Veckans fråga: Använder du vatten- eller luftkylning?

Permalänk
Medlem

Aldrig mer vattenkylning efter jag hade en Corsairkylare som började läcka.
Mer saker som kan gå sönder än på en luftkylare och är inte någon markant skillnad i kylprestanda jämfört med en bra tornkylare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Efter att tre AIO av olika märken gett upp så är det luft för mig framöver.

Noctua NH-D14 i main och Hyper 212 i mediadatorn.

Det är väldigt skönt att slippa mjukvaran till AIO.

Känns som man får vad man betalar för när det kommer till AIO.
Detta är lite intressant för tysk ingenjörskonst löste pumpproblemet för oss i datorvärlden med laing pumparna redan på 70-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kör luft främst pga ljudnivån, jämfört med AIO-kylare och deras ofrånkomliga pumpljud. Tyst och svalt hellre än hörbart och kallt för min del.

Den Noctua NH-U14S jag har på min 3950X är väl kanske på gränsen kylkapacitetsmässigt dock, då fläkten varvar upp lite väl mycket och ofta för min smak (med en customfläktkurva på ett Crosshair VII), så eventuellt blir det att testa den tystaste AIO jag kan hitta.

Custom loop orkar jag inte pilla med, det är inte bara läckagerisken utan allt bök runtikring som sätter tvärstopp.

Min S36 hörs inte pumpen på så länge som du inte lägger örat emot. Min Kraken kylare hörde man däremot.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Inaktiv

Luft, Noctua D15S på en Intel 9700K i 5.4GHz all core.
Håller sig runt 76 grader i stress.

Permalänk
Medlem

240mm AIO på primära datorn, Ryzen stock cooler på resten.

Båda är OK, inte bättre än så.

Saknar gamla custom loopen, man fick så mycket frihet + GPU med sig, dock inte värt pengarna.

Permalänk
Avstängd

För litet chassi för att vatten ska vara effektivt så luft

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Alltid luft. Litar varken på mig själv eller komponenter tillräckligt för att våga börja med vatten

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Luft till processorn och vatten till grafikkortet.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Vatten på stationära i arbetsrummet och luft på servrarna i racket. Funderar allvarligt på att faktiskt bygga en liten custom-loop till en av maskinerna i racket som ska fungera som Zwift-dator. Har ett moderkort liggandes med monterat block på CPUn. Pump och res finns också, men saknar radiator...
Ett tag funderade jag seriöst på att vattenkyla en annan server med opteron-CPU då jag såg att EKWB hade passande block, men då hade jag nog fått bygga en pump och kylningslösning utanför racket för att det skulle gå att kyla på ett vettigt sätt. Fördelningsblock och snabbkopplingar... hmm...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha en vatten läcka i min datorn så luft är det enda som gäller.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag har använt lite alla möjliga AIO kylare igenom åren, men för stunden har jag en deliddad 8700K och en NH-D15 så värmen är verkligen inga problem på stockhastigheter. Jag har börjat tänka lite i nojjiga banor som "Tänk om det börjar läcka", vilket var anledningen att jag började med NH-D15 till att börja med.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Imponerande ändå hur många som kör vatten. Själv kör jag på luft.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kör luft främst pga ljudnivån, jämfört med AIO-kylare och deras ofrånkomliga pumpljud. Tyst och svalt hellre än hörbart och kallt för min del.

Den Noctua NH-U14S jag har på min 3950X är väl kanske på gränsen kylkapacitetsmässigt dock, då fläkten varvar upp lite väl mycket och ofta för min smak (med en customfläktkurva på ett Crosshair VII), så eventuellt blir det att testa den tystaste AIO jag kan hitta.

Custom loop orkar jag inte pilla med, det är inte bara läckagerisken utan allt bök runtikring som sätter tvärstopp.

Du får aldrig ner ljudnivån så mycket på luft dock.
Kör custom loop med tre 180-fläktar på radiatorn som kyler både CPU och GPU. Knäpptyst även i full load.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aniron:

Du får aldrig ner ljudnivån så mycket på luft dock.
Kör custom loop med tre 180-fläktar på radiatorn som kyler både CPU och GPU. Knäpptyst även i full load.

Kolla testen jag länkade till i mitt tidigare inlägg, Noctua fläkten är tystare en vatten kylningen som dom jämför mot.

Permalänk
Medlem

Kör en NZXT X62 AIO. Fungerar riktigt bra även om man sneglat på en custom loop i åratal. Lite för dyrt för prylarna det ska kyla dock.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

kör på luft nu, hade en h115i men gick över till en Be quiet pure rock som låter mindre och får nästan samma temp.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Har kört luft,aio och custom. Nuvarande bygget är luft, med ett 2060 strix och en noctua d15 med bra fläktar så ligger datorn i idle även vid full load. Men är ju snyggt som fan med en najs custom loop.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i helvet köpa en AIO igen, var ren tortyr när pumpen började prata.
AIO har I princip inga fördelar över luft endast nackdelar.
Bara att den kan dö när som helst borde räcka som orsak.

Permalänk
Medlem

Vad gäller CPU ser jag personligen ingen anledning att köra AIO förutom att dessa är bra mycket lättare att montera, min CM Hyper 612 V2 är så väl tyst som tillräcklig för att hålla min 6700k i behagliga temperaturer.

Grafikkort däremot... hade jag orkat och haft lite mer övning på det hade jag gärna kört custom loop för att ta värmen där, grafikkortet är varken tyst eller svalt - trots en hyfsad EVGA-kylare.

Skrivet av Olle P:

Konstiga svarsalternativ...

Typiska kyllösningar är:

  • Pumpdriven vattenkylning, där vattnet är luftkylt.

  • Termodynamiskt driven vattenkylning (heatpipes), där vattnet är luftkylt.

  • Direkt värmeledning i solid kylfläns, som är luftkyld.

Jag vet ingen som använder de facto "luftkylning" i betydelsen att luft blåses direkt på CPU nu för tiden, men jag hade det på min IBM 486SL2 för 25 år sedan.
Pumpdriven vattenkylning kan delas upp i AIO och anpassade varianter.

Det där känns som ett lagom trolligt inlägg, förutsätter att du förstår precis vad de avser med frågan och svarsalternativen. (Dessa definitioner används dessutom av så gott som samtliga i branschen där målgruppen är vanliga användare. Visst kan vi bli tekniska, och blanda in även ytterligare kylningslösningar som exempelvis peltierelement eller passiv kylning i olika former - ex. naturlig konvektion efter direktkontakt med kylfläns, men det känns inte riktigt relevant för frågeställningen.)

Annars nappar jag och säger att det alternativ du har som nummer tre i listan ändå används på så gott som samtliga processorer i dagsläget, då de allra flesta har en IHS monterad - vilken leder värme direkt från värmekällan (kretsen), och denna värme leds i sin tur vidare där den av användaren monterade kylningslösningen tar vid i att ytterligare leda bort värmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Hade en Corsair H100i tills pumpen gav upp.
Därefter blev det en NH-D15.

Kan pumpen ge upp?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Imponerande ändå hur många som kör vatten. Själv kör jag på luft.

Så konstigt är det nog inte. Många köper aio för att det är smidigt och för att eventuellt spara några grader/decibel. Köper man färdigbyggda dator som kostar lite mera så brukar det ingå en aio.

Plus, som med allt annat man läser här, så är den genomsnittliga sweclockaren långt ifrån den genomsnittliga svensken. Sven Svensson vet knappt om att det finns en fläkt i datorn.

Skrivet av anon301768:

Kolla testen jag länkade till i mitt tidigare inlägg, Noctua fläkten är tystare en vatten kylningen som dom jämför mot.

Men det beror som sagt på vad man jämför med. Har man en tyst pump så säger fysikens lagar att det är tystare med t.ex. en större radiator och 2-3 fläktar än en stor tornkylare. Under load förstås, i idle ska det vara knäpptyst.

Och lycka till att hitta ett grafikkort som du kan få ens hälften så tyst under load om det kyls med luft jämfört med vatten. Det som låter jobbigt högt i en modern dator är i regel grafikkortet, om man nu inte har en budgetkylare till processorn.

Skrivet av Sir_Manfred:

Kan pumpen ge upp?

Varför skulle den inte kunna det? Desto fler delar desto fler saker som kan gå sönder. Det är en stor fördel med tornkylare, skulle något gå sönder så är det nästintill uteslutande fläkten och den är enkel att byta.

Permalänk
Medlem

Kör luft. Vore kul att testa bygga en custom loop någon gång men äsch. Är för lat och har inte riktigt det intresset. Just nu i varje fall, det kan ju ändras förstås

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Kör AIO, estetiken är viktig för mig, tycker en luftkylare blir för klumpig. Jag får leva med att pumpen kan ge upp om några år dock.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

@anon298854: 9700k 5.4ghz på 1,3 Vcore? Hur är det ens möjligt?

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Har två datorer med kustom loop tysta som attan vid full last max temp 56 grader cpu+gpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hyper 212 Evo på min i7-3770K

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kolla testen jag länkade till i mitt tidigare inlägg, Noctua fläkten är tystare en vatten kylningen som dom jämför mot.

AIO räknas inte som vattenkylning i min bok.
I så fall gör heatpipes också det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

AIO räknas inte som vattenkylning i min bok.
I så fall gör heatpipes också det.

Svenska återförsäljare håller inte med. Inte prisjakt heller.

Samtliga benämner AIO som vattenkylningssystem (kontra det som benämns fläktar/luftkylare), även om flera grupperar dessa åtskilt från custom loop-komponenter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Min S36 hörs inte pumpen på så länge som du inte lägger örat emot. Min Kraken kylare hörde man däremot.

Samma här. Min D5 börjar höras över 3500rpm, och med er menar jag inte störande. Man hör den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS