Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Då måste du gått i skola utanför din kommun eller väääääldigt länge sedan för senaste 30-40 åren har det funnits regelverk för skolskjuts och transport för elever till och från skolan och där 3mil klassats in under behov av transport. På den tiden var det även närhetsbestämmelser på vart du gick normalt.
Stockholm exempelvis har 2km inom samma kommun sedan får du SL kort.

Jag tog väl i men det är så det brukar låta när de gamla pratar. Jag är född -73 och hade väl 1,5 km till skolan så kan inte klaga. Hade det varit idag så hade man haft skjuts varje dag men vi barn från 70-talet fick minsann gå. Idag kan kan man tro att barnen inte kan gå då de måste åka överallt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att sätta Stockholm i karantän trots allt.

Kan se framför mig hur många stockholmare kommer åka ut till sina sommarställen/fritidshus runt om i landet nu under påsk och sprida smittan vidare trots att dom "är inte sjuka" eller "är ju bara förkylda".

Några tusen sjuka stockholmare här på Österlen skulle utan tvekan överbelasta den lokala sjukvårdskapaciteten.
Sjukhusen i Ystad och Simrishamn kommer antagligen få fullt upp med lokalbefolkningen som det är...

Kan inte tänka mig att ölänningarna eller gotlänningarna vill att det kommer massa potentialt sjuka stockholmare till deras öar heller, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Kanske börjar bli dags att sätta Stockholm i karantän trots allt.

Kan se framför mig hur många stockholmare kommer åka ut till sina sommarställen/fritidshus runt om i landet nu under påsk och sprida smittan vidare trots att dom "är inte sjuka" eller "är ju bara förkylda".

Hehe, det borde införas en tillfällig lag att alla som INTE bor i Stockholmsregionen får inte vara fysiskt nära dessa personer ett år framöver. Det är dags att stockholmarna reser sig upp och inte skapar ett dåligt rykte om sig själva som "orsaken till Sveriges fullständiga massdöd". Sedan undrar jag vilken folkklass det rör sig främst om - överklassare som redan har haft en översittarattityd mot resten av befolkningen sedan barnsben?

Jag har redan "drabbats av ryktet" genom att jag förbjuder nära och kära att resa till regionen på grund av antalet oaktsamma individer där. Jag ber om ursäkt för mina irrationella fördomar nu. Denna allvarliga situation kommer högst troligt, enligt egna spekulationer, att pågå i minst ett år till innan det faktiskt blir "stabilt" som Tegnell själv skulle ha uttryckt det. Just nu handlar det om att inte förvärra situationen så att säga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Angående tillfällig nedstängning i Storbritannien så ser jag en potentiell negativ bieffekt av det: anta att många människor har fått för sig att efter de par veckorna de levt "instängt" så har sedan allt blivit normalt igen? Folk fortsätter alltså att leva som vanligt igen efter de få veckorna isolering.

Tyvärr är länder som Sverige, USA och Storbritannien så hårt exponerade mot t.ex. finansiella marknader att vi inte kan tänka oss att något skulle hända här. En stor del av svenska befolkningen har bostadslån, investeringssparkonto och tjänstepension där de två senare redan sjunkit kraftigt. Det finns därför en instinktiv ovilja att handskas med det obekväma som händer. Och då inte bara situationen i sig utan konsekvenserna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Kanske börjar bli dags att sätta Stockholm i karantän trots allt.

Kan se framför mig hur många stockholmare kommer åka ut till sina sommarställen/fritidshus runt om i landet nu under påsk och sprida smittan vidare trots att dom "är inte sjuka" eller "är ju bara förkylda".

Jo det borde nu vara tid att strama åt ännu mer, sjukvården larmar redan om materialbrist. Jag har en känsla av att Sverige kommer ligga rätt högt i dödlighet då vi saknar både material samt har lite IVA platser.

Jag undrar varför vi fortfarande tillåter människor på 499 personer samlas samtidigt. Det borde reduceras kraftigt, samt inte låta stockholmarna åka utanför karantän om det inte gäller jobb, all form av nöjesresor borde nu bli förbjudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Jodå, de borde stänga kollektivtrafiken i min mening.

Det var det dummaste jag hört, det skulle bokstavligen stänga ned Stockholm. Folk måste kunna ta sig till sina jobb och affärer.

Permalänk
Lego Master

Numberphile har precis släppt en intressant video om matematiken bakom modellerna för hur smittan sprids. Rätt förenklad, men det ger förhoppningsvis en förståelse för vad man försöker uppnå.

Dessutom ur ett brittiskt perspektiv, som fram till nyligen låg väldigt nära den svenska modellen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu kommer du ett med ogrundat påstående. Att tro att det inte finns en fördröjning är naivt. Rapporteringen torde inte vara det som är mest prioriterat.

Om vi ska invänta all data innan någon ger en lägesrapport så får vi ju vänta tills epidemin är över. Han uttalade sig om hur läget såg ut just där och då, med de siffror som fanns att tillgå just då. Sen förändras läget och då gäller nåt annat.

Och du kommer med ett påstående som låter som du vet exakt hur FHM och Sjukvården pratar med varandra.
Tar gärna en källa på ditt påstående.

Jag har inte sagt att man ska invänta ALL data för evigt, utan jag har sagt att man ska isåfall invänta tills ny data släpps varje dag ifrån sjukhusen innan man går ut och säger hur läget i landet är.

Givetvis finns det prioriteringar, men datan borde vara datoriserad och jag är ganska säker på att provsvar måste rapporteras i närhet av när resultatetet kommer, så att få fram siffror på hur många nya fall det finns borde inte ta särskilt lång tid.

Samma sak med dödsfall, rapporteras inte det in i närhet i en datoriserat system? eller drar man ett streck på en postitlapp, och senare efter fikat så går man och rapporterar in de döda?.

Nu när man läser Aftonbladet verkar det dock inte som att det är någon vidare kommunikation mellan FHM och Sjukvården.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/y3jE5A/myndi...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Tyvärr är länder som Sverige, USA och Storbritannien så hårt exponerade mot t.ex. finansiella marknader att vi inte kan tänka oss att något skulle hända här. En stor del av svenska befolkningen har bostadslån, investeringssparkonto och tjänstepension där de två senare redan sjunkit kraftigt. Det finns därför en instinktiv ovilja att handskas med det obekväma som händer. Och då inte bara situationen i sig utan konsekvenserna.

Min tjänstepension har nog sjunkit en hel del.
Min extra tjänstpension jag har lika så.
Mitt privata fondonto lika så (låg risk).
Löneökningar de kommande åren kan mycket väl bli till lönesänkningar eller ännu värre arbetslöshet.
Det som vi idag sitter hemma i trygghet för att undvika kommer ge konsekvenserna för ALLA i årtionden om vi fortsätter att stänga ner som vi gör.

Säger nu inte att det är fel att göra just som vi gör, bara påpekar att de människoliv vi räddar genom att göra som vi gör kommer kosta enorma summor de flesta inte ens förstår idag utan om något år eller år kommer att bli vare om. Då kommer det troligen låta annorlunda om hur man skulle gjort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Tack för länken. Så i teorin kan man ha haft en corona infektion tidigare också.

Du har med sannolikhet gränsande till visshet varit infekterad av coronavirus ett flertal gånger i ditt liv. "Coronavirus" är en grupp med virus och eftersom ett av virusen i denna grupp är ett av de virus som orsakar vår vanliga förkylning så lär du ha stött på "coronavirus" förut.

Just det virus som orsakar Covid-19 (som är vad man kallar sjukdomen nu) har fått beteckningen sars-cov-2 (betecknades även 2019-ncov ett tag).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det var det dummaste jag hört, det skulle bokstavligen stänga ned Stockholm. Folk måste kunna ta sig till sina jobb och affärer.

Hört om fötter, cyklar och egna fordon?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Skulle ha varit det bästa men i Stockholm kan inte folk ta sig till jobbet på annat sätt. Det bästa just nu är nog att stänga ner hela Stockholm och endast ha igång dagis och skolor för vårdpersonal och andra viktiga funktioner.
Stockholm blir snart som New York fast i mindre skala.

Folk tog sig till jobbet före bussar fanns också, det är viktigare att stoppa spridningen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nu är vi mitt uppe i det, men jag hoppas verkligen att det kommer få några konsekvenser för Kina den här gången. Har knappt hört några kritiska röster mot Kina än, trots att mycket annat diskuteras. Kina lovade dyrt och heligt efter SARS att de skulle förbjuda och rensa upp s.k. "wet markets", men så skedde uppenbarligen inte.

Nu kommer hundratusentals, kanske miljontals dö, ekonomier krascha m.m. för att en del kineser tycker att det är exotiskt att äta fladdermussoppa. Som jag förstått det är det inte p.g.a. matbrist utan att det ses som en statussymbol att äta exotiska vilda djur. Deras "wet markets" är som bekant helt perfekta inkubationskammare för nya virus att hoppa mellan arter.

