Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enligt Sony killen så är det bättre att köra en gpu med "sämre"hårdvara i hög frekvens än en med mer hårdvara i lägre.
Om det stämmer eller är en bortförklaring får vi se. Sen var den frekvensen en boostnivå vi vet inget om det kommer ligga där eller inte under längre tid mer än att han påstod det.
Såg inte xbox videon men var deras frekvenser för cpu och gpu boost eller fasta nivåer?

Vad han exakt sa var att om man har två system med samma teoretiska prestanda där den ena når denna med färre CUs (färre "kärnor") men högre frekvens, system A, än det andra, system B, så gäller att prestanda alltid kommer vara A≥B.

Det är definitivt sant, gäller för alla typer av kretsar.

Däremot är XSX design med fast CPU/GPU-frekvens ett bättre val för realtidsapplikationer likt spel. Fördelen med dynamisk frekvens är, precis som Sony påpekade under presentation, att man kan anpassa sig till aktuell termiskt utrymme. Nackdelen är att fallen när som mest värme utvecklas lär rätt ofta sammanfalla med just de fall när man som mest behöver alla kraft som finns att uppbringa, så en fixerad frekvens kommer ge mindre variation i FPS.

Om just valet fast vs dynamisk frekvens kommer märkas i just detta fall lär vi veta om något år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kænns, spontant och utan någon større teknisk insikt, att Microsofts val om att inte ha variabel frekvens (boost-clock) beroende på temperatur och strøm kan løna sig. Borde det inte vara bættre att låsa den, och få ut høgsta møjliga frekvens stabilt øver tid? Nær det handlar om spel ær det fint med så små variationer som møjligt?
Konsoler ær ju inte direkt kænda før att vara vælkylda och tysta grejer....

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Inte många som har förstått att Sonys ultrasnabba SSD inte har med traditionella laddtider i första hand att göra, poängen är att man kan strömma spelinnehåll som assets och texturer kontinuerligt inne i spelet så att mycket mindre behöver laddas från första början. SSDn är så snabb så att den är att betrakta som en RAM-disk. Går inte att jämföra med en PC SSD eftersom 1. den har 12 kanaler PCIE 4.0, bästa PC SSD har bara 4 kanaler 2. GPU:n kan läsa direkt från SSDn, på en PC måste innehållet först laddas till RAM innan det blir tillgängligt för GPU:n. Sonys säger att dom har kapat 6 laddsteg ner till 1. Alltså både prestanda och hur det används är helt annorlunda än för PC.

"Laddtider" kan i bästa fall bli nära noll.

Sony har mindre råstyrka i GPU:n, men i gengäld har dom högre throughput rakt igenom hela maskinen. Det gäller att veta var flaskhalsarna är.

edit. för dom som klagar på storleken, Sonys kommer tillåta tredjepart att sälja certifierade M.2 i större storlekar för den hugade.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Inte många som har förstått att Sonys ultrasnabba SSD inte har med laddtider i första hand att göra, poängen är att man kan strömma spelinnehåll som assets och texturer kontinuerligt inne i spelet så att mycket mindre behöver laddas från första början. SSDn är så snabb så att den är att betrakta som en RAM-disk. Går inte att jämföra med en PC SSD eftersom 1. den har 12 kanaler PCIE 4.0, bästa PC SSD har bara 4 kanaler 2. GPU:n kan läsa direkt från SSDn, på en PC måste innehållet först laddas till RAM innan det blir tillgängligt för GPU:n. Sonys säger att dom har kapat 6 laddsteg ner till 1. Alltså både prestanda och hur det används är helt annorlunda än för PC.

Sony har mindre råstyrka i GPU:n, men i gengäld har dom högre throughput rakt igenom hela maskinen. Det gäller att veta var flaskhalsarna är.

Exakt. Och är egentligen inte speciellt relevant att PS5 disk råkar vara lite snabbare, det är mest detaljer i marginalen.

Om XSX helt saknar den DMA-kontroller Sony byggt för att hantera strömning av data direkt in i RAM så finns en stor fördel i PS5. Sony nämnde bara att strömma data i dessa hastigheter äter lätt upp 1-2 Zen2 kärnor, men det är ändå något som skulle gå att hantera.

