Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är du medveten om att de flesta inte betalar någon statlig skatt?

Moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Precis om dina förutfattade meningar och åsikter skiljer från mina så är det en konspirationsteori?
Självklart gör dom stickprovskontroller på folk, baserat på ingen fakta alls. Influensa dödar också vissa annars friska så Corona är inget värre är det någon som säger också. Om vissa slutar säga sånt så kanske det var mindre konspirationsteorier därute också?
Nu har vi 2 kritiska fall i Sverige, det var 0 i förrgår.

Visste att jag läst om det någonstans, snabb googling gav detta som första träff:

Citat:

Hur vet man att vi inte har fall i Sverige som inte är direkt relaterat till resor från smittområden eller närstående när man vägrar testa folk med influensasymptom som ej rest eller är närstående? Har man ens gjort något sånt stickprov?

Ja, det har man just satt i gång med. Både att testa personer som uppvisar ordentliga lungsymtom (som allvarlig influensa). Samt att man lägger till screening för corona i den ständiga screening man gör på vissa utvalda vårdinrättningar för att hålla koll på hur influensan beter sig.

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-svarar-pa-coronaf...

Det blir en konspirationsteori när du utan underlag lägger fram en spekulation om att man inte vill redovisa siffrorna som dold agenda till att man byter inriktning på testningen. Du drar alltså långtgående, negativa och dåligt underbyggda slutsatser på existerande information = konspirationsteori.

Det är inte en konspirationsteori att hävda att man redan gör stickprov, även om man inte lägger fram någon källhänvisning till detta påstående.

Jag misstänker att du hänger med på skillnaden

Skrivet av Sir Hitman:

I dom flesta fall så var det bara rubrikerna som sa att barn inte smittas det sedan skrev dom annat längre ner i artiklarna, dom flesta hade med att barn smittas men väldigt få/inga får allvarliga symptom och pga det så antogs dom inte smitta alls eller i mindre utsträckning.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/darfor-smittas-inte-barn-...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-...
"Eftersom viruset sprids genom så kallad droppsmitta, alltså genom hostningar och nysningar, är det därför betydligt mindre risk att barn kan smitta andra eftersom de inte blir lika sjuka."
För barn är ju jätteduktiga på att inte hosta och nysa på folk.

Poängen är nog att om man har lindrigare symptom så hostar/nyser man inte heller speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är du medveten om att de flesta inte betalar någon statlig skatt?

moms, fordonsskatt, bränsleskatt, energiavgifter i alla dess former, sociala avgifter med mera med mera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir Hitman:

Precis om dina förutfattade meningar och åsikter skiljer från mina så är det en konspirationsteori?

Det är inte dig jag svarat där? Det var ubbe1 som hade en del konspirationsteorier om mörkläggning som på intet sätt har stärkts. Det gört det väl per definition till en konspirationsteori.
Lugn.

Skrivet av Sir Hitman:

Självklart gör dom stickprovskontroller på folk, baserat på ingen fakta alls.

Jag har ju angivit en källa för det här
Här har du inlägget där jag refererar till DNs artikel där de beskriver att de hittat coronafall i en slumpvis provtagning:
#18326765

Så helt grundlöst är det ju inte.

Skrivet av Sir Hitman:

Influensa dödar också vissa annars friska så Corona är inget värre är det någon som säger också.

Ja men det är ju sant att även vanlig influensa dödar friska. Så ser det ju ut. Det får du nog acceptera.
Däremot har jag inte likställt Corona och influensa i allvarlighet. Båda delarna kan nämlingen stämma - samtidigt.

Läs gärna ett av mina andra inlägg så som detta:
#18327467

Här tar jag ju upp att det är läge att vara oroad med all tydlighet.
Be worried. Jag är inte emot utan med dig.

Skrivet av Sir Hitman:

Om vissa slutar säga sånt så kanske det var mindre konspirationsteorier därute också?
Nu har vi 2 kritiska fall i Sverige, det var 0 i förrgår.

Vi verkar även ha en död person av korona i nulgäet.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-...

Men du kommer nog få tåla att jag kan flika in med tillägg även framöver.
Exempelvis gällande uppskattningen av hur dödligt viruset är. Det kan hända att jag förtydligar att en del siffror som figuerar inte är helt tillförlitliga - för det är svårt att räkna på det här. Så är det ju.
Det är emellertid inte sammma sak som att jag säger att allt är fine.

