Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Fördelen med privatlånet är ju att jag äger bilen och kan sälja den till sommaren eller om nått år, utan att banken klagar.

Lol, ja, du äger ju även lånet framöver också då.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Nej, idag kan man lugnt köpa en ny bil med förbränningsmotor utan rädslan att vakna upp dagen efter och se att el-bilar är det enda som tillåts på gatorna.

Tycker inte det handlar om vad som tillåts på gatorna. För mig handlar det om hur heta lite snabbare bilar som BMW M2/M3, Audi RS4 osv vara om några år? När det finns många elbilar på gatorna som är snabbare och inte kostar 20-25 kr milen att köra bara i bränsle. Då känns det säkrare att köpa en elbil redan nu med den prestandan jag vill ha, då slipper jag också allt oväsen den för. Billigare blir det ju också att äga den också när man slipper den galna bränslekostnaden.

Skrivet av jawik:

Jag har varit sugen på elbil länge men drar mig lite för det av samma anledning som ni, fast tvärtom. När tekniken går framåt som den gör, hur kan man vara säker på att ens moderna fina elbil fortfarande är aktuell efter några år. Man vill ju inte gärna att det helt plötsligt dyker upp ny överlägsen teknik som gör ens gamla bil helt oattraktiv på begagnatmarknaden. Sen tycker jag elbilarna varit alldeles för dyra hittills också.

On topic så håller jag med inlägget av Xyborg.

Edit: Min senaste bil köpte jag utan inbyte för 139K och löste lånet på 7 månader. Men då hade jag sparat en del innan. Har aldrig tagit fordonslån på längre än 5 år och alltid löst det i förtid.

Ja visst har det kommit bättre varianter och blivit billigare med tiden men så fort går det inte så att de kommer bli riktigt oattraktiva, det är inte som att det sker revolutioner år till år direkt.

Sen är det nog ändå inte helt optimalt läge just nu oavsett, det är ju som med allt annat dyrare att gå in tidigt än sent när det kommer nya saker.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Lol, ja, du äger ju även lånet framöver också då.

Jao, men med ett billån, ifall jag säljer bilen innan lånet är betalat, så försvinner det jag har kvar på lånet, av det jag får för bilen.

Exempelvis: har 20k kvar på lånet, säljer bilen för 60k, får 40k kvar efteråt.

Med privatlånet har jag ju då kvar 60k, men har tid kvar att betala av det, ifall jag inte löser det med.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jao, men med ett billån, ifall jag säljer bilen innan lånet är betalat, så försvinner det jag har kvar på lånet, av det jag får för bilen.

Exempelvis: har 20k kvar på lånet, säljer bilen för 60k, får 40k kvar efteråt.

Med privatlånet har jag ju då kvar 60k, men har tid kvar att betala av det, ifall jag inte löser det med.

Och precis den anledningen du anger är varför folk inte borde ta lån för en bil som inte är ett specifikt billån... Att inte lösa lånet man tagit specifikt för en bil efter man sålt det är jättedumt... Då har du ett lån som kostar dig pengar utan att du äger något av värde. Superdumt...

Permalänk
Medlem

Läste i GP idag att Honda kommer med en ny elbil som kostar ca 400000kr.
Räckvidden är blyga 54km.
Ärligt talat, va fan e det för räckvidd.
De måste var helt hjärndöda

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

@brackemannen:

Med den räckvidden måste det handla om en plug-in hybrid, 54km på ren el(i bästa fall),sedan kickar förbränningsmotorn in.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Greta har tydligen kapat tråden. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag tog blancolån på min första bil när jag precis pluggat färdigt och börjat jobba. 250k kostade bilen, lade 100k kontant och betalade av resterande 150k på ett år.

Därefter sätter jag av pengar på ett bilkonto om cirka 35kr/mil och bil. Det täcker drift och underhåll samt en bra grund inför nästa bilköp. Skulle jag behöva låna till en bil är första valet att ha huset som säkerhet. Annars inte längre än 4 år.

Permalänk
Medlem

OnTopic:

Bilfinansiering brukar väl inte direkt vara något man pratar om pratar om vid fikabordet på jobbet, men...

Jag jobbar med folk som tjänar ~30 till ~50k före skatt/månad. Sedan varierar ju privatekonomin kraftigt utifrån det. Partner och vad den jobbar med, antal barn, boende, hobbys, om en nyare bil är viktigt eller onödigt för personen, om det finns något arv eller så.

En vet jag köpte en -15 V60 XC med avbetalning 3-5 år
En före detta kollega köper splitt ny på 8 år (maxtid) och köper en splitt ny 8 år senare med samma upplägg och tycker det är bra.
De allra flesta på jobbet köper bara bilar kontant. Många har 5-10+ år gamla bilar trots lönen. De prioriterar andra grejor och lagar hellre lite småfel inför besiktningarna. Så mig veterligen är det inte så vanligt att låna till bilköp.
Någon leasar.
En "gubbe" på 60+ har ärvt och avverkat tre vassare BMW på lika många år. Nu har han en M5 -15, men vill byta till nyare 330i kombi. Alla i 500k-klassen och kontantköpta. Medan en annan "gubbe" med lika god ekonomi kör en 15 år gammal Saab. Det beror helt på intresse och ekonomi.
En del vet jag helt enkelt inte hur de gjort, lån är inget vi pratar speciellt mycket om. Men ibland undrar jag hur folk under 30 har råd med nyare bil, fyrhjuling och skoter.

Själv bytte jag till en Toyota Auris hybrid -18 i somras. Den osexigaste bil du kan tänka dig. Jag blir 30 år äldre direkt jag sätter mig bakom ratten.

Nu var det någon som inte ville höra det men jag valde inbyte + 100k i lån. De 100k har jag sedan dess fått 20k i avkastning på börsen utav samtidigt som jag betalat knappt 1800 kr i ränta på dem. Tur att jag tog lån, det har jag tjänat 18k på hittills...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ändå lite småkul att läsa hur pc-fans rackar ner på ett bilköp för att det är dumt rent ekonomiskt. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl främst lån folk tycker är sådär. Bilar är ju kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

@brackemannen:

Med den räckvidden måste det handla om en plug-in hybrid, 54km på ren el(i bästa fall),sedan kickar förbränningsmotorn in.

/ Johan

Vet inte om du kan läsa då du inte är prenumerant men skickar länken.
Och nej tror inte det är en hybrid utan en ren elbil, vilket gör det ännu mer skruvat eller hur??
http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/3073/?gatoken=dXNlcl9pZ...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Vet inte om du kan läsa då du inte är prenumerant men skickar länken.
Och nej tror inte det är en hybrid utan en ren elbil, vilket gör det ännu mer skruvat eller hur??
http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/3073/?gatoken=dXNlcl9pZ...

Måste vara en hybrid.
Honda E kommer kosta från 380k och har 220km räckvidd.

För oss som inte kan läsa GP, vad heter modellen? CR-V?

Permalänk
Medlem

Heter bara Honda E.
Liten småbil

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jao, men med ett billån, ifall jag säljer bilen innan lånet är betalat, så försvinner det jag har kvar på lånet, av det jag får för bilen.

Exempelvis: har 20k kvar på lånet, säljer bilen för 60k, får 40k kvar efteråt.

Med privatlånet har jag ju då kvar 60k, men har tid kvar att betala av det, ifall jag inte löser det med.

Har du lån på bilen kan du inte sälja den hur som helst då bilen även står på den firman som har lånet på den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Heter bara Honda E.
Liten småbil

Honda e har ett batteri på 35,5 kWh vilket ger en räckvidd på 220 km.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brackemannen:

Vet inte om du kan läsa då du inte är prenumerant men skickar länken.
Och nej tror inte det är en hybrid utan en ren elbil, vilket gör det ännu mer skruvat eller hur??
http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/3073/?gatoken=dXNlcl9pZ...

