Veckans fråga: Använder du vatten- eller luftkylning?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du vatten- eller luftkylning?

Sitter du med en luftkylare på din processor, eller kör du vatten? Hur ligger det till bland SweClockers medlemmar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 datorer i bruk, båda på custom loop.

Inte kört luft på 10 år.

Permalänk
Medlem

Jag kör luft främst pga ljudnivån, jämfört med AIO-kylare och deras ofrånkomliga pumpljud. Tyst och svalt hellre än hörbart och kallt för min del.

Den Noctua NH-U14S jag har på min 3950X är väl kanske på gränsen kylkapacitetsmässigt dock, då fläkten varvar upp lite väl mycket och ofta för min smak (med en customfläktkurva på ett Crosshair VII), så eventuellt blir det att testa den tystaste AIO jag kan hitta.

Custom loop orkar jag inte pilla med, det är inte bara läckagerisken utan allt bök runtikring som sätter tvärstopp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

1st med customloop snart är andra projektet färdigt och den också med custom loop. Aldrig kört med luft sedan 2016

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Var inne helt på AIO för ett par år sedan. Men en pump som dog av sig självt efter ett par år gjorde att jag insåg vikten av KISS, Keep It Simple, Stupid. Nu har jag en enorm Noctua något-14. Egentligen alldeles för mycket kylare för mig, men fick den billigt och en stor klump metall fallerar inte på grund av slitage på det viset.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om ni delade upp vattenalternativen i custom loop och aio. Att ha en AiO-kylare är ju egentligen inte mycket annorlunda än att ha en luftkylare, även om det rent tekniskt förstås är en vattenkylare.

Själv kör jag med en custom loop, inte så mycket för temperaturens skull utan mer för att det ska vara så tyst som möjligt. Efter att jag skaffat loopen har jag mer och mer börjat spela utan hörlurar i många spel, väldigt skönt måste jag säga.

Permalänk

Moderna luftkylare är attans bra. Och inte behöver man ha en fläkt som dånar heller. Eller den klassiska pumpen som plötsligt börjar låta, alternativt plötsligt bara dö. Nej, kör min H7 kylare på 400rpm vid vanligt brukande. har aldrig ångrat det valet.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Kör med en Noctua NH-D14, och är verkligen sjukt nöjd tyst och presterar galet bra! Ser lite maffigt ut också. Hängt med sen 2012.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör en AIO på nuvarande då jag tycker det är mer lättarbetat i burken Samt att min cpu går svalare nu än med Noctuan!

Har en nh-d15 liggandes i min byrå..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

provat vatten, både custom loop och AIO - men ser inte fördelarna. Upplever det inte tystare än DH15 - överklockar inte så mkt att jag behöver det möjliga lilla extra.

Dock så sover jag bättre utan vatten i datorn... slipper bekymra mig för läckage eller trasig pump

// LZ

Permalänk
Medlem

När man har en redig luftkylare har denna mindre rörliga delar och är betydligt billigare än vattenkylning. Man slipper hålla på med service och det är lättare att montera en luftkylare till att börja med. Är dock lite sugen på att montera en AIO eller möjligtvis ett färdigt packet med lösa delar för vattenkylning till grafikkortet. Grafikkortet alstrar så mycket värme som man gärna kunnat skickar ut direkt ur chassit. Sen kan man inte montera hur stora luftkylare som helst på ett grafikkort om man inte vill göra någon "tok-lösning" med exempelvis en Noctua NH-D15 och har gott om plats.

Permalänk
Avstängd

Alltid luft, stora kylflänsar och låg RPM fläktar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag köra AIO för lägre temperaturer och ljudnivå. Lyftkylare låter antingen för mycket eller så det blir höga temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Jag skämms nästan av att behöva säga: Vet ej.

Permalänk
Medlem

Hade en Corsair H100i tills pumpen gav upp.
Därefter blev det en NH-D15.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hedersmedlem

Har varit för bekväm för att ge mig in på vattenkylning så kör på luft, Noctua NH-D15 kommer man långt med.

Körde nån tidigare variant i gamla datorn, även den räckte gott och väl till kylningsbehoven i den datorn.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en Noctua NH-D14 som varit med sedan 2013.

Förutom att den är lite otymplig och i vägen om man vill in och pilla i datorn så har jag inget att klaga på

Permalänk
Medlem

@Moriquende: Vad har du hittat för AIO som är både tystare och svalare än NH-D15?

Permalänk
Medlem

AIO vätskekylning. Corsair H115i Platinum. Enbart för att slippa en stor klump som sitter i vägen för komponenter och kablar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Tror jag kör ett upplägg som är lite udda men som fungerar otroligt bra för mig (lätt OC på GPU samt helt tyst):

Två chassifläktar i fronten som tar in kalluft.
Noctua D15 på CPU
NZXT G12 + Corsair H55 på grafikkortet med radiatorn på chassits back-exhaust.

Grafikkortets radiator matas alltså av CPU'ns "varmluft" men lyckas kyla väldigt bra ändå. Största fördelen med detta är att jag inte har någon varmluft som cirkulerar i chassit samt kan ha stängt i toppen av chassit för ljuddämpning.

Permalänk
Medlem

Huvudburken kör luft, console killer/mediadatorn kör AIO

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Äger en billig AIO (Cooler Master ML240), men för tillfället kör jag luft. AIO:n ska ändå i nåt skede få nya fläktar, och ska in i burken. Sen så kommer man ju inte undan att AIO är mera högljudd än luft... så hellre skulle jag nog ta t.ex. NH-U12S som jag hade i förra burken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kylaren har är luftkylare med heatpipes. Är det vatten i heatpipes eller inte?

Permalänk
Hjälpsam

Hade en gammal H100 liggandes, annars hade jag kört med luft för bäst pris/prestanda. Körde en customlop back in the days, men aldrig igen, orkar inte.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

2013 köpte jag en Noctua NH-D14 på marknaden för 300 spänn ;). Den används än idag.

Har lagt en hundring till på nya fästen till AM4 också. I know I know. Noctua bjöd på delar för den uppgraderingan - om man hade inköpskvitto vilket jag såklart inte hade kvar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill

Inte kört luft utom nu på LouQe mellan byggen sedan jag börja bygga nästan över 14 år sedan med VK.
Custom loop all the way!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

provat vatten, både custom loop och AIO - men ser inte fördelarna. Upplever det inte tystare än DH15 - överklockar inte så mkt att jag behöver det möjliga lilla extra.

Dock så sover jag bättre utan vatten i datorn... slipper bekymra mig för läckage eller trasig pump

// LZ

Tysnaden i en custom loop får du av att koppla in den till grafikkortet. Kylningen till cpu:n går att få nästan lika tyst med luft som en loop med endast en mindre temperaturökning. En luftkyld gpu däremot låter som en jetmotor under load.

Jag är smått frälst av min custom loop men jag skulle inte rekommendera att skaffa en ifall man bara tänker koppla den till cpu:n och/eller om man inte bryr sig om högljudda fläktar. En annan nackdel är förstås kostnaden men om man letar runt begagnat så behöver man inte sälja sin ena njure för att få råd

Permalänk
Inaktiv

Bara luft vilket jag föredrar. Har en Cooler Master ML240L liggandes jag fick vid köp av mitt moderkort som tänkt provas vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem

Custom loop över CPU och GPU. Tyst, svalt och kul att bygga.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Efter en kort avstickare med vattenkylning för många år sedan är bara luft som gäller numera. Kör en Noctua NH-D15 i huvudburken och Be Quiet Shadow Rock LP i vardagsrumsbygget.