Vilka arbetsplatser lägger ner?

Permalänk
Medlem

Vilka arbetsplatser lägger ner?

Redan idag så har många arbetsplatser/företag börjat varsla eller se till att dom som kan arbeta hemifrån gör det för att ha så lite bemanning på kontoret som möjligt, bland annat gör Spotify och spelbolaget Paraodox detta. https://www.nyteknik.se/samhalle/spotify-och-paradox-ber-meda...

Inom hotell och event världen så så har många hotell kedjor börjat att varsla även den stora nattklubbsarrangören Stureplansgruppen har börjat varsla för att spara så mycket som möjligt
https://www.expressen.se/dinapengar/krogkedja-varslar-sakra-f...

Edit: Scandic varslar nu 2000 personer.

Stockholmsmässan hålls helt stängd https://www.stockholmsmassan.se/besokare/infor-ditt-besok/cov...

Även träningskedjan Sats stänger tillfälligt alla sina gym i hela Norden. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAe9o/sats-stanger-till...

Vilka andra arbetsplatser kommer att följa i samma spår? Hur är det för er andra här på forumet, är arbetsplatsen/lokalen du jobbar i tom?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Alla jobbar inte på kontor. Finns andra jobb också. Jag jobbar på industri och märker ingen skillnad hittills. Jag jobbar precis som vanligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbar på sjukhus jag. Ganska febril aktivitet där faktiskt.

Permalänk
Medlem

Min sambo jobbar bara timmar på restaurang och nu finns det inga som vill gå ut och äta typ. Inte så skoj att gå hemma utan lön.

Själv jobbar jag på kontor för ett stort globalt företag. Troligtvis kommer kontoret stängas nästa vecka. Kan göra en del hemma men inte allt.

Permalänk

Jobbar inom IT på ett automationföretag och vi ska jobba hemifrån i 2 veckor från och med imorgon. Skulle inte säga att det blir någon större produktivitetsförlust för företaget då vi inte är kontorsberoende.

Permalänk
Medlem

Är mässarrangör (bland annat), precis fått ställa in årets mässa på obestämd tid och påbörjat arbetet med advokater gentemot uthyraren för att försöka undvika konkurs på ena bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Alla jobbar inte på kontor. Finns andra jobb också. Jag jobbar på industri och märker ingen skillnad hittills. Jag jobbar precis som vanligt.

Självklart inte nu tog jag kontor som ett exempel men jag ska ändra det till arbetsplats.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jobbar på flera kyrkogårdar & det är skapligt lugnt än så länge..

Permalänk
Medlem

Jobbar med transport/distribution och vi har inga tecken på att dra ner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan de inte sänka ner arbetstider/löner om dem jobbar 8 timmar per dag? Varsel direkt ju. Trist för anställda.

Permalänk
Medlem

Mitt företag har tvingat alla att kontrollera att deras VPN fungerar på jobbdatorn samt att alltid ta hem den. Lessons learned från våra kollegor i Kina o Singapore. När smittan väl når företaget så kan vi stänga snabbt men ändå fortsätta arbeta.

Jobbar på Hk för ett stort logistikföretag så vi tillhör prioriterade yrken enligt regeringen eftersom vi transporterar allt från mat till medicin o utrustning. (Men än så länge har vi inte behövt prioritera upp/ner några transporter. Har däremot fått en lista som vi ska gå efter vid behov. Datorutrustning är tyvärr inte på prislistan )

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jobbar inom försvarsindustrin, har inte möjlighet att ta med mig arbetet hem. Ska bli spännande att se vad som händer. Kanske skickas de som inte jobbar med försvarshemligheter hem...

Permalänk
Skäggig legend

Företaget jag jobbar med kommer få det svårt. Litet, 6 anställda, tryckeri & två lokaler. Blir någon av mig eller min chef sjuk/omges av sjuka kommer det kosta... Från och med idag får jag inte åka kollektivt utan all resande med bilen bekostar företaget. Trängsel, parkering och milersättning - rakt av.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag konsultar och träffar på många företag inom textil och retail, dessa företag brukar i sin tur ofta använda sig av mindre underleverantörer som håller på med import/export av diverse varor från ex. Kina.
De påverkas på många sätt av detta och för den mindre företagaren, som kanske endast importera knappar till en skjorta, börjar det vad jag förstår bli ganska tufft.

Får den lilla underlevantören inte tag i sina knappar kan det lite större företaget inte tillverka skjortan. Då drabbas folk i produktion och i slutändan butiken som ska sälja varan. Osv... Poängen är att många mindre företag säkert kommer att få "kasta in skjortan", vare sig de vill eller inte.

Insåg nu att detta kanske inte var exakt vad tråden handlade om, men skit samma

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jobbar inom kriminalvården så skulle nog gissa att dom inte stänger ner och skickar hem alla😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilmako:

Jobbar på flera kyrkogårdar & det är skapligt lugnt än så länge..

