Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

31 Januari rapporterades första fallet av Corona i sverige.
https://www.tv4play.se/nyheter/coronavirus/12524043

Jo, var lite av det jag ville han skulle fundera på. Man sätter inte in medicinering på någon som inte finns. Man ger det heller inte till någon som har lindriga besvär. Självklart kan man börja fundera på saker kanske men det är inget som man ska gå ut i pressen och rapportera om. Folk är ju uppenbarligen alldeles för nojiga redan så att då ta upp alla scenarior som de funderar på och vilka eventuella åtgärder som då ska genomför ska ju självklart inte gås ut med.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Gheyrippir: Den där artikeln kan du nog slänga i papperskorgen. Möjligen undersökningen också. 12 personer? Kunde de inte tagit 6 personer istället? 2 eller 3 personer? Vet de inte om det är 2 eller 3 av de 12 som fått problem? Sedan så är väl även frågan om de där 12 personerna har haft lindriga besvär eller om det är sådana som legat inne för stora besvär och fått intensivvård och med möjlig lunginflammation eller andra allvarliga komplikationer? Hur sjuka var de innan? Tillhörde de riskgrupper? Ålder på personerna osv osv osv. Så nä, den där artikeln kan du allt ta och slänga i papperskorgen.

Det är en tidning som har skrivit utifrån en presskonferens. Jag vet inte varför de står 2-3 personer. Självklart är 12 personer för lite för att svara på alla frågor som du radar upp. Jag är väl medveten om vilka begränsningar det medför. Därav att jag skrev att punktskattningen i sig antagligen har stort konfidensintervall.

Jag var intresserad av om det fanns studier som någon kände till. Det var verkligen allt. Att börja prata om kollodialt silver, att jag kan slänga artikeln i papperskorgen etc känns helt irrelevant för den frågan.

Så om du känner till några studier får du gärna skriva, annars så tycker jag inte du tillför så mycket till frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kör vanliga handskar om du vill, viktigaste är antagligen att du tvättar händerna innan du petar i ditt eller din fars ansikte. Och låt han lalla runt lite i butiken om han och du är friska, försök välja en tid med lite människor, är det hans glädje så vad är meningen att beröva honom den? I värsta fall håller detta på långt in i höst, ska han sitta hemma hela året?

Och lyssna inte på idioter på internet, det är folks rädslor som kommer fram.

Jag har fobier ändå för bakterier och virus så för mig går det per automatik att hålla fingrarna borta från ansiktet när jag är ute. Tänker mest på hur jag gör med farsgubben. Han kommer bli tossig att sitta hemma till "högre makter" vet när. Han lallar ut här hemma och står och lyssnar på fåglar osv men han tycker det är kul att vandra runt bland butikshyllor och spontanköpa något skit emellanåt.

Har inte halkat dit än men har tendenser på att bli rejält orolig över farsgubben och hans 90åriga bror och armageddonstuket i media och folks (folk som knappt, som jag, kunde stava till corona för ett halvår sen men som nu är experter) sociala "medier"

Skrivet av Ibis:

@Beginner: jag har ett packe med 50 engångshandskar jag nog egentligen inte har någon nytta av själv, kan lägga dem på posten åt dig om du vill.
Köpta på clasohlson, duger de är de dina.

Jobbig sits ni sitter i. Kanske ni kan hitta på något annat att göra tillsammans nu istället för restaurangbesöket, tänker att våren är på intågande, koka en termos kaffe, kör ut till någon fin plats, släng med lämplig stol för honom att sitta på och sätt er och fika. Bara komma ut, känna värmen, höra fåglarna kvittra och mest av allt var tillsammans den tid ni har!

@Mindfighter skrev ett fint inlägg, prata med honom (pappa dvs) om det.

Tack. De duger nog som reservbackup, kollade nu och ser att bl.a https://www.clasohlson.com/se/p/40-9155-2 finns i lager i Uppsala. Får se om det går att smyga in där i veckan och se om det finns kvar. Även fått tips om Biltema. Tacksam för alla tips. Helst "kirurghandskar" (dåligt ord men) men som sagt, de där duger gott och väl som backup.

Skrivet av KalBumling:

Inte ens om jag späder ut det några biljoner gånger?

Eller använd en silverbar som stolpiller och drick lite extra vatten.

Någon som läst något om virusets "överlevnad" på ytor? Om nu någon som är sjuk hostar på en konservburk, hur länge är då burken kontaminerad? (Grubblar över multisjuka farsgubben.)

Edit: I färdig post som jag ej hann skicka. Kom fram till 11313 och ställde den frågan och svaret var som jag trodde, "ingen som vet, men gissningsvis ett par dagar.".........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Om det skulle vara så att vi är tvungna att isolera oss i nästan 1 helt år, vad kommer det få för konsekvenser i samhället? Det verkar som att vaccin kommer först dyka upp i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det är en tidning som har skrivit utifrån en presskonferens. Jag vet inte varför de står 2-3 personer. Självklart är 12 personer för lite för att svara på alla frågor som du radar upp. Jag är väl medveten om vilka begränsningar det medför. Därav att jag skrev att punktskattningen i sig antagligen har stort konfidensintervall.

Jag var intresserad av om det fanns studier som någon kände till. Det var verkligen allt. Att börja prata om kollodialt silver, att jag kan slänga artikeln i papperskorgen etc känns helt irrelevant för den frågan.

Så om du känner till några studier får du gärna skriva, annars så tycker jag inte du tillför så mycket till frågan.

Det är ju bra att du själv förstår hur värdelös artikeln är men att du tar fram en sådan undermålig artikel är inte bra. Det finns så många som tror att bara för att en läkare/undersökning säger något så är det sant och de stressar upp sig. Att jag nämnde kollodialt silver var bara ett tillägg till hur lite fakta jag anser det finns i artikeln. Lika mycket fakta som de som använder sig av kollodialt silver brukar ha som "bevis" för sina behandlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Om det skulle vara så att vi är tvungna att isolera oss i nästan 1 helt år, vad kommer det få för konsekvenser i samhället? Det verkar som att vaccin kommer först dyka upp i höst.

Lär inte bli så, det är ett extremt worst case scenario.

Detta kommer ha ebbat ut till sommaren/hösten

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det här vaccinet alla tänker på då.. Kommer alla o ta det?
Jag kommer ihåg att vaccinet till svininfluensan fick folk o må sämre än själva viruset vaccinet va gjord för.

Jag är väl en av dem som tänker avstå vaccinet.. I alla fall i början, gud vet vad för biverkningar den kommer med..

Permalänk
Medlem

@Beginner: https://www.tingstad.com/se-sv/klader-skor-accessoarer/handsk...
Kolla på de företagen som säljer till restauranger och liknande. Restaurangerna drar ju ned nu så de borde kunna ha att sälja nu och ett tag till.

Sök på nitrilhandskar för det är vad de brukar ha inom sjukvården har jag för mig.

Sedan gällande hur länge virus kan leva på en burk t.ex vet de inte fortfarande. Under vissa specifik förhållanden kan viruset leva olika länge på olika ytor som sagt var. Men är du orolig för det är det ju bara att du tvättar av burkarna med mat som du handlar. Fungerar det att en människa blir av med viruset med tvål och vatten så fungerar det även på en burk.

Permalänk
Lego Master

@Hagge:
Jag vet inte. Inte tagit något vaccin för nån tidigare influensa-variant, men då har man ju å andra sidan varit rätt säker på att normal immunisering fungerar som tänkt. Just nu verkar mycket oklart kring hur SARS-CoV-2 muterar, och om immunisering genom att ha sjukdomen faktiskt har nån effekt på sikt. Då kanske ett välutvecklat vaccin som hjälper mot flera olika versioner är att föredra, trots allt.

Tillägg:
Jag är inte så pipig för egen del, men det är värre med barnen. Vad är rätt beslut att ta för dem, med så många okända faktorer? Misstänker att jag kommer luta mig på myndighetsutsagor i saken, innan något beslut tas.

Tillägg 2:
Jag är absolut ingen vaccinmotståndare, båda ungarna har fått allt som kastats på dem i vaccinprogrammet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Det här vaccinet alla tänker på då.. Kommer alla o ta det?
Jag kommer ihåg att vaccinet till svininfluensan fick folk o må sämre än själva viruset vaccinet va gjord för.

Jag är väl en av dem som tänker avstå vaccinet.. I alla fall i början, gud vet vad för biverkningar den kommer med..

Visste inte att vi hade anti-vaxxers här på Swec

Riskgrupperna är de som blir vaccinerade först, det är det viktigaste.

Vill minnas att jag tog sist det var på tapeten, fick lite feber ett par dagar sen var det klart.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Lär inte bli så, det är ett extremt worst case scenario.

Detta kommer ha ebbat ut till sommaren/hösten

Får hoppas att det blir så för många förlorar sitt jobb redan idag t.ex. stordalen tvingas varsla 7500 och många restauranger står tomma eftersom ingen vågar äta ute mer. Jag antar att de måste höja skatten när den här pandemin är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Det här vaccinet alla tänker på då.. Kommer alla o ta det?
Jag kommer ihåg att vaccinet till svininfluensan fick folk o må sämre än själva viruset vaccinet va gjord för.

Jag är väl en av dem som tänker avstå vaccinet.. I alla fall i början, gud vet vad för biverkningar den kommer med..

Nej, jag kommer inte ta det. Tog det inte senast och tänker inte göra det nu heller. Har klarat mig bra ändå.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av filidutten:

Om det skulle vara så att vi är tvungna att isolera oss i nästan 1 helt år, vad kommer det få för konsekvenser i samhället? Det verkar som att vaccin kommer först dyka upp i höst.

By/stad i Italien löste det på 2 veckor. Dom körde ganska hårda restriktioner, inget folk in och ut ur staden, transporter av varor som mat och sånt fick fortsätta, inga folksamlingar, restauranger etc var inte tillåtet i 2 veckor. Dom testade alla även utan symptom, dom som var smittade satts i karantän och sen testade man alla igen efter 10 dagar, dom gick från 3% smittade till 0.3 och sen nu ska det vara 0.
Det var någon fler artikel som pratade om exakt vad dom satt för restriktioner, men hittade den inte nu och dom kör någon paywall efter en viss tid så arkiv länk:
http://archive.ph/CdL8i

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Den där artikeln skulle sjukvården kasta i papperskrogen direkt. 2 eller 3 personer? Vet de inte ens om det var 2 eller 3 personer som fick sänka lungkapacitet? Hela 12 personer som använts som underlag. Nog borde de kunnat få lite mer underlag.

Jag tror att man faktiskt får räkna med kina-kvalité på studierna. Om jag skall vara ärligt tycker jag de svenska är sämre där Tegnell säger att man gjort 13-14000 tester? Eller: "Man har gjort 400-500 tester och hittat enstaka fall". Det är helt enkelt väldigt mycket ax-plock överallt och man får väl bilda sig egna uppfattningar kring allt. Nu senast var det väl att man inte bör ta ipren-liknande preparat mot corona-infektioner och läkemedelsverket emotsätter sig direkt. Skulle ni efter den här typen av studier lita på läkemedelsverket och proppa i er Ipren? Jag vet inte riktigt vad man ska tro om all information men mycket får man förmodligen själv bilda sig uppfattningar kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Detta kommer ha ebbat ut till sommaren/hösten

Vi kommer med största sannolikhet även se spridning under den varmaste delen av sommaren, varmare länder går långsammare framåt men dom ser i dagsläget fortfarande en ökning av fall i långsammare takt. Det bästa vi kan hoppas på är att vi kan släppa på många av de tyngre restriktionerna utan att det blossar upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Om det skulle vara så att vi är tvungna att isolera oss i nästan 1 helt år, vad kommer det få för konsekvenser i samhället? Det verkar som att vaccin kommer först dyka upp i höst.

Skulle ärligt talat aldrig kunna hända. De miljarder helt friska människor, som mest kanske får en rethosta om ens det, skulle aldrig finna sig i att sitta frihetsberövade så länge.
Det finns inte en militär makt i världen som skulle kunna tvinga dem.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

By/stad i Italien löste det på 2 veckor. Dom körde ganska hårda restriktioner, inget folk in och ut ur staden, transporter av varor som mat och sånt fick fortsätta, inga folksamlingar, restauranger etc var inte tillåtet i 2 veckor. Dom testade alla även utan symptom, dom som var smittade satts i karantän och sen testade man alla igen efter 10 dagar, dom gick från 3% smittade till 0.3 och sen nu ska det vara 0.
Det var någon fler artikel som pratade om exakt vad dom satt för restriktioner, men hittade den inte nu och dom kör någon paywall efter en viss tid så arkiv länk:
http://archive.ph/CdL8i

Intressant. Om hälften av de infekterade inte ens har symptom, hur ska vi då kunna få stopp på spridningen genom att bara dom som har symptom stannar hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Visste inte att vi hade anti-vaxxers här på Swec

Riskgrupperna är de som blir vaccinerade först, det är det viktigaste.

Vill minnas att jag tog sist det var på tapeten, fick lite feber ett par dagar sen var det klart.

Fast att vara "antivaxxer" och försiktig är två olika saker. Personligen skulle jag troligtvis vänta ett tag med att vaccinera mig av den enkla anledningen att det är en kapplöpning att få fram det, d.v.s. det kommer antagligen sanktioneras av myndigheter att ens prekliniska och kliniska studier inte behöver vara lika omfattande som de egentligen borde vara. Jag väntar hellre tills det gått någon månad och ett par hundratusen fått det så man ser de akuta och (semi)kroniska effekter man inte sett i de troligtvis på tok för små studierna man gjort.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på ett par presskonferenser ang Covid 19 och förvånas över journalisternas oförmåga att LYSSNA på myndigheterna.... Ställer frågor som har blivit besvarade 5 minuter tidigare..
Till exempel,
1. Vad kan jag som en individ göra för att bromsa smittspridningen?
A.T skrattar lite och säger typ: Precis som jag sa tidigare ..... blabla

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av fecko:

Jag har tittat på ett par presskonferenser ang Covid 19 och förvånas över journalisternas oförmåga att LYSSNA på myndigheterna.... Ställer frågor som har blivit besvarade 5 minuter tidigare..
Till exempel,
1. Vad kan jag som en individ göra för att bromsa smittspridningen?
A.T skrattar lite och säger typ: Precis som jag sa tidigare ..... blabla

Hehe la märke till det med.
”Vilka jobb räknas som samhällsviktiga?” Var också en sån.
Blir liiiite orolig om det är den nivån av journalistik vi kan förvänta oss i tuffare tider 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

Intressant. Om hälften av de infekterade inte ens har symptom, hur ska vi då kunna få stopp på spridningen genom att bara dom som har symptom stannar hemma?

Ja nä det är inte så lätt alltså.
Just det här problemet har jag flaggat för långt bak i tråden.

Det är inte så lätt att förhindra att stor andel av samhällets invånare blir smittade förr eller senare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hehe la märke till det med.
”Vilka jobb räknas som samhällsviktiga?” Var också en sån.
Blir liiiite orolig om det är den nivån av journalistik vi kan förvänta oss i tuffare tider 😱

Kan dock tillägga att myndigheterna var lite oklara i deras uttalanden under början av smittan och några av dom gick mot vad man har sagt. Men det verkar som att man har skärpt till sig och fått klara besked om vad man vill få ut av per myndighet!
Det ser sjukt bra ut just nu. Än så länge tycker jag att det räcker med att sätta äldre i "karantän" och ha skolorna på distans (skönt för mig). Just nu är det bara dessa journalisterna som förvirrar folket. Det är ju 20 st artiklar om domedagar och varför du ska äta fiskolja.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Varför kom corona? Själv tror jag att det kom för att begränsa mänskligheten och skydda oss mot överbefolkning av planeten. Vet inte riktigt om det är sant eftersom jag tog en vodka för att döda viruset idag.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av alfs:

Varför kom corona? Själv tror jag att det kom för att begränsa mänskligheten och skydda oss mot överbefolkning av planeten. Vet inte riktigt om det är sant eftersom jag tog en vodka för att döda viruset idag.

Jag gissar att det blir ungefär samma svar som förra gången du frågade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Finns det nån bra källa på att det smittar när man inte har symtom?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon42512:

Finns det nån bra källa på att det smittar när man inte har symtom?

Inte ännu
Som alltid i krissituationer så försöker man undersöka så många scenarion som möjligt.
I dagsläget så förbereder man sig på att det kan vara så

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Nu borde man förstå att siffrorna på smittade är kraftigt missvisande och att de flesta av oss kommer få Covid19 och att de flesta av oss kommer att överleva.

En liten kommentar bara; siffrorna är inte kraftigt missvisande, utan snarare kraftigt feltolkade av många.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master

Jag tycker det är intressant att se en del uppenbart handskas med knapphändig och konstant utvecklande information för första gången.
"Men vadå, typ VET ingen detta just nu?!"
Nej, för det är nytt. Man tillskansar sig information allt efterhand som saker utvecklar sig, och man får försöka basera sin strategi på föregående liknande händelser, men ingen har facit i hand just nu.

Det verkar som att vissa antar att myndigheterna mycket väl vet allting, men vägrar berätta och gör "fel" med flit. Och agerar dessutom inte i tid på information som inte fanns tillgänglig vid tillfället. "HUR VÅGAR DOM?!"

Nånting jag roat mig med att observera de senaste dagarna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker det är intressant att se en del uppenbart handskas med knapphändig och konstant utvecklande information för första gången.
"Men vadå, typ VET ingen detta just nu?!"
Nej, för det är nytt. Man tillskansar sig information allt efterhand som saker utvecklar sig, och man får försöka basera sin strategi på föregående liknande händelser, men ingen har facit i hand just nu.

Det verkar som att vissa antar att myndigheterna mycket väl vet allting, men vägrar berätta och gör "fel" med flit. Och agerar dessutom inte i tid på information som inte fanns tillgänglig vid tillfället. "HUR VÅGAR DOM?!"

Nånting jag roat mig med att observera de senaste dagarna.

Jag tolkar det som att detta är för frestande för diverse konspirationslagda personer att motstå. Det är helt enkelt för lätt att vara efterklok med sina tre bästa vänner "Skulle", "Borde" och "Kunde". En annan andel av personer i detta vill helt enkelt vädra sina faktiska åsikter om vad de tycker om diverse svenska myndigheter och så. Dessa konspirationer stämmer inte av det simpla faktumet att människor är för skvallriga och det skulle ha kommit ut omgående i aftonblaskorna.

Dessutom har vi den krångliga biten med säkerhetspolitisk situation. Många länder med dåliga avsikter mot Sverige observerar Sverige så noga de bara kan för att försöka luska ut säkerhetsbrister och så vidare. Detta försvårar då en klar, tydlig och framförallt mer öppnare kommunikation med det svenska folket. Långsiktigt tänkande, "hur kan denna kommunikation användas mot oss i framtiden?" vid varje pressträff nu eftersom läget är så allvarligt som det är.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Nej, jag kommer inte ta det. Tog det inte senast och tänker inte göra det nu heller. Har klarat mig bra ändå.

Vaccin tas inte alltid för din egen skull.

Läs på lite om hur det fungerar

De som behöver kan ibland inte ta det, därför är det viktigt att de som kan gör det för att minska risken att smitta de som är i farozonen.

Visa signatur

Mr. Scriptman