3D skrivare - Diskussionstråden

Är det värt att satsa på en glasskiva istället för den mjuka mattan man får med, har problemet med att den inte är helt rak och såg en Youtube video igår där han tipsa om att lägga en post it under och då får jag ett korrekt avstånd även i mitten. Men känns sådär att ha ett papper liggandes där, risken att de ska börja brinna kanske är minimal. Sen verkar de som att jag inte fick med 4 clips får att hålla mattan. Ender 3 Pro har jag.

https://www.webhallen.com/se/product/314177-Creality-Ender-3-...

Senast redigerat 2020-03-15 10:59

Aluminiumfolie är bättre än post-it. Leder värme och brinner inte.
Skriva på glas (med eller utan spray, limstift etc) är kasst. Det körde jag i början. Bästa är PEI eller BuildTak-liknande material. Helt klart smidigast är magnetiska böjliga mattor. Själv tycker jag en spegel (för de är plana) med magnetmattan ovanpå funkar kanon.
Det viktiga är att du har massor med fäste. Ju mer desto bättre. Folk som tycker saker har för mycket fäste skriver ut på fel sätt.

Senast redigerat 2020-03-16 11:50

Ett problem med en glas-bädd är att den väger mycket, så risken är att man måste sänka acceleration/hastigheter för att inte försämra utskriftskvalitén. Annars så tycker jag att glas är bra, oftast planare än aluminiumplattan.

Värt att lägga in Marlin firmware? Finns det några fördelar vs nackdelar förutom jobbet med bootloadern?

@ante_ante: Din maskin kör redan Marlin, förmodligen någon gammal version av Marlin, en fördel som var viktigt för mig var att sätta igång thermal runaway protection, Min kom med detta avstängt.

Skrivet av ante_ante:

Värt att lägga in Marlin firmware? Finns det några fördelar vs nackdelar förutom jobbet med bootloadern?

Jag uppgraderade (igen) så nyligen som för en timme sen till senaste Marlin 2.0.5 på min CR10S, behöver ändra en liten del i sketchen för att sd läsaren ska vara glad i mitt fall, men det fungerar så otroligt grymt bra i överlag!

Edit: som nämnt ovan slog jag också på det, eller det ska vara påslaget som standard vid start, åtminstone i mitt fall där jag körde cr10s configen

Installation av filter och fläkt i ett skåp där jag har min 3D-skrivare.

Var ska utsug sitta? I botten eller i taket? Hur rör plastpartiklarna sig? De flesta har satt på baksidan eller i taket.. Jag tänker att det blir bäst att sätta utsuget i botten eftersom jag tänker att plastpartiklarna är tunga?!

https://imgur.com/a/jl7oxw8

Har velat fram och tillbaka under lång tid med att beställa en Prusa i3 MK3S, men jag är lite osäker på om bädden når upp till våra behov.

Kanske bättre att tänka om och fundera mer kring två-delad design snarare än att döma ut en i övrigt bra printer enbart p.g.a. storlek? Ju större delar man printar, desto fler potentiella problem känns det som, så det finns ju fler fördelar om man kan designa om utskrifterna istället.

Skrivet av serdyllon:

Har velat fram och tillbaka under lång tid med att beställa en Prusa i3 MK3S, men jag är lite osäker på om bädden når upp till våra behov.

Kanske bättre att tänka om och fundera mer kring två-delad design snarare än att döma ut en i övrigt bra printer enbart p.g.a. storlek? Ju större delar man printar, desto fler potentiella problem känns det som, så det finns ju fler fördelar om man kan designa om utskrifterna istället.

Jag skriver sällan ut stora saker, för det tar så lång tid. Jag fyller knappt aldrig ut min primära skrivares (Ender 3 Pro) bädd, 22x22x25 cm.

Vad säger ni andra: Behövs 30x30x30 (eller liknande) storlekar eller räcker det med Ender 3/MK3S/etc storlek?

Skrivet av muffen:

Jag skriver sällan ut stora saker, för det tar så lång tid. Jag fyller knappt aldrig ut min primära skrivares (Ender 3 Pro) bädd, 22x22x25 cm.

Vad säger ni andra: Behövs 30x30x30 (eller liknande) storlekar eller räcker det med Ender 3/MK3S/etc storlek?