Vad värre är att om man hanterar sådana mängder med data väldigt ofta via CPU-delen kommer det leda till rejäl cache-trashing, d.v.s. det kommer påverka de kärnor som jobbar med spelet på ett väldigt negativt sätt!

Känns som PS5 och XSX är tillräckligt nära varandra för att det enbart ska komma ned till exklusiva titlar och eventuellt prisskillnader (om de skulle råka bli stora nog att folk anser det relevant).

Själv ser jag bakåtkompatibiliteten som en minuspost, den kommer nog tyvärr göra att vi inte alls kommer få se potentialen hos de nya konsolerna under ett par år till. Förstår varför man gör detta, men är det inte mest PR? Jag har då aldrig känt något behov att spela förra generationens spel på en konsol. Kanske lite mer relevant nu när det "bara" är ~4 gånger högre prestanda medan det var runt 10x mellan de tre första PS generationerna. PS2 spelen kändes inte så relevanta på PS3 + att om man nu hade PS2 spel hade man nog även en PS2 att köra dem på.

Har en XBX, har aldrig känts som man fått mer än lite småfluff över XBO versionen där trots ~4x högre grafikprestanda (och ~30 % högre CPU-prestanda). Förhoppningsvis är det CPU-delen som satt mest käppar i hjulen för ett sådan lyft, men tror tyvärr "bakåtkompatibilitet" är huvudorsaken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu låter det lite som du pratar i nattmössan, för anpassade belastningar så fungerar dom flesta high end SSD'er enligt specifikationerna. Har inte sett att det avviker speciellt mycket i dom tester jag sett. Det fungerar däremot inte snabbare till spel, vilket är hela poängen här. På PC sidan har man av olika anledningar inte kunnat optimera för SSD'er eftersom så många användare sitter med olika äldre typer av gränssnitt för hårddiskar, men även för övrig hårdvara, vilket inte kommer vara något problem med konsollerna. Du har trots din spec på dator högst troligt inte ett enda spel som är optimerat för den typ av SSD som du troligtvis använder. Den är förmodligen inte i närheten av 5GB/s heller. Utöver detta så har man i PS5 skräddarsytt en I/O-enhet för att vara bra eller rent av bäst på just det här. Är övertygad om att det kommer märkas att Xboxen är hälften så snabb där. Hur skulle det inte kunna märkas när du strömmar in texturer i en stor detaljerad värld exempelvis.

Och det kommer framför allt ta lång tid innan någon PC kommer ikapp på den punkten. Jag tror inte det är realistiskt att PC kan vara i närheten av detta, (båda ladda spel och strömma texturer) "på flera år", på grund av att det inte går att optimera eller åtminstone innebär en fruktansvärt massa mer jobb för utvecklarna att göra det. Till konsollerna behöver dom knappt tänka på det speciellt inte när det gäller titlar som är PS5/Xbox series X specifika.

Till sist tror jag ändå Sony har gjort en miss med att köra frekvenser som varierar beroende på belastning. Känns som att Xboxen kommer ha en klart stabilare FPS på grund av detta. Visst Sony's maskin kommer högst troligt vara mer miljövänlig, men hur många gamers bryr sig om det när FPS'n dalar.

Och det låter som du är förblindad av marknadsföringshype i detta fallet. Om den anpassade belastningen är sekventiell läsning så har du rätt, inte så jag använder min dator dock.

https://www.techspot.com/review/1893-pcie-4-vs-pcie-3-ssd/

I PCMark t.ex så knäpper en Samsung PCIe 3 alla PCIe 4 NVMEs på fingrarna i deras test t.ex.

