Permalänk
Medlem

Intressant att botanisera runt bland webkameror i annars pulserande stadskärnor och stränder.

Las Canteras, där jag bor någon månad om året exempelvis

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/espana/canarias/las-...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har förlikat mig med att 60% eller mer kommer att bli smittade, vi kan bara vänta på ett vaccin och hålla de sköraste skyddade eller begrava många nära och kära.

Jag tror det kan vara bra att förbereda sig för det värsta men hoppas på det bästa.

Slitet uttryck ja men ... så sant ...

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

En bra artikel som tidigare inte tagits upp i media, hur känns det?
https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-raddade-andras-liv-ble...

"Professorn: "Som att skjuta med hagelskott”"
Hur vet man om man har blivit skjuten av ett hagelskott om man har ett immunförsvar som hanterar det?
Om man bara utsätts för lite Covid-19 så kan man ju ändå tro att man är frisk, men man utsätts ju för saker som attackerar vårat immunförsvar hela tiden så hur förbättrar vi vårat immunförsvar istället för att bara tro att enda lösningen är isolering och handsprit.
Att bo på ett ålderdomshem kan säkert för de flesta kännas som isolering men det bryr sig inte Covid-19 om.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hundratals-smitta...

Bara att säga nedsatt immunförsvar säger mig inte så mycket, det är dags att komma på fler lösningar till hur man minskar risken att drabbas allvarligt mer än ett framtida vaccin.
Vilken kost har alla fått, efter att ha pratat med frälsta veganer som påstår det ena och det andra. Kan man se ett samband förutom multisjuka, diabetes, högt blodtryck osv och visa att få fram att vegetarianer eller veganer återhämtar sig fortare eller har mindre symtom än andra. Eller är det lika samma?

Sen att restauranger är helt tomma är ju helt sjukt när Ica är fyllt till brädden av folk. Jag som en av få kunder stödjer mitt lokala cafe med att både äta och fika nu när det verkar vara helt tomt annars. Stöd ditt tomma Cafe!

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

FHM börjar nu få ordning på sin statistik:
https://i.ibb.co/Hnb4fsC/covid-19-deaths.jpg

Dessa siffror tror jag stämmer ganska bra. Det finns 9 dödsfall som inte är registrerade på något specifikt datum.

Jag har sett Excel-filen och den verkar ok. Men, jag förstår inte det diagram du visar. Vad menar du att diagrammet visar?

EDIT: Jag tittade på fel flik... Siffrorna stämmer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur många fall det är i Kina. Litar inte på siffrorna som finns överhuvudtaget.

Skrivet av sAAb:

Jag har sett Excel-filen och den verkar ok. Men, jag förstår inte det diagram du visar. Vad menar du att diagrammet visar?

Hur många som dött varje dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Undrar hur många fall det är i Kina. Litar inte på siffrorna som finns överhuvudtaget.

Hur många som dött varje dag?

China Uncensored estimerar runt 30000-32000 döda totalt, enbart i Wuhan:

Permalänk
Medlem

@Lento: Vad är det där för tomte? Han känns ju ungefär lika trovärdig som en flat-earther...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur många som dött varje dag?

Nej, det var jag som läste fel...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Lento: Vad är det där för tomte? Han känns ju ungefär lika trovärdig som en flat-earther...

Jo, lite late-show stuk på den kanalen...

Men det finns fler indikationer på att siffrorna inte stämmer:

China in Focus har även lite mer info och videos från Kina:

Permalänk
Inaktiv

Ja, tror dom flesta kan vara eniga här inne att Kinas officiella siffror stämmer nog ganska dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

China Uncensored estimerar runt 30000-32000 döda totalt, enbart i Wuhan:
https://www.youtube.com/watch?v=RFftsn6izic

Jag skulle inte kalla den kanalen en källa för pålitlig information, allt material de har hitills publicerat ser och låter mer ut som vinklade halvsanningar och sättet de skildrar saker kommer bara spä de redan etablerade anti-Kinesiska attityderna i väst för dessa "nyheter" är knappast riktade till Kineser.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag skulle inte kalla den kanalen en källa för pålitlig information, allt material de har hitills publicerat ser och låter mer ut som vinklade halvsanningar och sättet de skildrar saker kommer bara spä de redan etablerade anti-Kinesiska attityderna i väst för dessa "nyheter" är knappast riktade till Kineser.