Tvärt om är det säkert läge att ta mer krafttag än vad som görs.
Sjukvården kan som jag sagt bli helt överbelastad och det skulle kunna bli ordentligt illa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur kan någon "gilla" det inlägget?

Knappen heter "bra inlägg". Det betyder inte att man sitter och tjoar pga innehållet. Det betyder att inlägget var givande

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Måndag 248
Tisdag 343 (+95)
Onsdag 477 (+134) och ett dödsfall.
Gissar på 1000 smittade innan söndag.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Folk gillar att bli informerade, inte nödvändigtvis vad de blir informerade om.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är du medveten om att de flesta inte betalar någon statlig skatt?

Arbetsgivaravgift betalas för alla som arbetar och av denna går en stor del till staten.

Permalänk
Medlem

@Jonatan: Vilket som. Den är ändå ingen skatt utan just en avgift. Precis som den heter.

Permalänk
Medlem

@Jonatan: Statlig (inkomst)skatt betalar du när du tjänar över en halv miljon per år, är det väl.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Frispel:

Visste att jag läst om det någonstans, snabb googling gav detta som första träff:
Hur vet man att vi inte har fall i Sverige som inte är direkt relaterat till resor från smittområden eller närstående när man vägrar testa folk med influensasymptom som ej rest eller är närstående? Har man ens gjort något sånt stickprov?

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-svarar-pa-coronaf...

Poängen är nog att om man har lindrigare symptom så hostar/nyser man inte heller speciellt mycket.

Någon inlagd för lunginflammation hade inte varit ute och rest och dom kunde inte peka på vart han blivit smittad, då det iallafall inte skrivs något om att dom testar andra personer pekar på att risken är ganska stor att vi har okänd smitta ute i landet. Det enda jag hittat var en artikel om att dom satt upp test tält utanför några sjukhus och dom tillåter vissa att testa dig där efter godkännande från 1177 och baserat på att dom säger att bara dom som varit i riskområden behöver ringa dit så kan jag anta att deras kriterier är detsamma.

Den där experten som jämför det med "vanliga tjatiga förkylningarna, bara." Skolor borde inte stänga för sjukhus gör ju inte det, och då kan ju inte båda föräldrarna jobba. Smittar ej genom paket, men viruset har visats leva flera dagar på olika material inklusive papper. Hon är den enda källan jag hittat på att stickprov görs på folk. USA har okänd spridning enligt henne, men Sverige har inte det? Men utan argument för varför Sverige skulle vara bättre än alla andra länder.

Barn är okontrollerade springande kroppsvätska spridare. Så det är inte så troligt att barn inte skulle sprida viruset lika mycket som vuxna, dom har dock mest troligt mindre kontakt med andra vuxna än föräldrarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Knappen heter "bra inlägg". Det betyder inte att man sitter och tjoar pga innehållet. Det betyder att inlägget var givande

Skrivet av thu:

@Def_Dog: Folk gillar att bli informerade, inte nödvändigtvis vad de blir informerade om.

Ja men alltså. Nevermind.

Ni är ändå söta som ska förklara någoting sådant.

Anyhows, vet man vad det är för andra typer av sjukdomar som offren lidit av, har man gått ut med det någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Jonatan: Vilket som. Den är ändå ingen skatt utan just en avgift. Precis som den heter.

Det är en procentandel av lönen. I praktiken är det en skatt. Definitionen på en skatt är inte att ordet "skatt" finns med i namnet så vitt jag vet.

typo
Permalänk
Medlem

@Sir Hitman: Logiskt sett så bör vi ha en okontrollerad spridning av Corona i Sverige.
Att alla som varit i Italien / Iran / Kina som kommit hem till Sverige skulle ha självisolerat sig direkt utan att ha träffat andra, som i sin tur träffat andra är helt orimligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja men alltså. Nevermind.

Ni är ändå söta som ska förklara någoting sådant.

Anyhows, vet man vad det är för andra typer av sjukdomar som offren lidit av, har man gått ut med det någonstans?

Tex cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, kroniska lungsjukdomar, och högt blodtryck.
Rökare tillhör även de som har en högre dödlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Anyhows, vet man vad det är för andra typer av sjukdomar som offren lidit av, har man gått ut med det någonstans?

Nej, och det lär dom inte göra heller.
Vi får helt enkelt nöja oss med att veta att personen hade andra bakomliggande sjukdomar utöver hög ålder som gjorde hen till en riskpatient: Rökning, astma, cancer, diabetes, högt blodtryck, kol, hjärt/kärlsjukdomar, take your pick.

Trist oavsett, trodde att det skulle dröja längre innan vi fick vårt första dödsfall.
Att en av två patienter som intensivvårdats redan avlidit ingjuter ju inte hopp inför framtiden om vi säger så...

Och WHO har precis gått ut och klassat coronautbrottet som en Pandemi. Var väl på tiden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Nån svensk som bor i Italien uttrycker sig så här så vi ska nog hålla oss hemma (sitter just som jag skriver och hör på TV om det första dödsfallet här samt att man nu kallar det en pandemi)

Kära Sverige,

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

Vi var själva imponerade över sjukvården i Umbrien där vi bor, när vi kom hit för sex år sedan. Noggrannheten och tillgängligheten, hur snabbt allt gick. Vi älskar Sverige på alla sätt, men vi var ärligt talat inte vana vid det från hemlandet. Med tre aktiva barn och en fru som håller en hel gård i ordning har det blivit många besök hos både läkare och sjukhus.

Mycket var väldigt byråkratiskt i Italien tyckte vi, men var det något de hade koll på så var det vård och krishantering. Jordbävningar, vulkanutbrott, skogsbränder och krig har gjort befolkningen flexibel, hjälpsam och utryckningsklar ända in ryggmärgen verkar det som. Landet är ju ofta ganska snabbt att bistå även andra länder som har problem vid olika typer av kriser, som när Sverige nyligen hade svåra skogsbränder tex.

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

Så hur mår vår familj då? Vi är omskakade men vi mår bra. Umbrien (med sina knappt 1 miljon invånare) har endast 28 smittade just nu, på en yta som är ungefär lika stor som Skåne. Alla vi känner befinner sig i sina hem och är ansvarsfulla och tar situationen på allvar som sig bör. På något sätt känner vi oss tryggare nu än för några dagar sedan och det konstiga mitt i allt detta är att jag faktiskt inte är så orolig över oss längre, utan mer orolig för er i Sverige och andra ställen i världen.

Mest orolig är jag för luftkonditionerade Florida, som likt Italien är en turistmagnet. Ett ordentligt utbrott i USA kommer av massor av anledningar få ödesdigra konsekvenser för oss alla. Och ingen verkar agera på riktigt. Business as usual.

Och jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Stor kram från Italien

Permalänk
Medlem

Första svensken död nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

@Sir Hitman: Logiskt sett så bör vi ha en okontrollerad spridning av Corona i Sverige.
Att alla som varit i Italien / Iran / Kina som kommit hem till Sverige skulle ha självisolerat sig direkt utan att ha träffat andra, som i sin tur träffat andra är helt orimligt.

Yep, det säger sig själv, om alla coronasmittade var importfall till för 2 dagar sedan. Så kan man försöka kontrollera "inflödet" av viruset från flygplatsen redan istället för att låta potentiellt smittade att skutta runt och hosta ner folk.

Nu är ju detta i rullning och blir nog svårt att få stopp på.

Permalänk
Medlem

Vintern har varit rekordvarm i år, ändå är det så många som är sjuka och hostar m.m. Kanske är paranoid men känns lite udda.

Jag var aldrig orolig för svininfluensan, fågelinfluensan, ebola m.m. Nu är första gången jag är orolig på riktigt. Är det ingen mer än jag som ser riskerna?

Kina må vara ett jäkla piss kommunistland (ursäkta språket) men de var ändå kapabla att bygga nytt sjukhus på 6 dagar och har nu i princip satt stopp på spridningen där. Tror inte Italien är i närheten av den kapaciteten. Eller flera av de Europeiska länderna.

