Permalänk
Avstängd

Corona kanske faller under "Force Majure" då blir det ingen återbetalning på resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och hur är man idiot om man reser innan man visste om utbrottet? Detta är typexempel på att folk låter känslorna ta överhand, tagga ner lite, det finns risker med att leva, man kan inte skydda sig mot allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom är det en ålänning som rest hem, fullt förståeligt, vad ska man göra, aldrig åka hem om man råkat vara i en region där det bryter ut...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spontant tänker jag mig att även om man kan smitta under inkubationstiden så är man antagligen inte alls lika smittsam som när man väl för symptom och aktivt sprider virus med hosta och nysningar. Men detta är en rens spekulation från min sida, någon annan kanske sitter med mer info?

Som jag försökte förklara tidigare så är detta virus väldigt smittsamt. Personer har smittats bara av att ha suttit och ätit lunch tillsammans och snackat.

Virus måste ju ha en värd och värdceller och många virus lyckas ju bryta ner celler i luftstrupen, näsgång m.m. och få dem att börja replikera. Där de smittade cellerna dör blir det sår där bakterier kan börja kalasa och skapa infektioner.

För detta coronavirus så ger det inte symptom som för en förkylning då detta är ett nytt virus för människan.

Som sagt ingen snuva eller slemhosta. Torrhosta!

Vi människor får i oss massa virus som är farliga för djur men inte för människor.

virus -> immunreaktion -> antikroppar ->virus dör
bakterie -> immunreaktion -> vita blodkroppar -> bakterier dör
pollen -> immunreaktion -> nysning -> pollen flyger ut

Detta virus ger för vissa en kraftig immunreaktion för vissa när det fastnar och hittar en värdcell i lungorna.

När jag åkte hem från Kina så hade alla på planet ansiktsmask. Tror knappast de som åkte från Italien eller Iran hade det.
Räkna med att många på planen har smittats.

Nu finns risken att det bryter ut på riktigt här. Hade man bara stoppat flygen direkt från Iran och Milano hade det kunnat stoppats!!

Finns risk att många 60+ kommer gå bort i det. Det kan vara din förälder!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu finns risken att det bryter ut på riktigt här. Hade man bara stoppat flygen direkt från Iran och Milano hade det kunnat stoppats!!

Finns risk att många 60+ kommer gå bort i det. Det kan vara din förälder!

Jag tror inte att det finns några rimliga sätt att stoppa spridningen av ett så pass smittosamt virus när det väl landat inom EU. Begränsa ja, men inte stoppa. Har viruset väl börjat spridas i en storstad som Milano finns det inget rimligt sätt att begränsa spridningen till enbart Milano. Dessutom tycks detta virus ha förmågan att sprida sig aktivt innan det finns några symtom, och det känns rätt sannolikt att virusbärare hade redan hunnit lämna Italien och åka till andra delar av Europa när utbrottet upptäcktes.

Återstår att se i vilken omfattning man lyckas begränsa spridningen nu, och hur pass aggressivt viruset kommer att bete sig i Europa. Ju långsammare spridning, desto bättre chans har samhället att klara av att hantera epidemin. Det man behöver undvika är ett stort antal smittade samtidigt, ffa de som kräver intensivvård. Där tar resurserna snabbt slut om många får svåra symtom samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Du behöver inte vara orolig för smittan. Men jag tror att det blir så här: Du flyger till USA utan att se någon med sjukdomssymptom. Väl i USA kliver du utanför flygplatsen, tar en sipp ur din vattenflaska och sätter den i halsen vilket orsakar en hostattack. Vakter utanför stämplar dig direkt som en terrorist som medvetet tagit in Corona i landet. Bojor på och direkttransport till Guantanamo och vi ser aldrig en post av dig här igen. 😋

Haha! skönt :D:D

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Exakt! Bara att tuta och köra imo. Den största risken du utsätter dig för är faktiskt att åka till USAs värsta jävla delstat någonsin
Florida ses av många amerikanera som den mest idiotfyllda staten av alla.

Men om det är okej med dig så är det bara att köra på som sagt

Jaha haha det va som tusan. Har jag inte hört tidigare att amerikanerna ser på Florida på det viset.
Men det skiter jag i! Kommer bli mycket bilåkande så kommer inte beblanda mig med så mycket folk i onödan.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Svininfluensan smittade betydligt mindre.

