Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Nu gör faktiskt regeringen något. Lastar in mer stålar i vårdappartaten. Bra, blir skattehöjningar nästa år antar jag. Bra det med.

hoppas bara det går till rätt saker. Privata vårdcentraler som Aleris och Capio gör ju allt för att gå med så mycket vinst dom kan på skattemedel.

https://konkrt.se/2018/12/17/privatlakare-systemet-ar-riggat-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Har kontaktat Hemköp Sverige, den aktuella butiken utpekad. Tror det tar bättre skruv än att jag själv hör av mig.

Jag har själv jobbat sjuk, vem har inte det, men jag skulle inte göra det nu. Innan jul hade jag feber, hosta och rejält halsont i nära en månad, läkarna tyckte - virus, kanske influensa, du är ung och frisk, inget att göra, ät Alvedon om det behövs. Ingen sjukskrivning såklart. Tur jag inte har den skiten nu, då hade jag varit nojjig.

Hur vet du att det inte var covid-19 du hade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Jag har hittat en väldigt intressant studie från ett begränsat utbrott: Diamond Princess
https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/9417-covid-dp-fe-0...

Den är väldigt bra att använda som referens om man vill se någorlunda bra uträckning av CFR. Det landar på ca 0,86% av alla som var/är infekterade. Nu till det tråkiga ca 50% av de smittade uppvisade inga eller mycket små symptom utom att just vara infekterade på testerna.
Tar man hänsyn till det ter sig Sveriges metod med smittspårning som nästintill meningslös för varje detekterat fall går en oupptäckt (väldigt förenklat).
Förbered er för en ostoppbar smitta som endast en total isolering kan stoppa vilket Kina har visat.

Läs rapporten!

Lite det jag är inne på. Alla vi här inne kan redan vara smittade, utan att ha symptom, det kanske, om någonsin, bryter ut om ett par veckor först. Låter rimligt tycker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det lär väl göras stickprov redan. Även om du inte hört/läst om det.

Viktor fick inte test trots att han bad om det, förren han tjatade sig till ett på annat sjukhus:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oaXM/viktor-22-fick-ko...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Mariestads - Corona. 0 - 1

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

hoppas bara det går till rätt saker. Privata vårdcentraler som Aleris och Capio gör ju allt för att gå med så mycket vinst dom kan på skattemedel.

https://konkrt.se/2018/12/17/privatlakare-systemet-ar-riggat-...

Doktor.se, Kry m.fl. täljer nog tyvärr guld med täljkniv just nu...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera er med att en i min närhet har fått ett "positivt" besked, Hen är alltså smittad av Corona efter en resa till Norra italien,

informationen som getts hittentills är att vi ska tvätta händerna och vara vaksamma på symptom Vi som kan rekommenderas att stanna hemma och inte ge oss ut i onödan de kommande 14 dagarna, Risken för smittspridning anses vara minimal då den smittade satte sig i karantän när hen kom hem och kontaktade 1177, Största risken för spridning bör vara hissen och dörrhandtag, som blev städade 10 minuter efter att personen åkt iväg med sjuktransport och mask.

Är jag rädd? Nej.

Däremot så träffade jag mina morföräldrar i Lördags vilket gjorde att jag kontaktade dem och uppdaterade dem om läget.

Har även kontrakterat min Mor till att handla åt mig medans jag sitter här hemma och spelar VR...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Viktor fick inte test trots att han bad om det, förren han tjatade sig till ett på annat sjukhus:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oaXM/viktor-22-fick-ko...

Och ändå kan stickprov göras även om du inte känner till det. Blanda inte ihop det här. Det är två olika frågor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns det förresten några siffror på vilken "reach" som myndigheter har på informationen? För 20 år sedan såg de flesta på nyheterna på tv eller läste dagstidning, idag är många kommentarer på exempelvis Facebook helt världsfrånvända.

Mitt intryck är att folk kollar in nättidningar ibland, men att speciellt arbetarklassen (där jag rör mig) blivit sämre på att följa med nyheterna. Delvis pga att ingen har morgontidning längre, delvis pga mobiler som gör att man kanske kollar lite översiktligt och hoppar över tv-nyheterna. Som de flesta såg förr. Vad skulle man annars se på liksom.

Skrivet av anon42512:

Hur vet du att det inte var covid-19 du hade?

Ok, lite off-topic: Jag blev sjuk i mitten av november om jag minns rätt, och flög utomlands senast för 25 år sen, så extreeeemt osannolikt.
Hade ganska låg feber (38.x) på helgen och huvudvärk några dagar, sedan mestadels halsont (typ halsfluss från virus), svag feber till och från (37.x) och lättare torrhosta på det, åt Alvedon och ipren om vartannat. Hade jag haft hög feber hade jag nog inte orkat eller velat jobba. Räknar nu och tror det var 25 dagar jag hade riktigt ont i halsen. Fick kåvepenin för säkerhets skull även om allt pekade på virus. Påminde om när jag hade körtelfeber men det kan man ju bara få 1 gång oftast. Det var hur som helst ingen vanlig förkylning.

Men som sagt, nu hade man ju inte haft lust att vara sjuk i 3-4 veckor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Applåderar Blocket!

https://www.ehandel.se/hardare-regler-blocket-stoppar-all-for...

Bort med annonserna! Bara för Tradera och andra att följa!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Vi får se om det kommer mer information om den person som måste vårdas på intensiven, eller om man åberopar patientsekretess även om det är i allmänhetens intresse att få veta tex ålder samt ev. tidigare sjukdomar.

Om man ska spekulera så bör det eventuellt vara en äldre skidresenär, eller yngre resenär som träffat mor och far efter hemkomst eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och ändå kan stickprov göras även om du inte känner till det. Blanda inte ihop det här. Det är två olika frågor.

Absolut, men enkel åtgärd att berätta om för att bygga förtroende..., tror nog att de har händerna fulla med smittspårningen och inte funderat på så mycket annat. Vårt just-in-time samhälle har inte utrymme för den här typen av händelser... på 80-talet hade vi beredskapslager, under svininfluensan så gjordes krisplaner upp och bl.a. arbetsplatsen jag arbetade på då hade ett lager tamiflu (antivirala som tydligen inte hjälper mot corona) som räckte både till alla anställda och våra familjer eftersom vi ansågs samhällsviktiga. Idag finns inga marginaler kvar, vi har ju inte ens lager av vanliga mediciner eftersom alla led anser att det är för dyrt att lagerhålla... Vi har låtit bean-counters styra för länge som har sparat så långt in på benmärgen att det inte finns någon marginal kvar någonstans. Allt i vinstens tecken.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, men enkel åtgärd att berätta om för att bygga förtroende..., tror nog att de har händerna fulla med smittspårningen och inte funderat på så mycket annat. Vårt just-in-time samhälle har inte utrymme för den här typen av händelser... på 80-talet hade vi beredskapslager, under svininfluensan så gjordes krisplaner upp och bl.a. arbetsplatsen jag arbetade på då hade ett lager tamiflu (antivirala som tydligen inte hjälper mot corona) som räckte både till alla anställda och våra familjer eftersom vi ansågs samhällsviktiga. Idag finns inga marginaler kvar, vi har ju inte ens lager av vanliga mediciner eftersom alla led anser att det är för dyrt att lagerhålla... Vi har låtit bean-counters styra för länge som har sparat så långt in på benmärgen att det inte finns någon marginal kvar någonstans. Allt i vinstens tecken.

Åkej. Men nu verkar vi vara inne på en helt annan frågeställning.
Det är möjligt att så är fallet. Inget jag har svar på däremot så jag kommer inte försöka ge svar på den delen just nu.

Grundfrågan du ställde hur de kan veta att smittan inte sprids okontreollerat för att de inte gör stickprover.
Den har besvarats med att de faktiskt gör stickprover.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Applåderar Blocket!

https://www.ehandel.se/hardare-regler-blocket-stoppar-all-for...

Bort med annonserna! Bara för Tradera och andra att följa!

Japan tar det ett steg längre.

