Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förstår inte din fråga?
Jag skriver att du inte kan vara anonym, ens bakom en VPN, som många tror.
Fungerar inte så.

Polisen kommer åt datorn utan ditt lösenord.

Så din fråga blir väldigt konstig...

Krypterad dator? jadu, lycka till...

Permalänk
Medlem

Finns det mer information om hur detta faktiskt ska fungera och vilken myndighet som ska ha hantera och utveckla trojanerna? SÄPO? Ska Sverige börja köpa 0-days till Android och iPhone för flera miljoner kronor, utveckla malware sen ge över ansvaret till vanlig polis? Kommer ju läcka och bli patchat direkt av Google/Apple., om inte ens NSA kan förhindra läckor klarar Sverige definitivt inte det. Troligtvis bara slöseri på skattepengar. Bakdörrar i appar som BankID lär det väl inte finnas avsiktligt i alla fall, känns som en alldeles för stor säkerhetsrisk, men experterna som jobbar inom polisen och förstår det är ju inte de som fattar besluten kring sånt här tyvärr...

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Hur verkar det med lite hederligt polisarbete istället för massövervakning som säljs till lägstbjudande utvecklingsland? Men det skulle ju innebära att polisen faktiskt skulle behöva gå utanför sina kontor...

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

En sak är säker, intresset för opensource-mobiler med härdade operativ kommer öka. Grova brottslingar kan tryggt fortsätta utan oro medans polisen kommer åt mobiltelefoner som används av alla utom de grovt kriminella.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Så länge inte kryptering blir förbjuden så.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad spelar kryptering för roll om polisen kan läsa din skärm och ditt tangentbord i klartext?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Krypterad dator? jadu, lycka till...

eh, va?
Läs vad jag skrev. VPN, krypterad x1000, de hittar dig.

Du kan inte vara anonym. Tro vad du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad spelar kryptering för roll om polisen kan läsa din skärm och ditt tangentbord i klartext?

Det jag menar är att jag hoppas det inte kommer någon lagstiftning emot kryptering och ser den här typen av vapen som okejish.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

om inte ens NSA kan förhindra läckor klarar Sverige definitivt inte det. Troligtvis bara slöseri på skattepengar.

Tråkigt för promille drabbade.
Nåt måste göras och det är hårt mot hårt som gäller. Måhända det drabbar någon oskyldig av 10000.

Jag tar det. För Sverige och för mina två barn. Lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tråkigt för promille drabbade.
Nåt måste göras och det är hårt mot hårt som gäller. Måhända det drabbar någon oskyldig av 10000.

Jag tar det. För Sverige och för mina två barn. Lätt.

Det mitt inlägg syftade på var att köpta 0-days/verktyg skulle läcka och bli patchade direkt och således inte påverka någon alls, inte att någon insamlad data skulle läcka.

Tror du överestimerar hur pass väl digital övervakning fungerar för att förhindra grov brottslighet. Jag har inget emot sånt här om det används som utlovat och faktiskt fungerar. Det är ju bara attacker mot en specifik individ efter att domstol har tillåtit det. Tycker dock man ska vara försiktig med sånt här, vad händer om framtida makthavare anser att fler grejer bör falla under grov brottslighet och det plötsligt är tillåtet för polisen att gå efter journalister eller medborgare som uttalar sig negativt kring regeringen?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Hjälpsam

När "förbättras" detta att omfatta allting som kan ge 2år eller mer i definieringen av "grov brottslighet"?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då kontrar jag med att påstå motsatsen.
Datalagringen handlar om att övervaka alla. Utan misstanke till brott.
'
Här handlar det istället om riktad spaning vid brottsmisstanke. Och man måste få tillstånd från domstol för att använda verktyget vid varje enskilt fall. En bättre liknelse kring integritet är i så fall husrannsakan. Det kommer säkert missbrukas i samma utsträckning som husrannsakan kan jag tänka mig. Vilket jag inte ser som någort reellt problem.

Hur man för in trojanerna vet jag däremot inte. Det lär kanske inte vara helt öppet framöver heller ;).

Fast husrannsakan är extremt tydligt och inget man kan göra utan personen får reda på det och det är en väldigt dålig jämförelse. En bättre jämförelse hade vart ifall polisen hade fått gått in i ditt hem samtidigt som du inte får vara hemma och installera kameror och avlyssning vart dom vill som du inte får leta efter eller plocka bort även om du hittar dom. I detta fallet skulle man faktiskt kunna ha en hel avdelning som håller på med just detta samt med utvecklingen av AI som kan ersätta hundratals i personal.

