Permalänk
Medlem

Vi kommer nog successivt stänga ned delar av infrastruktur och annat om vi inte når peaken snart. Dag 0 som det talats om. Ge det 1-2 veckor till så blir det nog hårdare restriktioner.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Med tanke på att Stockholm är värst drabbat, så talar det väl mer om oviljan att efterfölja FHMs rekommendationer i huvudstaden än landet i sin helhet?

Vill bara flika in och säga att jag inte alls upplever det så där jag bor i ett mindre samhälle i Östergötland. Därav min undrande fråga tidigare i tråden om hur situationen såg ut i huvudstaden.

Folk här ger i största allmänhet fan i vad Folkhälsomyndigheten säger. Allt från att Tegnell är en maktgalen knäppgök, ständiga tjat om att det bara är en vanlig influensa, större fester på den lokala krogen(Jo, jag har tipsat polisen då det med råge överstigit vad som är rimligt) och rasistiskt skit om kineser/asiater och att de på något sätt bär ansvar.

En bra sak har skett och det är att ICA öppnar klockan 7 istället för 8 så att gamla och riskgrupper ska kunna få en egen timme att köpa varor, synd bara att de flesta pensionärerna inte bryr om det och fortsätter att handla vid 14.

Tror nog snarare att Stockholm blev en inkörsport till resten av samhället och därav ligger längre fram i utvecklingen, än att de skulle ha en starkare ovilja än andra delar av samhället att följa rekommendationer. Tror det är tvärtom. Ute på landet ser man ner på "de som bestämmer där i Stockholm". De ses som "verklighetsfrånvarande". En inherent skepsis, typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Men du förstår ju inte vad det "säkra" är. En total nedstängning av samhället är FARLIGT för människor. Det finns massvis av kvinnor och barn som riskerar att utsättas för våld i hemmet, barn som inte skulle få någon mat, människor i behov av vård som inte uppmärksammas för att deras närstående inte kan besöka dem etc etc etc. Utöver det har du ett extremt hårt slag mot en skör ekonomi som i sig skördar liv.

"Var är din empati?"

Om du inte ens kan greppa att problemet inte är så enkelt som du argumenterar för, då blir det svårt att ens diskutera detta med dig.

P.S. Använd "Citera flera" funktionen, du gör tråden rätt oläslig.

Så du anser att fler dör i våld i hemmen av karantä och bristande kontakt med andrabsom leder till självmord? Hmm, låter inte riktigt vettigt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

SVT har uppdaterat sin website med ny statistik

Sverige ser ut att ha kommit till dag 17-18 och ligger 10 dagar efter Spanien med en något flackare kurva..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Den som tror att man bara kan sätta hela länder i karantän och sen starta upp världsekonomin som inget har hänt är naiv. Det kommer bli massiva kreditförluster, och leverantörskedjor kommer braka ihop.

Man ser redan hur motsättningarna går i den tidigare hårda inre kärnan, eurogruppen. Många medlemmar har nekat både Italien och spanien stödlön, och vem kan klandra dem? Med 130% i statsskuld och fallande bnp kan man undra hur länge man kan fortsätta och låna av framtida generationer.

Så vi ska då låta många dö för att låta dom rika bli rikare? Klarar de inte lite uppehåll är det dåligt skötta företag...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett ord Lagom. Vad detta lagom är upp till diskussion. Och det är inget skillnad på stat och privatperson.
Man kan som vissa "överlevnads" bygga sig en bunker, skaffa egen strömförsörjning, egen växtodling och allt. Man har grävt ner sig så man överlever ett kärnvapenkrig. Men det som kan ta kål på dessa personer är en helt vanlig finanskris. Då de inte har några pengar kvar.

Varvid man kan argumentera för att man inte kan ha för mycket skydd emot precis allt. Bara en sådan sak som en militärbudget som gör att vi kan försvara oss emot Ryssland skulle innebära väldigt många miljarder årligen mindre på annat. (kanske dra in på sjukvården?)
Men det bästa är att lära sig av misstagen, vi vet nu att brandförsvaret och sjukvården behöver förbättras gör detta.