Citat:

The Japanese government has announced that the reselling of masks for profit will become a crime punishable by a one-year jail term or a 1m-yen fine ((£7,320; $9,560) - or both.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Kan uppdatera er med att en i min närhet har fått ett "positivt" besked, Hen är alltså smittad av Corona efter en resa till Norra italien,

informationen som getts hittentills är att vi ska tvätta händerna och vara vaksamma på symptom Vi som kan rekommenderas att stanna hemma och inte ge oss ut i onödan de kommande 14 dagarna, Risken för smittspridning anses vara minimal då den smittade satte sig i karantän när hen kom hem och kontaktade 1177, Största risken för spridning bör vara hissen och dörrhandtag, som blev städade 10 minuter efter att personen åkt iväg med sjuktransport och mask.

Är jag rädd? Nej.

Däremot så träffade jag mina morföräldrar i Lördags vilket gjorde att jag kontaktade dem och uppdaterade dem om läget.

Har även kontrakterat min Mor till att handla åt mig medans jag sitter här hemma och spelar VR...

Tråkigt för din kompis att bli sjuk. Har hen milda symptom? Hoppas det ger sig så fort det går.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Applåderar Blocket!

https://www.ehandel.se/hardare-regler-blocket-stoppar-all-for...

Bort med annonserna! Bara för Tradera och andra att följa!

haha, jag ser framför mig att folk beger sig ut till "skuggiga platser" eller Plattan i Stockholm med en vagn handsprint att kränga

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Men nu verkar vi vara inne på en helt annan frågeställning.
Det är möjligt att så är fallet. Inget jag har svar på däremot så jag kommer inte försöka ge svar på den delen just nu.

Grundfrågan du ställde hur de kan veta att smittan inte sprids okontreollerat för att de inte gör stickprover.
Den har besvarats med att de faktiskt gör stickprover.

Sant

I dagsläget kan både du och jag ha coronaviruset utan att veta om det. Om vi båda rör oss bland människor/kollektivtrafik/tvättstugor/offentliga toaletter/butiker och så vidare.
Tror på ett stort mörkertal smittade, åtminstone i Stockholm, och det är en tidsfråga innan det bryter ut på riktigt.

Är jag orolig, eller tycker att gemene man skall vara oroligt, näe, inte mer än för någon annan smittsam sjukdom. Däremot skulle jag väl inte åka hem till mor- farföräldrarna i dessa tider, och kanske rekommendera dem att hålla sig inomhus i möjligaste mån.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

haha, jag ser framför mig att folk beger sig ut till "skuggiga platser" eller Plattan i Stockholm med en vagn handsprint att kränga

Vad går en Corona mask för nuförtiden? xD

Permalänk
Medlem

Tydligen så är rödvin (röda vindruvor) och lingon (råa?) bra mot coronavirus.
https://abstracts.societyforscience.org/Home/PrintPdf/11601

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Tydligen så är rödvin (röda vindruvor) och lingon (råa?) bra mot coronavirus.
https://abstracts.societyforscience.org/Home/PrintPdf/11601

Man kanske borde börja självmedicinera med en flaska rödvin om dagen/kvällen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

haha, jag ser framför mig att folk beger sig ut till "skuggiga platser" eller Plattan i Stockholm med en vagn handsprint att kränga

Jag såg ett bud på 499kr för 1 liter handsprit på Tradera förra veckan, garvade lite åt att det är billigare att gå på systemet..

Skrivet av Frispel:

Det beror troligen dels på att det finns ett större mörkertal i Italien, men en starkt bidragande orsak är att smittan i Italien i början spreds på sjukhus där många ur riskgrupperna befinner sig. Det i sin tur leder till att man kommer att få oproportionerligt många som drabbas hårt och då även dör.

Såg en översättning av två lägesrapporter från Italien, 1:26-2:00 berör första läkaren att även unga drabbas hårt och att de verkar ha svårt att ens screena läkare.
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Italien verkar ha börjat nå punkten jag försökte förklara i tidigare inlägg #18317219 där vården inte orkar med och mortaliteten börjar öka:

Citat:

MILAN — In Lombardy, the wealthy region at the heart of Italy's coronavirus outbreak, a shortage of beds and medical supplies is forcing doctors to make increasingly difficult choices.

[...]

With no clear sign of when the epidemic will spike, anesthesiologists and doctors are being called on to make increasingly tough calls on who gets access to beds and respirators when there are not enough to go around.

