Veckans fråga: Använder du vatten- eller luftkylning?

Aldrig mer vattenkylning efter jag hade en Corsairkylare som började läcka.
Mer saker som kan gå sönder än på en luftkylare och är inte någon markant skillnad i kylprestanda jämfört med en bra tornkylare.

Skrivet av SCORPIUS:

Efter att tre AIO av olika märken gett upp så är det luft för mig framöver.

Noctua NH-D14 i main och Hyper 212 i mediadatorn.

Det är väldigt skönt att slippa mjukvaran till AIO.

Känns som man får vad man betalar för när det kommer till AIO.
Detta är lite intressant för tysk ingenjörskonst löste pumpproblemet för oss i datorvärlden med laing pumparna redan på 70-talet

Skrivet av backfeed:

Jag kör luft främst pga ljudnivån, jämfört med AIO-kylare och deras ofrånkomliga pumpljud. Tyst och svalt hellre än hörbart och kallt för min del.

Den Noctua NH-U14S jag har på min 3950X är väl kanske på gränsen kylkapacitetsmässigt dock, då fläkten varvar upp lite väl mycket och ofta för min smak (med en customfläktkurva på ett Crosshair VII), så eventuellt blir det att testa den tystaste AIO jag kan hitta.

Custom loop orkar jag inte pilla med, det är inte bara läckagerisken utan allt bök runtikring som sätter tvärstopp.

Min S36 hörs inte pumpen på så länge som du inte lägger örat emot. Min Kraken kylare hörde man däremot.

Luft, Noctua D15S på en Intel 9700K i 5.4GHz all core.
Håller sig runt 76 grader i stress.

240mm AIO på primära datorn, Ryzen stock cooler på resten.

Båda är OK, inte bättre än så.

Saknar gamla custom loopen, man fick så mycket frihet + GPU med sig, dock inte värt pengarna.

För litet chassi för att vatten ska vara effektivt så luft

Alltid luft. Litar varken på mig själv eller komponenter tillräckligt för att våga börja med vatten

Luft till processorn och vatten till grafikkortet.

Vatten på stationära i arbetsrummet och luft på servrarna i racket. Funderar allvarligt på att faktiskt bygga en liten custom-loop till en av maskinerna i racket som ska fungera som Zwift-dator. Har ett moderkort liggandes med monterat block på CPUn. Pump och res finns också, men saknar radiator...
Ett tag funderade jag seriöst på att vattenkyla en annan server med opteron-CPU då jag såg att EKWB hade passande block, men då hade jag nog fått bygga en pump och kylningslösning utanför racket för att det skulle gå att kyla på ett vettigt sätt. Fördelningsblock och snabbkopplingar... hmm...

Jag vill inte ha en vatten läcka i min datorn så luft är det enda som gäller.

Jag har använt lite alla möjliga AIO kylare igenom åren, men för stunden har jag en deliddad 8700K och en NH-D15 så värmen är verkligen inga problem på stockhastigheter. Jag har börjat tänka lite i nojjiga banor som "Tänk om det börjar läcka", vilket var anledningen att jag började med NH-D15 till att börja med.

Imponerande ändå hur många som kör vatten. Själv kör jag på luft.

Skrivet av backfeed:

Jag kör luft främst pga ljudnivån, jämfört med AIO-kylare och deras ofrånkomliga pumpljud. Tyst och svalt hellre än hörbart och kallt för min del.

Den Noctua NH-U14S jag har på min 3950X är väl kanske på gränsen kylkapacitetsmässigt dock, då fläkten varvar upp lite väl mycket och ofta för min smak (med en customfläktkurva på ett Crosshair VII), så eventuellt blir det att testa den tystaste AIO jag kan hitta.

Custom loop orkar jag inte pilla med, det är inte bara läckagerisken utan allt bök runtikring som sätter tvärstopp.

Du får aldrig ner ljudnivån så mycket på luft dock.
Kör custom loop med tre 180-fläktar på radiatorn som kyler både CPU och GPU. Knäpptyst även i full load.

Skrivet av aniron:

Du får aldrig ner ljudnivån så mycket på luft dock.
Kör custom loop med tre 180-fläktar på radiatorn som kyler både CPU och GPU. Knäpptyst även i full load.

Kolla testen jag länkade till i mitt tidigare inlägg, Noctua fläkten är tystare en vatten kylningen som dom jämför mot.

Kör en NZXT X62 AIO. Fungerar riktigt bra även om man sneglat på en custom loop i åratal. Lite för dyrt för prylarna det ska kyla dock.

kör på luft nu, hade en h115i men gick över till en Be quiet pure rock som låter mindre och får nästan samma temp.

Ha det gött

Har kört luft,aio och custom. Nuvarande bygget är luft, med ett 2060 strix och en noctua d15 med bra fläktar så ligger datorn i idle även vid full load. Men är ju snyggt som fan med en najs custom loop.

Skulle aldrig i helvet köpa en AIO igen, var ren tortyr när pumpen började prata.
AIO har I princip inga fördelar över luft endast nackdelar.
Bara att den kan dö när som helst borde räcka som orsak.

