Permalänk
Avstängd

Nämen, inte visste jag att @Jacob extraknäcker som fältsjukhusingenjör

(Jag vet inte hur många som håller med mig om liknelsen i mitten!)

MER ON TOPIC:

Det börjar pratas om hydroterapi (som bygger vidare på värmehypotesen för medfödda immunförsvaret) som en eventuell behandling att förhindra att det utvecklas till svår lunginflammation.

Tyvärr så verkar det inte finnas högkvalitativa RCT-studier idag om hydroterapi vilket kanske är för att det redan baserat på övrig tillgänglig kunskap säger att, "det är inte rimligt att det ens skall ge någon effekt"? Om inte så kanske det är etiska problem med att få igång en sådan studie?

Tanken att en andel personer med virus som kan utvecklas till svår sjukdom skall få genomgå en icke-beprövad behandling som istället kunde ha fått en beprövad behandling gör det ej försvarbart att genomföra sådan slags Dubbelblindad RCT-studie? (ja, jag har läst Vetenskaplig metod på universitetet, dock ej med fokus inom medicinsk forskning)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Alla ni som jobbar som läkare här.
Har eran arbetsbelastning ökat mycket den senaste veckan ? Och om ni inte jobbar direkt med corona-smittad personal, har det pratats om att man får hjälpa till på dessa avdelningar där smittan finns?

Tar man tester på personalen som jobbar direkt mot corona-patienter, eller måste man visa tydliga symptom för att bli testad?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

(Jag vet inte hur många som håller med mig om liknelsen i mitten!)

Ja det är ju en man åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

MER ON TOPIC:
https://www.youtube.com/watch?v=H1LHgyfPPQ8

Det börjar pratas om hydroterapi (som bygger vidare på värmehypotesen för medfödda immunförsvaret) som en eventuell behandling att förhindra att det utvecklas till svår lunginflammation.

Tyvärr så verkar det inte finnas högkvalitativa RCT-studier idag om hydroterapi vilket kanske är för att det redan baserat på övrig tillgänglig kunskap säger att, "det är inte rimligt att det ens skall ge någon effekt"? Om inte så kanske det är etiska problem med att få igång en sådan studie?

Tanken att en andel personer med virus som kan utvecklas till svår sjukdom skall få genomgå en icke-beprövad behandling som istället kunde ha fått en beprövad behandling gör det ej försvarbart att genomföra sådan slags Dubbelblindad RCT-studie? (ja, jag har läst Vetenskaplig metod på universitetet, dock ej med fokus inom medicinsk forskning)

Jag förstår att du är intresserad av vad vi kan ta till mot Covid-19 men jag måste vara tydlig här. Hydroterapi är alternativmedicin och har ingen plats i sjukvård. Det är ingenting som börjar att pratas om bland seriösa läkare då det är något vi vet ej fungerar. Jag vet inte vad incitamentet för denne Seheult till att sprida dålig vetenskap är, men det är inte ansvarsfullt i dessa tider. I bästa fall är han okunnig och välmenande. Låt er inte luras av den fasad av vetenskaplighet som sätts upp, denna video har exakt samma problem som den förra du länkade och jag motiverade varför här. Den bästa liknelsen jag kan göra på ett teknikforum är att det rör sig om välpaketerat technobabble och är svårt att genomskåda om man inte har medicinsk bakgrund.

Jag har faktiskt aldrig stött på kanalen du även länkade till tidigare. Den är inte en resurs som används av sjukvården även om de försöker framhäva sig som om så var fallet. Tittade på deras hemsida för att se om företag anlitar dem. De nämner ett par men det är inget jag kunnat verifiera på annat håll och det rör sig absolut inte om några universitetssjukhus. Hade de haft någon sådan som kund hade de tydligt skyltat med det då de andra bleknat i jämförelse.

Fortsätt att läsa på och bekanta dig med medicin! Men snälla överge just denna youtubekanal då personerna bakom uppenbarligen inte sätter vetenskaplighet i första rummet och gärna tummer på den för sensationalism.

Permalänk
Avstängd

Nu är det snart påsk och då ska alla ner och gräva bland smågodis som borde vara en stor smittohärd efter att folk har stått över dessa och dregglat.
I en annan tråd här på Swec så pratas det om att viruset kan överleva 48 timmar på kartong, undrar hur länge det lever på smågodis?
Man blir lite orolig kan man lugnt säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

@Stefflo:
Ja, det blir inget löspåskgodis för oss åtminstone. Och inget påskkärringspring heller.
Det blir en väldigt stillsam affär, får gömma påskägg i trädgården och fira med bara familjen som bor i byn redan (vi fyra plus kanske fem-sex till).

Känns lite som lugnet före stormen här i skåne just nu, inget kaosartat utbrott än, och på jobbet har vi förberett oss så mycket vi kan genom att sprida ut folk och jobba hemma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@Stefflo:
Ja, det blir inget löspåskgodis för oss åtminstone. Och inget påskkärringspring heller.
Det blir en väldigt stillsam affär, får gömma påskägg i trädgården och fira med bara familjen som bor i byn redan (vi fyra plus kanske fem-sex till).

Känns lite som lugnet före stormen här i skåne just nu, inget kaosartat utbrott än, och på jobbet har vi förberett oss så mycket vi kan genom att sprida ut folk och jobba hemma.

Spännande ändå att ni i skåne har klarat er så pass bra men som du säger så kanske det är lugnet innan stormen. Samtidigt så kanske allt som gjorts i resten av landet haft effekt och ni slipper den värsta spridningen.
Har inga barn så för mig är det lite enklare att hoppa över påskkärringsspringet och jag klarar mig utan smågodis också. Ser man på Ica så har de tagit bort alla typer av öppen mat såsom sushiresturangen, matprovningsplatserna och liknande men vid godiset så kör de rea och allt är öppet för fullt.
Ska tilläggas att jag inte varit på någon Ica Maxi denna vecka men reklamen som kommer är att de kör rea på smågodis så har svårt att tänka mig att de gör något åt en sån sak. Deras storhelg på smågodis ju.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

@Stefflo:
Ja, det finns en del konstiga beslut.
Willys i närheten av jobb hade sin salladsbar öppen förra veckan när jag var där och snokade efter lunch. Tyckte det kändes lite mysko, men å andra sidan var det ju bara att gå runt den för egen del och ta nåt i frysen istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av AplAy:

Nämen, inte visste jag att @Jacob extraknäcker som fältsjukhusingenjör
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/20d8ab84-c4da-4e89-8344-aa73345f06db?fit=crop&h=732&q=50&w=1100&s=94756976f6f2a8a3b33d1c0896a183e830498a4c
(Jag vet inte hur många som håller med mig om liknelsen i mitten!)

MER ON TOPIC:
https://www.youtube.com/watch?v=H1LHgyfPPQ8

Det börjar pratas om hydroterapi (som bygger vidare på värmehypotesen för medfödda immunförsvaret) som en eventuell behandling att förhindra att det utvecklas till svår lunginflammation.

Tyvärr så verkar det inte finnas högkvalitativa RCT-studier idag om hydroterapi vilket kanske är för att det redan baserat på övrig tillgänglig kunskap säger att, "det är inte rimligt att det ens skall ge någon effekt"? Om inte så kanske det är etiska problem med att få igång en sådan studie?

Tanken att en andel personer med virus som kan utvecklas till svår sjukdom skall få genomgå en icke-beprövad behandling som istället kunde ha fått en beprövad behandling gör det ej försvarbart att genomföra sådan slags Dubbelblindad RCT-studie? (ja, jag har läst Vetenskaplig metod på universitetet, dock ej med fokus inom medicinsk forskning)

Skrivet av Fomi:

Ja det är ju en man åtminstone!

Det känns ändå tryggt att jag identifieras som en sådan Förutom kön håller jag inte med likheterna, är väl frisyren då kanske.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Hmm. Är detta coronavirus en efterföljare till sars som härjade för några år sedan?