Finns inget parti som medvetet satsar för lite eller medvetet satsar fel på beredskap. Så alla politiker har redsn följt ditt råd. De har satsat lagom och alltså gjort rätt redan. I praktiken jan det betyda väldans olika satsningar. Men lagom är det ju. Utifrån vad de tycker är lagom. Win till alla :).
Ungefär så konkret blir det med den formuleringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så vi ska då låta många dö för att låta dom rika bli rikare? Klarar de inte lite uppehåll är det dåligt skötta företag...

Är det bevisat att färre kommer dö om man sätter ett helt land i karantän? -Hur vet du det?

Vad menar du att man låter många dö för att de rika ska bli rikare?

Ju fler arbetsplatser som går i konkurs, desto fler personer blir arbetslösa. Färre som arbetar betyder lägre skatteintäkter. Med låga skatteintäkter kan man inte finansiera vården. Med en underfinansierad vård kommer fler personer dö framöver.

Du pratar som att den svenska regeringen sitter med viruset i en burk som man sedan väljer att släppa lös i samhället okontrollerat för man vill att folk ska dö. Självklart är det inte på det här sättet. Jag är övertygad om att Regeringen och myndigheterna vill det bästa för befolkningen och gör det man tror fungerar bäst i rådande kris. Man försöker se till att vården ska klara av det ökade trycket så bra som möjligt.

Det bästa vapnet mot denna pandemi är alla tar sitt ansvar och gör det man kan för att inte bli smittad/smitta andra. Det kan ingen regering göra åt någon, det är upp till var och en.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns inget parti som medvetet satsar för lite eller medvetet satsar fel på beredskap. Så alla politiker har redsn följt ditt råd. De har satsat lagom och alltså gjort rätt redan. Win :).
Ungefär så konkret blir det med den formuleringen.

Har dom verkligen det?

För mig, och nu är det gissningar förstås, så ter det sig som att man under lång tid kört osthyvelsmetoden i mångt och mycket utan att göra riktiga konsekvensanalyser. Det ha säkert gjorts analyser, som antingen influerats av det utfall man ville ha, eller så har man helt sonika ignorerat analyserna med någon bortförklaring. Det har helt enkelt varit viktigare att kunna leverera en besparing än att ha kvar en samhällsfunktion. Jag tror inte heller att man har varit ärlig, varken mot sig själv, eller mot gemene man, med hur vissa besparingar och ändringar försämrar samhällsfunktionen.

Sen verkar det finnas mer än lovlig naivitet. T.ex. man har alltså nedmonterat beredskapslager på nationell nivå och flyttat ansvar till regionerna, men sen ter det sig om att man varken har övervakning eller tvångsmedel på plats för att se till att regionerna verkligen sköter detta. Utöver det kan jag ju annat än att undra hur man lyckas avveckla de nationella lagren utan att se till att de regionala krislagren kom på plats i samma takt.

Man i stycket ovan ska alltså läsas som de ansvariga som varit med och drivit på och fatta besluten, vilket i stort torde inkludera de flesta politiker och partier sen långt tillbaka.

Det hela påminner mig om imperiet som faller sönder i Asimovs böcker i "stiftelsetrilogin"; varje dag fungerar samhället lite sämre än dagen innan.

Nåja, ta nu inte detta som dagens sanning, eller ens som någon form av sanning. Det är mer tankar som far i runt i huvudet på mig, vilket inte på nåt sätt garanterar någon som helst kvalitet eller korrekthet Det finns sannolikt mycket att lära av denna kris, för oss alla, dvs de av oss som överlever.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tegnell nämnde för några veckor sedan att risken för smitta i Sverige är näst intill obefintlig. Tegnell försvarar sig idag med att situationen såg ut så just då, och att det är lätt att vara efterklok.

