Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Vill höra er åsikt om det kommer finnas plats i sjukvård framöver?

Du ska nog söka den informationen hos den region du bor i snarare än ett forum fullt med alarmister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Tror ärligt att bästa åtgärden skulle vara att alla länder kommer överens om att förbjuda/komma över ens att media slutar rapportera helt om viruset, samt släppa alla restriktioner och låta alla gå vidare i världen.
Allt skulle vara glömt på 2 veckor blankt

Du har nog inte förstått vidden av katastrofen det skulle innebära, det är absolut inte så att covid-19 bara rör sig om en lite kraftigare säsongsinfluensa, om det är vad du tror. Vid fri smittspridning skulle dödligheten inte längre ligga på 0.1-1% utan kanske >5%, sjukhusen skulle överfyllas och bristen på vård för andra vanliga sjukdomar skulle leda till ännu högre dödlighet och lidanden. Hälften av de övriga skulle sjukskrivas samtidigt och lämna viktiga samhällsfunktioner obemannade. Inte bara de äldre-äldre skulle dö, hälften skulle vara under 65 år och de flesta skulle varit förhindingsbara. Ett fruktansvärt scenario. Ekonomin skulle ta bra mycket mer stryk av en sådan katastrof än av den kraftfulla men ändock temporära nedkylningen av ekonomin som sker nu. Fri smittspridning är inget alternativ, inte ens om man bara bryr sig om sin aktieportfölj.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon301768:

Ser att vi nu har passerat det normala antal döda som vi har varje år av de vanliga viruset med 33 personer, i den takten de har varit så tippar jag runt 500-600 döda i Sverige MAX.

Kan du utveckla hur du kommer fram till denna uppskattning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Ser att vi nu har passerat det normala antal döda som vi har varje år av de vanliga viruset med 33 personer, i den takten de har varit så tippar jag runt 500-600 döda i Sverige MAX.

Statsministern säger tusentals, du säger 500-600.

Varför? Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jag tror att "rätt bra" är att dödligheten kommer att vara mycket lägre än i väst då det är nästan bara äldre som verkar dö här. (nästan bara de äldre)

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Dockland: Jag tror att "rätt bra" är att dödligheten kommer att vara mycket lägre än i väst då det är nästan bara äldre som verkar dö här. (nästan bara de äldre)

Var kan jag läsa mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ser att vi nu har passerat det normala antal döda som vi har varje år av de vanliga viruset med 33 personer, i den takten de har varit så tippar jag runt 500-600 döda i Sverige MAX.

Menar du per dag?

Det vanliga viruset ligger väl på 207,1, då är det passerat med 125,9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ser att vi nu har passerat det normala antal döda som vi har varje år av de vanliga viruset med 33 personer, i den takten de har varit så tippar jag runt 500-600 döda i Sverige MAX.

Menar du per dag under max, eller? Det låter lite pessimistiskt, men inte helt orealistiskt. 600 döda totalt kommer vi passera innan onsdag (8/4).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du har nog inte förstått vidden av katastrofen det skulle innebära, det är absolut inte så att covid-19 bara rör sig om en lite kraftigare säsongsinfluensa, om det är vad du tror. Vid fri smittspridning skulle dödligheten inte längre ligga på 0.1-1% utan kanske >5%, sjukhusen skulle överfyllas och bristen på vård för andra vanliga sjukdomar skulle leda till ännu högre dödlighet och lidanden. Hälften av de övriga skulle sjukskrivas samtidigt och lämna viktiga samhällsfunktioner obemannade. Inte bara de äldre-äldre skulle dö, hälften skulle vara under 65 år och de flesta skulle varit förhindingsbara. Ett fruktansvärt scenario. Ekonomin skulle ta bra mycket mer stryk av en sådan katastrof än av den kraftfulla men ändock temporära nedkylningen av ekonomin som sker nu. Fri smittspridning är inget alternativ, inte ens om man bara bryr sig om sin aktieportfölj.

Är det då sjukdomen eller sjukvården som är orsak till dödligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Är det då sjukdomen eller sjukvården som är orsak till dödligheten?

Hur ska det stärka din argument om att släppa allt fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hur ska det stärka din argument om att släppa allt fritt?

Att kapaciteten av sjukhusen är nådd och vi har inte så jäkla mycket mer att ge på den fronten så vi får väl testa lite darwinism eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Är det då sjukdomen eller sjukvården som är orsak till dödligheten?

Sjukdomen, hastigheten med vilket den sprider sig och hur allvarligt sjuk man ofta blir ger extrem belastning som slår ut sjukvård. Så länge sjukvården fungerar kan de allvarligast sjuka räddas. Med överbelastad sjukvård funkar inte det längre, utan de dör också, vilket ökar dödligheten för epidemin lavinartat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Att kapaciteten av sjukhusen är nådd och vi har inte så jäkla mycket mer att ge på den fronten så vi får väl testa lite darwinism eller nått

Du verkar inte besitta någon som helst form av empati.
jag hoppas du inte har så många nära som du kan göra illa...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Att kapaciteten av sjukhusen är nådd och vi har inte så jäkla mycket mer att ge på den fronten så vi får väl testa lite darwinism eller nått

Varför tror du att kapaciteten av sjukhusen är nådd? Bara genuint nyfiken, inte för att jävlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Att kapaciteten av sjukhusen är nådd och vi har inte så jäkla mycket mer att ge på den fronten så vi får väl testa lite darwinism eller nått

Det är som sagt inte bara 70+år som kommer drabbas. Hälften kommer vara under 65 år. Andelen i 70+gruppen som dör är mycket högre, men gruppen under 65 år är många fler, så absolut sett blir det ungefär lika många som dör där. Även ungdomar.

Permalänk
Medlem

Snacka virus på ett teknikforum verkade inte vara den bästa idén märker jag efter att ha läst en sida. Och det räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sjukdomen, hastigheten med vilket den sprider sig och hur allvarligt sjuk man ofta blir ger extrem belastning som slår ut sjukvård. Så länge sjukvården fungerar kan de allvarligast sjuka räddas. Med överbelastad sjukvård funkar inte det längre, utan de dör också, vilket ökar dödligheten för epidemin lavinartat.

Hade vi haft en sjukvård som var 10-20 gånger mer resursrik så skulle detta vara ett ickeproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är som sagt inte bara 70+år som kommer drabbas. Hälften kommer vara under 65 år. Andelen i 70+gruppen som dör är mycket högre, men gruppen under 65 år är många fler, så absolut sett blir det ungefär lika många som dör där. Även ungdomar.

Vet inte mer om det än vad du vet, det som är intressant är själva uppföljningen av detta experiment och relevanta jämförelser där man väger in allvarligt sjuka som skulle dö inom 1-6 månader oavsett sjukdom eller inte, folk som skulle dö inom 1-6 månader av en vanlig influensa och liknande, dessa fall skall omgående dras av från döda pga covid-19, då kommer dödligheten sjunka enormt jämfört med rapporterade siffror i dagsläget.

Om inte media går med på att sluta rapportera ALLT om covid så bör dom omgående ge sig med rapporter som innehåller siffror om antalet smittade, döda m.m till allmänheten! forskning som förstår vad siffrorna betyder borde självklart ta del av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Varför tror du att kapaciteten av sjukhusen är nådd? Bara genuint nyfiken, inte för att jävlas.

Den nådde sin kapacitet den dagen dom ställde in planerade operationer, besök m.m. det vill säga den dagen då det påverkade den "normala" vården

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du verkar inte besitta någon som helst form av empati.
jag hoppas du inte har så många nära som du kan göra illa...

Det har du inte en j*vla aning om, mina nära och kära mår inte bättre av att jag lallar omkring och sprider rädsla.

Det dom mår bra av är att jag inte besöker dom när jag är sjuk eller misstänker att jag kan ha haft kontakt med någon smittad, om du läser vad jag skrev tidigare så bryr ja mig inte nämnvärt om sjukdomen men har nu iaktagit mer försiktighet då jag haft kontakt med någon som med största sannolikhet har covid-19, hämtar inte barnen på dagis, bryr mig till och med om dom löjliga 2m markeringarna på affären!