Nära besläktat men inte riktigt samma

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Antagligen så har man betydligt färre fall i Norge. Norge tillhör ett av de länder som testar mest, strax över 90 000 personer är testade i dagsläget (https://www.fhi.no/nyheter/2020/status-koronasmitte-tirsdag-3...) i Sverige har vi bara testat runt 37 000 (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...)

Sen finns en oproportionerligt stor andel av både fall och dödsfall i Stockholmsregionen. Kollar man på Västra Götaland och Skåne så ligger man i linje med Norge sett till dödsfall per invånare. Man har dock hittat färre fall men det beror nog som sagt på testningen snarare än hur många som bär på det.

Ja man kan ju undra varför Stockholm sticker ut. Somalierna var väl överrepresenterade, kan det bero på det, eller kanske det finns fler grupper som inte nåtts av information eller helt enkelt inte tagit till sig allvaret i informationen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är det snart påsk och då ska alla ner och gräva bland smågodis som borde vara en stor smittohärd efter att folk har stått över dessa och dregglat.
I en annan tråd här på Swec så pratas det om att viruset kan överleva 48 timmar på kartong, undrar hur länge det lever på smågodis?
Man blir lite orolig kan man lugnt säga.

Problemet här är att man vet att viruset överlever x antal timmar/dagar på vissa ytor men för tillfället så har man inte hittat något fall där personer har blivit smittat från ytor.

Just nu har spridningen bara gått från person->person och inte person->yta->person

Det du beskriver påminner mig när man gick på gymnasiet under Svinis när man precis gick förbi en tjej som råkade ta tag i ett dörrhandtag direkt med handen och direkt när hon märkte sitt misstag så tjöt hon till och med småpanik i rösten nu kommer jag att få svininfluensa. (Hade inget fall under den perioden på skolan)

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Problemet här är att man vet att viruset överlever x antal timmar/dagar på vissa ytor men för tillfället så har man inte hittat något fall där personer har blivit smittat från ytor.

Just nu har spridningen bara gått från person->person och inte person->yta->person

Det du beskriver påminner mig när man gick på gymnasiet under Svinis när man precis gick förbi en tjej som råkade ta tag i ett dörrhandtag direkt med handen och direkt när hon märkte sitt misstag så tjöt hon till och med småpanik i rösten nu kommer jag att få svininfluensa. (Hade inget fall under den perioden på skolan)

Jag tänkte mest på att man tar till försiktighetsåtgärder på så många andra punkter men inte när det gäller smågodis där alla typer av människor plockar som dessutom kan bära på smitta.

Vad det gällde Svinis så var det väl samma sak när AIDS kom och man trodde alla skulle få det bara för att man gick förbi någon med sjukdomen innan det kom fram att det krävdes blod eller sperma för att överföras.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, men om vi inte vet hur saker ligger till så kan man inte heller utvärdera vad som kan tänkas fungera.

Sedan är säkert en hel del av oss här på forumet regelrätta informations-junkies så alla former av grafer och siffror triggar massa spännande belöningsfunktioner i hjärnan

Jag tror att hos en del kan det vara en form av konrollbehov eller ett sätt att bearbeta och hantera krisen. Jag tror också att en del, inte alla, deltar här i tråden delvis som ett sätt bearbeta och hantera krisen.

Vad det gäller graferna så så tittar jag numera mest på Covid Trends eftersom den ger indikation på när det vänder. T.ex. som här, https://aatishb.com/covidtrends/?country=Denmark&country=Ital..., där man kan se böjen neråt på kurvorna för Norge och Italien.

Själva plotten är antalet nya fall jämför med totala antalet bekräftade fall och så länge som linjer i grafen är som USAs så innebär det att landet har exponentiell tillväxt.

När det böjer nedåt som för Norge och Italien så betyder det att dom har lyckats bryta sig loss får den exponentiella tillväxten och att dom möjligen ser ljuset i tunneln. Sen ska man vara klar med att det kan finnas bumpar som t.ex. för Danmark som sen åtegått till exponentiell tillväxt.

Hur som haver, det ser för tillfället hoppfullt ut för Norge och Italien.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-c...

