Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Å hur mycket lägger du på ditt transportfordon??

Ungefärligt...

1300/mån försäkring & service
1900/mån drivmedel
550/mån däckskifte/tvätt/besiktning/etc
800/mån parkering
150/mån bilskatt/trängselavgift
0/mån billån
--------
Totalt 4700:- / månad.

Det är kostar att ha bil...

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde skatten :o
Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning, särskilt med tanke på att min nuvarande bil kostar 20k Det låter ju helt befängt att folk skulle låna på 15 år för bilar, inte för att det ens går. Nej, då är något fel i huvudet på folk tänker jag.

Hade jag köpt en ny bil idag så hade jag nog kikat på hur länge jag kan tänkas ha bilen. T.ex, jag vill köpa en ny Kia med 7 års garanti och sälja den när garantin tar slut. Inköp 225k, förväntat värde efter 7 år 100k. Betalar man 1500kr/månad så har man 0 kr i skuld när man säljer bilen efter 7 år. Då hade jag satsat på att betala 3000kr/mån istället.

7 år går och det blir som förväntat. Bilen är avbetald men jag får 100k när jag säljer den. Nu har jag alltså 100k kontant till nästa bil. Jag kör samma plan igen, men betalar nu en del kontant. Kostnaden i månaden blir nu 1500kr för att betala av resten av skulderna på bilen. Jag fortsätter att betala 3000 kr i månaden. Lånet är avbetalat på 3.5 år. Jag fortsätter spara 3000kr/månad tills jag säljer bilen. Jag har nu sparat 125k och säljer bilen för 100k. Jag har nu pengar cash för nästa bil. Nu kan jag dra ner sparandet (inte lånet) till att spara ihop till nästa bil på 7 år, vilket är 1500kr/månad ((225 nypris-100 restvärde)/12mån/7år). From nu kan du behålla din körkomfort för 1500kr/månad. Det tog bara 14 år, men vem hade bråttom?

Permalänk
Medlem

Lån för bilköp? Nej nej... usch. Tycker det är bättre att slösa bort pengarna på något man kan få mer glädje av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Väldigt intressant läsning, särskilt med tanke på att min nuvarande bil kostar 20k Det låter ju helt befängt att folk skulle låna på 15 år för bilar, inte för att det ens går. Nej, då är något fel i huvudet på folk tänker jag.

Hade jag köpt en ny bil idag så hade jag nog kikat på hur länge jag kan tänkas ha bilen. T.ex, jag vill köpa en ny Kia med 7 års garanti och sälja den när garantin tar slut. Inköp 225k, förväntat värde efter 7 år 100k. Betalar man 1500kr/månad så har man 0 kr i skuld när man säljer bilen efter 7 år. Då hade jag satsat på att betala 3000kr/mån istället.

7 år går och det blir som förväntat. Bilen är avbetald men jag får 100k när jag säljer den. Nu har jag alltså 100k kontant till nästa bil. Jag kör samma plan igen, men betalar nu en del kontant. Kostnaden i månaden blir nu 1500kr för att betala av resten av skulderna på bilen. Jag fortsätter att betala 3000 kr i månaden. Lånet är avbetalat på 3.5 år. Jag fortsätter spara 3000kr/månad tills jag säljer bilen. Jag har nu sparat 125k och säljer bilen för 100k. Jag har nu pengar cash för nästa bil. Nu kan jag dra ner sparandet (inte lånet) till att spara ihop till nästa bil på 7 år, vilket är 1500kr/månad ((225 nypris-100 restvärde)/12mån/7år). From nu kan du behålla din körkomfort för 1500kr/månad. Det tog bara 14 år, men vem hade bråttom?

Du får aldrig 100k för bilen efter 7år.
Efter 3år får du vara glad om värdet är 120k och inbytespris på 100k.
Sen sjunker värdet i ytterligare 4år.

