever jag upp det en del, så en månad går väl på runt 23k SEK allt som allt för min del, varav 40% är hyran och allt för många % är ute-mat.

Är man anställd så har man sjukförsäkring via företaget, och då är man typ lika trygg som i Sverige. Pension har man också, dock aningen lägre än hemma. Allt som allt känns det ganska snarlikt.

Vad gäller pendling och arbetstider har jag otrolig röta med att kunna jobba hur pass remote jag vill, och i stort sett vilka timmar jag vill. Idag cyklade jag till kontoret, tar samma 40min som tåget. Resten av veckan sitter jag nog hemma. I December jobbar jag nog någon vecka från Sydney hade jag tänkt. Det är knappast normal-fallet såklart. Tidigare behövde jag ta mig till Yokohama varje dag på packade tåg, och då blev man snabbt trött på livet. Jag behövde även checka in och ut för att hålla tid på butt-in-seat.

Skrev lite om vad jag jobbar på här. Jag är ensam ingenjör på företaget, men hoppas på att kunna gå över till konsult och behålla jobbet på full distans när jag lämnar landet om ett par månader.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Nu kan även jag, efter studierna, skriva! 29500:- brutto som doktorand.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Utbildning: Civilingenjör maskinteknik 2017
Jobb: Började nyligen som försäljningsingenjör på ett industriföretag i Stockholm. Ingen tidigare erfarenhet i branschen.

Lön: 37.000 kr
Övrigt: 30 dagar semester, förmånsbil (+ betald bränsle), dator och telefon, flexibelt jobba hemifrån eller från kontor, årlig bonus på ca en månadslön (ej garanterad).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Utbildning: Civilingenjör maskinteknik 2017
Jobb: Började nyligen som försäljningsingenjör på ett industriföretag i Stockholm. Ingen tidigare erfarenhet i branschen.

Lön: 37.000 kr
Övrigt: 30 dagar semester, förmånsbil (+ betald bränsle), dator och telefon, flexibelt jobba hemifrån eller från kontor, årlig bonus på ca en månadslön (ej garanterad).

Skickades från m.sweclockers.com

Iom att du har bränsle inkluderat, är det inte snarare tjänstebil du har då eller är det en förmånsbil?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Iom att du har bränsle inkluderat, är det inte snarare tjänstebil du har då eller är det en förmånsbil?

Bör väl vara förmånsbeskattning på den privata körningen om jobbet betalar bränslet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickB:

Bör väl vara förmånsbeskattning på den privata körningen om jobbet betalar bränslet?

Ja men det jag kanske egentligen funderar på är hur mycket privat körning det är jämfört med körning i tjänsten? Iom säljare kanske man far runt mycket. aja, inte jätteviktigt, en tanke jag fick bara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ja men det jag kanske egentligen funderar på är hur mycket privat körning det är jämfört med körning i tjänsten? Iom säljare kanske man far runt mycket. aja, inte jätteviktigt, en tanke jag fick bara.

Precis som PatrickB nämner så skattar jag på privata. Nu har jag inte hunnit jobba länge men hittills har körningen under tjänsten varit betydligt mer än privat. Så det har funkat bra tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att uppskatta vad som är en rimlig lön att begära för en tjänst jag ska på intervju för nästa vecka. Om jag får jobbet skulle jag byta till en ny bransch och har dålig koll på lönebilden. Arbetar nu inom offentlig sektor som webbansvarig på en kommunikationsavdelning och kommer i så fall arbeta på ett större IT-bolag framöver.

Utdrag från annonsen:

Citat:

Vi behöver därför stärka upp vårt leveransteam med en digital förvaltningsledare. Som förvaltningsledare ledare är du vår primära kontakt gentemot kunder i vår förvaltningsportfölj. Vi brinner för att hjälpa våra kunder vidareutvecklas i linje med nya behov och enligt de förutsättningar som tekniken medger. Utöver kundkontakt arbetar du även med att planera arbetet för våra fantastiskt duktiga konsulter som är en del av vårt förvaltningsteam. Led det löpande arbetet och säkerställ en leverans över förväntan, som ständigt vidareutvecklas. Du kommer även få möjlighet att leda vidareutvecklingsprojekt.

Till din hjälp har du hela bolagets leveranskapacitet och framförallt vårt digitala team som består av strateger, projektledare, utvecklare, UX-designers, digitala arkitekter och testare.

Vad tycker ni är en rimlig lön?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

@Cyberdyne:

Längst ned i annonsen brukar det listas fackliga kontaktpersoner. De har koll på lönerna för medlemmar i respektive förbund och bör kunna ge en hyffsad lönebild. Men den kanske inte blir tillräckligt detaljerad.

Permalänk
Medlem

Går nu från 25040kr till 28000 ingångslön på mitt nya jobb som fastighetstekniker. Jobbar just nu som vitvaruinstallatör under handels, så det blir en härlig bump uppåt.