Men anledningen till att jag bryr mig är för att jag inom de senaste 72 timmarna antar att jag kan ha fått smittan, så kom inte och var herr duktig och tro att jag springer runt och gör mitt bästa för att smitta de äldre i min närhet bara för att!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hade vi haft en sjukvård som var 10-20 gånger mer resursrik så skulle detta vara ett ickeproblem?

Nej, lägg på en faktor 10 till. 100-200 ggr så resursrik sjukvård och vi är hemma. Vid toppen av en fri smittspridning kan så många som en miljon blir smittade på några få dagar. Om 5% behöver intensivvård samtidigt betyder det att vi behöver 50 000 IVA platser, ungefär 100 ggr vad som finns idag. Sen får man räkna bort minst en tredjedel av personalstyrkan som också blir sjuk, ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, lägg på en faktor 10 till. 100-200 ggr så resursrik sjukvård och vi är hemma. Vid toppen av en fri smittspridning kan så många som en miljon blir smittade på några få dagar. Om 5% behöver intensivvård samtidigt betyder det att vi behöver 50 000 IVA platser, ungefär 100 ggr vad som finns idag. Sen får man räkna bort minst en tredjedel av personalstyrkan som också blir sjuk, ungefär samtidigt.

Som jag har sagt tidigare så går det !tyvärr!<--(menar det verkligen) inte att dimensionera sjukhus utifrån en pandemi i den här skala som uppstår med 20-30 års mellanrum, det kostar alldeles för mycket pengar.

Bara för 3-4 månader sedans stod många avdelningar på landets sjukhus tomma på både personal och patienter och kostade skattebetalare massvis av pengar varje månad!

och kom inte med argumentet att man inte kan sätta ett pris på ett människoliv, tyvärr(än en gång) så funkar inte verkligheten så, vet till exempel att trafikverket värderar ett människoliv till ca 40 miljoner när det gäller ombyggnation av farliga vägar (här får du välja själv att tro på det, jag varken får eller vill lämna ut källa men det är en betydande faktor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Som jag har sagt tidigare så går det !tyvärr!<--(menar det verkligen) inte att dimensionera sjukhus utifrån en pandemi i den här skala som uppstår med 20-30 års mellanrum, det kostar alldeles för mycket pengar.

Självklart, det är helt orimligt att ha beredskap för 100x normal kapacitet för en kortvarig pandemi som kommer sällan. Men det är ju precis därför vi anstränger oss så för att sakta ned takten på smittspridningen. Det är värt väldigt, väldigt mycket, både i kronor och mänskligt lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

och kom inte med argumentet att man inte kan sätta ett pris på ett människoliv, tyvärr(än en gång) så funkar inte verkligheten så, vet till exempel att trafikverket värderar ett människoliv till ca 40 miljoner när det gäller ombyggnation av farliga vägar (här får du välja själv att tro på det, jag varken får eller vill lämna ut källa men det är en betydande faktor)

Tja, det finns ju utrett här, men jag förstår inte relevansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Självklart, det är helt orimligt att ha beredskap för 100x normal kapacitet för en kortvarig pandemi som kommer sällan. Men det är ju precis därför vi anstränger oss så för att sakta ned takten på smittspridningen. Det är värt väldigt, väldigt mycket, både i kronor och mänskligt lidande.

ja självklart ska man göra absolut allt man kan, MEN det betyder även att man bidrar till samhället i så stor utsträckning man kan medan man är frisk och det innebär just nu att det absolut bästa man kan göra är att va lugn, gå till jobbet och lugna ner dom kollegor som har det jobbigt, jobba lite längre dagar och även hårdare under dagen.

