Vilka arbetsplatser lägger ner?

Permalänk
Medlem

Vi blev uppmuntrade att jobba hemma nu. Kontoret är dock öppet om man vill komma till jobbet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mitt företag har tvingat alla att kontrollera att deras VPN fungerar på jobbdatorn samt att alltid ta hem den. Lessons learned från våra kollegor i Kina o Singapore. När smittan väl når företaget så kan vi stänga snabbt men ändå fortsätta arbeta.

Jobbar på Hk för ett stort logistikföretag så vi tillhör prioriterade yrken enligt regeringen eftersom vi transporterar allt från mat till medicin o utrustning. (Men än så länge har vi inte behövt prioritera upp/ner några transporter. Har däremot fått en lista som vi ska gå efter vid behov. Datorutrustning är tyvärr inte på prislistan )

"När smittan väl når företaget så kan vi stänga snabbt men ändå fortsätta arbeta."

Då är det tyvärr försent ur ett smittoperspektiv, dvs. Inte lessons learned...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lyxit med gratis toapapper, på mitt jobb så har de en elektronisk toalettrullehållare och det blir avdrag på lönen för varje meter man använder.;-)
Annars håller jag med vad du säger. Om man ej jobbar med något säkerhetsklassat så kommer man åt allt genom vpn.

Förutsätter att VPN:en fungerar Tyvärr verkar det inte vara prioriterat på mitt jobb så jag får se vad som händer nästa vecka. Fungerar det inte så får jag väl se det som att jag är permitterad.

Dessutom har inte kontoret nog med kapacitet ifall alla skulle jobba hemma vad jag fick höra senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inte bara nyetablerade som kommer att ha problem.

K25 inne på Kungsgatan i Stockholm är nästan helt dött nu tiden eftersom de flesta kontoren har stängt ner och skickat hem sin personal.

En annan jobbar inom service så det lär inte bli nedstängt i första taget.
Högre upp har sagt att de ska stängas om någon får corona men att det samtidigt måste vara bekräftat att det är corona vilket blir jävligt svårt då man inte får testa sig

Som "tur" är har ju många restauranger timpersonal så dom anställda har ingen månadslön. Dvs finns det inget att göra, får dom heller inget betalt. Min sambo är kock nu och går hemma utan lön, känns kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Som "tur" är har ju många restauranger timpersonal så dom anställda har ingen månadslön. Dvs finns det inget att göra, får dom heller inget betalt. Min sambo är kock nu och går hemma utan lön, känns kul.

Så när din sambo fick lön var din sambo inte kock?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Förutsätter att VPN:en fungerar Tyvärr verkar det inte vara prioriterat på mitt jobb så jag får se vad som händer nästa vecka. Fungerar det inte så får jag väl se det som att jag är permitterad.

Dessutom har inte kontoret nog med kapacitet ifall alla skulle jobba hemma vad jag fick höra senast.

Märklig arbetsplats.. Jag har bekanta som jobbar i ett rum kallad bunker och där håller de på med hemliga saker som att försöka upptäcka intelligent liv på Rosenbad. Men annars vpn slänger man upp kors och tvärs, visst får man ofta köpa licenser men de är ofta billiga.

Permalänk
Medlem

3rd line SCCM-tekniker.
Ska jobba hemma tills vidare

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Märklig arbetsplats.. Jag har bekanta som jobbar i ett rum kallad bunker och där håller de på med hemliga saker som att försöka upptäcka intelligent liv på Rosenbad. Men annars vpn slänger man upp kors och tvärs, visst får man ofta köpa licenser men de är ofta billiga.

Ah, jag håller med, det är ett stort globalt bolag. Vårt team är påväg ut så dom kanske inte bryr sig så mycket, vad vet jag, deras förlust. Sen blir det extra klödd när man är konsult och ens konton sägs upp hit och dit och ingen vet varför eller tycks vilja hjälpa en. IT Supporten skiter i vilket, varför ska dom göra sitt jobb liksom?

Permalänk
Medlem

Istället för att stänga ner så har ledningen bestämt att dra in all personal. Bara de som är hemma för tjänstledigt eller föräldraledigt får stanna hemma.
All semester indragen.
Vi söker även personal

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom vindkraft och är tveksam till att det kommer påverka oss så mycket.
Dom måste fortfarande repareras ☺️

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om jag har förstått det hela rätt så är det nu bestämt att varje skola själv får stämma av läget. Om det blir så att en skola stänger ner kan undervisning tvingas ske på till exempel sommarlovet.

Det där kommer ju att bli en snöbollseffekt utan like är jag rädd. Så fort media går ut med att en skola har valt att stänga kommer en massa lattemammor och hysterikor stå utanför kommunhuset (och skapa FB-grupper, nutidens verkliga maktmedel) i alla städer och hålor från Ystad till Kiruna och gråtskrika "Tänk på baarnen, tänk på baaaarnen!!!"
Ingen ansvarig kommer att våga låta "sin" skola vara öppen och få bära hundhuvudet om någon på skolan blir smittad och få sparken till depressionsåren som nu kommer.

När sedan alla skolor i hela landet har stängt kommer exakt samma personer att gnälla i sina FB-grupper och fråga sig varför en massa varor fattas i affärerna, varför öppettiderna är 7-13 istället för 7-23, varför det nu är omöjligt istället för svårt att få tag på någon myndighet typ FK.
Hur kommer varorna till butiken liksom, och vem lägger upp dom och sitter i kassan? Småbarnsföräldrar i många fall.
Att det driver runt en massa sysslolösa ungdomar och vandaliserar hela nätterna och Polisen inte ens svarar i telefon. Kanske framförallt att de inte får vård i tid när de känner att de vill ha det. Då kan man gråta ut i någon kvällstidning.

Och vara genuint överraskad över att det fick konsekvenser av att alla föräldrar fick hem sina barn från skolan. "Meh, var även de som arbetade med "samhällskritiska saker" småbarnsföräldrar, de kan väl varken få vara sjuka eller vara hemma med barnen?" kommer socionom-Anna och ekonom-Lotta att fråga sig när samhället reduceras till något som liknar undantagstillstånd på bara någon vecka. Särskilt som såväl yrkeskriminella som våra små bilbrännande och rånmisshandlande "busfrön" kommer att ha mer eller mindre fritt spelrum på gatorna. I länder vi gillar att se ned på hade militären satts in för att hålla ordningen när Polisen är decimerad. Det kommer aldrig att ske i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har kollegor som konsultar på ett statligt verk. Stället var tydligen tömt igår, fredags. Men VPN:et var överbelastat och fungerade inte. En hel del av systemresurserna, till exempel e-post, går av säkerhetsskäl inte att komma åt utan VPN.

Så ni som har IT-drift-ansvar, det räcker inte att klienterna är förberedda med programvara och licenser, VPN:et/Citrix/Remote-servrarna/vfsh behöver numera också vara dimensionerat och testat för att ”alla” använder det samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag blev lite häpen när jag läste om Norwegian och Scandic. Jag trodde alla företag i res-känsliga branscher har tagit höjd för liknande kriser. Att de är så fragila förvånade mig. Det finns ju force majeure-avtal inom res vet jag, men trodde som sagt de hade en nödkassa får att hålla stången något halvår- år.

Norwegian har väl haft det tungt de senaste åren? Populärt, men med stora kostnader då de bl a köpt många nya plan. Kan tänka mig att det är svårt att lägga undan pengar om inte konkurrenterna gör det. De pengarna är pengar aktieägarna vill ha i utdelning istället, annars säljer de kanske och köper i ett flygbolag som delar ut pengarna. Samt att de måste göra en vinst för att kunna lägga undan.

Tror det har med osäkerheten att göra också, man vet inte hur lång tid det pågår och vill ta det säkra före det osäkra. De som varslats får kanske inte gå imorgon utan om ett par månader? Då kan man fortfarande dra tillbaka hela varslet eller delar utav det om det var överilat.

Jag tycker synd om alla timanställda i restaurang- och hotellbranschen t ex, där slutar väl telefonen att ringa bara.

Permalänk

Jobbar som samordnare på stor kommunal skola, vi håller öppet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Systemutvecklare. Krav vi måste prestera ännu mer än innan då kunder kan dra i nödbromsen. Inga corona rädsla argument är giltiga som någon ursäkt till något såvida man inte har läkarintyg. Cheferna på jobbet ser det mer som en vanlig influensa.

Bra och balanserad syn.

Permalänk
Medlem

Jobbar tråkigt nog på Sveriges största företag för leverans av mat till skolor, vårdinrättningar och restauranger mfl. Vi jobbar som vanligt, dock har alla som varit i kontakt med folk som varit i utsatta områden (För Corona...) eller varit själv i dessa områden får upp till 14 dagars karantän av företaget. dom får lön som vanligt.

Sen är det instruktioner om Corona överallt samt lappar om att tvätta händerna.

Vi har asmycket handsprit, toapapper och tvål, eftersom vi leverar sånt....;)

Sen om skolor stänger antar jag att vi som är kvar, frun jobbar på förskola så jag antar att jag får jobba som vanligt, får jobba som vanligt, mindre grejor att göra men mindre personal. Sen om det blir för få av oss kvar ordinarie så har vi hur mycket studenter som helst som brukar jobba hos oss.

Permalänk
Medlem

@Implor: Ett litet sidospår med ändå: Som det ser ut just nu så är det så ja. Om ni tycker det är bra att det är så så är det nog dags att ni börjar påverka politisk för det är stor risk att om centern och liberalerna får igenom det de vill genom ändringar i LAS att just de här sakerna plockas bort.

Permalänk
Medlem

Jobbar med it. Vi sitter på ett av sveriges största kontor med runt 5k anställda på ett o samma ställe.

Har beslutats att runt 400 ska jobba hemifrån då dessa är affärskritiska resten jobba på som vanligt, men med restriktioner; uppdelad lunch och inte buffé längre utan du får mat utdelad. Inga möten över 20 pers, avråder att åka under rusningstid men inte att jobba hemifrån vilket är lite udda egentligen men det kan förklaras av - vår vpn ligger på bristningsgränsen nu, den är inte dimensionerad att alla ska jobba hemifrån dock så började ändå mååångs jobba hemifrån i fredags vilket gjorde att dessa 400 personer inte kunde jobba, smarta medkollegor man har...