Får dessutom nu möjligheten att flytta ner till min flickvän, vilket är värt mer än pengarna!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hade samtalet med chefen idag, han var tydlig med att han visste att det var viktigt för mig att få en bra lön för det jag presterar på jobbet och att han gärna ville hjälpa mig att nå det målet.

Det skulle dock bli en lönejustering först efter sommaren då läget var lite spänt på företaget nu eftersom att vi inte nått något visst tillväxtmål (fastän vi ligger på + och inte -).

För att jag skulle kunna bli erbjuden en högre lön var det tal om att kunna ytterligare en av våra betalväxelplattformar utan och innan, blir då totalt 4 plattformar.

Jag har inga problem med att sätta mig in i ytterligare en betalväxelplattform (alla som någon gång har integrerat en ny betalväxel vet vilket helvete det kan vara att få allt rätt), det känns bara som att man bara försöker förhala in i det sista.

Det som stör mig är att man inte vill ta hänsyn till gångna årets prestation och det jag bidrar med utan istället lägger vikt vad jag mer kan göra för företaget för att få en skälig lön.

Vet inte riktigt vad jag ska tro, några funderingar och tankar från er?

Uppdatering kommer här då!

Hade ett möte i september med chefen och fick infon att han har fått godkänt att ge mig en löneökning och även en mer passande titel utifrån arbetsuppgifterna jag utför. Fick idag besked att den nya lönen landar på 36 000 kr / månad, retroaktivt från augusti. Titeln får jag vara med och bestämma då den är så pass unik eftersom att ingen annan på företaget gör det jag gör.

Historiken ser väl i runda slängar ut så här
Augusti 2017 - Från 20 100 hos gamla arbetsgivaren till 28 000 hos den nya
Januari 2018: 28 500
April 2019: 29 350
Nya lönen: 36 000

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@FireFox: Snyggt! Skönt att se att chefen levererade efter vad som utlovats också. Grattis!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

@FireFox: Snyggt! Skönt att se att chefen levererade efter vad som utlovats också. Grattis!

Tack @Choffe! Det känns väldigt bra att han höll sitt löfte, ger företaget och honom som ledare ett förnyat förtroende

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jobb: Kundtjänst/ordermottagare
Utbildning: Gymnasie
Sektor: Privat
Anställningstid: ca 18 månader.

37.500 i månaden. 2000 i friskvård årligen. Känner att jag har bra lön för det jobb jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jobb: Kundtjänst/ordermottagare
Utbildning: Gymnasie
Sektor: Privat
Anställningstid: ca 18 månader.

37.500 i månaden. 2000 i friskvård årligen. Känner att jag har bra lön för det jobb jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en väldigt bra lön, kul!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ja det får jag väl säga. Bytte karriär efter 21 år som verkstadsarbetare och eftersom jag bara sökte på skoj så kunde jag dra till med en lön jag inte kunde gissa jag skulle få. Gick in på 36.500 och fick 1k ökning nu i april.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Ja det får jag väl säga. Bytte karriär efter 21 år som verkstadsarbetare och eftersom jag bara sökte på skoj så kunde jag dra till med en lön jag inte kunde gissa jag skulle få. Gick in på 36.500 och fick 1k ökning nu i april.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga vilken stad?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i Örebro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Tjänar 30500 brutto. Plus bonus som brukar ligga mellan 1500-4000 varje månad.

Nytt jobb för 2 år sedan och har klättrat en del.

42 000kr brutto per månad
42 000kr i bonus per år om jag når uppsatta mål
Tjänstebil för ca 9,5 pbb
1800 i friskvård
Tjänstepension

Permalänk
Medlem

@SiD:

Kul!

Jag måste bara fråga, vad består dina arbetsuppgifter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag jobbar i Örebro.

Skickades från m.sweclockers.com

Häftigt. Samma stad som jag arbetar i. Söker mig dock nytt arbete för tillfället (inom IT) och har varit på två intervjuer förra veckan. Bara hålla tummarna. Annars kanske du får rekrytera mig med liknande lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@SiD:

Kul!

Jag måste bara fråga, vad består dina arbetsuppgifter i?

Jag sitter och svarar i telefon på allehanda inkommande order, teknisk support, felsökning, spårning av gods hos våra speditörer mm. Tar emot och registrerar inkommande order via både webshop och mail. Min tjänst heter på anställningsavtalet innesäljare men det anser jag mig inte vara.

Skrivet av Viktorph:

Häftigt. Samma stad som jag arbetar i. Söker mig dock nytt arbete för tillfället (inom IT) och har varit på två intervjuer förra veckan. Bara hålla tummarna. Annars kanske du får rekrytera mig med liknande lön

Tycker det är trist att pendla men det funkar väl ok. Är bortskämd att kunna ta en 15 min promenad till jobbet men nu är det längre. Vi är 20-ish anställda på firman och sysslar med försäljning av tillbehör till fordonsmarknaden, personligt skyddsutrustning (läs handskar, skyddsglasögon, andningsskydd), fästelement mm mm.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