Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:
  • Hur fungerade kontakten med vården?

  • Hur hanterade de smittspårningen? Vad är det för frågor man får?

  • Hur åkte du hem från flygplatsen?

  • Har någon i din närhetet eller de som du rest med också blivit sjuka?

  • Hur länge är hemmakarantänen?

Bra frågor! Sorry för lång text, men jag tänker att det kan finnas ett värde i att berätta min upplevelse så nogrannt jag kan.

1. Både bra och dåligt. Jag kontaktade 1177 direkt när jag kände symptom. Fick då stå i telefonkö i cirka 1h. Blev tillsagd att "om du inte har varit i Kina/Italien så kommer vi inte testa dig". Jag påpekade att jag hade information om att man fått ett 15-tal bekräftade norrmän som kommit hem från Österrike med Corona, och att Norge nu klassar Österrike som "högrisk". Detta ville 1177 inte ta i beaktning utan hänvisade istället till svenska Folkhälsomyndigheten.

Jag ringde igen ett par timmar senare och försökte på nytt. Återigen, nej vi vill inte testa dig om du inte varit i något högriskområde.

Tredje försöket så hade man uppgraderat Österrike till "högrsik". Dock så ligger skidorten som jag besökte (Zell Am See) inte i Tirolen och därför ville man denna gången inte testa mig heller. Då fick jag lite spel och drog till med att vi minsann hade varit en runda i Tirolen också. Då blev det andra bullar.

Efter att de kosntaterat att jag skulle ta prover på infektionskliniken så fick jag vet att jag skulle bli uppringd för tidsbokning. Detta besked fick jag på eftermiddagen. Hör därefter ingenting under resten av dagen. Nästa morgon, hör ingenting, fram till lunch hör ingenting. Först när min fru via kontakter på sitt jobb inom sjukvården ringer och pushar på så händer detr grejer. Jag får en tid på eftermiddagen och åker dit. Det finns uppsatt ett provisoriskt tält utanför en av ingångarna.

Jag får träffa en trevlig sjuksyrra i rymddräkt som stoppar en lång tops i snoken på mig och en i halsen. Det hela är över på 2 minuter.

Därefter har det varit bra uppföljning. Uppringd utav smittskyddsläkare för samtal kring smittspårning och allmänna förhållningsregler vid hemmakarantän och sådant.

TLDR; Dumt att man skall behöva tjata sig till ett test och inte tas på allvar från första stund. Därefter, bra mottagande och tydlighet.

2. De frågar vem jag reste med, hur jag reste, var jag har varit, när jag insjukande, vad jag har gjort sedan dess, var jag har befunnit mig. De frågar också hur jag bor, ensam, barn, familj etc. Min fru fick ett mail med tydliga riktlinjer och instruktioner för hur hon skall förhålla sig när det kommer till att gå till jobbet etc.

3. Tåget hem från flygplatsen. Vid denna tidpunkten hade jag dock inga symptom och bedöms därför ej ha smittat heller.

4. Reste med en vän som ej har insjuknat. Märkligt eftersom att vi sov i sama rum, delade toalett, dusch. Åt på samma ställen, satt bredvid varandra på flyget etc.

5. Karantänen är 6-8 dagar efter första symptomfria dag.

Hoppas detta besvarade frågorna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Skulle vi satt upp karantän mot hela omvärlden? Hur länge?

Nej men 14 dagar åtminstone skulle folk suttit i karantän eller kört screening direkt från flyget tror jag hade köpt mer tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Bra frågor! Sorry för lång text, men jag tänker att det kan finnas ett värde i att berätta min upplevelse så nogrannt jag kan.

Träffade du någon som var sjuk strax innan du åkte till Österrike?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Nej men 14 dagar åtminstone skulle folk suttit i karantän eller kört screening direkt från flyget tror jag hade köpt mer tid.

Dock kanske inte att ”köpa tid” som är det viktiga utan att i såfall plana ut kurvan så att våra resurser kan användas bättre.

Ty det är bättre om 100 är sjuka varje månad i 10 månader än att 1000 är sjuka i samma månad. Det första kan vi lättare hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Träffade du någon som var sjuk strax innan du åkte till Österrike?

Inte vad jag kan minnas på rak arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Två frågor:

Vad händer med dig nu, när testas du igen för att se om du är frisk?

Hur skönt kommer det kännas att vara immun samtidigt, som resten av samhället ballar ur? 😄

Så vitt jag vet så testas man inte för att se om man är frisk. Det som gäller är 6-8 dagar efter första symptomfria dag.

Haha! Så kan man se det! Kanske borde börja sälja snorkråkor för dem som vill få det överstökat medans vården fortfarande fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Inte vad jag kan minnas på rak arm.

Okej, risken kan likaväl ha varit att du blivit sjuk i Sverige eftersom du var borta i bara fyra dagar, väldigt kort inkubationstid på 1-4 dagar. Inte precis omöjligt men bara en tanke som slog mig.
Hoppas du kryar på dig snabbt och sov så mycket som möjligt, bästa medicinen mot virus.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Okej, risken kan likaväl ha varit att du blivit sjuk i Sverige eftersom du var borta i bara fyra dagar, väldigt kort inkubationstid på 1-4 dagar. Inte precis omöjligt men bara en tanke som slog mig.
Hoppas du kryar på dig snabbt och sov så mycket som möjligt, bästa medicinen mot virus.

Håller med, tanken har slagit mig också. Men då jag ej har träffat så mycket folk dagarna omedelbart innan avfärd samt att jag bor i en del av landet som hittils varit hyggligt skonat gör att jag känner mig relativt säker på att jag har smittats utomlands.

Tack för omtanken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Dock kanske inte att ”köpa tid” som är det viktiga utan att i såfall plana ut kurvan så att våra resurser kan användas bättre.

Ty det är bättre om 100 är sjuka varje månad i 10 månader än att 1000 är sjuka i samma månad. Det första kan vi lättare hantera.

Yes allt som underlättar sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock kanske inte att ”köpa tid” som är det viktiga utan att i såfall plana ut kurvan så att våra resurser kan användas bättre.

Ty det är bättre om 100 är sjuka varje månad i 10 månader än att 1000 är sjuka i samma månad. Det första kan vi lättare hantera.

Vi skulle, under 10 månader, ha satt alla inresande i karantän?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Nej men 14 dagar åtminstone skulle folk suttit i karantän eller kört screening direkt från flyget tror jag hade köpt mer tid.

Bara flyget? Inte de som kommer körandes över Öresundsbron? Eller med färjor från Danmark, Finland, Tyskland? Eller körandes över gränserna mot Norge och Finland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Läs och ta in det havrefras_ skriver, en av de mildaste influensor han har upplevt, kanske dags att växla ner lite grann? gäller även dig dredd! och franzoa....

Har du helt missat att det har dött en person i Corona-virus?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om detta blir en stor epidemi (har ingen koll på vad det räknas som idag), och många många äldre drabbas och kolavippar. Då lär det väl bli lite positiv påverkan för samhällen och dess ekonomier? Det kanske låter hemskt, men en hög med gamlingar dör så blir ju vårdkostnader i det längre loppet bli mindre (tills den "yngre" generationen nått upp i den gamla åldern). Äldreboenden blir mindre befolkat, och säkert en del andra saker (pension? bidrag? sjukpenning?)

Hur tänker ni andra kring det? Alltså, inte emotionellt, utan vad det kan ha för effekter efter (mitt tankesätt utgår från att en himla massa gamla i varje land stryker med, vilket kanske inte är så troligt, men inte helt omöjligt).

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vad spelar det för roll om vi har 10 eller 100 ECMO-platser när vi är mitt i brinnande kriget mot pandemin??

Ska vi byta ett JAS-plan mot några ECMO-platser? Det är ju skattepengar vi pratar om och du får väl bli politiker när allt lagt sig!

Vi ska bara följa vad som myndigheten nu säger!

Citat
Nu måste vi alla bidra för att minska effekterna av pandemin

https://www.dn.se/nyheter/sverige/amina-manzoor-nu-maste-vi-a...

Fatta!!

Du får väl framföra det till läkarna som arbetar med detta. De delar säkerligen din uppfattning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Läs och ta in det havrefras_ skriver, en av de mildaste influensor han har upplevt, kanske dags att växla ner lite grann? gäller även dig dredd! och franzoa....

Jag vill inte att det ska bli som Italien. Jag är orolig för flera i min närhet som är 65-74 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Om detta blir en stor epidemi (har ingen koll på vad det räknas som idag), och många många äldre drabbas och kolavippar. Då lär det väl bli lite positiv påverkan för samhällen och dess ekonomier? Det kanske låter hemskt, men en hög med gamlingar dör så blir ju vårdkostnader i det längre loppet bli mindre (tills den "yngre" generationen nått upp i den gamla åldern). Äldreboenden blir mindre befolkat, och säkert en del andra saker (pension? bidrag? sjukpenning?)