Jo, jag hoppas dom flesta här inser att det är en ironiskt kanal som med glimten i ögat kritiserar den kinesiska regeringen för att mörka och censurera, inte kritisera kineser och den kinesiska befolkningen i sig.

Permalänk
Medlem

Infektionsläkare på KI säger i Aktuellt (03.30) ikväll att man troligen kommer att slå i taket med avseende på IVA-platser nu i helgen eller i början av nästa vecka i Stockholm. Då kommer det alltså att finnas fler patienter som behöver sådan vård än vad det finns platser. Man kommer då att få prioritera vilka personer som man kommer att ge IVA-vård till (baserat på biologisk ålder, osv). Det kommer att bli en tuff situation, både för de drabbade, sjukvårdspersonalen och anhöriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Infektionsläkare på KI säger i Aktuellt (03.30) ikväll att man troligen kommer att slå i taket med avseende på IVA-platser nu i helgen eller i början av nästa vecka i Stockholm. Då kommer det alltså att finnas fler patienter som behöver sådan vård än vad det finns platser. Man kommer då att få prioritera vilka personer som man kommer att ge IVA-vård till (baserat på biologisk ålder, osv). Det kommer att bli en tuff situation, både för de drabbade, sjukvårdspersonalen och anhöriga.

Björn Eriksson som man även ser inslaget var ju med hos TV4 Nyheterna och där sa han ju att prioriteringen redan görs om än kanske inte lika hård så att säga mot hur det kommer att bli framöver.

Men det värsta med att någon åker in på sjukhus är ju att det troligtvis kommer leda till en riktig hemsk död och en ovärdig begravning i efterhand :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Infektionsläkare på KI säger i Aktuellt (03.30) ikväll att man troligen kommer att slå i taket med avseende på IVA-platser nu i helgen eller i början av nästa vecka i Stockholm. Då kommer det alltså att finnas fler patienter som behöver sådan vård än vad det finns platser. Man kommer då att få prioritera vilka personer som man kommer att ge IVA-vård till (baserat på biologisk ålder, osv). Det kommer att bli en tuff situation, både för de drabbade, sjukvårdspersonalen och anhöriga.

Jag förstår inte varför man inte gör en total lockdown av allt?
Jag fattar verkligen inte.

Finns det inte mer kapacitet i vården är det väl för fan bara att stänga ALLT? (Som inte är samhällskritiskt)?

På samma sätt så intervjuade dom nu nån ansvarig för vården som sa att hon ”anser att läget redan nu är ansträngt och är oroad för hon inte vet var på kurvan man är”.
Återigen, pratar inte FHM & Co med vården? Hur kan man fortfarande gå på linjen ”snälla gulliga res inte runt i påsk” när vården är i taket och ingen verkar veta om vi kommer ha samma, 5x eller 10x mer sjuka om några veckor?
Även om vi vanliga inte får info, så måste väl iaf vården få prognoser om vad dom kan vänta sig?!

Börjar bli riktig förbannad.

Och för att ta ett exempel på vad jag menar med ”ALLT”:
I förrgår när första vårsolen dök fram var det överfullt, packat som sillar, med folk som satt sida vid sida emot varandra längs bänkar vid väggarna på dom lokala caféerna/restaurangerna där jag bor och lapade årets första glas rosé. Misstänker att dom gick i tron att deras nya RayBans skyddar mot smittan.

Jag har även pratat med flera som nu kommer resa till fritidshuset istället när fjäll/alpresan blev inställd.
Där vi har sommarhus är vi och en granne till av typ 6-7 st vi pratat med dom enda som ska stanna hemma i påsk.

Folk kan inte bete sig, trist men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför man inte gör en total lockdown av allt?
Jag fattar verkligen inte.

Finns det inte mer kapacitet i vården är det väl för fan bara att stänga ALLT? (Som inte är samhällskritiskt)?