Borde inte en expert vara full medveten om att det fanns en risk, och att ligga steget före vore klokt nog?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har dom verkligen det?

För mig, och nu är det gissningar förstås, så ter det sig som att man under lång tid kört osthyvelsmetoden i mångt och mycket utan att göra riktiga konsekvensanalyser. Det ha säkert gjorts analyser, som antingen influerats av det utfall man ville ha, eller så har man helt sonika ignorerat analyserna med någon bortförklaring. Det har helt enkelt varit viktigare att kunna leverera en besparing än att ha kvar en samhällsfunktion. Jag tror inte heller att man har varit ärlig, varken mot sig själv, eller mot gemene man, med hur vissa besparingar och ändringar försämrar samhällsfunktionen.

Sen verkar det finnas mer än lovlig naivitet. T.ex. man har alltså nedmonterat beredskapslager på nationell nivå och flyttat ansvar till regionerna, men sen ter det sig om att man varken har övervakning eller tvångsmedel på plats för att se till att regionerna verkligen sköter detta. Utöver det kan jag ju annat än att undra hur man lyckas avveckla de nationella lagren utan att se till att de regionala krislagren kom på plats i samma takt.

Man i stycket ovan ska alltså läsas som de ansvariga som varit med och drivit på och fatta besluten, vilket i stort torde inkludera de flesta politiker och partier sen långt tillbaka.

Det hela påminner mig om imperiet som faller sönder i Asimovs böcker i "stiftelsetrilogin"; varje dag fungerar samhället lite sämre än dagen innan.

Nåja, ta nu inte detta som dagens sanning, eller ens som någon form av sanning. Det är mer tankar som far i runt i huvudet på mig, vilket inte på nåt sätt garanterar någon som helst kvalitet eller korrekthet Det finns sannolikt mycket att lära av denna kris, för oss alla, dvs de av oss som överlever.

Min poäng var bara att lillaankan_i_dammen ansåg att man skulle satsa lagom mycket - och jag tyckte det begreppet var tämligen vagt :). Det betyder ju inget.
Passar in på alla tänkbara politiska satsningar från alla partier.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Min poäng var bara att lillaankan_i_dammen ansåg att man skulle satsa lagom mycket - och jag tyckte det begreppet var tämligen vagt :). Det betyder ju inget.
Passar in på alla tänkbara politiska satsningar från alla partier.

Det har du rätt i

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Tegnell nämnde för några veckor sedan att risken för smitta i Sverige är näst intill obefintlig. Tegnell försvarar sig idag med att situationen såg ut så just då, och att det är lätt att vara efterklok.

Borde inte en expert vara full medveten om att det fanns en risk, och att ligga steget före vore klokt nog?

Varför sätter du dig inte i din tidsmaskin och åker tillbaka och varnar honom?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag är ganska skeptiskt, är det bara tankar som tänker fritt eller finns det någon sanning i det jag funderar på?
När inte ens forskare i Sverige vet om Covid-19 är luftburen eller inte efter 4 månader, då känns det inte som 2020 utan 1980.

Skrivet av justabit:

och rasistiskt skit om kineser/asiater och att de på något sätt bär ansvar.

Var kommer covid-19 ifrån?
När upptäcktes det?
Hur kom det till Europa, Italien... och vilka spred det där?
Hur demokratiskt är det landet som det kommer ifrån? "rasism"...?
Hur mycket insyn har du i det landet, eller hur många av de som bor där kan kommunicera med oss, de har ju inte ens tillgång till youtube som vi har, eller facebook så kan man anta att allt är 100% fakta som kommer från en del länder?

Hur får man Fladdermus att smitta eller mutera eller vad de nu har gjort? 96 procent identiskt med ett coronavirus och i framtiden kan Genredigerade grisar vara organdonatorer till människor
Istället för att bara ta emot, fundera på hur detta kan hända, varför och om det redan spridit sig över större delen av planeten, hur många har då utsats för Covid-19 utan att bli drabbad?
Vad saknar vi, varför märker vissa ingenting och andra dör? En fundering jag har är, varför lyckas Covid-19 bryta sönder barriären som stoppar vätska från att komma in i lungorna, min första tanke är miljögifter, pfas(och liknande) men jag fick skit för det när jag tog upp sådant här för 6 år sedan.

Skrivet av Esseboy:

Så vi ska då låta många dö för att låta dom rika bli rikare? Klarar de inte lite uppehåll är det dåligt skötta företag...

Det är inte de små företagen som vill bli rika, utan överleva, det finns företag du inte ens kan ana i storlek.
Vilka tror du vinner på att låta flygplan flyga fritt runt hela planeten med passagerare som inte testas för Covid-19?
Varför låter man folk flyga runt kontinenter samtidigt som det är fel att gå till skolan?
Lite roligare att se denna video än att höra någon tjata om en sak hela tiden(karantän annars är du ond...), även om allt inte är sant, för vad är sant nu egentligen men världen är större Sverige?
SPECIAL REPORT: China's deadly coronavirus cover-up

Jag säger inte att det är så här men jag frågar mig, kommer det att komma ett vaccin från ett Kinesiskt företag och de kommer tjäna hur mycket pengar som helst på det här? Det sägs att Covid-19 upptäcktes slutet av december 2019, officiellt ja.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Innan detta är över vet vi inte hur stor överdödligheten blir. Till viss del kan det handla om en koncentration av dödsfall till den här perioden, som annars skulle vara utspridda över resten av året, dvs det blir en förtida död för en del, men räknad i ett fåtal månader.

Minskningen av rörelser i samhället kan minska dödsfall i trafiken. Bättre luft kan minska förtida död av luftföroreningar. Bättre hygien och avstånd generellt kan göra att ett antal färre dör av influensa och andra smittsamma sjukdomar under en period.

Min farfar dog för ett par år sen, troligtvis i samband med en vanlig förkylning som tog hårt på hans 93-åriga kropp, så det är inte bara det nya viruset och influensavirus som kan ställa till det.

Min gissning är att när allt är över och allt är summerat och analyserat, så kommer överdödligheten (räknat på ett helår) att vara förhållandevis låg. Ett fåtal tusen. Lite fler än så kommer att ha dött som direkt följd av smittan, men dödsfall som förhindrats indirekt blir en minuspost i totalen.

Att stänga ner tvärhårt löser inga problem, eftersom det bara kommer att blossa upp igen när man släpper på det. Nej, jag tror på den här vägen, där smittan tillåts spridas men där takten bromsas kraftigt. För detta kommer inte att vara över förrän en överväldigande majoritet av landets befolkning haft smittan och utvecklat (åtminstone kortvarig) immunitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Det jag saknar är en kalkyl och var pengarna skall tas från. Det är allt

Edit: Jag lämnar diskussionen (och till viss del sidospåret) om finansiering med att det är lätt att säga att vi skall vara förberedda, men svårare att ta försvarbar ekonomisk höjd.

Tror det kostar mindre än vad du misstänker, hoppas du blir uppskattar försöket.

Har hittat lite information:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Om du läser igenom dokumentet så får du en överblick utav kostnaden, samt en bra förklaring över hur det fungerar.

En övre beräknad priskostnad hittade jag på FOI, som säger 20 miljarder. (Källan är skyddad, så den får du inte). 20 miljarder är en struntsumma, även för Sverige. Sedan skulle ju denna kostnad spridas ut i våran militära budget, så du skulle inte ens märka den. Vi köper 40 st mindre JAS-39 gripen per år, så har du pengarna. Kostnaden för 60 Super-JAS plan har beräknats till 35,6 miljarder kronor.

20 miljarder, ska vi kolla vad vi spenderar det på?

