Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Källa på det eller är detta något gemene man hittat på?
Enligt https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701...
kan coronavirus generellt överleva upp till 9 dagar på vissa ytor.
Viktigt att skilja på att virus sprids i droppform och att de kan överleva fritt utan droppar.
Mässling är ju jobbigt på det sättet att det gärna flyger omkring i luften, utan droppar.

Hm, du har rätt, detta är något jag faktiskt inte vet, miss av mig att inte vara tydlig med det. Får försöka läsa på om det vid tillfälle

Däremot är mässlingen inte enbart en droppsmitta utan även direkt luftburen och klarar sig utan droppar. Typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Varför skulle dom inte skryta om att dom har gjort massa stickprov och alla har kommit tillbaka negativa? Det skulle ju lugna alla som inte tror på deras påståenden att vi inte har någon okontrollerad smitta i Sverige.

Har för mig att jag hört/läst att man under en tid även haft med corona i de tester som vissa utvalda läkare gör på sina patienter med influensasymtom för att hålla koll på vilken variant av vanlig influensa som vandrar runt i samhället och för att få ett hum om hur stor spridningen är. Orkar dock inte leta rätt på någon källa just nu. Kanske kan någon annan vänlig själ hjälpa till med det om det finns någon på rak arm som vet var man kan hittar info om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Precis, detta är det absolut viktigaste just nu. Och för oss som inte kan göra något konkret för att öka vårdkapaciteten, så kan vi minska belastningen genom att fortsätt tvätta händer och undvika folksamlingar, bufféer mm. Jobba hemifrån om möjligt.

Jag pratade med en arbetskollega vars släkting jobbar på ett större sjukhus utanför Milano. Härom dagen hade de 80 personer i intensivvård för Covid-19, som alltså var utöver de som behöver intensivvård av andra skäl. Jag vet inte vad som är normalt antal sådana vårdplatser för ett stort sjukhus, men det låter som en stor överbelastning.

<10 platser på ett normalstort iaf, vet tyvärr inte inte hur många de har på de riktigt stora i landet (i Sverige alltså).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Hitman:

Hur många tester är det?

Intressant. Testade dom alla på flyget, terminalen, dom som hanterat väskorna, taxi/buss från flygplatsen?

Varför skulle dom inte skryta om att dom har gjort massa stickprov och alla har kommit tillbaka negativa? Det skulle ju lugna alla som inte tror på deras påståenden att vi inte har någon okontrollerad smitta i Sverige.

Verkar som om de missat några, Sverige rör sig mot kritisk massa gällande smittde, skulle inte röra mig offentligt mer än nödvändigt mera.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Bra intervju av Professor Grasselli, en italiensk intensivvårdenskoordinator i Italien: https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE

- När bomben väl briserat så är det för sent - Tyvärr verkar det som Anders Tegnell och många fler inte förstår allvaret med en sars-sjukdom..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Bra intervju av Professor Grasselli, en italiensk intensivvårdenskoordinator i Italien: https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE

- När bomben väl briserat så är det för sent - Tyvärr verkar det som Anders Tegnell och många fler inte förstår allvaret med en sars-sjukdom..

Han trodde nog att man var tvungen att gräva en tunnel för att komma till Kina och räknade nog inte med att viruset skulle nå hit.

Men kolla nu hur Sverige gör tvärt om alla länder och slår världsrekord i antal smittade/invånare

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför flera säger att man ska kolla hur Italien agerar och agera efter dom.
Det är KNAPPAST ett land att ta efter, herregud. Det är väl bättre att ta Kinas åtgärder för att de stoppa det. Går bättre för Sydkorea också.

Allvaret kommer väl först när Sverige får sitt första dödsfall. Italiens dödssiffror är mycket högre än Kinas. Skrämmande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Förstår inte varför flera säger att man ska kolla hur Italien agerar och agera efter dom.
Det är KNAPPAST ett land att ta efter, herregud. Det är väl bättre att ta Kinas åtgärder för att de stoppa det. Går bättre för Sydkorea också.

Allvaret kommer väl först när Sverige får sitt första dödsfall. Italiens dödssiffror är mycket högre än Kinas. Skrämmande.