Citat:

Coronautvecklingen i Sverige går inte längre att beskriva som en ”flack kurva”.

Läget har förändrats, säger Lisa Brouwers, analyschef på Folkhälsomyndigheten, till Sveriges Radios P1-morgon.

– Efter helgen ökade antalet fall. Vi ser att kurvan har ökat. Ökningstakten har stigit, speciellt i delar av Sverige har den ökat ganska mycket, Stockholm är ett sådant område, säger hon.

– Det är en ganska brant ökning, säger hon också.

Brouwes tillägger att det utifrån det är svårt att dra slutsatser om vad som ska ske längre fram.

Vilket helvete, så trött på det här jäkla Viruset vid det här laget. Lite smått ångestfyllt just nu, jag vill fan inte få det här viruset, känns ju som ett jäkla lotteri om hur det slår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag förstår att du är intresserad av vad vi kan ta till mot Covid-19 men jag måste vara tydlig här. Hydroterapi är alternativmedicin och har ingen plats i sjukvård. Det är ingenting som börjar att pratas om bland seriösa läkare då det är något vi vet ej fungerar. Jag vet inte vad incitamentet för denne Seheult till att sprida dålig vetenskap är, men det är inte ansvarsfullt i dessa tider. I bästa fall är han okunnig och välmenande. Låt er inte luras av den fasad av vetenskaplighet som sätts upp, denna video har exakt samma problem som den förra du länkade och jag motiverade varför här. Den bästa liknelsen jag kan göra på ett teknikforum är att det rör sig om välpaketerat technobabble och är svårt att genomskåda om man inte har medicinsk bakgrund.

Jag har faktiskt aldrig stött på kanalen du även länkade till tidigare. Den är inte en resurs som används av sjukvården även om de försöker framhäva sig som om så var fallet. Tittade på deras hemsida för att se om företag anlitar dem. De nämner ett par men det är inget jag kunnat verifiera på annat håll och det rör sig absolut inte om några universitetssjukhus. Hade de haft någon sådan som kund hade de tydligt skyltat med det då de andra bleknat i jämförelse.

Fortsätt att läsa på och bekanta dig med medicin! Men snälla överge just denna youtubekanal då personerna bakom uppenbarligen inte sätter vetenskaplighet i första rummet och gärna tummer på den för sensationalism.

Jag tyckte kanalen var bra när han på ett populärvetenskapligt sätt förklarade olika saker som var lätta att ta till sig för oss lekmän, men nu tycker jag det verkar som att han har fastnat i detta och greppar efter halmstrån. Tidigare var han noga med att påpeka om någon hoppfull rapport eller så enbart var en tidig indikation, men det verkar ha fallit bort helt nu. Tyvärr...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är det snart påsk och då ska alla ner och gräva bland smågodis som borde vara en stor smittohärd efter att folk har stått över dessa och dregglat.
I en annan tråd här på Swec så pratas det om att viruset kan överleva 48 timmar på kartong, undrar hur länge det lever på smågodis?
Man blir lite orolig kan man lugnt säga.

Ja lösgodis faller ju tokbort nu. Likaså allt annat i lösvikt som äts utan vidare tillagning och folk kan nysa eller kladda på i butikerna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tänkte mest på att man tar till försiktighetsåtgärder på så många andra punkter men inte när det gäller smågodis där alla typer av människor plockar som dessutom kan bära på smitta.

Vad det gällde Svinis så var det väl samma sak när AIDS kom och man trodde alla skulle få det bara för att man gick förbi någon med sjukdomen innan det kom fram att det krävdes blod eller sperma för att överföras.

Att jämföra okunskap mellan Svinis och Aids är att ta i eftersom det är 2 helt olika virus-typer samt kunskapen om Virus är betydligt större på 00-talet jämfört mot 70/80-talet.

Och tittar man historiskt så har man ALDRIG infört restriktioner för lösgodis etc för att man har ALDRIG funnit bevis eller samband att personer har blivit smittade för att en sjukperson har varit i närheten av godis etc sen så har en frisk person ätit av det och blivit sjuk.

