Permalänk
Skrivet av ehsnils:

I diabetes!

Diabetiker var väl en av riskgrupperna för Coronan dessutom

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Nej, det var inget svar på frågan. Varför skriver du ett inlägg som citerar min fråga, som du ändå inte svarar på? Vi försöker igen!

Hur hjälper det att stänga gränsen när de flesta får åka genom ändå?

Att de flesta får åka igenom ändå är inget jag vet något om. Kan du länka något som bekräftar detta påstående?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Det är nog en fråga för arbetsplatserna att ta hand om så att de som kan får jobba hemifrån.

Jag tror att det enda som går att uppnå är att fördröja spridningen så att inte alla avlider samma månad, det blir ganska jobbigt för alla att hantera mass-begravningar och sjukvård som går under.

Det du säger om arbete har du rätt i. Det är dock inget som en gränsstängning påverkar.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Så det har de sett? Konstigt att det är politiker som sett det i Danmark och deras egna experter inte håller med. Politiker kan ibland tydligen se saker som andra inte kan. För de flesta något sansade personer så inser man att det är att sjuka personer ska hålla sig hemma som är det viktiga. Att stoppa 100 personer vid gränsen, vare sig det är friska eller sjuka, gör vare sig från eller till med tanke på hur stor befolkning det finns i både Sverige och Danmark. Det är smitta inom befolkningen som nu måste minimeras och det förändras inte med någon stängd gräns. Sedan kan man fråga sig vilka alla dessa som är sjuka som vill besöka Danmark är? Hotell och restauranger i både Sverige och Danmark har ju panik för de har inga bokningar/gäster så vilka är alla dessa som ska välla in i Danmark och Sverige egentligen? Och som alla är sjuk och tydligen enbart är ute efter att smitta så många som möjligt.

Permalänk

Just in. : Frankrike stänger nu alla publika platser. Resturanger barer ect ect ect

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Om du tror att Indien bara har 47 smittade, eller att de riktiga siffrorna är i närheten av 47...

De kanske har valt att sluta testa smittade vid antalet 47.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det var inget svar på frågan. Varför skriver du ett inlägg som citerar min fråga, som du inte kan svara på? Vi försöker igen!

Hur hjälper det att stänga gränsen när de flesta får åka genom ändå?

Dredd är en s.k nyttig idiot som vill underminera svenska folkets tilltro till myndigheter i kris. Välkänt fenomen från asymetrisk krigföring när man vill skada stater inifrån. Viktigt att vara medveten om den här typen som springer andras ärenden utan egentligen vara medveten om det..

Permalänk

En sak jag och flera i min umgängeskrets undrar är ju det där med toapappret, vad gör alla med sitt papper egentligen?
Nu är ju jag dock ensamstående men ett paket med 18 st rullar i räcker nog, ett halvår för mig!
Förstår att det går åt en massa för en barnfamilj men ja, man undrar ju!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@Dredd: Så det har de sett? Konstigt att det är politiker som sett det i Danmark och deras egna experter inte håller med. Politiker kan ibland tydligen se saker som andra inte kan. För de flesta något sansade personer så inser man att det är att sjuka personer ska hålla sig hemma som är det viktiga. Att stoppa 100 personer vid gränsen, vare sig det är friska eller sjuka, gör vare sig från eller till med tanke på hur stor befolkning det finns i både Sverige och Danmark. Det är smitta inom befolkningen som nu måste minimeras och det förändras inte med någon stängd gräns. Sedan kan man fråga sig vilka alla dessa som är sjuka som vill besöka Danmark är? Hotell och restauranger i både Sverige och Danmark har ju panik för de har inga bokningar/gäster så vilka är alla dessa som ska välla in i Danmark och Sverige egentligen? Och som alla är sjuk och tydligen enbart är ute efter att smitta så många som möjligt.

Om man inte stänger gränsen så spelar det ingen roll om man jagar Viruset lokalt. Sveriges FMH tror på allvar att vi kommer ha samma utveckling här hemma när det gäller viruset som de hade i Kina, utan att adoptera någon av Kinas strategier, jag vet inte i vilken verklighet de lever i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Att de flesta får åka igenom ändå är inget jag vet något om. Kan du länka något som bekräftar detta påstående?

Här står allt.

https://tt.omni.se/manga-i-klam-nar-danmark-stangs/a/g7Axe1

Danska medborgare tillåts alltid att resa in i Danmark. Andra nekas inresa om de inte har särskilda skäl.

Exempel på särskilda skäl:

Personer som bor eller arbetar i Danmark, även egenföretagare som utför jobbuppdrag i landet.

De som ska transportera varor in i eller ut ur landet.

Personer som har umgängesrätt med minderåriga barn i Danmark, som de vill träffa.

Personer som besöka svårt sjuka eller döende familjemedlemmar.

Personer som reser in i landet på grund av pågående vård eller behandling i landet.

Personer som ska delta i en begravning eller medverka i en domstolsförhandling.

Personer som studerar i Danmark, om inte utbildningen är stängd och studenterna erbjuds distansundervisning.

Skrivet av Dredd:

Om man inte stänger gränsen så spelar det ingen roll om man jagar Viruset lokalt. Sveriges FMH tror på allvar att vi kommer ha samma utveckling här hemma när det gäller viruset som de hade i Kina, utan att adoptera någon av Kinas strategier, jag vet inte i vilken verklighet de lever i.

I princip INGET land är såpass självförsörjande att det skulle klara en total gränsstängning där man stoppar jobbpendlare och transporter.

Kan du lägga ner ditt trams nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

En sak jag och flera i min umgängeskrets undrar är ju det där med toapappret, vad gör alla med sitt papper egentligen?
Nu är ju jag dock ensamstående men ett paket med 18 st rullar i räcker nog, ett halvår för mig!
Förstår att det går åt en massa för en barnfamilj men ja, man undrar ju!

Så du är en sådan som vänder på pappret tio gånger innan du tar nytt? Usch

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Här står allt.

https://tt.omni.se/manga-i-klam-nar-danmark-stangs/a/g7Axe1

Danska medborgare tillåts alltid att resa in i Danmark. Andra nekas inresa om de inte har särskilda skäl.

Exempel på särskilda skäl:

Personer som bor eller arbetar i Danmark, även egenföretagare som utför jobbuppdrag i landet.

De som ska transportera varor in i eller ut ur landet.

Personer som har umgängesrätt med minderåriga barn i Danmark, som de vill träffa.

Personer som besöka svårt sjuka eller döende familjemedlemmar.

Personer som reser in i landet på grund av pågående vård eller behandling i landet.

Personer som ska delta i en begravning eller medverka i en domstolsförhandling.

Personer som studerar i Danmark, om inte utbildningen är stängd och studenterna erbjuds distansundervisning.

Det där är dock inte majoriteten av människor som besöker Danmark, snarare en minoritet av besökarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Du kanske bara kan låta bli att läsa tråden?

Med det sagt kan jag väl till viss del hålla med dig, men jag tror att det kanske kommer bli så överlag att intresset planar ut när det inte finns något nytt att säga mer än en massa spekulationer och räddsla. Hur märkligt det än låter så vänjer man sig med det mesta här i livet.

Jag är nog som person väldigt nyfiken av mig, och när jag ser (SARS-CoV-2) hela tiden under ”heta ämnen” kan jag inte låta bli att trycka. Det hela blir för mig en clickbait känsla vilket jag också är ett lätt offer för. Men, jag skall försöka kontrollera mig så att jag slipper denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Danmark själva avslöjar att hela beslutet är politiskt. Varken Danmarks egna motsvarighet till FHM eller WHO har har haft det som förslag och menar på att det är en åtgärd helt utan verkan för smittspridningen. Utan beslutet är helt taget på politisk nivå.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er...

När ska folk förstå att detta som grannländerna beslutar har helt övergått till politik. Nu handlar det om att ta politiska poäng, inte skydda medborgarna från en pandedemi utifrån fakta och inhämtad kunskap.

Sverige och Storbritannien går helt klart mot strömmen, de har i alla fall inte än valt den politiska lösningen på virushärden.

De norska kollegor och kunder som jag pratade med i Fredags är inte direkt imponerade av Norska staten. De önskar i stort att läget skulle vara som i Sverige. Arbetsmarkanden i Norge har redan i stort havererat och det kommer bli ett stålbad nästa arbetsvecka. I princip alla gästarbetare åkte hem igår natt.

Som jag ser det är att stänga gränsen bara funktionellt om man inte har någon smitta i landet. Alltså, om detta gjorts i slutet av december, konsekvent för alla. Möjligtvis då hade man inte haft det som kallas importfall. Så nu är det kanske mer preventivt för att inte man skall behöva husera sjuka från andra länder i sina egna sjukhus eller liknande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Det där är dock inte majoriteten av människor som besöker Danmark, snarare en minoritet av besökarna.

Nej, ännu en gång visar du din totala inkompetens och larv. Om du hade spenderat 30 sekunder på att kolla upp lite info innan du gör dina inlägg så skulle vi slippa dina skräposter här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Nej, ännu en gång visar du din totala inkompetens och larv. Om du hade spenderat 30 sekunder på att kolla upp lite info innan du gör dina inlägg så skulle vi slippa dina skräposter här.

2017 hade Danmark 7.7 Miljoner turistbesök.

Permalänk
Medlem

@Dredd: I vanliga fall så är det kanske så. Men vilka är alla dessa som vill komma in i Danmark just nu då när de har problem även där? Är det andra européer som vill åka dit för att bli smittade? Vill de åka dig för att inte bli smittade? Vill de åka dit för att smitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilka stänger gränsen till England? Wales? Skottland?

Jag tror han syftar på att det ryktas att USA kommer stänga inresande från Irland och England inom kort.

Min åsikt är att alla länder i världen kan stänga sina gränser så slipper vi stänga gränserna och lägga onödiga resurser på att vakta Öresundsbron, Svinesundsbron och färjeterminalerna.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Oj, så det är massa miljoner som vill åka till Danmark och turista just nu när de har problemen de har i där alltså? Hahaha, tillåt mig att småle lite. Måste ha läst fel om alla artiklar jag ser om att flygbolagen inte har några resande och att hotellen inte får några bokningar och att restaurangerna går omkull snart för de inte får några gäster. Jag måste ha vänt på det hela. De har problem för att de är så fullbokade, så måste det vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@Dredd: I vanliga fall så är det kanske så. Men vilka är alla dessa som vill komma in i Danmark just nu då när de har problem även där? Är det andra européer som vill åka dit för att bli smittade? Vill de åka dig för att inte bli smittade? Vill de åka dit för att smitta?

Scenariona är oändliga, väldigt svårt att sia om, det kan vara alla möjliga orsaker folk har för att resa till Danmark. Eller andra länder. Allt ifrån turism till affärsresor till mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att de flesta får åka igenom ändå är inget jag vet något om. Kan du länka något som bekräftar detta påstående?

Googla. I samtliga svenska artiklar om stängningen av danska gränsen står vilka som tillåts passera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Att stänga gränsen är ett naturligt drag för ett land som inte har kapitulerat mot Viruset ännu.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Som sagt var. Jag måste ha läst fel när jag ser över allt att flygbolagen riskerar konkurs, hotellen varslar om uppsägningar och att restaurangerna pratar även de om konkurs. Det bara väller in turister tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Scenariona är oändliga, väldigt svårt att sia om, det kan vara alla möjliga orsaker folk har för att resa till Danmark. Eller andra länder. Allt ifrån turism till affärsresor till mycket annat.

Som tidigare Köpenhamns-pendlare, bodde i Malmö och jobbade i Köpenhamn under tio år. Det är väl ca 15000 som arbetspendlar till och från Köpenhamn från sverige dagligen. Det och varutransporter är överlägsna i antal och står för nästan 95% av all trafik mellan länderna till vardags.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

2017 hade Danmark 7.7 Miljoner turistbesök.

Det var ju inte särskilt relevant för diskussionen. Du kan ju inte säga A och inte B.

Utan att kolla upp om det du skriver ens stämmer kan jag informera om att det är 14,6 miljoner pendlingar per år, och då har jag endast kollat upp Öresundsbron, tar vi med alla gränsövergångar ökar siffran givetvis markant. Nu hittar jag ingen info om just transporter men det lär med logiskt tänkande också vara en enorm siffra.

Källa: https://www.oresundsbron.com/sv/node/3787

Permalänk

@Dallen: Nejdå, så är det inte, mitt arsle verkar vara mindre än vissa andras!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Att stänga gränsen är ett naturligt drag för ett land som inte har kapitulerat mot Viruset ännu.

Nej, det är det inte eftersom det här inte handlar om en riktig stängning, de flesta bedöms ha tillräckligt särskilda skäl för att släppas genom ändå.

En sån stänging du pratar om är omöjlig.

Hur många länder klarar en total stänging, där man hindrar transporter och arberapendlande? Inte ett enda land i EU i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Om du tror att Indien bara har 47 smittade, eller att de riktiga siffrorna är i närheten av 47...

Öhh, förstår du inte att jag menar att de med största sannolikhet har hundratusentals smittade idag, och Sverige har förmodligen tiotusentals, vi kommer aldrig få svaret.

Glöm och gå vidare i livet, gräv ner dig i 1år el lev som vanligt, jag har valt att leva som vanligt här i sundsvall. Var ute och käkade idag på den lokala Kina resturangen och fan vad skönt det att det inte var så mycket folk där för en gångs skull.

masshysteri är vad det här är, men jag är inte förvånad heller för folk idag kan inte tänka rationellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att stänga gränsen är ett naturligt drag för ett land som inte har kapitulerat mot Viruset ännu.

Helt meningslöst om det finns undantag för in/utresa. Har viruset redan fått fäste är det struntsamma. Om ändå 95% av alla från sverige tillåts åka fram och tillbaka till DK + en del andra med skäl så är det bara plakatpolitik. Trams till och med. Men det tilltalar den mindre pålästa ("Se, nu gör de faktiskt något") haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

2017 hade Danmark 7.7 Miljoner turistbesök.

Yes, vilka månader på året tror du man turistar i Danmark? mars eller juli?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K