Vad gäller CPU ser jag personligen ingen anledning att köra AIO förutom att dessa är bra mycket lättare att montera, min CM Hyper 612 V2 är så väl tyst som tillräcklig för att hålla min 6700k i behagliga temperaturer.

Grafikkort däremot... hade jag orkat och haft lite mer övning på det hade jag gärna kört custom loop för att ta värmen där, grafikkortet är varken tyst eller svalt - trots en hyfsad EVGA-kylare.

Skrivet av Olle P:

Konstiga svarsalternativ...

Typiska kyllösningar är:

• Pumpdriven vattenkylning, där vattnet är luftkylt.

• Termodynamiskt driven vattenkylning (heatpipes), där vattnet är luftkylt.

• Direkt värmeledning i solid kylfläns, som är luftkyld.

Jag vet ingen som använder de facto "luftkylning" i betydelsen att luft blåses direkt på CPU nu för tiden, men jag hade det på min IBM 486SL2 för 25 år sedan.
Pumpdriven vattenkylning kan delas upp i AIO och anpassade varianter.

Det där känns som ett lagom trolligt inlägg, förutsätter att du förstår precis vad de avser med frågan och svarsalternativen. (Dessa definitioner används dessutom av så gott som samtliga i branschen där målgruppen är vanliga användare. Visst kan vi bli tekniska, och blanda in även ytterligare kylningslösningar som exempelvis peltierelement eller passiv kylning i olika former - ex. naturlig konvektion efter direktkontakt med kylfläns, men det känns inte riktigt relevant för frågeställningen.)

Annars nappar jag och säger att det alternativ du har som nummer tre i listan ändå används på så gott som samtliga processorer i dagsläget, då de allra flesta har en IHS monterad - vilken leder värme direkt från värmekällan (kretsen), och denna värme leds i sin tur vidare där den av användaren monterade kylningslösningen tar vid i att ytterligare leda bort värmen.

Senast redigerat 2020-03-05 17:24
Skrivet av Wikai:

Hade en Corsair H100i tills pumpen gav upp.
Därefter blev det en NH-D15.

Kan pumpen ge upp?

Skrivet av Stefflo:

Imponerande ändå hur många som kör vatten. Själv kör jag på luft.

Så konstigt är det nog inte. Många köper aio för att det är smidigt och för att eventuellt spara några grader/decibel. Köper man färdigbyggda dator som kostar lite mera så brukar det ingå en aio.

Plus, som med allt annat man läser här, så är den genomsnittliga sweclockaren långt ifrån den genomsnittliga svensken. Sven Svensson vet knappt om att det finns en fläkt i datorn.

Skrivet av Guggen64:

Kolla testen jag länkade till i mitt tidigare inlägg, Noctua fläkten är tystare en vatten kylningen som dom jämför mot.

Men det beror som sagt på vad man jämför med. Har man en tyst pump så säger fysikens lagar att det är tystare med t.ex. en större radiator och 2-3 fläktar än en stor tornkylare. Under load förstås, i idle ska det vara knäpptyst.

Och lycka till att hitta ett grafikkort som du kan få ens hälften så tyst under load om det kyls med luft jämfört med vatten. Det som låter jobbigt högt i en modern dator är i regel grafikkortet, om man nu inte har en budgetkylare till processorn.

Skrivet av Sir_Manfred:

Kan pumpen ge upp?

Varför skulle den inte kunna det? Desto fler delar desto fler saker som kan gå sönder. Det är en stor fördel med tornkylare, skulle något gå sönder så är det nästintill uteslutande fläkten och den är enkel att byta.

Kör luft. Vore kul att testa bygga en custom loop någon gång men äsch. Är för lat och har inte riktigt det intresset. Just nu i varje fall, det kan ju ändras förstås

Kör AIO, estetiken är viktig för mig, tycker en luftkylare blir för klumpig. Jag får leva med att pumpen kan ge upp om några år dock.

Noctua NH-D15

@Ister: 9700k 5.4ghz på 1,3 Vcore? Hur är det ens möjligt?

Har två datorer med kustom loop tysta som attan vid full last max temp 56 grader cpu+gpu

Hyper 212 Evo på min i7-3770K

Skrivet av Guggen64:

AIO räknas inte som vattenkylning i min bok.
I så fall gör heatpipes också det.

Skrivet av aniron:

AIO räknas inte som vattenkylning i min bok.
I så fall gör heatpipes också det.

Svenska återförsäljare håller inte med. Inte prisjakt heller.

Samtliga benämner AIO som vattenkylningssystem (kontra det som benämns fläktar/luftkylare), även om flera grupperar dessa åtskilt från custom loop-komponenter.

Skrivet av Gyhlen:

Min S36 hörs inte pumpen på så länge som du inte lägger örat emot. Min Kraken kylare hörde man däremot.

Samma här. Min D5 börjar höras över 3500rpm, och med er menar jag inte störande. Man hör den.