Man kanske kan räkna med att få corona vad man än gör men det tråkiga vore om du fick skiten och vart inlåst på ditt hotell och de inte lät dig åka hem.

Hur menar du att svininfluensan smittade mindre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Morsan som är 70 och har nedsatt lungfunktion har minsann hört på radio att det inte är värre än influensan. Hon går motstridigt med på att inte vara för mycket i folksamlingar, men vill inte begränsa sig och sitta hemma för en sådan sak.
Jag är inte helt nöjd med alla som försöker säga att det inte är så farligt det här.

EDIT: Rättelse, hon hade uppfattat att influensan var "mycket värre".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Personer har smittats bara av att ha suttit och ätit lunch tillsammans och snackat.

Källa?

Skrivet av K-D][Aramis:

Hur menar du att svininfluensan smittade mindre?

Skickades från m.sweclockers.com

Betydligt färre blev sjuka, smittade alltså inte lika lätt.

Permalänk
Medlem

Påven hostar och snorar under gudstjänst.Påve

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Jaha haha det va som tusan. Har jag inte hört tidigare att amerikanerna ser på Florida på det viset.

I Florida bor bara döende gamlingar. Men Kalifornien anses av alla vara ett tillhåll för allehanda konstifika individer och sekter.

Permalänk
Inaktiv

Jag lever på som vanligt, vi har haft liknande genom åren, och media överdriver alltid, som vanligt. Km tillbaka till den här tråden om 12m så ska ni se att det är glömt........

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Påven hostar och snorar under gudstjänst.Påve

Ojoj. Någon muslimsk präst som var ambassadör i Vatikanen dog ju nyss av viruset.. 😬

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Läste på om avbeställningsskyddet i em och som du säger man måste ha giltiga skäl tex akut sjukdom, dödsfall i familjen, huset brinner ner etc eller landet man ska till har blivit farligt.

TUI säger att dom följer Svenska Myndigheters råd så jag gissar att om UD avråder från resor till Gran Canaria så går det utnyttja avbeställningsskyddet annars inte.

Personligen hoppas jag Gran Canaria klarar sig från Coronaviruset eftersom vi har verkligen sett fram mot den här resan.

Du borde ju kunna ange Corona som skäl, det borde dom acceptera tycker man.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Morsan som är 70 och har nedsatt lungfunktion har minsann hört på radio att det inte är värre än influensan. Hon går motstridigt med på att inte vara för mycket i folksamlingar, men vill inte begränsa sig och sitta hemma för en sådan sak.
Jag är inte helt nöjd med alla som försöker säga att det inte är så farligt det här.

EDIT: Rättelse, hon hade uppfattat att influensan var "mycket värre".

Tycker det framgått väldigt tydligt att det är värre än influensa och tror inte det är någon som sagt att det inte är farligt för äldre människor, särskilt dom med andra sjukdomar. Har inte på något ställe hört eller läst att det inte skulle vara farligt för de risk grupperna.

Jag är också orolig över hur min pappa skulle klara Coronavirus om det blev vida spritt i Sverige. Så nog är det lite otäckt på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ojoj. Någon muslimsk präst som var ambassadör i Vatikanen dog ju nyss av viruset.. 😬

Vilket är tragiskt i dubbel bemärkelse, då denne lär ha varit den enda muslimska prästen i världen 😂😉

( *imam )

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Källa?

Betydligt färre blev sjuka, smittade alltså inte lika lätt.

Massvaccination löste det, inte att det var mindre smittsamt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Morsan som är 70 och har nedsatt lungfunktion har minsann hört på radio att det inte är värre än influensan. Hon går motstridigt med på att inte vara för mycket i folksamlingar, men vill inte begränsa sig och sitta hemma för en sådan sak.
Jag är inte helt nöjd med alla som försöker säga att det inte är så farligt det här.

EDIT: Rättelse, hon hade uppfattat att influensan var "mycket värre".

Låter som din mor har mer livserfarenhet än dig och inte tänker jaga upp sig över saker hon ändå inte kan styra över... du ska kanske se och lära dig av dina äldre och visare!