Känns tyvärr bara som en tidsfråga nu. Alldeles för många egoister som kommer hem från sina resor nu trots att de säkert spenderade 50% av sin tid där att hänga på sociala medier och därmed borde ha fått uppenbar information om att "något allvarligt håller på att hända i omvärlden". Stolpskotten kom från Norra Italien (såklart).

Det har nu kommit sex fall i mitt län dock vet jag ej om det är i staden jag bor eller ej. Nu blir det att tänka smart för majoriteten gör det ej. Och återigen handlar det om att INTE bli smittad för att senare råka smitta utsatta grupper. Personligen är jag rätt säker på att jag klarar migom jag blir smittad (31 år och aldrig har rökt i hela mitt liv).

Jag undrar oxå hur den sociala kulturen är i Italien? Verkar vara extremt fysisk och slarvig hygien för övrigt? Slickar, spottar och bajsar de på kunders mat vid italienska restauranger?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Bra intervju av Professor Grasselli, en italiensk intensivvårdenskoordinator i Italien: https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE

- När bomben väl briserat så är det för sent - Tyvärr verkar det som Anders Tegnell och många fler inte förstår allvaret med en sars-sjukdom..

Precis, jag är ingen doktor men det är något unikt tillstånd att ha svårt att andas och samtidigt försöka leva ett vanligt liv. Ännu unikare om du har svårt att andas och skall hjälpa andra som har svårt att andas...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bra intervju av Professor Grasselli, en italiensk intensivvårdenskoordinator i Italien: https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE

- När bomben väl briserat så är det för sent - Tyvärr verkar det som Anders Tegnell och många fler inte förstår allvaret med en sars-sjukdom..

Skrivet av gabriel15:

Han trodde nog att man var tvungen att gräva en tunnel för att komma till Kina och räknade nog inte med att viruset skulle nå hit.

Men kolla nu hur Sverige gör tvärt om alla länder och slår världsrekord i antal smittade/invånare

Alltså, nu vet inte jag hur ni tänker, men hur skulle man agerat för att INTE få in importfall från Italien? Majoriteten av de svenska fallen är ju direkt kopplat till Italien. Även om man upptäckt dom vid eventuell scanning vid flygplats eller liknande så hade man väl ändå blivit tvungna att ta hand om dom här i Sverige?

Det faktum att vi hittat så många via smittspårning är något positivt, varje person som bekräftas med viruset och sätts i karantän är en mindre som sprider det i samhället. Italien missade den pucken och satt sedan med svarte petter i knät med en smittspridning som redan pågått ett tag i samhället, om inte annat så märks det på mängden svenskar som blev smittade där.

Men hur tycker ni man bör agera istället? Vad är det omvärlden gör som inte Sverige gör? Befinner de sig i samma skede av spridningen? Är det effektivt?

Permalänk
Medlem

Hur troligt tror ni det är att dom förbjuder stora evenemang på över 500 pers? Nu lokalt här i Övik på torsdag t.ex så spelat Modo mot Björklöven i ishockey där alla biljetter är slutsålda (7050). Kan dom verkligen förbjuda den 1 dag innan? Blir ju också enorma pengar som försvinner för många bolag. Är det verkligen så kris just nu? 300 insjukna cirka att man ska börja förbjuda events även för folk som är friska?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av KingCobra:

Viruset överlever inte ett dygn utan värd. Det kan överleva en stund, men inte särskilt länge.

Mycket hobbyexperter här inne som fullkomligt dömer ut de som verkligen kan någonting om ämnet, det vill säga de riktuga experterna. Tråkigt.
Sverige har 2! fall som inte smittspårningen kan förklara. Det kommer hittas fler fall, många fler tack vare en effektiv smittspårning. Det som skulle kunna störa detta är rent idiotiskt beteende av oss alla.
Följ rekomendationerna som de riktiga experterna ger, det kommer ge resultat.
Sluta klaga på vad erfarna forskare gör och säger.

Konstigt att dom riktiga experterna som vi ska lyssna på kan sägs så definitiva saker när studier på corona virus säger att viruset kan leva i flera dagar även i rumstemperatur.
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701...