Kan inte läsa om Honda E i GP men det står nog fel, motorn är på 154 hk och det är den siffra som är närmast att kunna bli 54 enligt
batteripaket med en kapacitet på 35,5 kWh vilket ger en räckvidd på 22 mil – full tillräckligt för vardagslunk i urban miljö, menar Honda.
https://teknikensvarld.se/har-ar-fardiga-honda-e-sa-mycket-ko...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tog vårat lån på 5år så betalar 3200 i månaden.
Kostade ungefär 230 000 lämnade in den gamla Opeln som insats.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Amortera som minst av i samma takt som beräknad värdeminskng skulle jag säga. Jag tycker tumregeln är att man vill ha tillbaka kontantinsatsen vid försäljjing. För man brukar vilja trycka in beloppet i en ny bil.

Har du större nytta av pengarna på annat håll så amortera inte mer än så.

Beroende på vilken bättre beg bil i 300tkr klassen du är sugen på så kan du förvänta dig ca 35-60tkr i värdetapp per år. Många hamnar runt 50. Så 6-8 år blir då svaret på din fråga om man följer min tumregel

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Avstängd

Det är rätt sjukt att folk sitter här och dumförklarar folk som köper nya bilar och tar lån.
Jag pendlar 15 mil varje dag till jobbet och har haft både gamla bilar och nu senast en helt ny bil.
Jag har fått reperera mina gamla bilar för så jäkla mycket pengar, så när jag slår ut mina historiska kostnader så blir reperationer, servicar osv mer än vad värdeminskningen blir på en ny bil. Sen har en ny bil billigare försäkring osv. När jag köpte min nya bil var den dessutom skattefri.
Sen är det ett jävla stressmoment att köra gammal bil, då man aldrig vet om man tar sig till jobbet eller inte. Mår så jävla mycket bättre nu när det inte krånglar.
Leasing är ju inte heller ett alternativ då körsträckan blir så mycket.

Jag tjänar bra och trivs på mitt jobb så pendlingen får fungera. Skulle jag bytt till närmare jobb så hade jag förlorat pengar.
Tycker det är sjukt att folk plågar sig med gamla bilar och tror dom sparar jättemycket. Klart att om man köper en helt ny BMW så kommer den kosta, men köp dig en helt ny Seat istället så kommer den vara billigare än en gammal V70.

Permalänk
Medlem

Det finns 3 lån jag kan förstå:
1. lån till boende
2. lån till utbildning
3. lån till hälsa/operation när det handlar om ens liv.

Inga andra lån kan försvaras med sunt förnuft.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ändå lite småkul att läsa hur pc-fans rackar ner på ett bilköp för att det är dumt rent ekonomiskt. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Fasen, PC är den överlägset billigaste hobbyn jag har iaf. En dator för 15k var 3:e år eller nåt och så får man tillbaka en del på den tidigare. Lägger säkert 15kkr per år på Padel och ~lika mycket på golf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det finns 3 lån jag kan förstå:
1. lån till boende
2. lån till utbildning
3. lån till hälsa/operation när det handlar om ens liv.

Inga andra lån kan försvaras med sunt förnuft.

Det kan ju vara så att du bara har dålig fantasi. Att köpa och sälja kredit är bara en variant på utbyte av tjänst och möjliggör mycket av det vi i västvärlden kommit att fästa oss vid. Gillar du inte det heller?

Men kanske tänker du på typ snabba konsumentkrediter a la "SMSa låna"? Då håller jag med om att det är generellt mycket omoraliska bolag då de i princip riktar sig mot sk vulnerable consumers, dvs typiskt låg- och nollinkomsttagare. Det bör granskas och regleras mycket hårdare.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det finns 3 lån jag kan förstå:
1. lån till boende
2. lån till utbildning
3. lån till hälsa/operation när det handlar om ens liv.

Inga andra lån kan försvaras med sunt förnuft.