Så just nu är det Teoretiskt så ja man kan bli sjuk men det finns inget praktiskt bevisning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och tittar man historiskt så har man ALDRIG infört restriktioner för lösgodis etc för att man har ALDRIG funnit bevis eller samband att personer har blivit smittade för att en sjukperson har varit i närheten av godis etc sen så har en frisk person ätit av det och blivit sjuk.

En av mina vänner har genomgått hjärttransplantation och en av de direktiv han fått av vården är att just undvika lösgodis pga smittorisken.

Att man kan bli smittad är uppenbart, men smittovägen är knappast att någon sjuk varit i närheten, utan snarare att någon sjuk kontaminerar godiset genom nysning eller genom att kladda på det. En annan alternativ väg är kontaktsmitta via "spaden".

Men visst, kan man hia sig med att äta godiset i 5-7 dagar efter man köpt det så lär det vara helt säkert, men för mig är det en omöjlighet, för jag börjar nalla i påsen redan på väg ut ur butiken.

PS. Jag tycker ofta man ser snoriga småbarn springa runt och "ta själv" speciellt på det nedre hyllorna. Jag har länge försökt undvika att ta från de nedre hyllorna just pga av det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En av mina vänner har genomgått hjärttransplantation och en av de direktiv han fått av vården är att just undvika lösgodis pga smittorisken.

Att man kan bli smittad är uppenbart, men smittovägen är knappast att någon sjuk varit i närheten, utan snarare att någon sjuk kontaminerar godiset genom nysning eller genom att kladda på det. En annan alternativ väg är kontaktsmitta via "spaden".

Men visst, kan man hia sig med att äta godiset i 5-7 dagar efter man köpt det så lär det vara helt säkert, men för mig är det en omöjlighet, för jag börjar nalla i påsen redan på väg ut ur butiken.

PS. Jag tycker ofta man ser snoriga småbarn springa runt och "ta själv" speciellt på det nedre hyllorna. Jag har länge försökt undvika att ta från de nedre hyllorna just pga av det.

Som sagt i labb så har man bevisat att diverse influensa-virus överlever x antal timmar/dagar på ytor men praktiskt så har man inte hittat någon som har blivit smittad den vägen. Så vi kan diskutera till dö-dagar att röra eller icke-röra lösgodis. För teoretiskt kan du bli smittad av ALLT någon kan ju nyst/hostat/andas/tagit på godispåsen på ICA som du tar sen och sen kliar dig i ansikte sen.

Men OAVSETT så ska man skippa lösgodis utan papper helt och hållet om man ska se till det rent hygieniskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Som sagt i labb så har man bevisat att diverse influensa-virus överlever x antal timmar/dagar på ytor men praktiskt så har man inte hittat någon som har blivit smittad den vägen. Så vi kan diskutera till dö-dagar att röra eller icke-röra lösgodis. För teoretiskt kan du bli smittad av ALLT någon kan ju nyst/hostat/andas/tagit på godispåsen på ICA som du tar sen och sen kliar dig i ansikte sen.

Men OAVSETT så ska man skippa lösgodis utan papper helt och hållet om man ska se till det rent hygieniskt.

Ja, det blir nog inget mer lösgodis för min under min livstid iaf. Samma sak med salladsbuffé eller vanlig buffé på restaurang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Att jämföra okunskap mellan Svinis och Aids är att ta i eftersom det är 2 helt olika virus-typer samt kunskapen om Virus är betydligt större på 00-talet jämfört mot 70/80-talet.

Och tittar man historiskt så har man ALDRIG infört restriktioner för lösgodis etc för att man har ALDRIG funnit bevis eller samband att personer har blivit smittade för att en sjukperson har varit i närheten av godis etc sen så har en frisk person ätit av det och blivit sjuk.

Så just nu är det Teoretiskt så ja man kan bli sjuk men det finns inget praktiskt bevisning.

Hel rätt men jag tänker lite på det som skrivs i denna tråd där Komplett har gjort om i sin returpolicy. Drar man sen över det till smågodis så skulle jag säga att smågodis känns värre än kartonger.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1590004-komplett-andra...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Ja, det blir nog inget mer lösgodis för min under min livstid iaf. Samma sak med salladsbuffé eller vanlig buffé på restaurang.

Då kommer följdfrågan. Hur gör du i grönsaksavdelningen? Borde vara samma problematik försstor del av grönsaketna som för lösgodis.

Själv försöker jag undvika plastförpackningar. Om det går dvs. Kanske blir värre på drn fronten för grönsaker framöver nu?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hel rätt men jag tänker lite på det som skrivs i denna tråd där Komplett har gjort om i sin returpolicy. Drar man sen över det till smågodis så skulle jag säga att smågodis känns värre än kartonger.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1590004-komplett-andra...

Sedan kanske det saknas en "lösgodis-studie", då människor förväntas kunna tänka själva

Frukt och grönt är nog mer drabbat, där pillar mindre begåvade människor mer i, med snoriga fingrar, i detta nu. Skölj allt, gärna med tvål om möjligt, skala, ta bort yttersta delen av frukten eller grönsakerna, även om det är plastförpackat. Vi vet inte om människor rört det på fabrik/packning etc.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hel rätt men jag tänker lite på det som skrivs i denna tråd där Komplett har gjort om i sin returpolicy. Drar man sen över det till smågodis så skulle jag säga att smågodis känns värre än kartonger.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1590004-komplett-andra...

Det där är ju bara hysteri från komplett sida. Du kan tänka dig vilket liv det skulle bli om Posten/DHL/Bring etc slutar ta emot/leverera brev och paket p.g.a teoretisk smittspridning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då kommer följdfrågan. Hur gör du i grönsaksavdelningen? Borde vara samma problematik försstor del av grönsaketna som för lösgodis.

Dags att börja skölja ens grönsaker i tvål och varmvatten då med andra ord.
Kanske dock inte lika optimalt att skölja 1 kg lösgodis i tvål och varmvatten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Dags att börja skölja ens grönsaker i tvål och varmvatten då med andra ord.
Kanske dock inte lika optimalt att skölja 1 kg lösgodis i tvål och varmvatten.

Väldans bra poäng! Jag köper det rakt av ;).

Jag har för övrigt "diskat" mina grönsaker i flera år redan. Vill få bort rester av bekämpningsmedel som kan sitta kvar på grödorna. Lite tvål/diskmedel i nävarna och tvätta grödorna för att sedan skölja av dem.

Men skillnaden mot lösgodis slog mig inte ändå förrän du var lite tydlig här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dags att börja skölja ens grönsaker i tvål och varmvatten då med andra ord.
Kanske dock inte lika optimalt att skölja 1 kg lösgodis i tvål och varmvatten.

När jag va mindre så älskade jag remmar men jag gillade inte det sura sockeröverdraget så när man kom hem så tog jag och sköljde av dem 🤣😁 De blev så där härligt slemmiga men smaken va bra och man slapp det sura. 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har för övrigt "diskat" mina grönsaker i flera år redan. Vill få bort rester av bekämpningsmedel som kan sitta kvar på grödorna.

Ja, även om just virus inte överlever särskilt länge utanför kroppen så finns det ju många andra oönskade saker man kan bli sjuk av, så visst är det vettigt att skölja grönsaker etc. Bakterier kan ju t.ex. leva och frodas hur länge som helst. Det är i och för sig inget nytt för corona-tider.

Permalänk
Medlem

Min fru som jobbar inom sjukvården testade sig i måndags och fick svar igår eftermiddag att hon var positiv för covid-19. Hon har haft milda symptom sedan onsdag (rinnig näsa och huvudvärk) inget som hade hållit henne borta från jobbet i normala tider. Själv har jag rinnig näsa och kli i halsen, så sannolikt är jag också smittad.
Vill poängtera att med de symptom vi har haft hade varken jag eller min fru stannat hemma från jobbet i normala fall.

Förhoppningsvis klarar vi oss utan att bli sjuka på riktigt.

Slutsats: (ingen nyhet direkt) Även med mycket milda förkylningssymptom skall man självisolera tills man är symptomfri.