På samma sätt så intervjuade dom nu nån ansvarig för vården som sa att hon ”anser att läget redan nu är ansträngt och är oroad för hon inte vet var på kurvan man är”.
Återigen, pratar inte FHM & Co med vården? Hur kan man fortfarande gå på linjen ”snälla gulliga res inte runt i påsk” när vården är i taket och ingen verkar veta om vi kommer ha samma, 5x eller 10x mer sjuka om några veckor?

Börjar bli riktig förbannad.

Och för att ta ett exempel på vad jag menar med ”ALLT”:
I förrgår när första vårsolen dök fram var det överfullt, packat som sillar, med folk som satt sida vid sida emot varandra längs bänkar vid väggarna på dom lokala caféerna/restaurangerna där jag bor och lapade årets första glas rosé. Misstänker att dom gick i tron att deras nya RayBans skyddar mot smittan.

Jag har även pratat med flera som nu kommer resa till fritidshuset istället när fjäll/alpresan blev inställd.
Där vi har sommarhus är vi och en granne till av typ 6-7 st vi pratat med dom enda som ska stanna hemma i påsk.

Folk kan inte bete sig, trist men sant.

Och du tror dom hade hållit sig hemma om det hade blivit en "lockdown"? Är väl bara titta på resten av världen. Många bryter t ex utegångsförbud ( https://omni.se/panama-och-peru-delar-upp-utegangsforbudet-ef... och antalet fall eskalerar helt sinnessjukt ändå trots lockdown i Italien och till följd så kommer Italiens ekonomi bli totalt bajs efter detta.

Återigen, alla länder har olika förutsättningar för att hantera denna kris och vi gör vårt bästa med frihet under ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför man inte gör en total lockdown av allt?
Jag fattar verkligen inte.

Finns det inte mer kapacitet i vården är det väl för fan bara att stänga ALLT? (Som inte är samhällskritiskt)?

På samma sätt så intervjuade dom nu nån ansvarig för vården som sa att hon ”anser att läget redan nu är ansträngt och är oroad för hon inte vet var på kurvan man är”.
Återigen, pratar inte FHM & Co med vården? Hur kan man fortfarande gå på linjen ”snälla gulliga res inte runt i påsk” när vården är i taket och ingen verkar veta om vi kommer ha samma, 5x eller 10x mer sjuka om några veckor?
Även om vi vanliga inte får info, så måste väl iaf vården få prognoser om vad dom kan vänta sig?!

Börjar bli riktig förbannad.

Och för att ta ett exempel på vad jag menar med ”ALLT”:
I förrgår när första vårsolen dök fram var det överfullt, packat som sillar, med folk som satt sida vid sida emot varandra längs bänkar vid väggarna på dom lokala caféerna/restaurangerna där jag bor och lapade årets första glas rosé. Misstänker att dom gick i tron att deras nya RayBans skyddar mot smittan.

Jag har även pratat med flera som nu kommer resa till fritidshuset istället när fjäll/alpresan blev inställd.
Där vi har sommarhus är vi och en granne till av typ 6-7 st vi pratat med dom enda som ska stanna hemma i påsk.

Folk kan inte bete sig, trist men sant.

FHM har väl Inga mandat att tvinga folk att vara hemma(eller mandat till någonting egentligen) utan det är upp till de styrande att reglera detta.
Sen är vi ju landet lagom vilket gör att jag ser det som orealistiskt att regeringen skulle påtvinga utegångsförbud likt de I England och Tyskland. Det finns ju faktiskt risk att någon blir kränkt!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Önskar att jag får skiten mer än någonsin, så kan man gå vidare med livet sen o slipper bry sig om all skit som skrivs i media

Permalänk
Medlem

Många här som önskar total lockdown samt stenhårda krav på isolering.

Detta skulle självklart sänka ekonomi ytterligare ner i avgrunden.

Verkar vara otroligt få här som oroar sig för att bli av med jobben samt faktumet att det blir betydligt tuffare att hitta nytt vettigt jobb när konkurrensen ökar om jobben som finns kvar.