Frågan är ju vad det innebär när dom fått godkänt av domstol att plocka ut information om dej. Du kanske vet bättre, förtydliga gärna i så fall men innebär detta att dom får plocka ut hur mycket data som helst och finns det någon maxgräns på hur länge dom får göra detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Fast husrannsakan är extremt tydligt och inget man kan göra utan personen får reda på det och det är en väldigt dålig jämförelse. En bättre jämförelse hade vart ifall polisen hade fått gått in i ditt hem samtidigt som du inte får vara hemma och installera kameror och avlyssning vart dom vill som du inte får leta efter eller plocka bort även om du hittar dom. I detta fallet skulle man faktiskt kunna ha en hel avdelning som håller på med just detta samt med utvecklingen av AI som kan ersätta hundratals i personal.

Frågan är ju vad det innebär när dom fått godkänt av domstol att plocka ut information om dej. Du kanske vet bättre, förtydliga gärna i så fall men innebär detta att dom får plocka ut hur mycket data som helst och finns det någon maxgräns på hur länge dom får göra detta?

Ja visst. Man kan jämföra det med att polisen har rätt att placera hemliga mikrofoner eller videoutrustning om man så önskar. Redskap som polisen har haft tillgång till i ett helt gäng årtionden.
Eller att polisen kan lyssna av ens telefonsamtal för den delen. Det får polisen också göra.
Och det låter ju ganska rimligt att polisen har tillgång till de metoderna. Och de missbrukas väl inte i någon större utsträckning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Det enda problemet med ditt inlägg är att V var det enda parti som röstade emot förslaget. Du får tycka V är hur dåliga som helst men om du inte är insatt i politiken skall du inte sprida lögner vare sig du vet eller inte att de är osanna.

Ja dom har ju gjort bort sig såpass att dom behöver vinna alla former av enkla godhets poäng, dom visste att rösta emot förslaget är lönlöst men det kommer signalera ut att dom står för integritet, och så kan dom använda det som slagträ i kommande debatter.
Det kallas taktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

eh, va?
Läs vad jag skrev. VPN, krypterad x1000, de hittar dig.

Du kan inte vara anonym. Tro vad du vill...

Busenkelt. Köp en "burner", ett kontantkort med mobildata kontant och ansluta med ett anonymt konto till en "riktigt" VPN-tjänst, dvs en som inte läcker information, och som är placerad i ett land utanför Svenska polisväsendets juridiska område (det försvårar datainsamlingen avsevärt).

Next shit level:
Skapa en ny persona med nytt vokabulär, beteende och socialt umgänge utan koppling till din juridiska person för alla former av interaktion på nätet.

Nog går det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

V är redan ett parti som skulle dra nytta utav detta.

Lyssna på Linda Sneckers tal, (bläddra i spalten till höger)
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/v...

Här är den lata delen för er som inte orkar bläddra https://www.youtube.com/watch?v=skkAJcw3oN0

Enligt V så anser dom att övervaka halva befolkningen är rimligt då. Men många är naiva i Sverige, dom tar inte sådana uttalanden på allvar, det verkar inte finnas en reflektion om vad orden innebär utan folk viftar bort det som "jaja, hon mena det säkert inte".

Det här är ungefär motsatsen till hur man bör diskutera politik.
I frånvaron på kunskap hittar man själv på ett uppläggscenario baserat på sina fördomar.

Nu visar det sig vara precis tvärt om hur du trodde att det var. Vänsterpartiet är det enda parti som representerar din åsikt i frågan. De andra partierna passar dig mindre här.

Men utöver det så sänker den typen av fingerade politiska narrativ nivån på den politiska debatten. Det väcker onödig irritation och alla förlorar på den typen av grundlösa utspel.

Det är inte så bra för din del heller. Nu framstår det ju som att du inte har nån vidare koll på var de politiska partierna står i frågor som denna. Det här blev helt enkelt inte så bra.

Jag rekommenderar att du inte snickrar ihop egna politiska narrativ åt andra så lättvindigt förrän du har lite bättre insikt i läget. Så slipper alla parter blunders som denna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Blanda inte ihop "hemlarm" åla Verisure/Securitas med de kameror som finns där ute.
Övervakningskameror har löst väldigt, väldigt många grova brott.