Den här gången måste det få kännbara konsekvenser för Kina. Annars är det bara en tidsfråga innan det händer nästa gång och det kan bli ännu allvarligare. Jag skulle vilja se att EU t.ex. permanent förbjuder inresor från Kina, eller i alla fall inför påtvingad karantän i minst 14 dagar för alla som reser in i EU från Kina. Jag vet att vi gjort oss helt beroende av Kinas tillverkningsindustri, men det här måste få ett slut. Inför ekonomiska sanktioner, inreseförbud etc. så fort det här är över. Kinesers matvanor är ett hot mot hela den mänskliga civilisationen.

Det här om något vore ett tillfälle för EU att visa muskler. Sen hoppas på att resten av världen hänger på så att Kina tvingas ta tag i det.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Första fallen av coronavirus i människor upptäcktes i slutet av 60-talet. (Källa)

Kan det vara så att Amerikanarna tog det med sig från månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Folk tog sig till jobbet före bussar fanns också, det är viktigare att stoppa spridningen!

En sak som jag inte riktigt förstår i allt det här är varför vi ska stänga ner allt. Det här kan hålla på ett år innan vi har ett vaccin och alla kan inte sitta inne och vänta.
På ena sidan har vi att det är en mild variant som gör att de flesta inte blir speciellt sjuka och på den andra att de som är i en riskgrupp blir väldigt sjuka och kan dö.
Då ser inte jag riktigt problemet med att jag åker in jobbet via t ex tunnelbana och jobbar som vanligt med mina kollegor och vi går ut och äter lunch osv. Under förutsättning att jag är frisk såklart, vilket jag förutsätter med de andra också.
De som däremot tillhör en riskgrupp ska stanna hemma och minimera kontakten med andra för att inte riskera att bli sjuka.

Så vad är det jag missar här? För jag känner mig väldigt förvirrad.

  • Är det att vi inte vet om det bara är riskgruppen som kan dö?

  • Att folk jobbar ändå trots att de är sjuka men om ingen är i riskgruppen vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

En sak som jag inte riktigt förstår i allt det här är varför vi ska stänga ner allt. Det här kan hålla på ett år innan vi har ett vaccin och alla kan inte sitta inne och vänta.
På ena sidan har vi att det är en mild variant som gör att de flesta inte blir speciellt sjuka och på den andra att de som är i en riskgrupp blir väldigt sjuka och kan dö.
Då ser inte jag riktigt problemet med att jag åker in jobbet via t ex tunnelbana och jobbar som vanligt med mina kollegor och vi går ut och äter lunch osv. Under förutsättning att jag är frisk såklart, vilket jag förutsätter med de andra också.
De som däremot tillhör en riskgrupp ska stanna hemma och minimera kontakten med andra för att inte riskera att bli sjuka.

Så vad är det jag missar här? För jag känner mig väldigt förvirrad.

  • Är det att vi inte vet om det bara är riskgruppen som kan dö?

  • Att folk jobbar ändå trots att de är sjuka men om ingen är i riskgruppen vad är problemet?

För att platta ut kurvan så att sjukvården överhuvudtaget ska ha en chans. Såvida man inte tycker att de som blir svårt sjuka ska lämnas att dö utan vård då. Dessutom tycks riskgruppen vara väldigt stor. Finns också preliminära studier som pekar på att folk är smittsamma under inkubationstiden. Vissa får heller inga märkbara symptom även efter den.

Intensivvårdsplatserna kommer nog vara slut inom kort, men allt handlar nu om att ge sjukvården en chans att klara belastningen. Det innefattar att bromsa smittspridningen så mycket som bara går.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av alfs:

Kan det vara så att Amerikanarna tog det med sig från månen?

Nej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

För att platta ut kurvan så att sjukvården överhuvudtaget ska ha en chans. Såvida man inte tycker att de som blir svårt sjuka ska lämnas att dö utan vård då. Dessutom tycks riskgruppen vara väldigt stor. Finns också preliminära studier som pekar på att folk är smittsamma under inkubationstiden. Vissa får heller inga märkbara symptom även efter den.

Intensivvårdsplatserna kommer nog vara slut inom kort, men allt handlar nu om att ge sjukvården en chans att klara belastningen. Det innefattar att bromsa smittspridningen så mycket som bara går.