Flyktingar, om du vill spara här, (men då får man ju racist stämpel) 40 miljarder per år. (1% av BNP, enligt UNP, 2019)
Konsten, är bara 120 miljoner, så här kan vi inte spara (Källa, KRO.SE)
Vad kostar barnbidraget? Folkräkningens tal bli i runda
tal 31 miljarder. kr., därest bidrag lämnas för alla barn; 23,5 miljarder. kr.,
därest bidrag lämnas varje familj med mer än ett barn; 15 miljarder. (2018)
Vad kostar barnbidrag? först fr. o. m. det fjärde barnet; 7 miljarder. kr.,
om bidraget utginges fr. o. m. det tredje barnet; och 15 miljarder. kr.

Imho, vad kan vi offra i Sverige?

Den stora barn kostnaden, som alla utomlands är vana vid att betala själva.

YMMW, personlig vinkel på det hela, naturligtvis, ha det kul med att hitta annat vi kan spara på..

Permalänk
Inaktiv

Viruset har varken vingar eller ben så vi måste bära runt det eller att det sprids med en luftström och det dör så småningom så hur ska det kunna blossa upp igen då om man låter bli det?

Lite tänkvärt kanske, det är nog inget fel på Kineserna men deras ledning suger hårt. Dom här grabbarna har bott där i lång tid så dom har nog ganska bra kolla på läget där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför sätter du dig inte i din tidsmaskin och åker tillbaka och varnar honom?

Det ska ju inte behövas, och definitivt inte jag som inte är en expert inom området, ska ju inte behöva förvarna en expert. En expert måste ju vara medveten om magnituden utav risken, när man själv är medveten om vad som skedde i Wuhan under tiden, man hade ju förtroende att åtgärder togs. Vart enda journalist (nästan) på Expressen och Aftonbladet rapporterade om det dagligen. Att ni på Sweclockers satt och spelade DOTA, eller pillade på ett kretskort med snoppen under tiden när det pågick i Wuhan ska ju inte betyda att experter inom området som ska följa processen gjorde likadant med resonemanget att "ingen kunde förutspå". Det är ju rätt uppenbart att Sverige har EXTREMA brister. Sverige är duktiga på att agera i nuet, men har 0 framförhållning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Innan detta är över vet vi inte hur stor överdödligheten blir. Till viss del kan det handla om en koncentration av dödsfall till den här perioden, som annars skulle vara utspridda över resten av året, dvs det blir en förtida död för en del, men räknad i ett fåtal månader.

Minskningen av rörelser i samhället kan minska dödsfall i trafiken. Bättre luft kan minska förtida död av luftföroreningar. Bättre hygien och avstånd generellt kan göra att ett antal färre dör av influensa och andra smittsamma sjukdomar under en period.

Min farfar dog för ett par år sen, troligtvis i samband med en vanlig förkylning som tog hårt på hans 93-åriga kropp, så det är inte bara det nya viruset och influensavirus som kan ställa till det.

Min gissning är att när allt är över och allt är summerat och analyserat, så kommer överdödligheten (räknat på ett helår) att vara förhållandevis låg. Ett fåtal tusen. Lite fler än så kommer att ha dött som direkt följd av smittan, men dödsfall som förhindrats indirekt blir en minuspost i totalen.

Att stänga ner tvärhårt löser inga problem, eftersom det bara kommer att blossa upp igen när man släpper på det. Nej, jag tror på den här vägen, där smittan tillåts spridas men där takten bromsas kraftigt. För detta kommer inte att vara över förrän en överväldigande majoritet av landets befolkning haft smittan och utvecklat (åtminstone kortvarig) immunitet.

När man minskat antalet smittade kan man bättre spåra kontaktsmittan och stoppa den helt, tester som ger svar på några minuter är i tillverkning så vi kan testa dom från riskzoner.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Jag är ganska skeptiskt, är det bara tankar som tänker fritt eller finns det någon sanning i det jag funderar på?
När inte ens forskare i Sverige vet om Covid-19 är luftburen eller inte efter 4 månader, då känns det inte som 2020 utan 1980.