Jätteskoj om Sony lyckats ta fram något revolutionerande på denna fronten men sådan hype vill jag se innan jag sväljer med hull och hår, gärna höra från utvecklare också om det har nån impact på hur de utvecklar ett spel. Att tro att deras storage är dubbelt eller mer än dubbelt så snabb som den som sitter i XBox i "real world applications" är naivt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte många som har förstått att Sonys ultrasnabba SSD inte har med traditionella laddtider i första hand att göra, poängen är att man kan strömma spelinnehåll som assets och texturer kontinuerligt inne i spelet så att mycket mindre behöver laddas från första början. SSDn är så snabb så att den är att betrakta som en RAM-disk. Går inte att jämföra med en PC SSD eftersom 1. den har 12 kanaler PCIE 4.0, bästa PC SSD har bara 4 kanaler 2. GPU:n kan läsa direkt från SSDn, på en PC måste innehållet först laddas till RAM innan det blir tillgängligt för GPU:n. Sonys säger att dom har kapat 6 laddsteg ner till 1. Alltså både prestanda och hur det används är helt annorlunda än för PC.

"Laddtider" kan i bästa fall bli nära noll.

Sony har mindre råstyrka i GPU:n, men i gengäld har dom högre throughput rakt igenom hela maskinen. Det gäller att veta var flaskhalsarna är.

Rätta mig gärna, men visst är väl RDMA från GPU ingen nyhet, och går att göra med Cuda/OpenCL på PC sedan länge?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Om jag förstod Cerny rätt så var det inte termiskt utrymme som styrde utan effekten. Konsolen kommer därför alltid ha t.ex. en 150w strömbudget men om du använder AVX på cpun som drar mer ström så kommer man måsta sänka klockfrekvensen på GPUn för att inte överskrida din strömbudget och att detta var 100% reproducerbart tack vare AMDs nya sync teknik.

Helt orelaterat verkar anledningen till att man valt just 36CUs bero på att man vill hålla kompatibiliteten med PS4 18CU & PS4Pro 36CUs, tror helt klart det varit en bidragande anledning till upplägget med att man "endast" kör 36CUs.

Permalänk
Medlem

Jag trodde styrkretsarna laddade data ifrån lagringsmedia till ram-minnet, och inte att det gick via processorn?

Så var det till och med på min gamla Amiga iaf.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Typ samma som när PS4 kom. Folk trodde de var likvärdiga, tills det blev tydligt sen efter ett par år att designvalen Cerny gjort betalade sig med råge. Känns som att han vet bättre vad han pysslar med.

Det var väl ingen som trodde att Ps4 och Xbox One var likvärdiga? Ps4 hade ju 40-50% mer kraft i sin GPU.

edit: såg nu att någon redan tagit upp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det är sånt här som förstör internet. Cerny hade en hur bra presentation som helst om intressanta tekniska detaljer på PS5:an. Om du inte finner innehållet intressant behöver du inte varken titta eller förelämpa snubben..

Cerny får gärna göra en presentation om tekniska detaljer i Ps5. Men jag tror problemet är att Sony, när dom äntligen ska säga något om Ps5, kommer ut och gör det på detta viset. Dom borde ha gjort något som slutkonsumenter blir med hypade av i första skedet, sen kan dom prata tekniska detaljer mer på djupet efter det.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Xbox och Ps kommer bli likvärdiga just nu?

Menar båda kommer kunna hantera sina spel i 4K 60 FPS locked?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rätta mig gärna, men visst är väl RDMA från GPU ingen nyhet, och går att göra med Cuda/OpenCL på PC sedan länge?

Det är möjligt, dock har Sony custom kretsar för detta så det är inte samma sak. Och så är det vansinnigt mycket snabbare än på PC förstås.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Och det låter som du är förblindad av marknadsföringshype i detta fallet. Om den anpassade belastningen är sekventiell läsning så har du rätt, inte så jag använder min dator dock.

https://www.techspot.com/review/1893-pcie-4-vs-pcie-3-ssd/

I PCMark t.ex så knäpper en Samsung PCIe 3 alla PCIe 4 NVMEs på fingrarna i deras test t.ex.

Jätteskoj om Sony lyckats ta fram något revolutionerande på denna fronten men sådan hype vill jag se innan jag sväljer med hull och hår, gärna höra från utvecklare också om det har nån impact på hur de utvecklar ett spel. Att tro att deras storage är dubbelt eller mer än dubbelt så snabb som den som sitter i XBox i "real world applications" är naivt.

I traditionella spel kommer skillnaden inte att vara stor som du säger, men OM spelutvecklarna programmerar för hur SSD i PS5 fungerar(och den fungerar inte som på PC så du kan glömma alla PC benchmarks) så blir skillnaden stor. Kommer alltså att skilja från spel till spel, Sony-exklusiva titlar kan väntas flyta mycket bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Och det låter som du är förblindad av marknadsföringshype i detta fallet. Om den anpassade belastningen är sekventiell läsning så har du rätt, inte så jag använder min dator dock.

https://www.techspot.com/review/1893-pcie-4-vs-pcie-3-ssd/

I PCMark t.ex så knäpper en Samsung PCIe 3 alla PCIe 4 NVMEs på fingrarna i deras test t.ex.

Jätteskoj om Sony lyckats ta fram något revolutionerande på denna fronten men sådan hype vill jag se innan jag sväljer med hull och hår, gärna höra från utvecklare också om det har nån impact på hur de utvecklar ett spel. Att tro att deras storage är dubbelt eller mer än dubbelt så snabb som den som sitter i XBox i "real world applications" är naivt.

Jag hoppas du har läst/sett i alla fall ett par av alla dom tester dom finns och som visar på att det i princip inte finns någon skillnad i laddnigstider mellan den snabbaste NVME SSD'n och en Sata SSD när det gäller PC? Det är (som jag tidigare skrev) helt enkelt inte optimerat för SSD'ers prestanda över huvud taget när gäller laster som Spel. Finns ingen hype, Sony har sedan långt tillbaka visat upp skillnaden i laddning och texturströmning i spel för deras nya maskin. Och prestandan är förmodligen ännu bättre nu. Det finns inget som är hypat, Microsoft har redan visat upp sin konsoll (bland annat laddningstider och texturströmning) för oss men även för journalister som Digital Foundry. Det är inte jag som tror på hypen utan du som lever i förnekelse. Du låter lite som Angry Joe som välkomnade att konsollerna nu får snabba SSD'er, men som inte tyckte var någon nyhet för det har ju PC haft hela tiden. Spelar ju inte den minsta roll om PC haft detta då man aldrig någonsin "i spel" optimerar för det, och dessutom inte har specialdesignad hårdvara runt just den biten. Känns lite som du missat en del här...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Verkar som att Xbox och Ps kommer bli likvärdiga just nu?

Menar båda kommer kunna hantera sina spel i 4K 60 FPS locked?

Inte i allt såklart. Vilken PC klarar idag 60fps locked i 4K tror du? Nej precis, ingen PC gör det och då pratar vi (på PC) en GPU som har fler transistorer än konsollernas CPU och GPU har tillsammans.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Menar båda kommer kunna hantera sina spel i 4K 60 FPS locked?

Det är som vanligt. Har inte så mkt med hårdvaran att göra. Beror på mjukvaran.
Så att applicera en viss upplösning/frekvens på en viss hårdvara är helt förkastligt.

Permalänk
Medlem

Konsolspel kommer som vanligt att bli mycket mer optimerade så att jämföra med PC rakt av går inte, tänk om en PC hade haft samma hårdvara som en vanlig PS4. Den hade varit seg som sirap.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

bakåtkompatibilitet

Sony (och 3e part) har ju en förmåga att släppa riktiga bra spel i slutet på maskinernas tid. Och det har faktiskt hänt att jag spelat en del av dom på den nya maskinen som t ex FFIX på Ps2 (snabbare laddtider och skarpare texturer), FFXII på Ps3 (samma sak där va?) osv och nu har jag låtit Ps4an samla damm ganska länge och har en förhoppning om att jag ska kunna spela dom senare exklusiva spelen därifrån på Ps5 i ett boost läge som får spelen att flyta vettigt.

Så jag välkomnar funktionen så länge det förbättrar upplevelsen i spelen. Om spelen körs exakt likadant som på original-hårdvaran så är jag mer ointresserad däremot, händer väl att man kör nått gammalt spel ibland och då är det väl trevligt att inte behöva ha gamla maskinen framme men det är ju sällan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Konsolspel kommer som vanligt att bli mycket mer optimerade så att jämföra med PC rakt av går inte, tänk om en PC hade haft samma hårdvara som en vanlig PS4. Den hade varit seg som sirap.

Konsoller är sega som sirap, min x box x duger som tidigare bara att använda som mediakonsoll spelar gör jag på pc tror jag stått ut i ca 1timme totalt med att spela på x boxen Förr var det lite skillnad på konsoller & pc angående mjukvara special skrivet för konsoolers hårdvara idag när en konsoll ie bara är en billig pc hårdvarumässigt så får man använda lägre fov lägre detaljnivå & andra trix för att få spelen att flyta någorlunda tex maximera till 30 fps osv
Är härligt vad folk går på precis vilken hype som hellst när det gäller konsoller detta e ju ännu värre än AMD /Intel & AMD/NVidia
tror jag inte sett mer hjärntvättade kommentarer Som sagt AMD hårdvara ganska klart hur de kommer prestera.
SSD e nog det enda nya (välbehövligt) Det positiva e att det e ett otroligt steg upp mot förra generationen på cpu fronten gpu nja suger om 1-2 år igen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

MEN... visa hur den ser ut och vad den kostar istället för att snacka massa siffror hit och dit. *suck*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag hoppas du har läst/sett i alla fall ett par av alla dom tester dom finns och som visar på att det i princip inte finns någon skillnad i laddnigstider mellan den snabbaste NVME SSD'n och en Sata SSD när det gäller PC? Det är (som jag tidigare skrev) helt enkelt inte optimerat för SSD'ers prestanda över huvud taget när gäller laster som Spel. Finns ingen hype, Sony har sedan långt tillbaka visat upp skillnaden i laddning och texturströmning i spel för deras nya maskin. Och prestandan är förmodligen ännu bättre nu. Det finns inget som är hypat, Microsoft har redan visat upp sin konsoll (bland annat laddningstider och texturströmning) för oss men även för journalister som Digital Foundry. Det är inte jag som tror på hypen utan du som lever i förnekelse. Du låter lite som Angry Joe som välkomnade att konsollerna nu får snabba SSD'er, men som inte tyckte var någon nyhet för det har ju PC haft hela tiden. Spelar ju inte den minsta roll om PC haft detta då man aldrig någonsin "i spel" optimerar för det, och dessutom inte har specialdesignad hårdvara runt just den biten. Känns lite som du missat en del här...

Om du inte ser det som hype när ett bolag demonstrerar något, utan att oberoende källor och tester finns, så får det stå för dig. Jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussionen. Jag kommer köpa en PS5, och är SSDn så revolutionerande som Sony hävdar så är ingen gladare än jag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Lyckas de inte utnyttja hastigheten så lär vi betala prispremium på att Sony vill ha en högre hastighetssiffra än Microsoft. Återstår att se vilken satsning som blir rätt men med en SSD på 825 GB misstänker jag att runt 750 GB går att installera spel på. Ska spelen ligga på 100GB+ och som t ex min nuvarande installation av CoD på 165GB blir det inte plats för många spel.

Sony har alltid försökt slåss mot konkurrenter.. antingen med priset eller med tjänster. Sony skulle inte välja en SSD på 825 GB om Microsoft erbjuder 1TB OM DET INTE var tal om priset. Kom ihåg att X-series även kommer att få en billigare variant och denne kommer antagligen inte ha 1TB SSD i sig medan Sony.. just nu... enbart talat om en produkt.

Skrivet av NaaR:

Hm att PS5 har en svagare grafikdel låter inte helt bra måste jag säga. SSD:n låter lite som en gimmick jämfört med Xbox X hastigheter och multiplatformsspelen kommer anpassas efter dess kapacitet. Men givet att dagens konsolgeneration har förfinat tekniken med checkerboarding och skalning + dynamisk upplösning antar jag att det inte kommer bli alltför stora problem.

De exklusiva titlarna kommer dock bli högintressanta för PS5:an givet att de har en unik konfiguration med SSD:n.

När jag köpte min PS4 2014 var det otänkbart för mig att köpa en Xbox One eftersom den uppenbarligen var skräp i jämförelse som dessutom kostade mer. Den här gången är det mycket osäkrare. För mig kommer det hänga på de exklusiva titlarna. PS5:an har en klar fördel där om vi utgår från denna generations exklusiva titlar.

Svagare på pappret ja men betydligt högre klockad. Dessutom så gäller det att få ut det bästa ur den också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Cerny får gärna göra en presentation om tekniska detaljer i Ps5. Men jag tror problemet är att Sony, när dom äntligen ska säga något om Ps5, kommer ut och gör det på detta viset. Dom borde ha gjort något som slutkonsumenter blir med hypade av i första skedet, sen kan dom prata tekniska detaljer mer på djupet efter det.

Absolut, det här var inget PR jippo för (icke tekniskt intresserade) slutkonsumenter. Tyckte det var ganska tydligt i och med att man uttryckte det hela med "technical deep dive in PS5s system architecture" [0]. Inget spel, gameplay, eller liknande.

[0] https://twitter.com/PlayStation/status/1239884910812450816

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Om det där var Deep dive, så var vattnet väldigt grunt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Absolut, det här var inget PR jippo för (icke tekniskt intresserade) slutkonsumenter. Tyckte det var ganska tydligt i och med att man uttryckte det hela med "technical deep dive in PS5s system architecture" [0]. Inget spel, gameplay, eller liknande.

[0] https://twitter.com/PlayStation/status/1239884910812450816

Men när det är det första Sony säger om maskinen så kommer ju givetvis alla titta in ändå, och ha åsikter. Sony valde att ge denna presentation som den allra första om Ps5 och då kommer ju såklart även slutkonsumenter att titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Konsoller är sega som sirap, min x box x duger som tidigare bara att använda som mediakonsoll spelar gör jag på pc tror jag stått ut i ca 1timme totalt med att spela på x boxen Förr var det lite skillnad på konsoller & pc angående mjukvara special skrivet för konsoolers hårdvara idag när en konsoll ie bara är en billig pc hårdvarumässigt så får man använda lägre fov lägre detaljnivå & andra trix för att få spelen att flyta någorlunda tex maximera till 30 fps osv
Är härligt vad folk går på precis vilken hype som hellst när det gäller konsoller detta e ju ännu värre än AMD /Intel & AMD/NVidia
tror jag inte sett mer hjärntvättade kommentarer Som sagt AMD hårdvara ganska klart hur de kommer prestera.
SSD e nog det enda nya (välbehövligt) Det positiva e att det e ett otroligt steg upp mot förra generationen på cpu fronten gpu nja suger om 1-2 år igen

Så du tror alltså inte att grejen att man kan läsa in 2GB data på 0.23 sekunder direkt från långtidslagringen förändrar någonting i hur man kan bygga spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om det där var Deep dive, så var vattnet väldigt grunt.

Allt är relativt. När många av tittarna säger "meeh, men hur ser lådan ut då??!!" (vilket tydligen är viktigt) så får man nog säga att det här var ganska avgrundsdjupt ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om du inte ser det som hype när ett bolag demonstrerar något, utan att oberoende källor och tester finns, så får det stå för dig. Jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussionen. Jag kommer köpa en PS5, och är SSDn så revolutionerande som Sony hävdar så är ingen gladare än jag.

En stor förbättring till vad PC gör idag, men jag vet inte om jag hört dom säga att det är en revolution. Det är iallafall ett steg i rätt riktning för laddningstider på PC suger oavsett vad du har för utrustning idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Som sagt AMD hårdvara ganska klart hur de kommer prestera.

Så...hur tror du de kommer prestera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Så du tror alltså inte att grejen att man kan läsa in 2GB data på 0.23 sekunder direkt från långtidslagringen förändrar någonting i hur man kan bygga spelen?

Teoretisk prestanda hjälper föga, är bara att kolla på pc sidan med ssd över sata eller NVME i spel märks ingen skillnad i stort sett har själv bara ssd er i mina datorer utom i servern det viktiga är nog hur hög latens. Att ladda in spel snabbt så räcker det fint med en sata ssd men om de kan trolla som alla verkar tro här så blir jag glatt överaskad

Visa signatur

Arne Berg