Permalänk
Medlem

Än så länge är det sagt att man ska sitta hemma om man är sjuk.
Det här med VPN kan bli ett problem (iaf på stora globala företag). Det har varit skakigt redan denna veckan, jag har kört via USA för den i EU har inte gått att komma in på.
Nästa vecka stänger skolorna i Frankrike där vi har många som sitter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Arbetar på förskola - om förskolor skulle stänga i Sverige kan vi prata om total kaos, fast gynnar väl Leos lekland 😉

Permalänk
Medlem

@Venuspassagen: Jobbar på skola med barn/ungdomar som behöver stöd. Börjar bli ont om personal men kommunen har redan i julas varslat 70% av oss så nu får de en föraning om hur det kommer se ut efter sommaren. Själv ska jag vara kvar och få bena ut detta helvete som komma ska även om jag själv just nu är ofrivilligt hemma för första gången på flera år pga ej Corona-sjuka.

Funderar på hur det blir om de stänger skolor. Vi har ju massor som skolkar med att driva runt på skolan. Inte är det som förr i tiden, att man flydde skolan när man skolkar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venuspassagen:

Arbetar på förskola - om förskolor skulle stänga i Sverige kan vi prata om total kaos, fast gynnar väl Leos lekland 😉

Om folk går till ex. Leos så är det ALLVARLIGT fel på dessa personer!
Jag hoppas innerligt att samtliga lekland stänger.

Edit: Har två barn själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och de som jobbar med hemligheter kanske låses in i ett bergrum någonstans på obestämd tid?

Än så länge släpper de ut oss! Skulle inte säga nej till att sitta i karantän på jobbet, har NBC (Nuclear, Biological, Chemical) filter som är ganska ordentliga. Inget internet dock men man kan ju alltid jobba...

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Jobbar inom kriminalvården så skulle nog gissa att dom inte stänger ner och skickar hem alla😂

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpAQwO/coronavirus-iran-...

Iran jobbar tydligen på det sättet, haha

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Inte min, men det har införts besöksrestriktioner pga riskerna inblandade i att någon äldre får coronainfektion.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Jobbar inom IT på ett automationföretag och vi ska jobba hemifrån i 2 veckor från och med imorgon. Skulle inte säga att det blir någon större produktivitetsförlust för företaget då vi inte är kontorsberoende.

Samma hos oss. R&D folket samt supporten får lov att vara kvar men nyproduktion och eftermarknad på fältet skall hålla sig borta ifrån kontoret i största möjliga mån bortsett ifrån nödvändig åtkomst till reservdelar samt godsmottagning. Det är vad vi fick höra i torsdags i Lund kring lunchtid. Misstänker att alla fysiska kundmöten är inställda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venuspassagen:

Arbetar på förskola - om förskolor skulle stänga i Sverige kan vi prata om total kaos, fast gynnar väl Leos lekland 😉

Leos Lekland kommer givetvis att tvingas stänga.

Permalänk
Medlem

Här i Oslo har de stängt alla dagis.
Så jag är numer hemma 50% och resterande tid ska jag ha hemmakontor så långt det går.
Jobbar med compliance/standardisering av IT/AV/MEAS elektronik.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Och vara genuint överraskad över att det fick konsekvenser av att alla föräldrar fick hem sina barn från skolan. "Meh, var även de som arbetade med "samhällskritiska saker" småbarnsföräldrar, de kan väl varken få vara sjuka eller vara hemma med barnen?"

Jag negligerar inte detta problem, men man kan ju iaf hoppas att inte 100% av alla som jobbar inom ett "sammhälskritiskt" område även har en partner som gör detsamma.
Men visst, är väl väldigt mycket upp till varje familj då att se till att prioritera att "rätt" förälder går till jobbet.

Man inser hur priviligerad man ändå är, både jag och min sambo jobbar på bolag där det mer eller mindre krävs att hela samhället kollapsar innan dom behöver säga upp folk, samtidigt som vi båda kan jobba på distans via dator/VPN/telefon.

Är rätt samma i hela området vi bor i, skulle säga att ungefär 100% av dom som börjat jobba på distans redan nu håller ungarna hemma, var en smått bizarr förskolesituation igår (fredag 13 mars), max 20-30% av ungarna var på plats skulle jag säga.

Permalänk

Hotell och restaurangbranschen går nu extremt dåligt och de varslar för fullt. De flesta i hotellbranschen är väl medlemmar i Hotell- och restaurangfacket.
Det blir mycket pengar för denna akassa att betala ut och min fråga är vad som händer om deras pengar tar slut? Får de anställda då ingen akassa och de får söka annat som socialbidrag?
Där socialbidrag = sälja bostadsrätt etc.
En del av akassan kommer väl från arbetsgivaravgiften: https://www.iaf.se/Tre_ersattningssystem/sa-finansieras-arbet...