Skrivet av Frispel:

Har för mig att jag hört/läst att man under en tid även haft med corona i de tester som vissa utvalda läkare gör på sina patienter med influensasymtom för att hålla koll på vilken variant av vanlig influensa som vandrar runt i samhället och för att få ett hum om hur stor spridningen är. Orkar dock inte leta rätt på någon källa just nu. Kanske kan någon annan vänlig själ hjälpa till med det om det finns någon på rak arm som vet var man kan hittar info om detta?

Ja dom borde ju iallafall göra det så vi får väll hoppas att det är sant.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gx rade:

Hur troligt tror ni det är att dom förbjuder stora evenemang på över 500 pers? Nu lokalt här i Övik på torsdag t.ex så spelat Modo mot Björklöven i ishockey där alla biljetter är slutsålda (7050). Kan dom verkligen förbjuda den 1 dag innan? Blir ju också enorma pengar som försvinner för många bolag. Är det verkligen så kris just nu? 300 insjukna cirka att man ska börja förbjuda events även för folk som är friska?

OOF. Den där du. Folk blir galna över sport. Lär bli kaos om de ställer in det. Lär även bli kaos på lång sikt om de kör det. Folk som blivit smittade men har biljett lär ju gå ändå för sport blir folk som sagt var galna över, om det är deras favoritlag som de följer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hur troligt tror ni det är att dom förbjuder stora evenemang på över 500 pers? Nu lokalt här i Övik på torsdag t.ex så spelat Modo mot Björklöven i ishockey där alla biljetter är slutsålda (7050). Kan dom verkligen förbjuda den 1 dag innan? Blir ju också enorma pengar som försvinner för många bolag. Är det verkligen så kris just nu? 300 insjukna cirka att man ska börja förbjuda events även för folk som är friska?

För att alla kanske inte är friska. För att man riskerar att sprida det i stora folksamlingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

För att alla kanske inte är friska. För att man riskerar att sprida det i stora folksamlingar.

Exakt vilket i sin tur ökar sannolikheten att det sprids till riskgrupper...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

OOF. Den där du. Folk blir galna över sport. Lär bli kaos om de ställer in det. Lär även bli kaos på lång sikt om de kör det. Folk som blivit smittade men har biljett lär ju gå ändå för sport blir folk som sagt var galna över, om det är deras favoritlag som de följer.

Japp, det kan jag verkligen förstå. Kommer bli riktigt jävla besviken om dom ställer in. T.ex i just detta fallet så har Modo och Björklöven väntat på detta så jävla många år. Och tas det bort från fansen så kommer det bli ett jävla liv

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel!

Mycket utförlig sammanställning, med beräkning av hur många verkliga fall man kan vänta sig baserat på vad vi vet om uppmätta fall, hur man kan använda antal döda för att beräkna antal smittade, hur isolering kan hjälpa, jämförelser mellan olika länders hantering av smittan mm. Massor av frågor besvaras som vi spekulerat i men saknat svar på, med såvitt jag kan se väl underbyggda resonemang.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-peopl...

Värt att läsa hela om man har tid - den är riktad till ledare som har makt att införa policies (nationellt, regionalt eller inom företag), men ger också slutsatser som alla kan använda.

Den är särskilt relevant för början av stadiet då smittan sprids okontrollerat (det stadium Sverige förhoppningsvis fortfarande är i början av). Det är så mycket i den att jag inte försöker sammanfatta allt utan läs gärna själva.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av TimeCommando:

Förstår inte varför flera säger att man ska kolla hur Italien agerar och agera efter dom.
Det är KNAPPAST ett land att ta efter, herregud. Det är väl bättre att ta Kinas åtgärder för att de stoppa det. Går bättre för Sydkorea också.

Allvaret kommer väl först när Sverige får sitt första dödsfall. Italiens dödssiffror är mycket högre än Kinas. Skrämmande.

Tror inte Svenska folket skulle acceptera att vi spikar eller svetrar igen folks dörrar, fyller städer med en dimma av okända kemikalier etc. Sydkorea verkar sköta det bra, dom testar mycket folk och har en agressiv spårning där dom som testats positivt meddelar vart dom varit och vilka tider så att dom som varit i området vet om det och också får en möjlighet att tidigt komma in och testa sig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Jättebra artikel!

