Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Keep it simple, är lite min melodi

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Keep it simple, är lite min melodi

... Så en slurk brännvin och sen en slurk pepsi max? (och en tugga godis efter det)
Påminner mig om gnuttarnas "moppelsallad": en tugga morot sen en tugga äpple, sen så blandas det i magen
(Kanske bara jag som är så gammal så man läste serietidningen Bobo som liten?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fick bli en Mariestads Old Ox på den sena kvällen! Inte det godaste men funkar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... Så en slurk brännvin och sen en slurk pepsi max? (och en tugga godis efter det)
Påminner mig om gnuttarnas "moppelsallad": en tugga morot sen en tugga äpple, sen så blandas det i magen
(Kanske bara jag som är så gammal så man läste serietidningen Bobo som liten?)

Ja det tidningen känner jag inte till vad jag vet.

Lite brännvin, 1-2 "fingrar" och lite pepsi. Tugga sedan noggrant och svälj 😁

Edit: damen har visst läst bobo

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blev visst lite fel med förra placeringen 😂

GT på Hendricks gin och Franklin Tonic, med lite gurka och svartpeppar.

Samt en god rom, Sisters Isles.
Sådan underbar doft att man blir alldeles lycklig i hela kroppen

Permalänk
Medlem

Dricker inte just nu, men igår...
Två exempel som inte funkade alls!
Destihl Brewery - Hawaii Five Ale
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/destihl-brewery-1232315

Jag var tvungen att testa, men nej kokos funkar inte i öl! (Inte för mig iallafall...)
Gick att få ner om man tänkte på annat och inte fokuserade på den sötaktiga kokos-avslutningen, men inte njutbart.

...

Brutal Brewing - Raw Law Salty Caramel Chocoffee Stout
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/brutal-brewing-3421003

Nej, den här var verkligen en misslyckad Stout för min del! Nästan så jag undrar om det var något fel på den. (den kan ha stått ett hyfsat tag i kylen, men inte så länge så den hunnit blivit dålig tror jag?)
Bränd, besk, sur, salt mm i en obehaglig stickande helhet. Det fanns kanske lite kakao där, men doldes av allt annat som skrek på uppmärksamhet.
Jag och en kompis delade på en, men vi båda hällde ut den. (och vi båda gillar normalt sett stoutar!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Dricker inte just nu, men igår...
Två exempel som inte funkade alls!
Destihl Brewery - Hawaii Five Ale
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/destihl-brewery-1232315
https://static.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/qalgo7q91qzikljmmidl/24396302.jpg
Jag var tvungen att testa, men nej kokos funkar inte i öl! (Inte för mig iallafall...)
Gick att få ner om man tänkte på annat och inte fokuserade på den sötaktiga kokos-avslutningen, men inte njutbart.

...

Brutal Brewing - Raw Law Salty Caramel Chocoffee Stout
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/brutal-brewing-3421003
https://static.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/x6yw0jz3bw6uck9wu3u8/24417163.jpg
Nej, den här var verkligen en misslyckad Stout för min del! Nästan så jag undrar om det var något fel på den. (den kan ha stått ett hyfsat tag i kylen, men inte så länge så den hunnit blivit dålig tror jag?)
Bränd, besk, sur, salt mm i en obehaglig stickande helhet. Det fanns kanske lite kakao där, men doldes av allt annat som skrek på uppmärksamhet.
Jag och en kompis delade på en, men vi båda hällde ut den. (och vi båda gillar normalt sett stoutar!)

Kokos i öl brukar få den att smaka parfym dess värre. Så nej, det brukar inte funka.

Angående stouten har den fått 2,72 på untappd, så den är nog inget vidare, antagligen inte fel på just din (Stout kan stå väldigt länge utan att bli dålig! )

EDIT: Lite kommentarer från untappd..

"Doftar lovande. Kaffe & läderton, lite karamell. Smaken total härdsmälta. Måste vara jäst som reagerar fel med karamelliserad mjölk. Vasken."
"Luktar okej men inte mer. Tunn, smaklös och syrlig. Inte min grej"
"Syrlig, stout, salt och kaffe......Nä!"
"Not at all what I expect from a stout. Smells bad and the taste has hints of coffee but that is run over by horrible sour something. Yuk!"
"Ganska vidrig. Smakar surt med kaffeinslag. Nej du!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Angående stouten har den fått 2,72 på untappd, så den är nog inget vidare, antagligen inte fel på just din (Stout kan stå väldigt länge utan att bli dålig! )

Skönt att jag inte var helt okalibrerad eller att jag hade misshandlat den

...

Dagens dumma fråga: håller öl bättre eller sämre i kylen i långa loppet? (spelar det ens nån roll?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Skönt att jag inte var helt okalibrerad eller att jag hade misshandlat den

...

Dagens dumma fråga: håller öl bättre eller sämre i kylen i långa loppet? (spelar det ens nån roll?)

Tror den håller sig bättre i kylen. (Ölen smakar riktigt illa om den blivit dålig)

EDIT: Och nu pratar jag lager. Mörka öler brukar bara må bra av att lagras

Permalänk
Medlem

Permiterad som man är hjälper Heineken mot tapetklös 😁

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Den här var inte så dum. Mild bra smak.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kokos i öl brukar få den att smaka parfym dess värre. Så nej, det brukar inte funka.

Angående stouten har den fått 2,72 på untappd, så den är nog inget vidare, antagligen inte fel på just din (Stout kan stå väldigt länge utan att bli dålig! )

Släpptes dock en kokosstout från Oskar Blues för ett tag sedan som var riktigt bra imho. Death by coconut eller något liknande hette den. Sedan får man väl skylla sig själv om man 1) Köper en öl från Brutal Brewing 2) Köper en öl med riskabla smaker från Brutal brewing. De kan ju inte ens göra bra IPA.

Skrivet av Roger W:

Skönt att jag inte var helt okalibrerad eller att jag hade misshandlat den

...

Dagens dumma fråga: håller öl bättre eller sämre i kylen i långa loppet? (spelar det ens nån roll?)

Öl håller längre, sedan om det är bättre eller sämre är ju individuellt. För lagring är det sämre med kylskåpskallt. Det viktigaste är egentligen att inte ha temperaturfluktationer.

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Ja, jag sa brukar. Har också smakat enstaka med kokos som funkat

Permalänk
Medlem

@anon42512: Kokos i stouts och porters brukar vara ett vinnande koncept.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

@Loxus: Kokos i stouts och porters brukar vara ett vinnande koncept.

Håller verkligen inte med, brukar ofta smaka parfym som sagt. Med det sagt, så har jag smakat enstaka som varit jäkligt bra med kokos i.

Permalänk
Medlem

Internationella gin & tonic dagen igår, firar det idag istället, svårt igår med jour. Sköljer även ner med nån pilsner för att inte påskkärringen här ska ta mig, verkar gå säker och slippa närhet även idag.
Livet är hårt, men vi överlever. Livet måste fortsätta.

Dagsboks inlägg, slut.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Laphroaig px cask. Mums

Skickades från m.sweclockers.com

Drack upp min Laphroaig PX Cask för två veckor sedan

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Idag blev det en Mikkeller Riesling People.
NEIPA med druvjuice, typ.

Smakade bra, även om den inte var värd priset.

Permalänk
Medlem

Dricker just nu O/O - 50/50 Mosaic/citra IPA , mycket trevlig!

Permalänk
Medlem

Kolhydrat/Sockerfri grogg och lite Fortnite med sonen.

Permalänk
Medlem

Jao jao vad annars haha

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk

Kom precis hem från puben där jag avslutade med en White Russian (vodka, kahlua och mjölk).
Tror det var 15-20 år sedans sist, men blev bara så sugen på en. Men den smakade inte lika bra som när man var ung / yngre. Sen om det berodde på bartendern eller om mina smaksinnen utvecklats med åren ska jag låta vara osagt.

Visa signatur

DATOR AMD 5800X, ASUS ROG Strix B550-F, Zotac 3080 AMP Halo, 32GB DDR4 3600Mhz CL16, Phanteks Eclipse P400A, 2xKingston A2000 M.2 1TB, Acer Predator XB270HU 27" G-sync 144Hz
NAS: Synology DS918+ 16TB
🎧 • Sennheiser PC 360 Special Edition • Audio-Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En Keppo Pale Ale som vanligt såhär en fredag kväll.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Blev en Staropramen, som följdes av en Mariestads, men nu är kylen snart tom och därmed även dags för årets första shoppingtur.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

dricker en fin apex - acme ipa , bland de bästa jag druckit. Testa bryggeriet Apex om ni har möjlighet , riktigt grymma

Permalänk

Oskar Blues - Ten Fidy Imperial Stout

Fizzy - Strawberry Jam i en halvläckande Digiflavor Pharaoh Mini RTA som bonus

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av appew:

dricker en fin apex - acme ipa , bland de bästa jag druckit. Testa bryggeriet Apex om ni har möjlighet , riktigt grymma

Jag har för mig jag testade någon Apex på Taps i Uppsala, men kan inte se att jag checkat in den på Untappd... Vill minnas att det var en mycket trevlig IPA - inte Acme dock. Någon frisk och fruktig IPA o varje fall.

Annars är den inte IPA min favoritsort. Jag har har mest en dragning mot bitter och mild, helst från cask med sparkler. Annars är jag även torsk på tysk öl, särskilt lokalbryggda varianter.

Just nu groggar jag för övrigt lite Koskenkorva. Finsk fredag idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av appew:

dricker en fin apex - acme ipa , bland de bästa jag druckit. Testa bryggeriet Apex om ni har möjlighet , riktigt grymma

Skrivet av DasIch:

Jag har för mig jag testade någon Apex på Taps i Uppsala, men kan inte se att jag checkat in den på Untappd... Vill minnas att det var en mycket trevlig IPA - inte Acme dock. Någon frisk och fruktig IPA o varje fall.

Annars är den inte IPA min favoritsort. Jag har har mest en dragning mot bitter och mild, helst från cask med sparkler. Annars är jag även torsk på tysk öl, särskilt lokalbryggda varianter.

Just nu groggar jag för övrigt lite Koskenkorva. Finsk fredag idag.

Hade bara checkat in en från Apex, nämligen NE Belma & Citra IPA, vilken jag gett 4.00 i betyg, så den var ju bra 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hade bara checkat in en från Apex, nämligen NE Belma & Citra IPA, vilken jag gett 4.00 i betyg, så den var ju bra 😁

Vad har du för snittbetyg? Mitt är strax över 3 på runt 200 öl.

Ps. Jag känner att jag behöver försvara mig lite här. Jag har en hel del lokalbryggd hantverksöl och annat gott som inte är med bland dessa 200 öl. För att inte tala om en 10-20 hembryggda sorter (av riktiga hembryggare, inte mig själv). Just sayin'. Vill inte ge fel intryck här, liksom.