4. Lån till fordon man behöver för att ta sig till jobbet på ett tillförlitligt sätt.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk

billån

Hej,

Billån är väl inget man betalar av på? Du tjänar inget på det såvida det inte är ett blankolån. Låna av via hus/lgh så får du minimum ränta. Har du ingen säkerhet är det ju leasa sm gäller enligt mig.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Jag lånar 50 000 kronor på 3 år annuitet till 4–5 procent ränta, det blir ca 1 500 kronor / månad.

Jag hade inte tänkt låna något, men det ingår fri försäkring och fri service (Volvo Inclusive Billån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan inte läsa om Honda E i GP men det står nog fel, motorn är på 154 hk och det är den siffra som är närmast att kunna bli 54 enligt
batteripaket med en kapacitet på 35,5 kWh vilket ger en räckvidd på 22 mil – full tillräckligt för vardagslunk i urban miljö, menar Honda.
https://teknikensvarld.se/har-ar-fardiga-honda-e-sa-mycket-ko...

Om det vore så så kan det väl vara ok.
Men vad jag kan läsa i GP så står det 54km vilket är skrattretande så du har säkert rätt IGEN

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna sen också in driftkostnad på bilen som är iallafall minst 1000-1500kr. Varför inte köpa en bil så du slipper ta lån. Är det så viktigt för folk att ha något dyrt och snyggt på uppfarten att man är beredd att lägga 300 000kr på det.
En bil för 70-100 000kr kommer göra jobbet lika bra men givetvis med lite sämre komfort och mindre utrustning.

Frågan är om det är värt ca 50kr/mil för att åka sin V90. Jag skulle lagt de pengarna på något annat.
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilen-milkostnad-v...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Å hur mycket lägger du på ditt transportfordon??

Ca 4500 plus bränsle (golf sportkombi, leasing).
Förra bilen kostade ca 5000 plus bränsle (Tiguan, köpt ny kontant).
Innan det hade jag en Opel Astra, har för mig den var fem år gammal, köpt för 80k. Med reparationer hamnade den på drygt 4000 i snitt.

Det här är med allt inräknat, skatt, försäkring, värdeminskning, service osv förutom bränsle då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fasen, PC är den överlägset billigaste hobbyn jag har iaf. En dator för 15k var 3:e år eller nåt och så får man tillbaka en del på den tidigare. Lägger säkert 15kkr per år på Padel och ~lika mycket på golf.

Jo men vi är många som lägger mer än 15k på vår pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shitpommfrit:

Det är rätt sjukt att folk sitter här och dumförklarar folk som köper nya bilar och tar lån.
Jag pendlar 15 mil varje dag till jobbet och har haft både gamla bilar och nu senast en helt ny bil.
Jag har fått reperera mina gamla bilar för så jäkla mycket pengar, så när jag slår ut mina historiska kostnader så blir reperationer, servicar osv mer än vad värdeminskningen blir på en ny bil. Sen har en ny bil billigare försäkring osv. När jag köpte min nya bil var den dessutom skattefri.
Sen är det ett jävla stressmoment att köra gammal bil, då man aldrig vet om man tar sig till jobbet eller inte. Mår så jävla mycket bättre nu när det inte krånglar.
Leasing är ju inte heller ett alternativ då körsträckan blir så mycket.

Jag tjänar bra och trivs på mitt jobb så pendlingen får fungera. Skulle jag bytt till närmare jobb så hade jag förlorat pengar.
Tycker det är sjukt att folk plågar sig med gamla bilar och tror dom sparar jättemycket. Klart att om man köper en helt ny BMW så kommer den kosta, men köp dig en helt ny Seat istället så kommer den vara billigare än en gammal V70.

De två alternativen är inte en sprillans ny bil eller ett ök från 90-talets mitt utan det finns ett mellanting. Köper man en ok bil för runt 70-100 000 så måste den kanske inte lagas varje dag och den startar varje dag. Man kan gå på den gyllene medelvägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10