Så det är väl en tidsfråga innan sjukhusen blir fulla och folk börjar dö i korridorerna? Eller? Även om inte många dör så är det väl minst 10% som behöver intensivvård. Får dom inte den så, vad händer då? Blir dödligheten så hög och att det sprids så enkelt, uj uj uj. Hoppas det kommer något jäkla botemedel snart

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte dig jag svarat där? Det var ubbe1 som hade en del konspirationsteorier om mörkläggning som på intet sätt har stärkts. Det gört det väl per definition till en konspirationsteori.
Lugn.

Jag har ju angivit en källa för det här
Här har du inlägget där jag refererar till DNs artikel där de beskriver att de hittat coronafall i en slumpvis provtagning:
#18326765

Så helt grundlöst är det ju inte.

Ja men det är ju sant att även vanlig influensa dödar friska. Så ser det ju ut. Det får du nog acceptera.
Däremot har jag inte likställt Corona och influensa i allvarlighet. Båda delarna kan nämlingen stämma - samtidigt.

Läs gärna ett av mina andra inlägg så som detta:
#18327467

Här tar jag ju upp att det är läge att vara oroad med all tydlighet.
Be worried. Jag är inte emot utan med dig.

Vi verkar även ha en död person av korona i nulgäet.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-...

Men du kommer nog få tåla att jag kan flika in med tillägg även framöver.
Exempelvis gällande uppskattningen av hur dödligt viruset är. Det kan hända att jag förtydligar att en del siffror som figuerar inte är helt tillförlitliga - för det är svårt att räkna på det här. Så är det ju.
Det är emellertid inte sammma sak som att jag säger att allt är fine.

Tvärt om är det säkert läge att ta mer krafttag än vad som görs.
Sjukvården kan som jag sagt bli helt överbelastad och det skulle kunna bli ordentligt illa.

Slumpmässig provtagning på någon som legat inlagd på sjukhuset är inte detsamma som att testa dom som har symptom och fortfarande är ute i samhället.
Ja vist influensa dödar friska, du pekade på en artikel från 2017 så det händer ofta.
För 2 dagar sedan hade vi 0 kritiska, nu har vi 1 död. Italien har 600 döda på mindre än 1 månad, medan influensan dödade 300 personer i Sverige under hela förra året. Så jag vet inte om det är så jämförbart med influensa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, och det lär dom inte göra heller.
Vi får helt enkelt nöja oss med att veta att personen hade andra bakomliggande sjukdomar utöver hög ålder som gjorde hen till en riskpatient: Rökning, astma, cancer, diabetes, högt blodtryck, kol, hjärt/kärlsjukdomar, take your pick.

Trist oavsett, trodde att det skulle dröja längre innan vi fick vårt första dödsfall.
Att en av två patienter som intensivvårdats redan avlidit ingjuter ju inte hopp inför framtiden om vi säger så...

Och WHO har precis gått ut och klassat coronautbrottet som en Pandemi. Var väl på tiden.

Fast dessa sjukdomar som du listar har ju gemene sönderstressad svensk idag. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Karens är ju första dagen, det räknas inte om du blir sjuk igen inom 5 dagar.

Konstig, jag gick tillbaka efter 4 dagar och arbetade fredag. Vilade helgen och jobbade måndag men orkade inte längre på tisdag och fick som tack ytterligare en karensdag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fick höra av en på jobbet att man enbart ska provta de med svåra besvär nu för Corona från och med idag.. vad i hela? stämmer detta? det sades tydligen på radion idag.
Har vi inte lärt oss något i detta land?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja men alltså. Nevermind.

Ni är ändå söta som ska förklara någoting sådant.

Ställ dumma frågor - få dumma svar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

497 nu enligt Aftonbladet och dagen är inte ens över...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har...

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Fick höra av en på jobbet att man enbart ska provta de med svåra besvär nu för Corona från och med idag.. vad i hela? stämmer detta? det sades tydligen på radion idag.
Har vi inte lärt oss något i detta land?

Testkitt kanske inte räcker? Inte aning men de borde testa så många man bara kan.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

@Jonatan: "Skillnaden mellan en skatt och en avgift är generellt sett att en avgift tas ut för att täcka en kostnad en myndighet har för att utföra en viss tjänst. Skatt går till statskassan utan krav på direkt motprestation" Så nä, du har allt fortfarande fel.