Antingen en ovanligt stor samling kloka totalt osjälviska varmhjärtade människor samt självutnämnda epidemiologer här alternativt många naiva. Kan också vara så att vi har en stor andel unga människor här utan familjer. Många som knappt etablerat sig i arbetslivet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Och du tror dom hade hållit sig hemma om det hade blivit en "lockdown"? Är väl bara titta på resten av världen. Många bryter t ex utegångsförbud ( https://omni.se/panama-och-peru-delar-upp-utegangsforbudet-ef... och antalet fall eskalerar helt sinnessjukt ändå trots lockdown i Italien och till följd så kommer Italiens ekonomi bli totalt bajs efter detta.

Återigen, alla länder har olika förutsättningar för att hantera denna kris och vi gör vårt bästa med frihet under ansvar.

Inte bara Italiens ekonomi går åt skogen utan mer eller mindre hela världsekonomin. Varje dag kostar samhället, människorna och företagen ofantliga summor, det finns experter som hävdar att lidandet efter den ekonomiska världskollapsen kan bli större eller ungefär lika tungt jämfört med lidandet av Corona.

Snart kommer folk sitta hemma och akutplanera deras ekonomi samt framtid, sälja sitt hus eller bostadsrätt till skitpris istället för att noja sig över att bli smittade, hela familjer som sitter och gruppgråter. Möjligen undantaget Sweclockers forum dock med tanke på all tung kompetens som samlats här om smittspridning etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Infektionsläkare på KI säger i Aktuellt (03.30) ikväll att man troligen kommer att slå i taket med avseende på IVA-platser nu i helgen eller i början av nästa vecka i Stockholm. Då kommer det alltså att finnas fler patienter som behöver sådan vård än vad det finns platser. Man kommer då att få prioritera vilka personer som man kommer att ge IVA-vård till (baserat på biologisk ålder, osv). Det kommer att bli en tuff situation, både för de drabbade, sjukvårdspersonalen och anhöriga.

Du vet att prioriteringar redan görs på vissa akutmottagningar långt innan nån visste vad covid-19 var? Om man ska se glaset halvfullt vad gäller all hysteri är väl att gemene man äntligen får se vad (sjukvården) som har finansierat deras skatesänkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Du vet att prioriteringar redan görs på vissa akutmottagningar långt innan nån visste vad covid-19 var? Om man ska se glaset halvfullt vad gäller all hysteri är väl att gemene man äntligen får se vad (sjukvården) som har finansierat deras skatesänkningar

Svenska sjukvårdens problem är inte egentligen mängden pengar utan effektivitetsproblem. Kasta pengar på ett system som inte fungerar ger väldigt lite.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Du vet att prioriteringar redan görs på vissa akutmottagningar långt innan nån visste vad covid-19 var? Om man ska se glaset halvfullt vad gäller all hysteri är väl att gemene man äntligen får se vad (sjukvården) som har finansierat deras skatesänkningar

Fast det finns ju olika saker som man kan prioritera om och olika grader av det. Nu handlar det om att vissa patienter inte kommer att få IVA-vård, men som hade behövt det. Min uppfattning är att detta kommer att leda till att vissa personer kommer att dö enbart pga av detta, och som hade kunnat överleva om det fanns tillräckligt med IVA-platser. Dvs, i normala tider hade dessa personer överlevt, men kommer nu att dö istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast det finns ju olika saker som man kan prioritera om och olika grader av det. Nu handlar det om att vissa patienter inte kommer att få IVA-vård, men som hade behövt det. Min uppfattning är att detta kommer att leda till att vissa personer kommer att dö enbart pga av detta, och som hade kunnat överleva om det fanns tillräckligt med IVA-platser. Dvs, i normala tider hade dessa personer överlevt, men kommer nu att dö istället.

Precis detta jag menar. Folk verkar tro att prioriteringen kommer vara mellan en multisjuk 85 åring och en fullt frisk 45 åring mitt i livet med familj.

Vad händer när man måste välja mellan 2 fullt friska 45 åringar där bägge hade överlevt med vård, men en måste väljas bort?

Det är nog först när vi hamnat där som folk kommer börja sköta sig, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast det finns ju olika saker som man kan prioritera om och olika grader av det. Nu handlar det om att vissa patienter inte kommer att få IVA-vård, men som hade behövt det. Min uppfattning är att detta kommer att leda till att vissa personer kommer att dö enbart pga av detta, och som hade kunnat överleva om det fanns tillräckligt med IVA-platser. Dvs, i normala tider hade dessa personer överlevt, men kommer nu att dö istället.

Jo men skulle vi planera och bjudetera för alla tänkbara katastrofer som kan ske så skulle vi behöva betala 110% skatt på arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Jo men skulle vi planera och bjudetera för alla tänkbara katastrofer som kan ske så skulle vi behöva betala 110% skatt på arbete

Nja, man hade kunnat vara bättre förberedd utan att ha 110% skatt, exempelvis genom att ha beredskapslager. Detta har man i andra länder, som i Finland till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis detta jag menar. Folk verkar tro att prioriteringen kommer vara mellan en multisjuk 85 åring och en fullt frisk 45 åring mitt i livet med familj.

Vad händer när man måste välja mellan 2 fullt friska 45 åringar där bägge hade överlevt med vård, men en måste väljas bort?

Det är nog först när vi hamnat där som folk kommer börja sköta sig, tyvärr.

Det är ju verkligen ett extrem, extrem scenario eftersom det inte kommer vara överdrivet många fullt friska 45åringar som hamnar på IVA. Till och med i Italien vars sjukvård har varit totalt överbelastad så är det 110st 40-49 åringar som dött totalt och den absoluta merparten av dom har haft allvarliga underliggande sjukdomar. Om man räknar bort det antagligen ganska stora mörkertalet och bara går på bekräftade döda så är det alltså 0.1 procents risk att dö i viruset när man är mellan 40-49 år enligt dom Italienska siffrorna. Jag säger inte att det inte kan komma att hända alls, men det är verkligen extremscenario. Däremot är ju prioriteringen 45åring mot 70åring inte alls en otänkbar situation och sjukt hemsk den också. Fy fan att behöva ta beslut om människors liv.

Detta skriver jag inte för att folk ska ta lätt på det, folk dör över hela världen, även yngre. Så fan ta dom som går runt och sprider detta i onödan.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Infektionsläkare på KI säger i Aktuellt (03.30) ikväll att man troligen kommer att slå i taket med avseende på IVA-platser nu i helgen eller i början av nästa vecka i Stockholm. Då kommer det alltså att finnas fler patienter som behöver sådan vård än vad det finns platser. Man kommer då att få prioritera vilka personer som man kommer att ge IVA-vård till (baserat på biologisk ålder, osv). Det kommer att bli en tuff situation, både för de drabbade, sjukvårdspersonalen och anhöriga.

Om jag inte hörde fel så sa socialstyrelsen igår på presskonferensen att vi låg på 2/3 beläggning av iva platser. Detta är dock inte inkluderat fältsjukhus liknande Stockholmsmässan osv. Inkluderat dessa så skulle antal platser öka avsevärt (vad nu det betyder i antal platser).

Men ja fullt kommer det bli, nog ingen som räknar med något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför man inte gör en total lockdown av allt?
Jag fattar verkligen inte.

Så du fattar inte, fast myndigheter och regering håller pressträffar med mera varje dag om hur de resonerar?

Jag hoppas verkligen de håller för trycket från sådana som ni och INTE stänger landet. Ska vi sitta inburade tills det finns ett vaccin menar du? För att öppna upp det igen går inte så länge det finns minsta spår av viruset i landet. Då skulle det bli en våg till.

Jag vill gärna ha kvar mitt jobb, mitt hem, mitt liv.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Mycket bra sammanställning. Saxar det avslutande stycket som jag tyckte var bra skrivet.

"There is no need to belabor the point, as I think one thing most people know about Covid-19 is it hurts older people the most. The data bears this out: People in this age group are the most likely to be hospitalized and to ultimately die during this pandemic.

For the rest of us, the risk is less severe but far from zero, and every person should be mindful of how their current health might make them more susceptible. And all of us, no matter our age or health status, should do our part to protect the most vulnerable through social distancing"

Ingen går 100% säker för detta virus och alla har ett ansvar för att skydda de äldre och utsatta.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar