Skrivet av Eric Hjalmarsson:
Det är en Halo bil. Ett attraktivt men dyr bil som finns till för att höja märkets status, i detta fall statusen för deras elbilar. Ser inga Svenson klaga på att R8:an är för dyr utan den bidrar bara till fler sålda A1, A3 m.m.
Honda E är en stadsbil främst, den är inte så dyr för vad man får egentligen förutom just att batterikapaciteten är klen för priset. För mig hade den passat väldigt bra som nästa bil (då jag snart inte behöver plats för barnvagn och stor barnstol) och priset är inte så farligt, om jag bara kunde ladda den hemma. Räckvidden hade sällan varit ett problem, jag gör kanske fem resor per år i bil som är längre än vad den hade fixat utan laddning på vägen och då finns det ju snabbladdare längs motorvägarna och så. Men det är klart, kommer det en basmodell av exempelvis Polestar 2 för ungefär samma pris så hade den nog känts som et smartare val med mer plats och större batteri.
Citat:
Du behöver inte köpa en ny bil eller en gammal bil. Köp en lätt begagnad bil. 3 år gammal och den har haft ungefär hälften av sitt värdetapp. Är det för gammal, köp en ett eller två år gammal bil.
Det kan kännas väldigt logiskt rent ekonomiskt att köpa en tre år gammal bil, den stora smällen av värdeminskningen är passerad och så. Samtidigt så blir vanligtvis försäkringen mycket dyrare eftersom nybilsgarantin är slut, för mig var det en skillnad på ungefär 600 i månaden exempelvis. Man slipper också besiktiga en ny bil de första tre åren. Dessa påverkar förstås totalekonomin ganska marginellt, och med dagens bonus/malus så har man en rejält höjd skatt de första tre åren som sannolikt äter upp dessa fördelar, om man inte köper någon form av miljöbil. Men det finns i alla fall vissa ekonomiska fördelar med en ny bil också, inte bara nackdelar.
För mig var det mer allt jobb som krävs för att köpa, äga och sälja en begagnad bil som vägde över. Ska man köpa en begagnad bil krävs det en del kunskaper och en hel del tid för research, provkörningar och liknande. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på priset efter att man väl har valt en modell och satt sina övriga krav, men då tenderar man att få rätt kassa bilar då de oftast är billiga av någon anledning liksom. Sen ska man ha koll på de problem som kan uppstå, för några av dem lär komma på din bil, och vad de bör kosta att fixa, vilken verkstad som är både billig och bra och sådär. När man ska byta bil igen tillkommer all tid som går åt till försäljning med fotografering och en massa puckon som ska provköra, pruta och sådär, alternativt så säljer man bilen via någon annan plattform som sköter sånt åt en, bilhandlare, auktionsfirma (som KVD) eller något liknande, men det brukar vara rätt dyrt. Jag värderar min fritid högt och gillar inte att meka med bilar, och har ekonomin att betala mig fri från sånt, så en ny leasad bil passade mig bra. Och som sagt så handlade det om några hundralappar totalt per månad för mig för att ha en ny bil gentemot den bil i ungefär samma klass jag hade innan.
Man ska heller inte underskatta känslan i att ha en ny bil som ingen annan har suttit och fisit i och sådär. Du får själv bestämma alla tillval, vilken färg du ska ha, klädsel, stereo och så. Du behöver inte oroa dig för att bilen ska vara sönderkörd på något inte så uppenbart sätt och eventuella fabrikationsfel täcks av garantin utan tjafs.
Citat:
Seat är ju en del av VAG. Hemskt trevliga bilar, men inte alls pålitliga. Skall man köpa VAG är ju Skoda ofta mest prisvärt.
Annars skippa VAG, köp en Kia och behåll den endast under garantitiden eller köp en Toyota som är överallt över listan med mest pålitliga bilar.
Nja, jag gillar Skoda och de är ofta prisvärda men Seat bygger ju på samma komponenter i grunden som alla VAG-bilar och de ligger generellt lägre i pris än Skoda.