Vilka arbetsplatser lägger ner?

Permalänk
Medlem

IT-konsult, just nu på Telia. Inga tecken på varsling ännu, däremot hemskickad så jobbar hemifrån nu varje dag. Blir sjukt tråkigt efter ett tag.

Konsultfirman jag jobbar för har dock börjat strama åt kostnader; inga utbildningar, luncher, nya prylar etc. Känns inte så farligt, dock jobbigt när mobilen börjar bli gammal.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån i 3 år så detta har noll påverkan för mig på så sätt.
Däremot har våra aktier störtdykt, tappat nästan halva värdet på lite mer än en månad.
Så vi får se vad det mynar ut i.
Jobbar som technical account manager på ett av världens största IT-konsultbolag.

Permalänk
Medlem

Jobbar på kundtjänstbolag och det är väldigt olika hur konton berörs. Det ringer 10x mer än normalt på t.ex. ehandel av mat då så många vill beställa mat online nu men ringer mycket mindre än normalt på färdtjänst för så få är ute och åker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jobbar med IT på ett modeföretag med 200 butiker i Norden. Sitter hemma sedan en vecka tillbaka, varit inne två gånger på kontoret sedan dess i några timmar för att ordna det som bara går att ordna on site.

Men ja, hur bra tror ni butiker går just nu? Blir tufft detta. Precis köpt hus också typ två dagar innan det ballade ur fullständigt i Italien. Skönt att bankerna gått ut med att man kan få ammorteringsfritt en tid om så skulle behövas.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv

Jobbar med IT på en av regionerna, främst mot sjukhus.

Som tur är så har jag svårt att se att de kommer börja spara in på sjukvård och det runtom just nu.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på bank, vi har väldigt liten bemanning på kontoret, nästa alla jobbar hemma.
Dom som är inne på kontoret får inte åka kommunalt, alla måste åka egen bil. Företaget betalar milersättning samt trängselskatter.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Trist men ändå imponerande då jag trodde allt sånt kom från kina idag. Håller tummarna för snabb lösning.
Själv jobbar jag som utesäljare och får inte besöka några kunder😟, har hemmakontor så där är det ingen skillnad.

Inte Kina uta det mesta tillverkas i Vitryssland och Baltikum. Men inte allt, en del tillverkas i Sverige då vissa kunder vill ha det från oss.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jobbar med turneproduktioner som tekniker...

Inte ljusa tider för vare sig mig eller min bransch, men jag har till skillnad från många andra jag känner inte blivit uppsagd än...
Flera firmor har sagt upp mer än 90% av personalen, en del allihop utom ägare som sitter utan lön.
Det räknas kallt med att det drar igång igen om 2 månader, de flesta siktar på 1;a Juni... annars kommer företag att börja trilla som flugor till höger och vänster.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett energibolag som elektriker.
Från och med igår så blev alla "kontorsnissar" på firman hemskickade med dator, skärmar, kontorsstol etc etc. Allt dom kan tänkas behövas för att det ska fungera att jobba hemma. Ska någon av dem in på kontoret så måste detta meddelas till närmsta chef.
Vi fältarbetare kör hem arbetsbilen vid dagens slut och börjar hemifrån på morgonen.
Alla kundbesök och arbeten inne i bostäder är satt på "paus".
Möten hålls nu via skype.

Ska bli spännande att se hur länge detta håller i sig! I och med att alla "innejobb" är pausade så har vi 30-40% mindre jobb att göra. Kommer bli lååånga veckor.

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, du har inte kontakter på laptopen för att bara koppla in den till skärmen hemma rakt av? Borde ju bara behövas en kabel...
Själv blir jag smått hysterisk om jag ska försöka arbeta på en laptop...
(skärmen, plattan, tangentbordet och sittställningen driver mig till vansinne på några minuter)

Dum fråga: du får inte fjärransluta via din vanliga dator hemma? Eller har ni säkerhetsrestriktioner så att anslutning måste ske via utpekade datorer?

Ska förtydligas: det är en HP Pro X2, så en platta med kopplat tangentbord. Har beställt en docka till den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Inte Kina uta det mesta tillverkas i Vitryssland och Baltikum. Men inte allt, en del tillverkas i Sverige då vissa kunder vill ha det från oss.

