Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

V är redan ett parti som skulle dra nytta utav detta.

Lyssna på Linda Sneckers tal, (bläddra i spalten till höger)
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/v...

Här är den lata delen för er som inte orkar bläddra https://www.youtube.com/watch?v=skkAJcw3oN0

Enligt V så anser dom att övervaka halva befolkningen är rimligt då. Men många är naiva i Sverige, dom tar inte sådana uttalanden på allvar, det verkar inte finnas en reflektion om vad orden innebär utan folk viftar bort det som "jaja, hon mena det säkert inte".

Det enda problemet med ditt inlägg är att V var det enda parti som röstade emot förslaget. Du får tycka V är hur dåliga som helst men om du inte är insatt i politiken skall du inte sprida lögner vare sig du vet eller inte att de är osanna.

Permalänk
Medlem

En betydlig bättre artikel om detta är denna;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hard-kritik-mot-statliga-t...

Permalänk
Medlem

Har häller inget emot det så länge det används vid spaning av misstänkt grov brottslighet, jag är för att polisen får mer medel eller bättre verktyg, men jag tycker nog Polisen uppvisar allt för ofta dålig teknisk kompetens för att släppas lösa med dessa verktyg.
Polisens IT avdelning är säkert jätteduktiga, men det är deras användare som kommer använda verktygen som kommer vara bekymmer.

Samt att det är GARANTERAT att de kommer missbrukas, tyvärr. Vi kan ju bara titta på hur de begärde ut uppgifter för fildelning då straffen för fildelning inte var tillräckligt högt för att kunna begära ut dessa uppgifter från våra ISP:er.

Samt att de där med prövotid är bara bullshit, de har redan bestämt sig, det är nu permanent från å med 1 April.

Historiskt sett så är dessa "prövotider" varit en garant för att det redan är bestämt inofficiellt, ett ex är när man skulle sänka hastigheten från 110 till 90, när vi slutade ha 110 på vägar mindre än motorvägar å motortrafikleder osv. Samma lika när de sänkte från 90 till 70. Finns fler exempel.

Så vad de håller på med när de säger att det skall prövas i 5 år är att vänja oss. Så vi inte flippar totalt....
En liknelse som jag tycker passar in här är grodan som kokas upp långsamt från svalt vatten till kokande, istället för att kasa ned grodan i redan kokande vatten.

Jag hoppas absolut att jag har fel, men de här känns fan inte bra alls!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

tackar för informations spridningen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@filski: Så då är det ju perfekt med andra ord, för det har ju aldrig hänt att polisen någonsin har gett sig på oskyldiga eller hotat folk som är oskyldiga eller liknande. Det finns ju heller inte någon som på grund av sitt ursprung blir trakasserad av polisen och blir orättvist behandlade av polisen?

Polisen kommer att sköta detta perfekt då de aldrig själva bryter emot lagen eller ger sig på oskyldiga människor på ett olagligt sett?

Till ex polisen skulle ju aldrig kunna få för sig att hålla människor emot deras vilja utan en laglig anledning, som till ex när en våldtäkt begås ombord på en båt och man inte låter någon man kliva av båten utan att bryta emot lagen om olaga frihetsberövande? Det har hänt två gånger minst i Stockholm.

Tror du verkligen att polisen kommer att hålla sig fullt ut till lagen? De kommer aldrig att missbruka detta för att jävlas med någon de inte tycker om eller grupper av personer som är oskyldiga även fast polisen inte anser dem att vara det?

Jaa, bara för att dom har en blå uniform så betyder ju inte de att dom inte håller sig till lagarna. Dom är människor med, dom gör fel som vilken nisse som hellst. Jag litar inte på polisen till 100%, verkligen inte. Men när det handlar om att tjuvkika mobil eller pc så gör dom ju ingen skada om man inte ens märker det. Ta tex efter händelsen i stockholm, då fick man ju höra mkt om att polisen hade extra koll på vissa luriga nissar.
Alltså jag har ingen aning om hur dom gör eller hur det kommer att fungera. Men stoppa det kriminella måste dom iallafall göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@filski: Jag håller helt och hållet med om att det måste stoppa kriminella men detta kommer tyvärr inte vara lösningen, det är en bra papperstiger men tyvärr kommer det att stanna där.

Det kommer dessutom att användas till fel saker.

Det man skall satsa är att lösa problemen vi har i samhället så kommer mycket av brottsligheten att försvinna. Det kommer alltid finnas brottslingar i både fattiga kretsar och i rika kretsar det är en garanti. Men med ett rättvist och ekonomiskt tryggt samhälle kommer brottsligheten att minska. Man kanske skall satsa lite mera på välfärd och se till att människor har bra tag överhuvudet, samt att arbetsvillkor med mera är anpassade för människor och inte för att göra de rika rikare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Söderbäck: bankid säkert. Fånga majoriteten av befolknignen

BankID är säkert i sig däremot gör folk det osäkert genom sina misstag och det kan man knappast beskylla programvaran för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@filski: Jag håller helt och hållet med om att det måste stoppa kriminella men detta kommer tyvärr inte vara lösningen, det är en bra papperstiger men tyvärr kommer det att stanna där.

Det kommer dessutom att användas till fel saker.

Det man skall satsa är att lösa problemen vi har i samhället så kommer mycket av brottsligheten att försvinna. Det kommer alltid finnas brottslingar i både fattiga kretsar och i rika kretsar det är en garanti. Men med ett rättvist och ekonomiskt tryggt samhälle kommer brottsligheten att minska. Man kanske skall satsa lite mera på välfärd och se till att människor har bra tag överhuvudet, samt att arbetsvillkor med mera är anpassade för människor och inte för att göra de rika rikare.

Fast läste du svt:s artikel uppåt? Skjutningen i malmö hade kunnat stoppas tex..
Jaja, än så länge så är grabben å kärringen inte kriminell å inte jag heller, så våran familj kommer inte bli störda iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

Fast läste du svt:s artikel uppåt? Skjutningen i malmö hade kunnat stoppas tex..

Det där är inte alls säkert. Naturligtvis säger de som vill lättare utföra större övervakning av befolkningen att det kommer rädda liv, men frågan är om det är värt att ge upp rättigheterna. Enligt mig är det inte. Vi kan skapa ett 100% säkert samhälle och eliminera alla brott om vi låser in alla medborgare individuellt i små celler, men priset är allt för högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Falcon: Vad sägs om att göra något som hjälper i stället, finns inget med övervakning som brukar hjälpa emot brottslighet. Hur många brott har polisen löst med dataövervakning så länge? 0st

Ingen övervakning hjälper?
Jag kan ge dig över hundra(100+) fall där övervakning har varit helt avgörande för fällande dom.
Utan att dra upp något specifikt så säger jag bara tunnelbanan.

Skrivet av Gandir:

Hur tror du polisen kommer att komma åt telefoner med oregistrerade simkort?

Övervakning via telemaster, slagningar i register osv.
Jag vet det där. Du är inte osynlig bara för du har ett oreg. kontantkort likväl är du inte osynlig även om du använder en VPN...

Och det drabbar inte mig, bara kriminella. Perfekt.

Skrivet av anon246659:

Ger du upp din frihet och integritet för säkerhet kommer du i slutändan bli av med allt.

Ps, Kina skulle nog uppskatta dig. Kanske dags att flytta?

Född i Sverige och tänker dö här.
Frihet kommer med ansvar, som väldigt många tycks skita i.
Så ja, då gör jag det. 100%
Ta det grova buset. Jag har inget att dölja.

Skrivet av xcluzive:

Tror du bin ladin skickade ett sms? Jag tror knappast att ett endaste brott kommer lösas med hjälp av detta.

Givetvis inte. Övervakning, USA hade full koll på honom.
Perfekt, grov brottslighet.

Skrivet av whisky:

Inte för att vara sån, men tror du verkligen kriminella och främmande makt väntar på svensk lagstiftning för att använda verktyg som redan finns?

Vänta lite nu...
Främmande makt? Detta handlar inte om främmande makt.
Vi har redan spioner och "koll på läget". Det kommer dock inte räcka om det blir krig, eftersom vår försvarsmakt går på knä...
Det är inte det detta handlar om.

Skrivet av whisky:

Problemet med polisen är att de är bakbundna av våra lagar, det är ju inte lätt att säkra bevis mot tekniskt kunniga kriminella, och idag inte ens mot småbrottslingar med en mobiltelefon med alla krypterade kanaler. Jag förstår att de måste få tillgång till vissa verktyg även om det innebär en risk för att oskyldiga drabbas, men så är det ju redan med den lagstiftning vi har idag. Polisen har ett stort antal verktyg att använda, och tyvärr används de också felaktigt. Jag har svårt att se att man skulle dra in möjligheter polisen har för jaga brottslingar och samla bevis för att de någon gång agerat felaktigt. Då skulle vi kunna lägga ner Polismyndigheten direkt.

Japp de är kraftigt bankbundna/bakbunda av;
* lagar som är svårtolkade i en domstol
* åklagare som inte gör sitt jobb ordentligt

kolla bara på en advokat som Johan Eriksson, han har en statistik över frikända "mördare" på 50%.
Det borde och ska inte vara möjligt...

50%, hälften av alla fall en åklagare lägger bordet vinner Eriksson.
Varför?
1. Domstolarna har svårtolkade lagar.
2. Eriksson hittar kryphål, som en åklagare förbisåg...
Det är inte advokaten som är bra, utan polismyndigheten med dess åklagare som är helt värdelösa.

Skrivet av anon190792:

@Gandir: Vi kan prata i PM fall vänstern är sanningsenlig eller inte. Det är ingen vettig människa som tycker dom ska ha inflytande om man kan lite historia eller har följt deras nuvarande politik. Logiken existerar inte och har aldrig funnits där.

Skrivet av Lutop:

Nu är det ju inte bara misstänkt kriminella som kommer att övervakas utan även personer som de kan tänkas ha kontakt med. Så känner du någon kriminell (kanske utan att veta om det) så kan du mycket väl få farbror blå i telefonen.

Tråkigt läge om du umgås med kriminella. Ditt val.
Men faktum kvarstår att så länge du inte gjort något brott så kan heller inte en domstol döma dig.

Skrivet av liket:

Anta att detta kommer missbrukas, har du något exempel på något trevligt land med minskad integritet där brottsligheten är lägre och tryggheten är större än Sverige?

Alla länder utanför skattekontroll.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Där pratar vi om direkt video övervakning som visar när någon begår ett brott och deras fina ansikte. Det är väldigt stor skillnad på det och försöka övervaka digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan vi inte kasta dig i finkan istället?

Vi måste ju göra något. Varför inte kasta dig i finkan? Det är ju att göra något trots allt.

Min poäng är att bara för att det känns bra att göra "något" åt ett problem betyder inte det att man löst problemet. Och varför ska jag flytta? Jag är född här.

Konstigt uttalande. Varför ska jag sitta i fängelse, för att vi måste göra något?
Idioter finns det överallt, även här. Är jag en idiot, helt ok.

Men det är ju inte vad tråden handlar om...

Vad har jag gjort som är brottsligt?
Är du på riktigt eller?

Permalänk

Tänkte tipsa om när David Massi pratar om detta på sin YouTube kanal. Bra video.

https://www.youtube.com/watch?v=iJtG2HSNSR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Falcon: Där pratar vi om direkt video övervakning som visar när någon begår ett brott och deras fina ansikte. Det är väldigt stor skillnad på det och försöka övervaka digitalt.

Absolut. Men du skrev att inga övervakningar har hjälpt. Varpå jag svarade att du har 100% fel.

Permalänk
Medlem

@filski: Vad finns det för bevis för att det skulle kunna ha stoppats? Annat är bara rena ord, det finns ju ingen massövervakning eller riktad övervakning på detta sättet som har haft någon större effekt i något annat land än Sverige heller. England som har den största kamera övervakningen av alla lyckas inte heller stoppa skjutningar och knivattacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakenglund:

Tänkte tipsa om när David Massi pratar om detta på sin YouTube kanal. Bra video.

https://www.youtube.com/watch?v=iJtG2HSNSR4

Tumme upp för Massi, han är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

kolla bara på en advokat som Johan Eriksson, han har en statistik över frikände "mördare" på 50%.
Det borde och ska inte vara möjligt...

Varför inte? Om det inte gått att bevisa i domstol till rimlig nivå att någon är skyldig (oavsett vad du tycker) är det ju inget fel att den går fri. Inställningen är ju inte att man är skyldig innan det klargjorts att så är fallet, bevisbördan ligger på åklagaren av anledningen att man inte ska se anklagelse som bevis på något.

Hans jobb är att se till att hans klient får en rättvis rättegång, åklagarens jobb i svensk rätt är likt rättens att söka sanningen i första hand. Denna glidning mot en mer amerikansk inställning som blivit är något som advolatsamfundet och även vissa domstolar varnat för.

Finns inte bevis nog att döma så ska man inte dömas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Varför inte? Om det inte gått att bevisa i domstol till rimlig nivå att någon är skyldig (oavsett vad du tycker) är det ju inget fel att den går fri. Inställningen är ju inte att man är skyldig innan det klargjorts att så är fallet, bevisbördan ligger på åklagaren av anledningen att man inte ska se anklagelse som bevis på något.

Hans jobb är att se till att hans klient får en rättvis rättegång, åklagarens jobb i svensk rätt är likt rättens att söka sanningen i första hand. Denna glidning mot en mer amerikansk inställning som blivit är något som advolatsamfundet och även vissa domstolar varnat för.

Finns inte bevis nog att döma så ska man inte dömas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar bara att det är exceptionellt dåligt av myndigheten och åklagaren.
En åklagare har "tillräckligt" för att väcka åtal.
Men blir överkörd av advokat i tingsrätten. I 50% av fallen;
det är anmärkningsvärt och säger en hel del om åklagare.

Förstår du inte vad jag menar, har du ingen insyn eller förståelse. Sorry.

T.om Leif GW säger detta i något avsnitt i TV4s brottsjournalen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Konstigt uttalande. Varför ska jag sitta i fängelse, för att vi måste göra något?
Idioter finns det överallt, även här. Är jag en idiot, helt ok.

Men det är ju inte vad tråden handlar om...

Vad har jag gjort som är brottsligt?
Är du på riktigt eller?

Nej, du har inte gjort något brottsligt såvitt jag vet. Men bara för säkerhets skull liksom. Samhället känns tryggare om man kan se att folk åker i fängelse, att systemet funkar.

Poängen är att du inte behöver ha gjort något brottsligt heller för att omfattas av hemlig dataavläsning.

Permalänk
Medlem

Bra! Alla medel ska användas för att stoppa vidriga människor som alla hatar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@filski: Vad finns det för bevis för att det skulle kunna ha stoppats? Annat är bara rena ord, det finns ju ingen massövervakning eller riktad övervakning på detta sättet som har haft någon större effekt i något annat land än Sverige heller. England som har den största kamera övervakningen av alla lyckas inte heller stoppa skjutningar och knivattacker.

Nädu, jag vet faktiskt inte bevis på att det stämde som artileln skrev. Men jag litar på det och mkt annat man kan hitta på www. Finns ju inte mycket brott som stoppas av tex larm eller kameror, vill nisse begå brott så löser dom det, men med tex övervakningskameror så klaras ju mer brott upp så klart då de finns på film.
Tänk dig själv om du skulle bli rånad, inget kommer att hända för inga vittnen eller spår. Men hade en kamera sett de så hade du vart tacksam antar jag. Eller bara du inte blir varken filmad eller kollad av polis så gör de inget om du blir rånad eller vad för brott de skulle vars.
Sen så blir sverige bara sämre å sämre med tiden går, de va allt bättre förr, så jag bryr mig varken om politik eller något annat som rör samhället.
Men som sagt för min del så får dom titta i min å min familjs dator eller mobil om dom nu skulle vilja slösa tiden på det, kan åka frivilligt och visa upp apparaterna på polisstationen om dom mår bra av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag menar bara att det är exceptionellt dåligt av myndigheten och åklagaren.
En åklagare har "tillräckligt" för att väcka åtal.
Men blir överkörd av advokat i tingsrätten. I 50% av fallen;
det är anmärkningsvärt och säger en hel del om åklagare.

Förstår du inte vad jag menar, har du ingen insyn eller förståelse. Sorry.

T.om Leif GW säger detta i något avsnitt i TV4s brottsjournalen.

Beror ju på hur bevisningen ser ut men ja det låter ju som att åklagare lyfter saker som inte ska lyftas då, vilket faller återigen på det jag nämnde om varningar från advokatsamfundet m.fl.
Dock ser jag inte hur detta blir att det är fel att försvararen då lyckas visa detta och åtalet ogillas? Som du skrev det lät det mer som att det var fel att han fick dem friade.

Meningen "Förstår du inte vad jag menar, har du ingen insyn eller förståelse. Sorry" får dig bara att verka osäker på det du försöker förmedla eller något dåligt försök till härskarteknik.

Vill du sedan citera någon så ge källa, även om GW mycket väl kan ha sagt det är något avsnitt i program x inte direkt givande. Kan du leta upp det tar jag gärna del av det men jag kommer inte leta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Kan inte kriminella lätt gömma sig med kryptering etc och göra denna lag ganska värdelös?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Kan inte kriminella lätt gömma sig med kryptering etc och göra denna lag ganska värdelös?

Den här lagen möjliggör för myndigheter att lagligt hacka telefoner och datorer och plantera in trojanprogram. På det sättet kringgår man krypteringen, eftersom telefonen eller datorn i fråga kan dekryptera meddelanden som skickas till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kan inte kriminella lätt gömma sig med kryptering etc och göra denna lag ganska värdelös?

Jo förstås det går att vara helt anonym med kryptering om man inte planterar in keylogger eller liknande fysiskt. Och ännu värre om man använder VPN. Iaf så mycket jag vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nä men det här blev inge bra alls. Bromsa lite nu Berrabub.

Det inlägget du svarade mig på handlar specifikt om lägförslaget som nyheten handlar om.
När du då skriver:
"I samma veva försöker polisen igenom att inte behöva tillstånd. Det är den läskiga delen. Hoppas det aldrig klubbas igenom!"

Så ser det ju på din beskrivning ut som att polisen jobbar för att ändra den här lagstiftningen så att de inte ska behöva fråga domare om att få använda trojaner för bevaking. Men så verkar det alltså inte vara.

Istället länkar du till en nyhet om ett lagändringsförslag för en annan lag. Och det är inte heller polisen som du beskyllt som driver det utan det är politikerna.

Ett bättre upplägg som inte är lika vilseledande som ditt förra svar till mig skulle väl snarare vara något i stil med:

Politiker vill ändra en del andra lagar kring kameraövervakning så jag tror att de i framtiden även kan tänka sig att ändra denna lagen.

Vilka tror du har lämnat fram denna motion till politikerna.... Tyckte jag var rätt tydlig med vad artikeln innehöll och det breda sammanhanget runt att polisen vill slippa godkännande från div instanser. Medans de bevisligen inte kan hantera ansvar som databaser och dyl. Hur ska vi då kunna lita på att dessa klåpare ska kunna sköta övervakning utan tillsyn. En voyerists dröm!

Nä jag ger mig ur denna diskussion då den bara gör mig förbannad. Ha det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, du har inte gjort något brottsligt såvitt jag vet. Men bara för säkerhets skull liksom. Samhället känns tryggare om man kan se att folk åker i fängelse, att systemet funkar.

Poängen är att du inte behöver ha gjort något brottsligt heller för att omfattas av hemlig dataavläsning.

Ok, jag tar det. För att få fast det riktiga buset. Inga problem.

Skrivet av Ferrat:

Beror ju på hur bevisningen ser ut men ja det låter ju som att åklagare lyfter saker som inte ska lyftas då, vilket faller återigen på det jag nämnde om varningar från advokatsamfundet m.fl.
Dock ser jag inte hur detta blir att det är fel att försvararen då lyckas visa detta och åtalet ogillas? Som du skrev det lät det mer som att det var fel att han fick dem friade.

Meningen "Förstår du inte vad jag menar, har du ingen insyn eller förståelse. Sorry" får dig bara att verka osäker på det du försöker förmedla eller något dåligt försök till härskarteknik.

Vill du sedan citera någon så ge källa, även om GW mycket väl kan ha sagt det är något avsnitt i program x inte direkt givande. Kan du leta upp det tar jag gärna del av det men jag kommer inte leta.

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis beror det på bevis och bevisvärde. Har jag sagt något annat?
Jag kan mer om detta än du anar...

Du missförstår min poäng; som är att åklagare drar folk till tingsrätt för grova brott.
En viss advokat, Eriksson, får 50% av alla grova brott till ett frikännande.

Jag säger inte att vi ska döma folk hur som helst, utan "rimligt tvivel" eller bevis.
Men om en advokat har 50% frikännande domar så har myndigheten och åklagare gjort ett sjukt dåligt jobb.

Inte advokaten som gjort ett bra jobb.

Skrivet av Mateush:

Jo förstås det går att vara helt anonym med kryptering om man inte planterar in keylogger eller liknande fysiskt. Och ännu värre om man använder VPN. Iaf så mycket jag vet.

Nej, du kan inte var anonym. Glöm det. Bakom VPN eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej, du kan inte var anonym. Glöm det. Bakom VPN eller inte...

Varför vill t.ex. Polisen då ha lösenord till ens dator? Det har hänt ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Varför vill t.ex. Polisen då ha lösenord till ens dator? Det har hänt ganska ofta.

Förstår inte din fråga?
Jag skriver att du inte kan vara anonym, ens bakom en VPN, som många tror.
Fungerar inte så.

Polisen kommer åt datorn utan ditt lösenord.

Så din fråga blir väldigt konstig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

Finns ju inte mycket brott som stoppas av tex larm eller kameror

Blanda inte ihop "hemlarm" åla Verisure/Securitas med de kameror som finns där ute.
Övervakningskameror har löst väldigt, väldigt många grova brott.

Det drabbar inte dig;
om det händer dig något, så tackar du för dessa kameror.