I det här fallet är det en slags kåpa att använda för att hålla t.ex. en surfplatta på plats i ett stativ. Med andra ord ett avlångt och grunt objekt, så tidsaspekten är inte det värsta. Mest att jag är osäker på hur man skulle kunna dela upp objektet i två komponenter som sedan kan sammanföras på ett tillräckligt hållbart sätt. Det är ju inte någon volymproduktion vi talar om, men även prototyper behöver ju fungera i praktiska sammanhang

Skrivet av serdyllon:

Har velat fram och tillbaka under lång tid med att beställa en Prusa i3 MK3S, men jag är lite osäker på om bädden når upp till våra behov.

Kanske bättre att tänka om och fundera mer kring två-delad design snarare än att döma ut en i övrigt bra printer enbart p.g.a. storlek? Ju större delar man printar, desto fler potentiella problem känns det som, så det finns ju fler fördelar om man kan designa om utskrifterna istället.

Har aldrig tyckt att min mk2 har för liten byggarea. Stora komponenter blir sällan värt det pga tid och kostnad för filament samt att som du skriver misslyckas printerna mycket oftare när det är stora och täcker hela byggytan. Warping osv.

Jag har både mycket stor och mellanstor skrivare. Ska jag vara ärlig så använder jag inte den massiva ytan så ofta. Bättre köra på höjden eller kapa upp i bitar - MEN - det är bra att kunna ha OM man behöver. En annan fördel (på jobbet kanske mest) är att ploppa dit många, köra igång och ta helg. Tillbaka måndag så är fler klara.
Tänk på att:
Diagonalt är den sidan*1.414 vilket kan hjälpa till ibland. Snedda utskriften.
Ofta är de högre än breda - utnyttja detta. Även rymddiagonal om du måste.
Ofta är det även bättre att kapa upp för att undvika supports.

Jag ägnade långfredagen åt att sätta ihop min första 3D-skrivare, en Creality Ender 3 Pro. Till min glädje upptäckte jag att det följde med en snutt filament, så jag skrev förstås ut en 3DBenchy. Resultatet blev jag positivt överraskad av, speciellt med hänsyn till att det var första utskriften och att skrivaren ännu inte är uppgraderad på något sätt.

Något jag reagerade över var att skrivaren, innan den började skriva, lade en sträng med filament längst till vänster, längs Y-axeln. Jag gissar att den gör det för att försäkra sig om att det finns filament hela vägen fram, men det innebär förstås också att den kör över klämman som håller glasskivan på plats. Går funktionen att stänga av, eller bör jag montera klämmorna på något annat sätt? Just nu sitter de centrerade på höger och vänster sida, vilket också verkar vara rekommendationen.

Skrivet av p.lindblom:

Jag ägnade långfredagen åt att sätta ihop min första 3D-skrivare, en Creality Ender 3 Pro. Till min glädje upptäckte jag att det följde med en snutt filament, så jag skrev förstås ut en 3DBenchy. Resultatet blev jag positivt överraskad av, speciellt med hänsyn till att det var första utskriften och att skrivaren ännu inte är uppgraderad på något sätt.

https://i.imgur.com/goyF6r1.jpg

Något jag reagerade över var att skrivaren, innan den började skriva, lade en sträng med filament längst till vänster, längs Y-axeln. Jag gissar att den gör det för att försäkra sig om att det finns filament hela vägen fram, men det innebär förstås också att den kör över klämman som håller glasskivan på plats. Går funktionen att stänga av, eller bör jag montera klämmorna på något annat sätt? Just nu sitter de centrerade på höger och vänster sida, vilket också verkar vara rekommendationen.

Detta är något som din slicer gör. Du kan ändra den under "start gcode" i din slicer. För mig som använder prusaslicer finns det under printer settings och custom gcode. I mitt fall (prusa mk2) står det såhär:

G1 Y5 X30
G1 Z0.2
G1 X60.0 E9.0 F1000.0 ; intro line
G1 X100.0 E12.5 F1000.0 ; intro line

G1 är helt enkelt koden för rörelse och X,Y,Z och E är de olika axlarna och F hastigheten den kör i. Du kan ändra dessa så att den inte slår i klämman längre.