Där är det väl oftast rätt så dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jobbar inom kriminalvården så skulle nog gissa att dom inte stänger ner och skickar hem alla😂

Haha den va go du nä men det är en intressant fråga vad händer om nån intagen blir smittad?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jobbar med systemutveckling på ett bolag i Stockholm som i huvudsak sysslar med trading/fondförvaltning och jag jobbar hemifrån över VPN från och med imorgon. Om barnens skola stänger så är det så det alltså redan löst.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jobbar med systemutveckling på ett bolag i Stockholm som i huvudsak sysslar med trading/fondförvaltning och jag jobbar hemifrån över VPN från och med imorgon. Om barnens skola stänger så är det så det alltså redan löst.

Om jag har förstått det hela rätt så är det nu bestämt att varje skola själv får stämma av läget. Om det blir så att en skola stänger ner kan undervisning tvingas ske på till exempel sommarlovet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om jag har förstått det hela rätt så är det nu bestämt att varje skola själv får stämma av läget. Om det blir så att en skola stänger ner kan undervisning tvingas ske på till exempel sommarlovet.

Ja det där blir spännande hur det blir. Har i alla fall barnen på samma skola som tur är. Tror mer på distansundervisning av något slag än att skjuta fram undervisning till sommaren. Men vi får se!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jobbar på sjukhus jag. Ganska febril aktivitet där faktiskt.

Samma för oss inom hemtjänst & serviceboenden. Dom äldre är skröpliga och nu har det gått så långt att vi inte längre har stabil tillgång till handsprit. Dom sista småflaskorna delades ut till oss idag, och så får vi handtvål att bära med oss när det är slut. Blir roliga tider det här.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Sötast

Jobbar på ett större IT-företag.
Om man visar symptom (snuva etc) så är jobbar man hemifrån alternativt stannar hemma.

Vi har förberett VPN till samtliga (bandbredd? hah)
Många roller kan jobba hemifrån utan problem, andra blir svårare.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med elkraft och el-distribution. Då mitt yrke tillhör gruppen av "samhällsviktig" så misstänker jag att det går långt innan jag blir hemskickad. Iofs så jobbar jag ute i fält med 2-4 andra personer så det är inte direkt så vi samlas i en stor grupp.

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbar som utvecklare och från idag så ska vi alla jobba hemma tills nya direktiv kommer. Det ska inte vara några problem då vi redan nu har videomöten samt alla kan jobba "remote".

Frugan är revisor och där har de ännu inte sagt de ska jobba hemma men ställt in en del stormöten/utbildningar. Hon räknar dock med att det kommer ske snart.

Sonen går i skola där de använder Google Classroom och gör mkt på ipad och den skolan har redan flaggat för att det kan komma så alla ska ha ipads med sig hem. Så de kommer kunna fortsätta till viss del. Dottern däremot går i 2.an och de har inget sånt så där blir det i så fall intressant hur de löser det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

vi har fått riktlinjer om att man får gärna jobba hemma om man kan, så blir iaf 3 dagar hemma i veckan. Men nu när gymmet är stängt blir de långtråkigt haha måste ju ta en paus.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jobbar som konsult/egenföretagare inom läkemedelsforskning, lär bara blir ännu bättre tryck i denna bransch. Är dock inte inblandad i något som har med coronaviruset att göra, varken vacciner eller antivirala behandlingar. Blir mycket förberedande pappersarbete nu när kliniska studier ute på sjukhusen får ta ett steg tillbaka.

Turismnäringen är väl den som tar stryk först. Flygbolag, hotell m.m. Sen kan nästan vilken bransch som helst drabbas om det vill sig riktigt illa, framför allt om företag likt 2008 får det svårt med att få kredit.

Permalänk
Medlem

Jag kontrollerar läkemedel och det måste jag göra på jobbet av uppenbara skäl, obruten kylkedja, narkotikaklassade läkemedel kräver att alltid minst 2 är närvarande vid kontroller, stora volymer man inte kan ha hemma, alla läkemedel måste temperatur kontrolleras hela tiden, listan kan göras lång. kan inte jobba hemifrån.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jobbar som utesäljare på mindre företag som säljer automationsprodukter. Har redan hemmakontor men får inte åka på kundbesök längre förutom väldigt viktiga möten. Inte så många kunder som vill ha besök heller just nu. Blir till att sitta hemma och ringa kunder och göra systemvård.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min sambo jobbar bara timmar på restaurang och nu finns det inga som vill gå ut och äta typ. Inte så skoj att gå hemma utan lön.

Själv jobbar jag på kontor för ett stort globalt företag. Troligtvis kommer kontoret stängas nästa vecka. Kan göra en del hemma men inte allt.

visst fan måste du i alla fall få 80% när du är sjuk?!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av lilmako:

Jobbar på flera kyrkogårdar & det är skapligt lugnt än så länge..

Inte för att vara sån, men hoppas inte du får så mycket mer att göra framöver!!

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"