Permalänk
Medlem

Tog mitt på 72 månader men kommer betala av det inom något år hela summan, köpte bilen för ungefär 1 år sen

sist jag köpte ny bil hösten 2016 betalade jag av den när skattepengarna kom 2018.

Brukar lägga mina billån på så länge som möjligt så jag har möjlighet att bygga buffert om något plötsligt händer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

En liten reflektion är att eftersom bilägandet i sig är så herrans dyrt, lån eller ej, så blir vi kreditmotståndare lite stående med skägget i brevlådan. Tyvärr.

Värdeminskning och drivmedelskostnader (om man faktiskt använder bilen) är så pass mycket större än kostnaden för finansiering om man håller sig kring rimliga avbetalningsplaner kring 3-6 år.

Det är likväl deprimerande att se att det är så billigt att låna pengar. "Vi" konsumenter och arbetande patrask gräver vår egen grav genom att kasta oss över icke-essentiella krediter.

Permalänk
Medlem

Vi tog 6 år, blev rimlig kostnad per månad beräknat på att vi kommer ha kvar bilen i minst 6 år, helst längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Alltså, det spelar egentligen ingen roll om du återbetalar ditt lån på tre eller tio år: kostnaden för att ha bilen är densamma (minus räntan så klart). Tycker man inte att det känns OK att betala 5 tkr i månaden på en bil för 300 000 kr ska man helt enkelt inte köpa den. Tycker det är ganska vanligt att folk underskattar hur mycket många tjänar, är man två personer med hyggliga löner (30k+) så är det i regel inga problem att ha en nyare bil om man vill det.

Det är inte billigare och leasa en ny bil än att köpa den, den förväntade kostnaden är oftast med eller mindre liknande. Jag skulle nästan tro att det är billigare att köpa med lån än att leasa då kreditbolaget garanterat tar betalt för att de tar risken för oväntade värdeminskningar etc.

Två bra poänger. Snittlönen i Sverige är drygt 30k och de flesta lever i parhushåll. 60k brutto per månad. Detta är vad snittet har. Så Svenskar är inte så belånade, vi har råd

Andra poängen om leasing. Mycket billigare att låna o köpa än att leasa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ungefärligt...

1300/mån försäkring & service
1900/mån drivmedel
550/mån däckskifte/tvätt/besiktning/etc
800/mån parkering
150/mån bilskatt/trängselavgift
0/mån billån
--------
Totalt 4700:- / månad.

Det är kostar att ha bil...

Skickades från m.sweclockers.com

+värdeminskning, så det kostar än mer att ha bil, det är oftast den enskilt största utgiften man har.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Dyrare bilar belånas ofta med ett restvärde, så man får ner månadskostnaden. Sen är det ju så att folk har olika intressen. En person som har bilar som sitt intresse kanske tycker det är helt okej att lägga 5k i månaden på sin bil, men han skulle aldrig få för sig att köpa en pc för 15k.

Men sen är det ju som med allt annat. Har du inte råd, ja då ska man inte köpa. Men om man har råd, så är det ju upp till var och en vad man prioriterar. Och är det ett hushåll med 2 skapliga inkomster, så brukar det sällan vara några problem. Om man inte har en massa andra onödiga lån/avbetalningar också. Det finns ju absolut folk som missbrukar avbetalningar.

Men jag ser inga konstigheter i att ta ett billån på 4-5 år.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ungefärligt...

1300/mån försäkring & service
1900/mån drivmedel
550/mån däckskifte/tvätt/besiktning/etc
800/mån parkering
150/mån bilskatt/trängselavgift
0/mån billån
--------
Totalt 4700:- / månad.

Det är kostar att ha bil...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.
700/mån försäkring & service
1900/mån drivmedel
200/mån däckskifte/tvätt/besiktning/etc
0/mån parkering
0/mån bilskatt/trängselavgift
0/mån billån
--------
Totalt 2800:- / månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Det finns 3 lån jag kan förstå:
1. lån till boende
2. lån till utbildning
3. lån till hälsa/operation när det handlar om ens liv.

Inga andra lån kan försvaras med sunt förnuft.

Jag tycker att man kan låna till allt man behöver så länge saken man köper bibehåller ett värde i paritet till lånet så att man kan lösa det genom att sälja det man nu lånat till. Dock så gäller detta främst saker man behöver på kort tid och inte hinner spara till. Har man möjlighet att spara och köpa kontant är detta alltid första alternativet.

Att köpa en bil på lån kan vara nödvändigt om man inte har kapitalet redan undanlagt på banken. Och ofta så kan det ändå vara bättre att ta ett lån än att ta av sparpengarna då andra behov kan uppstå där det inte är bra att ha tömt lagren. Att köpa billigaste bilen är heller inte alltid det smarta valet. En nyare bil kan vara säkrare, och hur stor tröst är det att ha pengar på banken om någon närstående dött för att man valde den billiga bilen. (extremexempel, jag vet)

Med det sagt så kan jag säga att jag själv undviker att låna och har inga lån alls i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Betala av halva värdet på 3 år..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

För min/vår del så har vi ett behov av två bilar. De går dessutom upp emot 4500mil per år tillsammans. Vi har hundar och räknar inte med att sälja vidare dem för någon vettig peng.

De senaste 10 åren har vi visserligen ökat vår inkomst ganska drastiskt men vår plan har varit och fortsätter nog att vara ungefär:

Köp en bil med några år på nacken (150k ish), betala av ca 3000 per månad i 4 år. Behåll bilen 5 år till och låt den tugga mil, reparera så att den håller "ca" de 5 åren. Var inte dumsnål på reparationer. Lägg samtidigt undan 3000 per månad 1 år till kontantinsats till ny bil. Köp ny bil (något dyrare än den förra) och skrota/sälj den förra.

Så i praktiken betalar vi ca 3000 per månad för att köpa ny bil. Då har vi två bilar - en som är ca 4 år och en som är 5 år äldre lite beroende på vart i "cykeln" man är. Lånar till bilköpet (självfallet billån med hyfsad ränta, ca 2,7% nu?) och lägger minst 20% kontant. Skulle den äldre bilen rasa så det inte är värt att reparera blir det en ny tidigare än planerat. Givetvis blir det kostnader för reparationer på de äldre bilarna - dock om de "bara" tuggar mil så är det oftast ganska förutsägbart vad som ger sig.

Har aldrig haft mer skulder än vad jag har i tillgångar, skulle kunna betala av/köpa ny bil direkt om det skulle behövas. Bedömer nog att vi gör ganska rätt i vår lilla "plan". Att ha en okej bil och en skruttig bil stör mig inte det mista. Ibland väljer man den ena om man vill ha mindre chans att något går fel längs vägen, typ när man ska åka långt till jobbet eller något viktigt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag inte lån så skulle lagt det på max 5 år och försöka betala av det på max 3 års tid.

Men viktigaste är att man betalar snabbare en värdeminskningen som många påpekar så man ej hamnar i skuldfällan om något oväntat händer.

Sedan att man inte tar på sig mer kostnader en man klarar av beroende på ens ekonomiska förutsättningar.

Ganska logiskt enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Läste i GP idag att Honda kommer med en ny elbil som kostar ca 400000kr.
Räckvidden är blyga 54km.
Ärligt talat, va fan e det för räckvidd.
De måste var helt hjärndöda

"Honda e är utrustad med ett batteri på 35,5 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 220 km"

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Det har blivit väldigt mycket moraliserande om lån i allmänhet och billån i synnerhet i denna tråd, vilket känns ganska onödigt. Det har inget att göra med frågeställningen TS hade. Det är dyrt att ha bil oavsett vad man köper den för. Har man mer tid än pengar, ett garage och är hyfsat händig, så kanske det kan löna sig rejält att köpa en äldre bil, men andra kanske värderar sin fritid högre och bedömer det som värt några tusenlappar i månaden för att ha något bekvämt som alltid funkar och som man inte behöver meka med. Behöver man ta sig till jobbet nu så kan man inte spara i fem-tio år för att köpa en bra bil kontant liksom.

Skrivet av Stefflo:

De två alternativen är inte en sprillans ny bil eller ett ök från 90-talets mitt utan det finns ett mellanting. Köper man en ok bil för runt 70-100 000 så måste den kanske inte lagas varje dag och den startar varje dag. Man kan gå på den gyllene medelvägen.

Så tänkte jag också med förra bilen, en Accord jag köpte för typ 90 som var sju år gammal när jag köpte den, men så enkelt var det inte. Jag snittade på sådär 1800-1900 i månaden på reparationer, service och förslitningsdetaljer över tre år och det hände flera gånger att bilen inte startade så jag fick ta mig till jobbet på andra sätt. Ser jag till totalkostnad så betalar jag några hundralappar mer per månad för min leasade bil idag jämfört med den köpta bil jag hade innan och då har jag en helt ny bil i samma storlek med lite bättre prestanda, automat och mycket mer moderna funktioner med appstyrning, inbyggt Spotify och så. Och jag slipper oroa mig för att den inte skulle starta. Hade jag köpt bilen med bilhandlarens finansiering så hade totalkostnaden blivit ungefär densamma (då jag inte hade fått alls samma rabatt på priset) men då hade jag stått där med risken att en inte jättesnål bensinbil kanske inte är så poppis om tre år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

De två alternativen är inte en sprillans ny bil eller ett ök från 90-talets mitt utan det finns ett mellanting. Köper man en ok bil för runt 70-100 000 så måste den kanske inte lagas varje dag och den startar varje dag. Man kan gå på den gyllene medelvägen.

Den "gyllene" mellanvägen är borträknad sedan länge. Fungerar säkert för många dock som inte pendlar.
Jag försöker bara visa att det finns lägen då en ny bil med lån inte innebär att man är dum i huvudet.
En bil för 100k innebär oftast att bilen gått 15k mil, alltså utanför motorförsäkringen. Dem är oftast moderna, så man vill inte pilla med den heller utan lämnar den på verkstad. Sen är de generellt högre skatt (Bortsett från nu med Bonusmalus), förbrukning och försäkring (Hel behövs) på de bilarna.
Och kollar man på 5 års period då kommer jag lägga mer än 15k mil till som innebär oftast att de stora grejerna kommer, såsom Partikelfilter, kamrem, EGR ventil, turbo osv osv.

Tar man lån med en ny bil på 5 år och kör i 5 år så innebär det för mig att jag har garanti till viss del samt motorförsäkring.

Sen blir ju den bilen för 100k nästan värdelös efter 30k mil, så man har fortfarande förlorat en hel del i värdeminskning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det har blivit väldigt mycket moraliserande om lån i allmänhet och billån i synnerhet i denna tråd, vilket känns ganska onödigt. Det har inget att göra med frågeställningen TS hade. Det är dyrt att ha bil oavsett vad man köper den för. Har man mer tid än pengar, ett garage och är hyfsat händig, så kanske det kan löna sig rejält att köpa en äldre bil, men andra kanske värderar sin fritid högre och bedömer det som värt några tusenlappar i månaden för att ha något bekvämt som alltid funkar och som man inte behöver meka med. Behöver man ta sig till jobbet nu så kan man inte spara i fem-tio år för att köpa en bra bil kontant liksom.

Så tänkte jag också med förra bilen, en Accord jag köpte för typ 90 som var sju år gammal när jag köpte den, men så enkelt var det inte. Jag snittade på sådär 1800-1900 i månaden på reparationer, service och förslitningsdetaljer över tre år och det hände flera gånger att bilen inte startade så jag fick ta mig till jobbet på andra sätt. Ser jag till totalkostnad så betalar jag några hundralappar mer per månad för min leasade bil idag jämfört med den köpta bil jag hade innan och då har jag en helt ny bil i samma storlek med lite bättre prestanda, automat och mycket mer moderna funktioner med appstyrning, inbyggt Spotify och så. Och jag slipper oroa mig för att den inte skulle starta. Hade jag köpt bilen med bilhandlarens finansiering så hade totalkostnaden blivit ungefär densamma (då jag inte hade fått alls samma rabatt på priset) men då hade jag stått där med risken att en inte jättesnål bensinbil kanske inte är så poppis om tre år.