Var kommer covid-19 ifrån?
När upptäcktes det?
Hur kom det till Europa, Italien... och vilka spred det där?
Hur demokratiskt är det landet som det kommer ifrån? "rasism"...?
Hur mycket insyn har du i det landet, eller hur många av de som bor där kan kommunicera med oss, de har ju inte ens tillgång till youtube som vi har, eller facebook så kan man anta att allt är 100% fakta som kommer från en del länder?

Hur får man Fladdermus att smitta eller mutera eller vad de nu har gjort? 96 procent identiskt med ett coronavirus och i framtiden kan Genredigerade grisar vara organdonatorer till människor
Istället för att bara ta emot, fundera på hur detta kan hända, varför och om det redan spridit sig över större delen av planeten, hur många har då utsats för Covid-19 utan att bli drabbad?
Vad saknar vi, varför märker vissa ingenting och andra dör? En fundering jag har är, varför lyckas Covid-19 bryta sönder barriären som stoppar vätska från att komma in i lungorna, min första tanke är miljögifter, pfas(och liknande) men jag fick skit för det när jag tog upp sådant här för 6 år sedan.
Det är inte de små företagen som vill bli rika, utan överleva, det finns företag du inte ens kan ana i storlek.
Vilka tror du vinner på att låta flygplan flyga fritt runt hela planeten med passagerare som inte testas för Covid-19?
Varför låter man folk flyga runt kontinenter samtidigt som det är fel att gå till skolan?
Lite roligare att se denna video än att höra någon tjata om en sak hela tiden(karantän annars är du ond...), även om allt inte är sant, för vad är sant nu egentligen men världen är större Sverige?
SPECIAL REPORT: China's deadly coronavirus cover-up

Jag säger inte att det är så här men jag frågar mig, kommer det att komma ett vaccin från ett Kinesiskt företag och de kommer tjäna hur mycket pengar som helst på det här? Det sägs att Covid-19 upptäcktes slutet av december 2019, officiellt ja.

Det har spårats till ett labb i slutet av November. Ledforskaren är spårlöst försvunnen.

Viruset attackerar cellerna i lungorna, när de spricker går barriären sönder och vätska sipprar ut. Med ett starkt immunförsvar och dugliga lungor och hjärta har man goda utsikter. Det har inget med miljögifter att göra, då skulle vi se det i statistik.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Jag är ganska skeptiskt, är det bara tankar som tänker fritt eller finns det någon sanning i det jag funderar på?
När inte ens forskare i Sverige vet om Covid-19 är luftburen eller inte efter 4 månader, då känns det inte som 2020 utan 1980.

Var kommer covid-19 ifrån?
När upptäcktes det?
Hur kom det till Europa, Italien... och vilka spred det där?
Hur demokratiskt är det landet som det kommer ifrån? "rasism"...?
Hur mycket insyn har du i det landet, eller hur många av de som bor där kan kommunicera med oss, de har ju inte ens tillgång till youtube som vi har, eller facebook så kan man anta att allt är 100% fakta som kommer från en del länder?

Hur får man Fladdermus att smitta eller mutera eller vad de nu har gjort? 96 procent identiskt med ett coronavirus och i framtiden kan Genredigerade grisar vara organdonatorer till människor
Istället för att bara ta emot, fundera på hur detta kan hända, varför och om det redan spridit sig över större delen av planeten, hur många har då utsats för Covid-19 utan att bli drabbad?
Vad saknar vi, varför märker vissa ingenting och andra dör? En fundering jag har är, varför lyckas Covid-19 bryta sönder barriären som stoppar vätska från att komma in i lungorna, min första tanke är miljögifter, pfas(och liknande) men jag fick skit för det när jag tog upp sådant här för 6 år sedan.
Det är inte de små företagen som vill bli rika, utan överleva, det finns företag du inte ens kan ana i storlek.
Vilka tror du vinner på att låta flygplan flyga fritt runt hela planeten med passagerare som inte testas för Covid-19?
Varför låter man folk flyga runt kontinenter samtidigt som det är fel att gå till skolan?
Lite roligare att se denna video än att höra någon tjata om en sak hela tiden(karantän annars är du ond...), även om allt inte är sant, för vad är sant nu egentligen men världen är större Sverige?
SPECIAL REPORT: China's deadly coronavirus cover-up

Jag säger inte att det är så här men jag frågar mig, kommer det att komma ett vaccin från ett Kinesiskt företag och de kommer tjäna hur mycket pengar som helst på det här? Det sägs att Covid-19 upptäcktes slutet av december 2019, officiellt ja.

Företagen tänker inte långsiktigt, de vill bara växa ...därför är det dumt ätt försöka rädda dom med att inte införa karantä! Ge dem lite nödpengar och låt dom som har ekonomin i skick överleva.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: istället för att spamma tråden med dina inlägg kan du kombinera flera citeringar i ett enda inlägg, som detta är ett exempel på. Funktionen heter "Citera flera".

Skrivet av Esseboy:

Så du anser att fler dör i våld i hemmen av karantä och bristande kontakt med andrabsom leder till självmord? Hmm, låter inte riktigt vettigt.

Det finns en välkänd korrelation mellan ekonomiskt välstånd och hälsa, det behöver inte vara självmord. Det kan vara så enkelt att mer välstående har bättre utbildning, motionerar och äter bättre, samt har bättre tillgång till sjukvård. Hur tungt man väger de olika faktorerna (kortsiktig coronadöd vs. ökad dödlighet från ekonomiskt förfall) är väl typiskt sådant som FHM räknar på eftersom det kräver en ganska bred kompetens.

Skrivet av Punnisher:

Var kommer covid-19 ifrån?
När upptäcktes det?
Hur kom det till Europa, Italien... och vilka spred det där?
Hur demokratiskt är det landet som det kommer ifrån? "rasism"...?
[etc,etc]

Skrivet av anon317915:

Lite tänkvärt kanske, det är nog inget fel på Kineserna men deras ledning suger hårt. Dom här grabbarna har bott där i lång tid så dom har nog ganska bra kolla på läget där.

Skrivet av Esseboy:

Det har spårats till ett labb i slutet av November. Ledforskaren är spårlöst försvunnen.

Snälla, ta era konspirationsteorierna någon annanstans.

Skrivet av Esseboy:

När man minskat antalet smittade kan man bättre spåra kontaktsmittan och stoppa den helt, tester som ger svar på några minuter är i tillverkning så vi kan testa dom från riskzoner.

Om det visar sig att mörkertalet är mycket mindre än man tror (så att dödligheten därmed är hög), eller om viruset muterar mycket snabbare än man hittills påvisat, och om det verkligen kommer ett test som ger noggranna resultat på några minuter, ja, då kan det vara en bra strategi. Men det är väldigt många om.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det är fler ute i butikerna och småhandlar nu än någonsin? Alla timmar på dygnet, hur går det ihop? Åtminstone i min stad, aldrig sett så många bilar på parkeringar/samt människor i butiker samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Fattar inte varför det är fler ute i butikerna och småhandlar nu än någonsin? Alla timmar på dygnet, hur går det ihop? Åtminstone i min stad, aldrig sett så många bilar på parkeringar/samt människor i butiker samtidigt.

Om de handlar alla timmar på dygnet betyder det väl i alla fall att de sprider ut handlandet, och det är ju bra. Om det nu inte är så att alla bara handlar samtidigt som du, det är ju en alternativ förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om de handlar alla timmar på dygnet betyder det väl i alla fall att de sprider ut handlandet, och det är ju bra. Om det nu inte är så att alla bara handlar samtidigt som du, det är ju en alternativ förklaring

Det jag menar är att jag ser ett högre tryck på handeln alla timmar på dygnet jag brukar bege mig till butikerna, 06-23. Förvisso några timmar spöktid 09-14 men antar det är tryck då med? Det känns som många fått fnatt och handlar hela tiden, men jag kanske bara inbillar mig pga dagens bensinpriser som spökar till det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Det ska ju inte behövas, och definitivt inte jag som inte är en expert inom området

Precis. Då har vi etablerat det. Förutom avsaknad av nödvändig expertis så verkar du också helt sakna insikten om att det är lätt att vara efterklok.

Skrivet av nils45:

Att ni på Sweclockers satt och spelade DOTA, eller pillade på ett kretskort med snoppen under tiden när det pågick i Wuhan ska ju inte betyda att experter inom området som ska följa processen gjorde likadant med resonemanget att "ingen kunde förutspå". Det är ju rätt uppenbart att Sverige har EXTREMA brister. Sverige är duktiga på att agera i nuet, men har 0 framförhållning.

Vem citerar du och exakt vilka brister menar du finns?

I övrigt är jag fullkomligt ointresserad av att veta vad du spelar eller vilka fetischer du har, så sånt behöver du inte dela med dig av.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

@Esseboy: istället för att spamma tråden med dina inlägg kan du kombinera flera citeringar i ett enda inlägg, som detta är ett exempel på. Funktionen heter "Citera flera".

Det finns en välkänd korrelation mellan ekonomiskt välstånd och hälsa, det behöver inte vara självmord. Det kan vara så enkelt att mer välstående har bättre utbildning, motionerar och äter bättre, samt har bättre tillgång till sjukvård. Hur tungt man väger de olika faktorerna (kortsiktig coronadöd vs. ökad dödlighet från ekonomiskt förfall) är väl typiskt sådant som FHM räknar på eftersom det kräver en ganska bred kompetens.

Snälla, ta era konspirationsteorierna någon annanstans.

Om det visar sig att mörkertalet är mycket mindre än man tror (så att dödligheten därmed är hög), eller om viruset muterar mycket snabbare än man hittills påvisat, och om det verkligen kommer ett test som ger noggranna resultat på några minuter, ja, då kan det vara en bra strategi. Men det är väldigt många om.

Bättre de än att satsa på att riskgruppen överlever om dom kan isolera sig och om de kan få mat och om ingen i deras närhet smittas.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

SVT har uppdaterat sin website med ny statistik

https://i.imgur.com/L53DfOP.jpg

Sverige ser ut att ha kommit till dag 17-18 och ligger 10 dagar efter Spanien med en något flackare kurva..

Utmärkt! Bra att tydlig statistik kommer hela Sverige tillgodo.

Kan de bara se till att ge möjligheten att välja mellan linjär och logaritmisk y-axel på diagrammen, t.ex. "Andel döda" också är jag än mer nöjd; här en länk till hur man kan göra. Det hjälper inte riktigt att man kan 'panorera' i tiden med ett tidsfönster.

Nu blir det lite många överlappande linjer i samma färg bland småländerna. Logaritmisk y-axel skulle hjälpa även där med att visa förändring över tid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det har spårats till ett labb i slutet av November. Ledforskaren är spårlöst försvunnen.
...

Källa på detta tack.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Precis. Då har vi etablerat det. Förutom avsaknad av nödvändig expertis så verkar du också helt sakna insikten om att det är lätt att vara efterklok.

Med tanke på att jag gång på gång påpekar att man inte behövde vara efterklok, när man visste att det pågick sedan Januari månad, inkl. journalister på diverse tidningar som inte är experter inom området. Hur kan folk som du fortfarande sitta och säga "Det är lätt att vara efterklok". Det är folk som du här i Sverige som skapar detta hjärndöda land. Man är tacksam att man aldrig behöver se, eller vara i din närhet :).