Hur tänker ni andra kring det? Alltså, inte emotionellt, utan vad det kan ha för effekter efter (mitt tankesätt utgår från att en himla massa gamla i varje land stryker med, vilket kanske inte är så troligt, men inte helt omöjligt).

Du kanske skall hålla dina funderingar för dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag vill inte att det ska bli som Italien. Jag är orolig för flera i min närhet som är 65-74 år.

Se till att det inte rör sig bland andra i onödan. Undvik att besöka dem eller att ha nära kontakt med dem. Fråga om du skall handla åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag vill inte att det ska bli som Italien. Jag är orolig för flera i min närhet som är 65-74 år.

Det är inte bara äldre som är i risken att bli drabbade hårt.
Du har en mängd patienter på ett sjukhus med nedsatt imunförsvar på grund av olika orsaker.

Min syster till exempel har fått en transplantation och äter medicin för att hennes kropp inte ska stöta ut organet, det påverkar hennes imunförsvar, och hon skulle nog inte heller må så bra av att få corona.

Min pappa har problem med andningen redan som det är idag, han skulle nog också få svårt att klara av Corona.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Själv hoppas jag mest på en supersnabb lagändring som ger företag rätt att avskeda personal på dagen som kommer sjuka till arbetet med eventuell Corona och äventyrar hela företaget.

Sambon berättade just att en medarbetare på hennes arbete (utbildad sjuksköterska) som tar hand om äldre dementa personer, igår och idag kom till arbetet med enorm hosta och feber. Hon har dessutom varit i Tyrolen för ca en månad sedan men säger att hon bara "åkte förbi".

Toppen av idioti. Idag blev hon hemskickad av chefen. Ibland önskar man faktiskt att det fanns lagstöd för att avskeda dessa individer.

Permalänk
Medlem

@CubaCola:
Frågan är om du har missat hur många som dör varje år i sk "vanliga" influensor mm?
Egentligen inget unikt, visst det är tråkigt att personer ska behöva dö men i detta fallet handlar det om en äldre person med andra sjukdomar. Precis samma sak om en sådan person åker på en rejäl "vanlig" influensa som kommer och går varje år eller maginfluensa så är risken för att det går riktigt illa om du är gammal och har någon mera sjukdom dom gör dig svagare.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Viruset har ju i princip samma symptom som vanlig förkylning. snuvig, ont i halsen, hostar, feber. Om folk inte har varit i riskområderna eller träffat någon som har varit sjuk, får folk då testa sig mot corona om man är sjuk hemma?
Under dessa månader är ju snuvig näsa eller allmän förlykylning vanligt. Tror inte många tänker på det och åker överallt för de tänker att det bara är lätt förkylning pga att de kanske var ute en kall kväll?

F.ö. så ger försvaret 100% lön om du visar symptom eller om en du umgåtts med visar symptom. detta tills antingen du eller den andre visat negativt på test (y)
Härligt att de slopade karensdagen nu.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har du helt missat att det har dött en person i Corona-virus?

ja hemskt tragiskt för nära och kära självklart, men va fan det dör ju folk årligen av vanliga influensan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag vill inte att det ska bli som Italien. Jag är orolig för flera i min närhet som är 65-74 år.

Samma här.
Bryr mig inte nämnvärt om jag personligen drabbas av viruset eller inte, jag är rätt säker på att jag överlever utan bestående men. Däremot är jag orolig över äldre familjemedlemmar (70+) samt kombon som förvisso är "ung", men samtidigt tillhör mer än en riskgrupp.
Åker jag dit, åker han dit, och det är inget jag vill ha på mitt samvete.

TLDR: Jag vill inte bli sjuk för jag vill inte smitta andra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du kanske skall hålla dina funderingar för dig själv?

Du kanske ska hålla din diktatur för dig själv?
Jag skriver funderingar bäst jag vill.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

ja hemskt tragiskt för nära och kära självklart, men va fan det dör ju folk årligen av vanliga influensan också

Fin människosyn. Verkligen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fin människosyn. Verkligen.

va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vi skulle, under 10 månader, ha satt alla inresande i karantän?

Illustrativt exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

ja hemskt tragiskt för nära och kära självklart, men va fan det dör ju folk årligen av vanliga influensan också

Empati Nivå:100

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Empati Nivå:100

Man kan ha empati, men ändå se verkligheten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Du kanske ska hålla din diktatur för dig själv?
Jag skriver funderingar bäst jag vill.

"Det är oartigt att täppa till munnen på en idiot och grymt att låta honom prata på."