Håller helt med dig.
De som säger att man inte ska låna eller leasa har nog inte koll på hur mycket gamla bilar kostar om man pendlar.
Sen om man ska ha en bil att köra till affären då och då så absolut då är det värdelöst att ha en nyare bil.
Tråkigt att folk känner att dom har rätt att dumförklara andra bara för dom inte är insatta i andras livssituation.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte motståndet mot finansiering egentligen, alla kostnader är desamma förutom ränta. Räntan efter ränteavdrag är ju så låg att det handlar om hundralappar i månaden även för dyra bilar, alltså en väldigt lite. Som del av totalkostnaden är det ju väldigt lite och inget att oroa sig för. Har man råd med kostnaden för bilen har man råd med finansieringen helt enkelt.

Permalänk

Vi köpte en ny bil för drygt 1,5 år sedan, jag tog den på 7 års avbetalning just för att få ner månadskostnaden.

Skulle jag göra om det? Med samma förutsättningar så skulle jag göra om det varje dag.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av brackemannen:

Läste i GP idag att Honda kommer med en ny elbil som kostar ca 400000kr.

Det är en Halo bil. Ett attraktivt men dyr bil som finns till för att höja märkets status, i detta fall statusen för deras elbilar. Ser inga Svenson klaga på att R8:an är för dyr utan den bidrar bara till fler sålda A1, A3 m.m.

Skrivet av Shitpommfrit:

Det är rätt sjukt att folk sitter här och dumförklarar folk som köper nya bilar och tar lån.
Jag pendlar 15 mil varje dag till jobbet och har haft både gamla bilar och nu senast en helt ny bil.
Jag har fått reperera mina gamla bilar för så jäkla mycket pengar, så när jag slår ut mina historiska kostnader så blir reperationer, servicar osv mer än vad värdeminskningen blir på en ny bil. Sen har en ny bil billigare försäkring osv. När jag köpte min nya bil var den dessutom skattefri.
Sen är det ett jävla stressmoment att köra gammal bil, då man aldrig vet om man tar sig till jobbet eller inte. Mår så jävla mycket bättre nu när det inte krånglar.
Leasing är ju inte heller ett alternativ då körsträckan blir så mycket.

Du behöver inte köpa en ny bil eller en gammal bil. Köp en lätt begagnad bil. 3 år gammal och den har haft ungefär hälften av sitt värdetapp. Är det för gammal, köp en ett eller två år gammal bil.

Skrivet av Shitpommfrit:

Klart att om man köper en helt ny BMW så kommer den kosta, men köp dig en helt ny Seat istället

Seat är ju en del av VAG. Hemskt trevliga bilar, men inte alls pålitliga. Skall man köpa VAG är ju Skoda ofta mest prisvärt.
Annars skippa VAG, köp en Kia och behåll den endast under garantitiden eller köp en Toyota som är överallt över listan med mest pålitliga bilar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Varför köper folk nya bilar om dom inte ska behålla dom längre perioder, snacka om förlustaffärer.
Ska det nu alltid vara det nyaste så är det mycket bättre att leasa då man slipper värdeminskningen helt och den är tragiskt hög på bilar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Låter hiskeligt! Själv skulle jag aldrig låna pengar till en bil och definitivt inte så mycket. Min senaste bil, Volvo s70 kostade 5000kr och har nu rullat 5000 mil på tre år utan större problem. 😬 Lägger runt 5000kr i året på reparationer men den är fortfarande väldigt billig. Men om något större går sönder så säljer jag eller skrotar den, inte värt att byta t ex växellåda.

Jag har aldrig haft motorproblem med någon bil, det som tar mest stryk är framvagnen. Dock är det mesta ganska enkelt att byta själv så länge man har verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du behöver inte köpa en ny bil eller en gammal bil. Köp en lätt begagnad bil. 3 år gammal och den har haft ungefär hälften av sitt värdetapp. Är det för gammal, köp en ett eller två år gammal bil.

Det är ju inte riktigt sant.
Jag hittar verkligen väldigt sällan en bil som är 3 år och som kostar halva nypriset.
Speciellt 1-2 år gamla bilar säljs ju nästan för nypris.
Man får tänka på att priset man ser på onlinekonfiguratorn oftast är mycket högre än vad du får ge hos handlare.
Har många gånger sett en 1-2 år begagnad bil som jag sedan fått en offert på en helt ny och det skiljer knappt 10-30k.
Sen får man väl fråga sig själv varför de säljs efter 1-2 år och då är det oftast hyrbilar som inte tagits hand om eller andra anledningar.

Men allt beror på just de erbjudanden och begagnade bilar som finns just då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Låter hiskeligt! Själv skulle jag aldrig låna pengar till en bil och definitivt inte så mycket. Min senaste bil, Volvo s70 kostade 5000kr och har nu rullat 5000 mil på tre år utan större problem. 😬 Lägger runt 5000kr i året på reparationer men den är fortfarande väldigt billig. Men om något större går sönder så säljer jag eller skrotar den, inte värt att byta t ex växellåda.

Jag har aldrig haft motorproblem med någon bil, det som tar mest stryk är framvagnen. Dock är det mesta ganska enkelt att byta själv så länge man har verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

5000 mil på 3 år är inte så mycket. Om du hade kört det dubbla eller mer så kanske du hade kommit till en annan slutsats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför köper folk nya bilar om dom inte ska behålla dom längre perioder, snacka om förlustaffärer.
Ska det nu alltid vara det nyaste så är det mycket bättre att leasa då man slipper värdeminskningen helt och den är tragiskt hög på bilar.

Det stämmer inte riktigt. Bilar kan vara dyrare år 4-6 än 1-3. Beroende på modell är värdeminskningen ungefär samma och det tillkommer slitdelar och högre försäkring.
Plus eventuella reparationer.

Vid leasing betalar du ju värdeminskningen så att säga att man slipper tänka på den är fel, du vet om vad den kostar däremot.
Leasing är oftast inte ett alternativ om man kör mycket heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är en Halo bil. Ett attraktivt men dyr bil som finns till för att höja märkets status, i detta fall statusen för deras elbilar. Ser inga Svenson klaga på att R8:an är för dyr utan den bidrar bara till fler sålda A1, A3 m.m.

Honda E är en stadsbil främst, den är inte så dyr för vad man får egentligen förutom just att batterikapaciteten är klen för priset. För mig hade den passat väldigt bra som nästa bil (då jag snart inte behöver plats för barnvagn och stor barnstol) och priset är inte så farligt, om jag bara kunde ladda den hemma. Räckvidden hade sällan varit ett problem, jag gör kanske fem resor per år i bil som är längre än vad den hade fixat utan laddning på vägen och då finns det ju snabbladdare längs motorvägarna och så. Men det är klart, kommer det en basmodell av exempelvis Polestar 2 för ungefär samma pris så hade den nog känts som et smartare val med mer plats och större batteri.

Citat:

Du behöver inte köpa en ny bil eller en gammal bil. Köp en lätt begagnad bil. 3 år gammal och den har haft ungefär hälften av sitt värdetapp. Är det för gammal, köp en ett eller två år gammal bil.

Det kan kännas väldigt logiskt rent ekonomiskt att köpa en tre år gammal bil, den stora smällen av värdeminskningen är passerad och så. Samtidigt så blir vanligtvis försäkringen mycket dyrare eftersom nybilsgarantin är slut, för mig var det en skillnad på ungefär 600 i månaden exempelvis. Man slipper också besiktiga en ny bil de första tre åren. Dessa påverkar förstås totalekonomin ganska marginellt, och med dagens bonus/malus så har man en rejält höjd skatt de första tre åren som sannolikt äter upp dessa fördelar, om man inte köper någon form av miljöbil. Men det finns i alla fall vissa ekonomiska fördelar med en ny bil också, inte bara nackdelar.

För mig var det mer allt jobb som krävs för att köpa, äga och sälja en begagnad bil som vägde över. Ska man köpa en begagnad bil krävs det en del kunskaper och en hel del tid för research, provkörningar och liknande. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på priset efter att man väl har valt en modell och satt sina övriga krav, men då tenderar man att få rätt kassa bilar då de oftast är billiga av någon anledning liksom. Sen ska man ha koll på de problem som kan uppstå, för några av dem lär komma på din bil, och vad de bör kosta att fixa, vilken verkstad som är både billig och bra och sådär. När man ska byta bil igen tillkommer all tid som går åt till försäljning med fotografering och en massa puckon som ska provköra, pruta och sådär, alternativt så säljer man bilen via någon annan plattform som sköter sånt åt en, bilhandlare, auktionsfirma (som KVD) eller något liknande, men det brukar vara rätt dyrt. Jag värderar min fritid högt och gillar inte att meka med bilar, och har ekonomin att betala mig fri från sånt, så en ny leasad bil passade mig bra. Och som sagt så handlade det om några hundralappar totalt per månad för mig för att ha en ny bil gentemot den bil i ungefär samma klass jag hade innan.

Man ska heller inte underskatta känslan i att ha en ny bil som ingen annan har suttit och fisit i och sådär. Du får själv bestämma alla tillval, vilken färg du ska ha, klädsel, stereo och så. Du behöver inte oroa dig för att bilen ska vara sönderkörd på något inte så uppenbart sätt och eventuella fabrikationsfel täcks av garantin utan tjafs.

Citat:

Seat är ju en del av VAG. Hemskt trevliga bilar, men inte alls pålitliga. Skall man köpa VAG är ju Skoda ofta mest prisvärt.
Annars skippa VAG, köp en Kia och behåll den endast under garantitiden eller köp en Toyota som är överallt över listan med mest pålitliga bilar.

Nja, jag gillar Skoda och de är ofta prisvärda men Seat bygger ju på samma komponenter i grunden som alla VAG-bilar och de ligger generellt lägre i pris än Skoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du får aldrig 100k för bilen efter 7år.
Efter 3år får du vara glad om värdet är 120k och inbytespris på 100k.
Sen sjunker värdet i ytterligare 4år.

Baserats på brorsans förra bil, men du har nog helt rätt. Det var deras andrabil och de körde väldigt lite + uppgraderade bilen lite under sin ägotid. Exemplet stämmer ju fortfarande bara att man behöver höja summorna lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det finns 3 lån jag kan förstå:
1. lån till boende
2. lån till utbildning
3. lån till hälsa/operation när det handlar om ens liv.

Inga andra lån kan försvaras med sunt förnuft.

En bil behöver inte alltid vara konsumtion tycker jag, det kan vara ett verktyg för att ta sig till jobbet. Det kan också vara ett mer eller mindre måste för en nybliven flerbarnsfamilj att byta bil till en större. Men så fort man då "köper" en dyrare bil än nödvändigt håller jag med dig, då glider det över från ett behov (typ bostad) till ren konsumtion istället. En splitt ny arselfraktare med allt man behöver kostar max 200k, en stor ny familjebil max 300k. Fyra nollor i grillen eller ens en någon tysk får man inte för de pengarna, inte heller en Volvo.

Men jag är extremt mycket emot konsumentkredit med hög ränta. Vad är det reklamen tycker att man ska låna till, åka på fotboll i England? Helt vansinnigt att låna till något som är värdelöst i samma ögonblick som det konsumeras.