Det drabbar inte dig;
om det händer dig något, så tackar du för dessa kameror.

Nu hänger jag inte med, läste du igenom mitt inlägg riktigt eller så förstod du inte vad jag menade. För du upprepade ju precis samma jag skrev typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visserligen inget riksdagsparti men piratpartiet har vettiga åsikter i den här frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ungefär motsatsen till hur man bör diskutera politik.
I frånvaron på kunskap hittar man själv på ett uppläggscenario baserat på sina fördomar.

Nu visar det sig vara precis tvärt om hur du trodde att det var. Vänsterpartiet är det enda parti som representerar din åsikt i frågan. De andra partierna passar dig mindre här.

Men utöver det så sänker den typen av fingerade politiska narrativ nivån på den politiska debatten. Det väcker onödig irritation och alla förlorar på den typen av grundlösa utspel.

Det är inte så bra för din del heller. Nu framstår det ju som att du inte har nån vidare koll på var de politiska partierna står i frågor som denna. Det här blev helt enkelt inte så bra.

Jag rekommenderar att du inte snickrar ihop egna politiska narrativ åt andra så lättvindigt förrän du har lite bättre insikt i läget. Så slipper alla parter blunders som denna.

Ja litar man på kommunister så har jag full förståelse varför man tar V som ett seriöst parti.

Permalänk
Medlem

Har inget emot det så länge det finns säkerhetsmekanismer mot ändamålsglidningar och att säkra datan så den inte kommer på villovägar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

vad händer om framtida makthavare anser att fler grejer bör falla under grov brottslighet och det plötsligt är tillåtet för polisen att gå efter journalister eller medborgare som uttalar sig negativt kring regeringen?

Det här är precis vad jag är rädd för. Media (SR&SVT) finansieras med skattepengar, tidningar får statligt stöd. Det är ganska lätt att utöva påtryckningar på dessa mediabolag för att påverka allmänheten i den riktning man vill. När majoriteten hamnat där är det lätt att få igenom sin vilja, exempelvis att förbjuda vissa partier (spelar ingen roll vilket här, det kan vara vad som helst beroende vem som sitter vid makten). Hemlig dataavläsning kommer att missbrukas.

Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut.
Vissa partiledare gör vad som helst för att behålla makten också *host*Löfven*host*.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Konstigt uttalande. Varför ska jag sitta i fängelse, för att vi måste göra något?
Idioter finns det överallt, även här. Är jag en idiot, helt ok.

Men det är ju inte vad tråden handlar om...

Vad har jag gjort som är brottsligt?
Är du på riktigt eller?

Patetiskt att du inte förstår att du inte kommer vara den som bestämmer vad som anses vara rent mjöl i påsen.

En individ kommer aldrig någonsin kunna bestämma vad en stat anser är ett brott eller inte.

Finns heller aldrig en garanti för att det du gör idag kommer anses vara lagligt i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det foliehattarnas årsstämma? Detta är att likna med all annan spaning, detta är bara ett nytt verktyg för poliserna att kunna utföra sitt jobb, något de hela tiden får kritik för.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Är det foliehattarnas årsstämma? Detta är att likna med all annan spaning, detta är bara ett nytt verktyg för poliserna att kunna utföra sitt jobb, något de hela tiden får kritik för.

Jag hoppas du låter likadant om Sverige skulle gå åt Kinas håll och foliehattarna börjar migrera till ett annat land.

Rädsla och att va skepsis kanske är exakt det som behövs för att undvika en förödande framtid, eller rädda sitt egen skinn från att fastna i Statens kontroll och drar in möjligheten för dig att använda kreditkort för du har fel sorts kläder på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Busenkelt. Köp en "burner", ett kontantkort med mobildata kontant och ansluta med ett anonymt konto till en "riktigt" VPN-tjänst, dvs en som inte läcker information, och som är placerad i ett land utanför Svenska polisväsendets juridiska område (det försvårar datainsamlingen avsevärt).

Next shit level:
Skapa en ny persona med nytt vokabulär, beteende och socialt umgänge utan koppling till din juridiska person för alla former av interaktion på nätet.

Nog går det.