"It is a fact that we will have to choose [whom to treat] and this choice will be entrusted to individual operators on the ground who may find themselves having ethical problems," said a doctor working in one of Milan's largest hospitals.

Lombardy has some 900 beds available for patients needing intensive care, but in some provinces, particularly in Bergamo, Lodi and Pavia, hospitals are "near saturation," the doctor said.

[...]

For now, the marching orders are: Save scarce resources for those patients who have the greatest chance of survival. That means prioritizing younger, otherwise healthy patients over older patients or those with pre-existing conditions.

"We do not want to discriminate," said Luigi Riccioni, an anesthesiologist and head of the ethical committee of Siiarti, the Italian Society of Anesthesia, Analgesia, Resuscitation and Intensive Care, who co-authored new guidelines on how to prioritize treatment of coronavirus cases in hospitals. "We are aware that the body of an extremely fragile patient is unable to tolerate certain treatments compared to that of a healthy person."

[...]

In an interview that went viral after it was published in the Italian daily Corriere della Sera Monday, Christian Salaroli, an anesthesiologist from a hospital in Bergamo, recounted scenes of wartime triage, where old patients have to be left by the wayside. “The choice is made inside of an emergency room used for mass events, where only COVID-19 patients enter. If a person is between 80 and 95 and has severe respiratory failure, he probably won’t make it."

The principle of "first come, first served" has been abandoned, said Mario Riccio, an anesthesiologist who works at a hospital in Cremona.

https://www.politico.eu/article/coronavirus-italy-doctors-tou...

Artikeln ovan och ljudklippet ovan verkar ha rätt samstämmig syn på läget. Jag hajar till på att ett sjukhus redan ska ha satt en gräns för intubation vid 60 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad går en Corona mask för nuförtiden? xD

https://www.tradera.com/search?q=munskydd&sortBy=TimeLeft

Sen hade Södertälje sjukhus blivit av med handsprit och andningsskydd, lät på radion som att de trodde att det var egna personalen som tagit med sig hem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Nu går Coronatåget, alla ska med. FHM höjer till Hög Risk för allmän smittospridning, Smittspårningen ändras, man kommer inte kunna göra smittspårning som innan pga för många fall tolkar jag det.

Permalänk
Medlem

Nu har de höjt risken till mycket hög att bli smittad. 60 nya fall idag bara i stockholm.

Smittspårarmetoden fungerar ju jättebra. Vem tvivlade? Ja jag är ironisk.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu har de höjt risken till mycket hög att bli smittad. 60 nya fall idag bara i stockholm.

Smittspårarmetoden fungerar ju jättebra. Vem tvivlade? Ja jag är ironisk.

Det har varit helt klart att detta skulle hända, hade inte spelat någon som helst roll om man stoppa alla plan från Italien, Iran, osv. Det hade tagit några dagar, vecka längre.

Det sprids i stort sett överallt.

Edit: förövrigt är det risken för spridning som är mycket hög. Inte att bli smittad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det har varit helt klart att detta skulle hända, hade inte spelat någon som helst roll om man stoppa alla plan från Italien, Iran, osv. Det hade tagit några dagar, vecka längre.

Det sprids i stort sett överallt.

Edit: förövrigt är det risken för spridning som är mycket hög. Inte att bli smittad.

Så om risken för spridning är hög så kan risken att bli smittad vara låg?
Låter logiskt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

De har varit naiva alltså, och helt misstagit sig. Random flane på Flashback har haft mer rätt hittills. Får se om vi går Italiens väg eller inte, det beror väl mycket på hur det går med ålderdomshem etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ja det var kanske en tidsfråga även om jag hoppades att det skulle hinna stoppas. Men kollar man andra delar av världen så.......

Nu gäller det ju att stoppa spridningen så mycket det går från riskgrupperna.

En studie från Italien säger:

Medelåldern av dom som dött är 81år och två tredjedelar har haft allvarliga underliggande sjukdomar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Länk till studie? Är detta före eller efter de skurit ner på vården till äldre och komorbida för att prioritera friska och unga?

Permalänk
Medlem

Detta låter trevligt för en annan som äter immundämpande medicin sedan flera år tillbaka. Får väl sätta mig i ett skjul och hoppas ingen går förbi och hostar eller nyser genom dörrglipan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701