Kör du en skirt eller brim behöver du inte någon start code med purge line. Den drar ur filament.

Ska gå en sommarkurs där det ingår vissa moment där man ska 3D printa. Har ett stipendium på 3400 kr till material, ska köpas en del annat också så ju billigare desto bättre om det ändå är funktionellt.

Vad och var ska jag köpa? Kan beställa idag men måste vara framme i början av juni (2020-06-08 ish). Köper helst ifrån Sverige eller EU land för orkar inte med tullstrul och dylikt.

Creality Ender-3 verkar vara ganska populär, vet inte hur pass det är värt att gå upp på Pro varianten. Är permitterad så vill inte lägga allt för mycket av mina egna pengar på material.

Kan någon tipsa om bra kurser / guider för att lära sig börja designa egna modeller?
För att ta ett exempel på något jag vill göra, så är det en "box" för en arduino som ska ha "öppningar" för kontakter och en display, tänk er motsvarade ett "case" till en raspberry pi.

Jag har 0 förkunskaper.

Ja, det går att googla, men det finns femtielva olika verktyg, vissa webbaserade, andra inte, och det är svårt att avgöra vad som är en lagom nivå att gå som nybörjare, vill ha något som inte är överjävligt svårt att komma in i, men samtidigt att man inte blir begränsad direkt.

Skrivet av BasseBaba:

Kan någon tipsa om bra kurser / guider för att lära sig börja designa egna modeller?
För att ta ett exempel på något jag vill göra, så är det en "box" för en arduino som ska ha "öppningar" för kontakter och en display, tänk er motsvarade ett "case" till en raspberry pi.

Jag har 0 förkunskaper.

Ja, det går att googla, men det finns femtielva olika verktyg, vissa webbaserade, andra inte, och det är svårt att avgöra vad som är en lagom nivå att gå som nybörjare, vill ha något som inte är överjävligt svårt att komma in i, men samtidigt att man inte blir begränsad direkt.

Om du menar ett CAD-program, så är Fusion 360 väldigt populärt för hobbyister. Det är gratis, och det finns många olika guider online.

Skrivet av fredl:

Ska gå en sommarkurs där det ingår vissa moment där man ska 3D printa. Har ett stipendium på 3400 kr till material, ska köpas en del annat också så ju billigare desto bättre om det ändå är funktionellt.

Vad och var ska jag köpa? Kan beställa idag men måste vara framme i början av juni (2020-06-08 ish). Köper helst ifrån Sverige eller EU land för orkar inte med tullstrul och dylikt.

Creality Ender-3 verkar vara ganska populär, vet inte hur pass det är värt att gå upp på Pro varianten. Är permitterad så vill inte lägga allt för mycket av mina egna pengar på material.

Beror ju på vad du ska göra. Små gubbar till D&D eller stora konstruktioner. Vilka material?
Hur bred/hög behövs? Förkunskaper? etc...

Ender-3 är bra. Har precis släppts en v2 av den (vet inte inte så mycket om den för att uttala mig).

Ofta är Pro-versionerna mer påkostade, inte bara bowden-tubes utan ofta nätagg osv. Det skulle jag gå på, framförallt om du inte kört så mycket innan.
Själv sneglar jag på en Ender-5 pro, men måste övertala mig att jag verkligen behöver en till. Det går inte så bra...
Många ställen är slutsålda just nu (även Creality själva) och leverans i Coronatider kan vara sisådär. Själv har jag köpt från Creality själva (Creality Official) via Aliexpress och valt warehouse i Europa. Annars finns svenska handlare typ 3Dprima, 3Djake, Creativetools osv. Filament kostar normalt från 200kr rullen och uppåt. Du behöver även lite utbytesnozzlar och lite blandat kraffs.

Mini usb kabel

Är det någon som vet var man kan köpa en bra USB A till mini-usb kabel (~1m) som har en riktig skärmning?
Har länge haft problem med kopplingen mellan Pi 3 och min Ender-2.
Har provat flera kablar och även monterat coils. Har provat en massa grejer.
Det händer även när skrivaren bara står och väntar...
Ska prova att sänka farten ifrån 250k till 115.2k men vill ha en bra kabel så att man kan utesluta den i alla fall.