Livet slutar garanterat med döden oberoende, ska du verkligen slösa bort det genom att oroa dig igenom livet?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Corona kanske faller under "Force Majure" då blir det ingen återbetalning på resan.

Yupp, har själv en betald resa med familjen till Manchester i början av april som inte blir av (sambon har en underliggande sjukdom som kan påverkas av viruset), valde för första gången ett hotell vars jag inte får tillbaka de betalda pengarna och vad händer?
Så går det, bara lära sig av sina misstag helt enkelt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Källa?

Betydligt färre blev sjuka, smittade alltså inte lika lätt.

Det var mellan 700 miljoner till 1,4 miljarder som blev smittade av svininfluensan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag lever på som vanligt, vi har haft liknande genom åren, och media överdriver alltid, som vanligt. Km tillbaka till den här tråden om 12m så ska ni se att det är glömt........

Ok antingen kommer jag tillbaka eller så har viruset dödat mig.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Mindfighter:

Låter som din mor har mer livserfarenhet än dig och inte tänker jaga upp sig över saker hon ändå inte kan styra över... du ska kanske se och lära dig av dina äldre och visare!

Livet slutar garanterat med döden oberoende, ska du verkligen slösa bort det genom att oroa dig igenom livet?

Om hennes livserfarenheter har lärt henne att att influensan som ytterst få dör av är farligare än det nya viruset som ingen har immunitet mot och ger 20% av dom smittade med allvarliga symtom som behöver akut sjukvård och 2% dör av. Då spelar det ingen roll hur gammal och erfaren någon är har man fel så har man fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom till och med folk har blivit smittade av att ha åkt buss där busschauffören har varit smittad i kina, så lär ju till exempel den här göteborgaren som hade varit i Sverige i en vecka redan har hunnit smitta folk som stått i närheten i kön på ica, osv så lär det ju snart inte vara många som inte är smittade, då dessa i sin tur kanske har smittat personer i sin närhet.

Men tur vi har en sjukvård i världsklass om man ska tro vår bagdad bob-regering.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och hur är man idiot om man reser innan man visste om utbrottet? Detta är typexempel på att folk låter känslorna ta överhand, tagga ner lite, det finns risker med att leva, man kan inte skydda sig mot allt.

Den som vistats i ett högriskområde och dessutom haft symptom borde veta bättre än att resa till ett annat land med kort varsel och ta med sig smitta. Den här typen av folkvett gäller alla förkylda, influensasjuka och i detta fall - coronasmittad.

Förkylningssymptom? Res inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Om hennes livserfarenheter har lärt henne att att influensan som ytterst få dör av är farligare än det nya viruset som ingen har immunitet mot och ger 20% av dom smittade med allvarliga symtom som behöver akut sjukvård och 2% dör av. Då spelar det ingen roll hur gammal och erfaren någon är har man fel så har man fel.

Som jag fattade det så är inte detta virus ens närbesläktat med dom vanliga influensasorterna, så det går inte ens att försöka ljuga för sig själv och jämföra i ett försök att tona ner det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Jag lever på som vanligt, vi har haft liknande genom åren, och media överdriver alltid, som vanligt. Km tillbaka till den här tråden om 12m så ska ni se att det är glömt........

Nu har det ju gått mer än 12m. Är det glömt vid det här laget? Vad pratade vi om egentligen?

Skrivet av Baxtex:

Du borde ju kunna ange Corona som skäl, det borde dom acceptera tycker man.

Du måste ha intyg på att du har insjuknat för att kunna lösa ut avbeställningsskyddet. Det räcker inte att ha "bacillskräck".

Skrivet av Pnorberg:

Yupp, har själv en betald resa med familjen till Manchester i början av april som inte blir av (sambon har en underliggande sjukdom som kan påverkas av viruset), valde för första gången ett hotell vars jag inte får tillbaka de betalda pengarna och vad händer?
Så går det, bara lära sig av sina misstag helt enkelt.

Aja, vad är lite pengar egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Den som vistats i ett högriskområde och dessutom haft symptom borde veta bättre än att resa till ett annat land med kort varsel och ta med sig smitta. Den här typen av folkvett gäller alla förkylda, influensasjuka och i detta fall - coronasmittad.

Förkylningssymptom? Res inte.