Men absolut viktigast är som jag sagt tidigare, så fort du har minsta misstanke om att du träffat någon med sjukdomen distansiera dig och skulle du bli sjuk STANNA HEMMA!!!!!!

själva smittspridningen i samhället kan nog både du och jag förstå att det inte går att kontrollera då de finns idioter som bara måste till sitt jobb oavsett vad det är. Med det sagt så tycker/hoppas jag personligen att Sverige har tagit rätt väg, kanske lite naivt men jag tror/hoppas svenskar generellt förstår allvaret och kan tänka lite själva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tja, det finns ju utrett här, men jag förstår inte relevansen?

relevansen ligger i att dom har gjort samma beräkningar när det gäller covid-19, och att hindra ett lite större företag som kursar är tyvärr (igen ) "värt" ett par människoliv

Kan även nämna att anledningen till att jag började skriva i tråden igen är enkom att försöka vända all domedagssnack som förekom senaste veckan med dödsiffror och fullbelamrad IVA och försöka få folk att komma över iallafall lite av rädslan, kanske även ett sätt för mig att få ut lite som ligger omedvetet! men framför allt att få tråden att nyktra till lite grann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Som jag har sagt tidigare så går det !tyvärr!<--(menar det verkligen) inte att dimensionera sjukhus utifrån en pandemi i den här skala som uppstår med 20-30 års mellanrum, det kostar alldeles för mycket pengar.

Bara för 3-4 månader sedans stod många avdelningar på landets sjukhus tomma på både personal och patienter och kostade skattebetalare massvis av pengar varje månad!

och kom inte med argumentet att man inte kan sätta ett pris på ett människoliv, tyvärr(än en gång) så funkar inte verkligheten så, vet till exempel att trafikverket värderar ett människoliv till ca 40 miljoner när det gäller ombyggnation av farliga vägar (här får du välja själv att tro på det, jag varken får eller vill lämna ut källa men det är en betydande faktor)

Vad var det för några sjukhus som det fanns många avdelningar som var tomma? Inte lär det ha varit i västra Götaland ivf. Det jag vet om är att det funnits tomma avdelningar men det har inte berott på att det saknats patienter utan de har stått tomma för de har inte haft personal att ta hand om patienterna och köerna har bara vuxit. Är det det som du har missuppfattat möjligen?

Permalänk
Medlem

Ska Sverige bli som Ungern nu? Regeringen vill kringgå riksdagen... Jag har varit stolt som svensk under coronakrisen men inför de detta då skäms jag. Förr var folk beredda att gå ut i krig och dö för frihet och demokrati. Nu vill folk bli inlåsta och frihetsberövade. Världen har aldrig känts så sjuk som nu...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ber-om-storre-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

relevansen ligger i att dom har gjort samma beräkningar när det gäller covid-19, och att hindra ett lite större företag som kursar är tyvärr (igen ) "värt" ett par människoliv

Kan även nämna att anledningen till att jag började skriva i tråden igen är enkom att försöka vända all domedagssnack som förekom senaste veckan med dödsiffror och fullbelamrad IVA och försöka få folk att komma över iallafall lite av rädslan, kanske även ett sätt för mig att få ut lite som ligger omedvetet! men framför allt att få tråden att nyktra till lite grann

Företag kan byggas upp/startas upp igen. Det går inte med människoliv. Därmed inte sagt att man ska "offra" hur många företag som helst. Men jag ligger inte vaken om nätterna för att ett företag går i konkurs. Startar man ett företag så får man räkna med att det kanske inte klarar sig och det är inget att gå och ta livet av sig för. Självklart är det tråkigt men så är det för "vanliga löntagare" varje gång de får sparken. Bara bita ihop och söka sig vidare till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad var det för några sjukhus som det fanns många avdelningar som var tomma? Inte lär det ha varit i västra Götaland ivf. Det jag vet om är att det funnits tomma avdelningar men det har inte berott på att det saknats patienter utan de har stått tomma för de har inte haft personal att ta hand om patienterna och köerna har bara vuxit. Är det det som du har missuppfattat möjligen?

Under de senaste 5 åren har många avdelningar stängts pga regionbestämmelser, är från karlstad själv och häromkring har vi tex Arvika sjukhus (ett stort sjukhus i 6 plan och 4 byggnader) som numer enbart har akutmottagning och obemannad operation, Kristinehamn ungefär samma visa med lite mer aktivitet. Detta är personliga källor som har höga positioner inom respektive sjukhus, alltså kan inte ge några källor så du är helt fri att själv bestämma.

Sen ser det garanterat annorlunda ut runt om i Sverige inget jag säger emot alls!