Det går, men det är extremt svårt, inte busenkelt. Beroende på vad du pysslar med såklart, du kan tillämpa dessa åtgärder och ingen kommer lägga någon energi på att spåra dig så länge du inte pysslar med något riktigt allvarligt.

Men hamnar du på radarn och rätt resurser sätts in så sitter man inte säkert, många har försökt och många har åkt dit.

Ta bara VPN tjänsten som exempel, den myndighet/organisation som spårar dig har tillgång till all trafik till och från tjänsteleverantören, oavsett kryptering ser dom anslutning från IP x till y, korrelera med tidpunkter för dina "aktiviteter" så vet dom vilken ISP, går till ISP och får nummret på abonnemanget och kan se geografiskt vart det används, hur det rört sig och i vilket område du troligen bor.
Det är bara en liten del i pusslet men när man sitter på all data så är det bara en tidsfråga.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Ja litar man på kommunister så har jag full förståelse varför man tar V som ett seriöst parti.

Tror du missat hans poäng. Att du ogillar V är helt okej, kör på, men det blir lite pinsamt när du försöker visa hur V är drivande i en fråga de var de enda att rösta emot, och får det att se ut som att du bara blint hatar dem, utan att ens veta varför.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

@filski: Det finns ställen där kamror kan höra hemma men över lag skall inte kamror var uppsatta för någon form av massövervakning. Visst skulle de vara roligt om någon rånar mig och de åker fast, men det får inte ske med vilka medel som helst, för det finns saker som är viktigare.

Det finns en orsak till att det står i mänskliga rättigheter att alla har rätt till ett privat liv, och det går inte att kombinera det med en polisstat vilket det blir om vi skulle tillex ha kameror över allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Patetiskt att du inte förstår att du inte kommer vara den som bestämmer vad som anses vara rent mjöl i påsen.

En individ kommer aldrig någonsin kunna bestämma vad en stat anser är ett brott eller inte.

Finns heller aldrig en garanti för att det du gör idag kommer anses vara lagligt i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer aldrig få bestämma i det här landet.
Har jag sagt det? Nej just det. ***** *****

Så vad är patetiskt? Att sitta och titta på förfallet, eller göra något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@filski: Det finns ställen där kamror kan höra hemma men över lag skall inte kamror var uppsatta för någon form av massövervakning. Visst skulle de vara roligt om någon rånar mig och de åker fast, men det får inte ske med vilka medel som helst

Roligt? Vem har sagt något om roligt. Är du på riktigt eller?

Tänk ett eller som det verkar fyra steg längre;
Din dotter blir utsatt våld. Rån, grov misshandel, våldtäkt, whatever.

Skulle du uppskatta kameraövervakning då?
Simpel fråga, men den säger allt om dig som person.

Permalänk
Medlem

@anon190792: Snälla kan du föklara vad som är kommunism? Vet du vad den ideolgin står för? Finns ännu inte ett land i världen nämligen som ens har provat på kommunsim.

Det finns Stalism, Maoism, Lenism det är inte något man skall förhuvudtaget blanda ihop med Kommunismen. I kommunismen så utgår all makt från folket, det är ett balanserat samhälle där alla mår bra och girighet inte existerar. Det är en utopi skriven av Marx och Engels i deras kommunist manifesto.

Vänsterpartiet har en gång i tiden kallat sig kommunister det är sant, men vänsterpartiet har aldrig varit Stalinister, Maoister eller Lenister som stått för diktatur och ett hundra procentig makt till den store ledaren. Har VPK någonsin gjort något som är dåligt?

Självklart men det har alla partier skulle inte vilja kalla IB affären till ex från S som något att aspirera ifrån heller, eller svensk rasbiologisk forskning som partier har stått bakom. Fanns en tid då vi inte såg Samer som människor utan mera som någon avart som aldrig skulle klara sig själv.

Men vad har Vänsterpartiet gjort dig eller någon annan som det är du vänder dig emot och sprida vilseledande åsikter om? Det är helt okej om du inte gillar Vänsterpartiet för deras politiska åsikter, du har en rätta att inte tycka om deras idéer. Men håll dig till fakta, och inte till påhitt och osanningar.
KD tillex har varit emot homosexuellas rättighet att gifta sig https://www.svd.se/kd-tar-strid-mot-homoaktenskap. Alla partier gör och har gjort saker i sin historia som inte är smickrande på många sätt, men det är inget som påverkar dem nu då det är helt andra människor aktiva i partierna nu.