Jo det är jag med på men om jag inte träffar någon i riskgruppen vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För de har aldrig varit där? 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Och du kommer med ett påstående som låter som du vet exakt hur FHM och Sjukvården pratar med varandra.
Tar gärna en källa på ditt påstående.

Sluta upp med dina halmgubbar! Jag sa att det var naivt att tro att det inte finns en fördröjning och att rapportering inte torde vara prioriterat. Inget annat!

Skrivet av CubaCola:

Jag har inte sagt att man ska invänta ALL data för evigt, utan jag har sagt att man ska isåfall invänta tills ny data släpps varje dag ifrån sjukhusen innan man går ut och säger hur läget i landet är.

Du har (i detta inlägg) sagt att:
"Något måste ju ändå vara helt fel med FHM och hur de får sin information om det där stämmer.
FHM måste ju få data ifrån sjukhus direkt när saker händer, och dessa 18 personer kan ju inte rimligen ha dött efter Anders Tegnells uttalande, utan det måste ju rimligen vara 18 döda sedan man rapporterade siffror dagen innan.

Så jag är ganska säker på att Anders Tegnell visste om dessa dödsfall när han sade att läget är stabilt."

.
Ock se säger du (i detta inlägg):
"Finner det väldigt osannolikt att de ansvariga för smittskydd inte är informerade.
De får nog kolla hur deras organisation fungerar om så är fallet.
Men om jag har fel i detta, så tycker jag inte att Tegnell ska uttala sig om situationen förrens han har siffrorna.

Blir ju väldigt svårt att bli trovärdig att säga att läget är stabilt för att 4 timmar senare visa sig att 18 personer har dött.
Då kan han gott invänta all data innan han uttalar sig tycker jag personligen."

[Understrykningarna i ovan citat har jag gjort]

Mao, du insinuerar att Tegnell ljuger baserat på hur du tror att rapporteringen går till och du fortsätter med att försöka svartmåla honom i påföljande inlägg. Inte någonstans framgår det av dina tidigare inlägg att "man ska isåfall invänta tills ny data släpps varje dag", utan det är något nytt argument du kommer med nu. Dock borde du inse att oavsett när man sätter brytpunkten så kan det inkomma ny information alldeles efter den.

Skrivet av CubaCola:

Givetvis finns det prioriteringar, men datan borde vara datoriserad och jag är ganska säker på att provsvar måste rapporteras i närhet av när resultatetet kommer, så att få fram siffror på hur många nya fall det finns borde inte ta särskilt lång tid.

Samma sak med dödsfall, rapporteras inte det in i närhet i en datoriserat system? eller drar man ett streck på en postitlapp, och senare efter fikat så går man och rapporterar in de döda?.

Utan att veta säkert så tror jag att informationen skrivs in i systemet av någon ansvarig vårdpersonal när dom inte har något mer akut att ta hand om.

Skrivet av CubaCola:

Nu när man läser Aftonbladet verkar det dock inte som att det är någon vidare kommunikation mellan FHM och Sjukvården.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/y3jE5A/myndi...

Man kan också läsa https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dubbla-budskap-om-viruslaget-coronastorm-eller-stabilt-lage. I vilket fall som helst så har du ju fått klara indikationer på att kommunikationen inte fungerat tillfredsställande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo det är jag med på men om jag inte träffar någon i riskgruppen vad är problemet?

Du kanske träffar någon som träffar någon som tillhör riskgruppen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Jo det är jag med på men om jag inte träffar någon i riskgruppen vad är problemet?

Problemet är att smittan blir väldigt utbredd under samma tidsperiod i samhället.
-"Ja men det gör väl inget - vi är ju inte i riskgruppen?"

Nä. Men problemet är ju att om smittan är väldigt utbredd i samhället så kommer också riskgrupperna få betydligt högre exponering för smittan. Det innebär alltså även att alla i riskgruppen blir sjuka mer simultant.

Är vi alla andra sjuka samtidigt - så kommer också de i riskgrupperna bli mer sjuksa samtidigt. För de som har kontakt med riskgrupperna men själva inte är i riskgrupp kommer ju också vara smittade samtidigt. Och exponera riskgrupperna.

Så allt hänger ihop kan man väl säga. Långsam smittspridning för alla innebär långsam smittspridning även för riskgrupperna.
Långsammare smittspridning för riskgrupperna innebär mindre överbelastad vårdapparat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet är att smittan blir väldigt utbredd under samma tidsperiod i samhället.
-"Ja men det gör väl inget - vi är ju inte i riskgruppen?"