Mycket utförlig sammanställning, med beräkning av hur många verkliga fall man kan vänta sig baserat på vad vi vet om uppmätta fall, hur man kan använda antal döda för att beräkna antal smittade, hur isolering kan hjälpa, jämförelser mellan olika länders hantering av smittan mm. Massor av frågor besvaras som vi spekulerat i men saknat svar på, med såvitt jag kan se väl underbyggda resonemang.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-peopl...

Värt att läsa hela om man har tid - den är riktad till ledare som har makt att införa policies (nationellt, regionalt eller inom företag), men ger också slutsatser som alla kan använda.

Den är särskilt relevant för början av stadiet då smittan sprids okontrollerat (det stadium Sverige förhoppningsvis fortfarande är i början av). Det är så mycket i den att jag inte försöker sammanfatta allt utan läs gärna själva.

Enligt denna bild beräknas det finnas ca 4000+ fall i Sverige om en vecka från och med 2020-03-09 (från din länk):

Jag håller starkt med om att det handlar om att GE FAN I ATT SMITTA ANDRA TROTS MILDA SYMPTOM SJÄLV.

Varje gång det smittas vidare så kommer det ett steg närmare utsatta riskgrupper och någon gång kommer det hamna hos en "supersmittare", dvs., någon som kanske är supersocial och i värsta fall av allt, jobbar på äldredomshem(!!!).

Två saker jag velat fråga virologer är dock för jag har inte lyckats googlat fram mig till något vettigt svar:
1) Hur är det ens mikrobiologiskt möjligt för virus som andats in att kunna smittas då det endast kan replikeras i lungcellerna vilket verkar ta extra lång tid då många(?)/vissa(+) inte hostar på flera dagar först vilket skulle vara sättet att transportera viruset från lungorna och ut till omvärlden? Jag försöker förstå asymptomatisk smittspridning för det låter inte rimligt, än så länge, med min begränsade mikrobiologiska förståelse.

2) Finns det verkligen folk som har tillfrisknat helt och hållet precis som man blir frisk från något annat virus och får immunitet? Det enda jag sett är "Recovered" vilket har definierats som, "Ej längre i behov av medicinsk tillsyn".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Hitman:

Tror inte Svenska folket skulle acceptera att vi spikar eller svetrar igen folks dörrar, fyller städer med en dimma av okända kemikalier etc. Sydkorea verkar sköta det bra, dom testar mycket folk och har en agressiv spårning där dom som testats positivt meddelar vart dom varit och vilka tider så att dom som varit i området vet om det och också får en möjlighet att tidigt komma in och testa sig.

Jag måste fråga av ren lathet: är inte Sydkorea areamässigt mycket mindre än Sverige vilket torde underlätta masskontroller som de har nu i form av drive-test-thrus?

Folk snackar om att USA borde kunna köra liknande masstester men USA är ju sinnessjukt stort sett till yta om jag inte misstolkat geografikartan det vill säga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Söderbäck:

Det här får du nog ta och fråga någon annan om. Varför de inte skryter. Kanske är det för att skryt inte står högst på priolistan just nu? I dont know.
Klart är iaf att de har koll på att smittan inte är okontrollerad. För de gör sitt jobb - bättre än en del verkar anta dessutom.

Man har fångat in ett coronafall i en av dessa slumpmässiga provtagningar iaf:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronapatient-i-kungalv-mis...

Så nog används de iaf.

Jag tror detdär är det som pratades om förra vecka natt dom skulle börja testa dom som har med allvarliga symptom, men det är flera som sagt att dom testar mer fritt nu så förhoppningsvis så stämmer det. Synd bara att personen fick ligga på en vanlig avdelning på sjukhuset i 1 vecka och riskera att smitta andra. Dessutom vet dom inte när/vart och av vem som han blev smittad och spårningen av det är nog ganska svår nu. Så jag tror inte man kan räkna det som ett + för kontroll över smittan.

EDIT: https://www.ltz.se/artikel/lanets-sjukvard-satter-upp-talt-fo...
Dom har tydligen satt upp tält här och testat ett 50 tal personer, men det verkar vara upp till 1177 vilka som testas så jag vet inte om det är kriteriet att varit i Italien som gäller fortfarande.

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers
Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga av ren lathet: är inte Sydkorea areamässigt mycket mindre än Sverige vilket torde underlätta masskontroller som de har nu i form av drive-test-thrus?

Folk snackar om att USA borde kunna köra liknande masstester men USA är ju sinnessjukt stort sett till yta om jag inte misstolkat geografikartan det vill säga.

Har inte kollat men dom är nog ganska mycket mer tätbefolkade än vad vi är. Men att ställa upp en barack/tält någonstans och låt folk komma i sina bilar för att testa sig utan att riskera att bli smittade av andra borde inte vara allt för svårt även i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hur troligt tror ni det är att dom förbjuder stora evenemang på över 500 pers? Nu lokalt här i Övik på torsdag t.ex så spelat Modo mot Björklöven i ishockey där alla biljetter är slutsålda (7050). Kan dom verkligen förbjuda den 1 dag innan? Blir ju också enorma pengar som försvinner för många bolag. Är det verkligen så kris just nu? 300 insjukna cirka att man ska börja förbjuda events även för folk som är friska?

Och i ett annat land i vår världsdel har vi hundratals döda och tusentals sjuka.
Hur vet du att alla som kommer är friska och att flertalet inte är smittspridare utan att veta om det, eller går på matchen trots att de är men bara tror att de har en förkylning? (Dom har ju betalat sin biljett och vill titta på ishockey, inte fan stannar dom hemma bara för att dom mår lite krassligt.)
Plötsligt kanske vi har ytterliggare 7050 misstänka Coronafall att hantera. Ni fick ju titta på er ishockeymatch så det var väl lätt värt det, eller hur?

Skrivet av Gx rade:

Japp, det kan jag verkligen förstå. Kommer bli riktigt jävla besviken om dom ställer in. T.ex i just detta fallet så har Modo och Björklöven väntat på detta så jävla många år. Och tas det bort från fansen så kommer det bli ett jävla liv

Tror dom flesta är smarta nog att inse att lite ishockey inte är värt risken att X antal personer ska insjukna, Y antal personer ska insjukna så pass kritiskt att de riskerar att dö, och Z antal personer kommer tvingas sjukskriva sig med allt vad det innebär ur ekonomisk synpunkt både för dem själva och företagen de arbetar för.

Iallafall hoppas jag det...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

1) Hur är det ens mikrobiologiskt möjligt för virus som andats in att kunna smittas då det endast kan replikeras i lungcellerna vilket verkar ta extra lång tid då många(?)/vissa(+) inte hostar på flera dagar först vilket skulle vara sättet att transportera viruset från lungorna och ut till omvärlden? Jag försöker förstå asymptomatisk smittspridning för det låter inte rimligt, än så länge, med min begränsade mikrobiologiska förståelse.

Michael Osterholm var precis hos Joe Rogan
https://youtu.be/cZFhjMQrVts?t=469

Enligt honom så har man gjort en studie i Tyskland(som blivit publicerad nu i dagarna) där man testat folk som precis har börjat få milda symtom, och uppmätt extremt hög koncentration av virus i halsen på folk, "..ibland 10000ggr av det som vi såg vid SARS". Det smittar genom utandningsluft med andra ord.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hej tråden, jag orkar inte läsa alla 78 sidor så jag slänger ut en fråga:

Finns viss risk att jag blivit smittad, folkhälsomyndigheten skriver att det inte är någon fara så länge jag mår ok. Jag mår ok nu Hade något influensa'ish, hosta, snor, feber deluxe.

Men vad är en rimlig tid för "karantän", jag hade tänkt vara hemma tills på torsdag (jobbar på en arbetsplats med mycket människor, enbart vuxna dock). Förutsatt att jag känner mig feberfri och utan hosta imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag bygger vidare vidare på mitt rantande om vårdkapaciteten #18326113

En till rapport från läkare i Italien:

Citat:

4/ We’ve stopped all routine, all ORs have been converted to ITUs and they are now diverting or not treating all other emergencies like trauma or strokes. There are hundreds of pts with severe resp failure and many of them do not have access to anything above a reservoir mask.

5/ Patients above 65 or younger with comorbidities are not even assessed by ITU, I am not saying not tubed, I’m saying not assessed and no ITU staff attends when they arrest. Staff are working as much as they can but they are starting to get sick and are emotionally overwhelmed.

6/ My friends call me in tears because they see people dying in front of them and they con only offer some oxygen. Ortho and pathologists are being given a leaflet and sent to see patients on NIV. PLEASE STOP, READ THIS AGAIN AND THINK.

https://twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538

Översättning av stämningen på ett sjukhus:

Citat:

5/ All this rapid transformation brought an atmosphere of silence and surreal emptiness to the corridors of the hospital that we did not yet understand, waiting for a war that was yet to begin and that many (including me) were not so sure would ever come with such ferocity.

6/ I still remember my night call a week ago when I was waiting for the results of a swab. When I think about it, my anxiety over one possible case seems almost ridiculous and unjustified, now that I've seen what's happening. Well, the situation now is dramatic to say the least.

7/ The war has literally exploded and battles are uninterrupted day and night. But now that need for beds has arrived in all its drama. One after the other the departments that had been emptied fill up at an impressive pace.

https://twitter.com/silviast9/status/1236933818654896129

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Och i ett annat land i vår världsdel har vi hundratals döda och tusentals sjuka.
Hur vet du att alla som kommer är friska och att flertalet inte är smittspridare utan att veta om det, eller går på matchen trots att de är men bara tror att de har en förkylning? (Dom har ju betalat sin biljett och vill titta på ishockey, inte fan stannar dom hemma bara för att dom mår lite krassligt.)
Plötsligt kanske vi har ytterliggare 7050 misstänka Coronafall att hantera. Ni fick ju titta på er ishockeymatch så det var väl lätt värt det, eller hur?

Tror dom flesta är smarta nog att inse att lite ishockey inte är värt risken att X antal personer ska insjukna, Y antal personer ska insjukna så pass kritiskt att de riskerar att dö, och Z antal personer kommer tvingas sjukskriva sig med allt vad det innebär ur ekonomisk synpunkt både för dem själva och företagen de arbetar för.

Iallafall hoppas jag det...

Det ligger något i det du säger absolut. Men det skulle svida nå enormt för oss som älskar laget och sporten. Så det är liksom.... Skulle dom förbjuda det så blir man klart förbannad, sur och besviken etc... Men sedan har man ju också i bakhuvudet att man förstår varför dom gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Bidrag gärna med länk till källa när du kommer med påstående av denna typen...det finns så mycket ryktesspridning att det är värt att hålla lite "anti-rykten-hygien" när man gör inlägg

Sedan ställer jag mig lite lätt frågande till hur man vet att de som smittades smittades just där? Lär ju finnas en uppsjö av tänkbara smittkällor...så hur ser man på en övervakningskamera att någon smittas på en buss? Men även om det stämmer så kommer följdfrågan - hur vanligt är det med den typen av smittspridning? Om viruset generellt spreds så effektivt så tycker jag att spridningen borde vara extremt mycket snabbare än vad den verkar vara.

Kan ju tillägga att jag inte heller tror att vi kommer att se färre smittade. Det känns lite orimligt i dagsläget.

Jag har lärt mig att det spelar ingen roll om man har med källor på detta forum, det kommer att ifrågasättas och vridas på ändå.
Även om hela världen brann, så skulle någon här skriva "För att det ska räknas som att brinna, så måste elden hålla 500 grader, nu är den bara 499grader, det vill säga ingen brand"

Men här är en av alla länkar i ämnet https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coron...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Hej tråden, jag orkar inte läsa alla 78 sidor så jag slänger ut en fråga:

Finns viss risk att jag blivit smittad, folkhälsomyndigheten skriver att det inte är någon fara så länge jag mår ok. Jag mår ok nu Hade något influensa'ish, hosta, snor, feber deluxe.

Men vad är en rimlig tid för "karantän", jag hade tänkt vara hemma tills på torsdag (jobbar på en arbetsplats med mycket människor, enbart vuxna dock). Förutsatt att jag känner mig feberfri och utan hosta imorgon.

Ring under inga omständigheter 1177 och fråga, vi vet bättre.
Skynda dig tillbaka till jobbet, det du eventuellt bär på är ju inte farligt för varken människor eller samhället i stort.

Ärligt talat, kan du inte tänka lite längre själv?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.