Med tanke på kronans fall så kommer snart vi vara den nya öststaten och få all tillverkning till oss.

Här är Moodys lista på vilka sektorer som ligger bra eller sämre till i detta Coronakaos.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/19/sektor...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jobbar som programmerare på ett företag som sysslar med lagerlogistik. Då våra kunder blir mindre villiga att investera i våra lösningar påverkas vi redan idag och kommer fortsätta påverkas tills det blir tryggt att spendera pengar igen.

Vi har hitintills fått anställningsstop, samt fått direktiv om att inte jobba övertid och att all semester/atf/komptid ska tas ut innan oktober (blir 11 veckor totalt för mig i sommar).
Vissa avdelningar har också börjat jobba hemifrån, och antar att vi också kommer bli ombedda att göra det nästa vecka och en tid framåt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Volvo lastvagnar här i Umeå slår igen till helgen, korttids permittering av alla anställda, ca 1400 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Volvo lastvagnar här i Umeå slår igen till helgen, korttids permittering av alla anställda, ca 1400 personer.

Hela Volvo Group Sverige gör samma sak med lite undantag för att hålla igång reservdelsförsäljning etc.
Samma sak i Frankrike och Belgien.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hela Volvo Group Sverige gör samma sak med lite undantag för att hålla igång reservdelsförsäljning etc.
Samma sak i Frankrike och Belgien.

Vi kör en vecka till i Eskilstuna.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vi kör en vecka till i Eskilstuna.

Inom SML eller?

Jag går på 6 veckors permission nu (IT).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hela Volvo Group Sverige gör samma sak med lite undantag för att hålla igång reservdelsförsäljning etc.
Samma sak i Frankrike och Belgien.

Mitt konsultkontrakt sades upp idag med omedelbar verkan. (Volvo AB)

Så det blir till att hitta nytt uppdrag.

Blir intressant att se när de kör igång igen hur många som kommer tillbaka och hur många som hamnat på andra ställen. Jag måste ha gjort något rätt för de flesta vill få tillbaka mig.

Permalänk
Medlem

Jobbar på Scania, där har man stoppat produktionen och de som jobbar inom/nära produktion är korttidspermitterade i 2 veckor till att börja med. Vet inte ännu hur vi övriga tjänstemän påverkas, jag har jobbat hemifrån i en vecka nu. Lite jobbigt med ovissheten då man har ett antal projekt igång som man är ansvarig över.

Permalänk
Medlem

Konsult inom förpackningsbranschen med uppdrag på ett av sveriges största företag just nu.
Oförändrad takt, jobbar på som vanligt fast hemifrån, som tur är kan jag sköta allt mitt på distans

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Snusfri

Jobbar inom städ och vi har blivit beordrade övertid då vi har 99% av alla matbutiker samt värmeverket så vi är samhällskritiska.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Mitt företag jobbar på som vanligt, 35 Pers på kontoret och folk antas vara smarta nog att jobba hemifrån vid symptom.

Detta matchar folkhälsomyndighetens rekommendationer och inga planer att ändra denna förrän annan info ges.

Precis så mitt jobb kör nu med. Några jobbar hemifrån, av olika anledningar men främst för att man varit osäker på om de kan vara sjuka. Själv har jag klarat mig så här långt, kan jobba hemifrån men kommer inte bli mycket gjort isåfall. Mitt jobb följer också Folkhälsomyndigheten och vi har fått förvarning om varsel och korttidsarbete som möjliga framtida scenarion.

Där jag bor ser man inget tecken på att coronan är i farten, gamlingarna ska trängas med folk som vanligt även om intresset att föra diskussioner för min egna del är mindre än någonsin, allt kretsar till corona. Viruset som samtalsämne tycks vara desto mer smittsam, dock inte lika dödlig.