Nä. Men problemet är ju att om smittan är väldigt utbredd i samhället så kommer också riskgrupperna få betydligt högre exponering för smittan. Det innebär alltså även att alla i riskgruppen blir sjuka mer simultant.

Är vi alla andra sjuka samtidigt - så kommer också de i riskgrupperna bli mer sjuksa samtidigt. För de som har kontakt med riskgrupperna men själva inte är i riskgrupp kommer ju också vara smittade samtidigt. Och exponera riskgrupperna.

Så allt hänger ihop kan man väl säga. Långsam smittspridning för alla innebär långsam smittspridning även för riskgrupperna.
Långsammare smittspridning för riskgrupperna innebär mindre överbelastad vårdapparat.

Ok då är jag med.
Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem

Finland sätter Nyland i karantän (regionen där Helsingfors ligger), för att försöka begränsa spridningen till resten av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kanske börjar bli dags att sätta Stockholm i karantän trots allt.

Kan se framför mig hur många stockholmare kommer åka ut till sina sommarställen/fritidshus runt om i landet nu under påsk och sprida smittan vidare trots att dom "är inte sjuka" eller "är ju bara förkylda".

Några tusen sjuka stockholmare här på Österlen skulle utan tvekan överbelasta den lokala sjukvårdskapaciteten.
Sjukhusen i Ystad och Simrishamn kommer antagligen få fullt upp med lokalbefolkningen som det är...

Kan inte tänka mig att ölänningarna eller gotlänningarna vill att det kommer massa potentialt sjuka stockholmare till deras öar heller, etc.

Nej jag hoppas att folk lyssnar. Det är ju en förutsättning för att det inte ska bli massa nedstängningar och tvångsåtgärder överallt. Men blir folk tillräckligt oroliga så skiter dom i allt vad solidaritet är och kommer bara tänka på sig själva. Så funkar tyvärr många människor. Sålänge allt är tryggt och fint så finns det plats för solidaritet hos många men när det blir sådana här situationer så är den mesta solidariteten som bortblåst tyvärr.

Men jag hoppas ändå folk lyssnar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det var det dummaste jag hört, det skulle bokstavligen stänga ned Stockholm. Folk måste kunna ta sig till sina jobb och affärer.

Vi skrev om innerstadslinjerna. Med förtydligande den fete medelålders tjänstemannen inom IT som åker bussen från Fridhemsplan till Sankt Eriksplan.

Det kan alla gott leva utan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För de har aldrig varit där? 😋

Nej, för att den är gjord av ost...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:
  • Är det att vi inte vet om det bara är riskgruppen som kan dö?

En riskgrupp är en beteckning på en grupp människor med ett eller annat gemensamt och som ter sig överrepresenterade i det underlag man har. Exempel (påhittat): 10% av befolkningen behandlas för högt blodtryck, men av de som blir allvarligt sjuka behandlades 20% för högt blodtryck, dvs på något sätt tycker man sig se att personer med högt blodtryck löper större risk att drabbas av allvarlig sjukdom.

Man bör väl också notera att bara för att man tillhör en riskgrupp så innebär det inte att man kommer bli allvarligt sjuk.

Skrivet av Wiinis:
  • Att folk jobbar ändå trots att de är sjuka men om ingen är i riskgruppen vad är problemet?

Att man inte tillhör en riskgrupp betyder inte att man går säker, t.ex unga människor som inte har någon underliggande sjukdom kanske har 0,1% risk att drabbas av allvarlig sjukdom (påhittad siffra tagen ur luften), dvs att 1/1000 blir allvarligt sjuk. Vi har i runda slängar 1,3 miljoner personer i Sverige i åldern 10-20 år, så med den riskfaktorn skulle vi se i storleksordningen 1.300 personer som behöver sjukvård i den åldersgruppen. Vid ohämmad smitta så kommer detta ske över 60-90 dagar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Finland sätter Nyland i karantän (regionen där Helsingfors ligger), för att försöka begränsa spridningen till resten av landet.

Gällde väl dessutom i minst tre veckor framåt så de slipper problemet med folk från huvudstadsregionen som reser ut i landet över påskhelgen.
Mellanmjölkens land har desto svårare för att peka med hela handen och ta obekväma beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Mellanmjölkens land har desto svårare för att peka med hela handen och ta obekväma beslut.

Än en gång, det är inga problem för ansvarig myndighet med att ta och / eller genomföra ett sådant beslut, eller peka med hela handen, det kanske kommer. I dagsläget är det inte motiverat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K