I Kina har ju Polis fått hämta personer som vägrat uppsöka läkarvård. Det lär finnas sådana personer runtom i världen som inte vill uppsöka läkarvård trots symptomen, så då kan smittan fortsätta ändå.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu börjar till och med jag förstå varför myndigheterna informerat om att andningsskydd inte skyddar.

"Vi har tillräckligt många för att vårda ganska många patienter i flera dygn"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppmaningen-till-al...

Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Om hennes livserfarenheter har lärt henne att att influensan som ytterst få dör av är farligare än det nya viruset som ingen har immunitet mot och ger 20% av dom smittade med allvarliga symtom som behöver akut sjukvård och 2% dör av. Då spelar det ingen roll hur gammal och erfaren någon är har man fel så har man fel.

Hennes livserfarenhet har lärt henne att inte jaga upp sig och få panik över saker hon ändå inte kan kontrollera, en rätt sund livssyn skulle jag säga...

Vad de faktiska utfallet är kan ingen svara på i dagsläget, siffrorna blir alltid extremt skeva i början av ett utbrott, exakt samma rullades ut når svininfluensan blossade upp, nu är det en av de återkommande säsongsinfluensorna och eftersom det har blivit vardag så jagar ingen upp sig över det längre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som jag försökte förklara tidigare så är detta virus väldigt smittsamt. Personer har smittats bara av att ha suttit och ätit lunch tillsammans och snackat.

Virus måste ju ha en värd och värdceller och många virus lyckas ju bryta ner celler i luftstrupen, näsgång m.m. och få dem att börja replikera. Där de smittade cellerna dör blir det sår där bakterier kan börja kalasa och skapa infektioner.

För detta coronavirus så ger det inte symptom som för en förkylning då detta är ett nytt virus för människan.

Som sagt ingen snuva eller slemhosta. Torrhosta!

Vi människor får i oss massa virus som är farliga för djur men inte för människor.

virus -> immunreaktion -> antikroppar ->virus dör
bakterie -> immunreaktion -> vita blodkroppar -> bakterier dör
pollen -> immunreaktion -> nysning -> pollen flyger ut

Detta virus ger för vissa en kraftig immunreaktion för vissa när det fastnar och hittar en värdcell i lungorna.

När jag åkte hem från Kina så hade alla på planet ansiktsmask. Tror knappast de som åkte från Italien eller Iran hade det.
Räkna med att många på planen har smittats.

Nu finns risken att det bryter ut på riktigt här. Hade man bara stoppat flygen direkt från Iran och Milano hade det kunnat stoppats!!

Finns risk att många 60+ kommer gå bort i det. Det kan vara din förälder!

Alltså, det smittas via droppsmitta, samma som förkylning och vanlig influensa. Så ja, du kan bli smittad av att sitta och äta lunch med någon, även om det troligen krävs lite längre kontakt än så. Blir du smittad på planet så behövs troligen att personen redan har fått symptom och att du sitter bredvid eller i närheten av denna. De flesta trovärdiga källor hävdar att det inte verkar smitta under inkubationstiden, men även om det skulle göra det så lär smittsamheten vara betydligt lägre då. Annars tänker jag mig att vi hade vi sett betydligt fler personer som blivit smittade. Vad jag förstått så var det ingen av de nu diagnosticerade som hade symptom på hemresan(?), jag får intrycket att de märkte av de först här i Sverige.

Angående symptomen så sade reportern från danska TV2 som själv är smittad att han trodde att han hade en förkylning tillsammans med viss matthet och lätt huvudvärk.

Personen som blev smittad i Tyskland hade inte stoppats om man stoppat flygen från Italien eller Iran. Svenskarna som var i Italien hade troligen tagit sig hem på något sätt, man kommer ju liksom inte att stanna i utlandet i evighet. Kan även tänka mig att någon eller några av de från Italien kom hem innan man upptäckte fallen där. Även personerna i Iran hade troligen sökt sig hemåt, men hade antagligen fastnat på vägen om dom varit sjuka.

Och ja, om det sprids okontrollerat så kommer troligen en hel del äldre och multisjuka att gå bort. Har själv åtminstone ett par i min närhet som definitivt befinner sig i riskzonen. Det är i sig inget argument för att kräva åtgärder som knappast har någon effekt öht...