Skrivet av Roger W:

Jag jobbar på försäkringsbolag i Stockholmsområdet och vi har alla uppmanats att jobba på distans sen i början av veckan.
Funkar väl OK, med laptopen kopplad till 32 tums skärmen hemma, samt mus och fullstort tangentbord!
Jag ser inga risker gällande varsel osv, men vi får se hur det påverkar jobbet överlag.
Jobba hemma känns dock lite trist

Hmm, du har inte kontakter på laptopen för att bara koppla in den till skärmen hemma rakt av? Borde ju bara behövas en kabel...
Själv blir jag smått hysterisk om jag ska försöka arbeta på en laptop...
(skärmen, plattan, tangentbordet och sittställningen driver mig till vansinne på några minuter)

Dum fråga: du får inte fjärransluta via din vanliga dator hemma? Eller har ni säkerhetsrestriktioner så att anslutning måste ske via utpekade datorer?

Ingen dum fråga men fick ett halvdumt svar tillbaks när jag frågade IT-ansvarige. Strängeligen förbjudet, de tycker det är bättre att jag tar hem en bärbar dator jag ändå fjärrskrivbordar från än att göra det med mitt egna system. Inte helt orimligt men när vi dessutom skrapat i botten av kasserade laptops så hade jag gärna låtit någon annan använt min. Jag kommer ju åt lika mycket och lite information oavsett om jag fjärrskrivbordar med min dator men de vill inte ta några risker tyvärr.

Har en DisplayPort switch liggandes så i nödfall kan jag switcha mellan min privata dator och jobbdatorn. Men så här långt har jag klarat mig kvar på jobbet.

Förstår dig verkligen med att jobba hemifrån, trots att jag inte mer än att testa. Jag bor i en 2'a på strax över 50 kvm för stunden och att förväntas göra 8 timmar om dagen på samma yta jag ska göra allt vardagligt och sömn kommer inte fungera för mig.

Skrivet av isbjoern:

Jobbar med IT på ett modeföretag med 200 butiker i Norden. Sitter hemma sedan en vecka tillbaka, varit inne två gånger på kontoret sedan dess i några timmar för att ordna det som bara går att ordna on site.

Men ja, hur bra tror ni butiker går just nu? Blir tufft detta. Precis köpt hus också typ två dagar innan det ballade ur fullständigt i Italien. Skönt att bankerna gått ut med att man kan få ammorteringsfritt en tid om så skulle behövas.

Jag är i husköpartankar sedan ett år tillbaks, och nu i år lär det ske. Men Coronan har ställt till det en del. Men jag väljer att se det positiva i eländet, möjligheten att fynda hus då folk oroar sig över ekonomi och att äga hus kanske gör att man snubblar över både ett och annat fynd med.

Jag hoppas du inte känner oro, eller kommer känna oro, över olägligheten med det hela. Coronan försvinner och investeringen i form av hus kan börja ta fart. Perfekt tillfälle att börja planera allt man vill göra med bostaden, så fort butikerna öppnar, och kanske vill locka med lägre priser, så kan man börja tokhandla.

Oväntat bra hanterat av bankerna med faktiskt. Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag eventuellt behöver in på en bank och sätta in pengar och den stränge banktjänstemannen/kvinnan stirrar föraktfullt och undrar om min sedel kan kopplas till brott, för inte fan kan väl jag som tjänsteman ha en hel 500ing! Jo jag vet att penningtvättslagen finns och varför de frågar, de måste, men inte lite löjligt blir det.

Permalänk
Medlem

Så har man fått reda på att firman kommer strama åt utgifterna rejält mot sommaren/hösten. Så det som kunde ha varit ett fantastiskt 2020, då man efter ett års arbetssökande äntligen fick anställning, löper risken att bli ytterligare ett mardrömsår.

Grymt less på livet. Riktigt, riktigt less. Aldrig får man stabilitet.

Permalänk
Medlem

Jobbar som online-lärare hemma och har sett en markant ökning på antalet bokningar de sista tre veckorna. I princip inget annat har förändrats i mitt liv just nu. Om detta fortsätter att pågå misstänker jag att folk drar öronen åt sig och inte vill bli undervisade.

Permalänk
Medlem

Jobbar också med IT inom finans vi jobbar hemifrån. Vissa projekt har blivit framflyttade så det är en del konsulter som blivit av med sitt uppdrag på dagen.

Går rykten att några av de konsultbolag vi använder börjar få det jobbigt då många av deras anställda sitter utan uppdrag sanningsfaktor vet jag inte.