Permalänk
Medlem

Att byta från stationär till laptop

Hej!

Det är så att jag igår övergick från stationär till laptop pga brist på plats. För tillfället är det bästa lösningen.
Dock så känns det ju lite ovant och inte riktigt samma gaming känsla som när man kör på stationär. Kanske inte så konstigt egentligen.

Men en fråga till er som då gjort samma byte. Tog det tid för er att vänja er vid en gaming laptop, eller laptop generellt?
För känner lite smått oro att jag lagt så mkt pengar på en laptop och är rädd att jag inte kommer använda lika mycket. Det har ju mycket känslan att göra. Men kanske en vanesak?

Vill jättegärna veta hur ni känt som bytt!

Permalänk
Medlem

@Benham20: gjort det bytet två gånger, funkat bra båda gångerna men har ändå kopplat in den till extern skärm samt kört med vanligt tangentbord och mus. så platsbristen gör de ingen större förändring på. för min del va de mer smidigheten när jag skulle ha med datorn till polarna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De flesta som spelar på laptop har en extra skärm, tangentbord och mus till den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är väl oftast kylningen som drar ned möjligheterna att faktiskt spela på en laptop. Så där är du ju rätt begränsad. Om du nu upplever att det flyter tillräckligt bra så är ju allt gott dock!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också bytet för cirka 1 år sen. Jag kör ingen extra skärm eller annat tangentbord (just för att det skulle motverka bytet från första början). Vet inte exakt hur lång tid det tog, men vande mig rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Hade en laptop jag lirade lite på för ett antal år sedan. Körde mus och tangentbord inkopplat och ställde ngt under den så skärmen kom upp lite, så man slapp kolla ner på skärmen så att säga, hjälpte ju till med kylning också för jag såg till att det var gott om luft runt alla ventilationshål. Fryser lätt om fötterna och transformatorn som låg på golvet under var en perfekt fotvärmare som en bonus

Fungerade helt okej. Kändes som att sitta vid en stationär med 14" skärm med inkluderad fotvärmare, annars ingen skillnad tycker jag väl, hehe. Förutom att den knappt kunde dra runt Diablo 3 med låg grafik då men det är en annan femma. Var ju ingen laptop för spel direkt.

Kör du med enbart laptop plus mus kommer det ju dock vara mindre trevligt kan jag säga direkt. I regel blir datorn varm då det blir svettigt om handen på tangentbordet osv. Så kör med mus och tangentbord i alla fall. Det borde det ju finnas plats för. Tex ett tangentbord utan numpad är ju lite smidigare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har ALLTID varit en desktop-kille ända sen barndom och tyckte alltid om att bygga mitt eget osv.

Var ju alltid ute efter nyaste datordelar och uppgradera, etc. Så det var ju riktigt kul.

Men sen nästan 10 år tillbaka flyttade jag in med min sambo / fästmö och min datorvana förändrades som natt och dag.

Jag fick inte lov att ha desktop längre för då skulle jag få välja att antingen välja desktop-datorn eller välja henne och ja, valet blev ju lite enklare... Hon är verkligen anti-desktop för hon tycker det samlar på damm och skit och det tar för mycket plats (spelar ingen roll om det är på golvet eller på bordet eller i luften) blah blah blah.

Iaf, så har alltid kopplat upp laptop med extern-skärm (en 32 tum Gsync 1440p 144 hz-monitorn från LG). Jag använder också extern gaming-tangentbord och mus så det funkar ju ypperligt!

Nackdelen är helt klart prislappen: Jag fick köpa en laptop med i9-9900k (desktop CPU i en laptop) och RTX 2080 + 32GB 3000 Mhz RAM för runt 37 000 kr, vilket är svinhögt för jag hade nog kunna få exakt samma specs fast för betydligt lägre pris om jag hade gått på desktop och dessutom fått bättre prestanda.

Så det var ju riktigt synd.

Dock klarar jag av få mycket bra resultat på de mest krävande spelen. På Metro Exodus kan jag maxa inställningar (utan RTX) och ändå få 60 fps på 1440p. Går man däremot ner mot 1080p så kan man maxa allt och ändå få 120fps.

Nyckeln till en bra gaming laptop är också att den ska ha bra med kylning: tjock och rejäl ska den vara. Ska väga åtminstone 4-5 kg. Jag tror inte på superslimmade gaming laptops från Razer tex..

Dessutom bör du använda laptop cooler under laptop för att få in mer luftflöde.

För övrigt bör jag nämna att jag flyttar nästan aldrig på min laptop. Den står på bordet 24/7. Den är släpbar snarare än "bärbar". Men hellre en släpbar och gaming-duglig på nyaste krävande spelen än en bärbar som endast klarar av spel som League of Legends...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

@Ollwee: gjort det bytet två gånger, funkat bra båda gångerna men har ändå kopplat in den till extern skärm samt kört med vanligt tangentbord och mus. så platsbristen gör de ingen större förändring på. för min del va de mer smidigheten när jag skulle ha med datorn till polarna.

Okej, jo det kan ju vara ett alternativ. Har en 144Hz skärm som jag hade kunnat koppla den till.
Men anledningen till att jag bytte också var för att ifall man skulle ha någon över så skulle det vara lätt att "rensa undan" sina gaming saker. Har ju en grymt tung dator (köpt för flera år sedan) som jag varje gång flyttat + ta bort alla sladdar etc varje gång. Plus att det såg så rörigt ut. Ska ju tilläggas att jag sitter i köket. Enda stället där jag har plats, eller ja där det funkar bäst att sitta helt enkelt. Sitter i en lägenhet där jag inte känner jag riktigt får plats med skrivbord och allt så det här var det alternativet som kändes bäst.

Skrivet av BergEr:

De flesta som spelar på laptop har en extra skärm, tangentbord och mus till den.

Jo det kan ju vara en lösning, dock skulle jag gärna vilja ha allt trådlöst då för att det skulle bli ännu enklare plus att det ser mer "renare" ut. Jag sitter i köket och med alla sladdar etc så ser det inte särskilt tilltalande ut haha.

Skrivet av CooingPendulum:

Är väl oftast kylningen som drar ned möjligheterna att faktiskt spela på en laptop. Så där är du ju rätt begränsad. Om du nu upplever att det flyter tillräckligt bra så är ju allt gott dock!

Sant. Har inte testat laptopen tillräckligt för att få full koll på hur bra kylningen är. Men tydligen ska den vara rätt bra för denna laptop.
Kostade ju en del så man förväntar ju sig att det ska vara bra på de flesta områdena

Skrivet av nmo:

Jag gjorde också bytet för cirka 1 år sen. Jag kör ingen extra skärm eller annat tangentbord (just för att det skulle motverka bytet från första början). Vet inte exakt hur lång tid det tog, men vande mig rätt snabbt.

Japp, precis så jag kände. Jag gjorde också bytet för att det skulle kännas lättare och ta mindre plats + lätt att flytta/gömma undan.
Kör du på 15.6 eller 17.3? Eftersom jag kommer ha min som hemma laptop så körde jag på en 17.3 och hoppas såklart att jag gjorde rätt. Det återstår o se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hade en laptop jag lirade lite på för ett antal år sedan. Körde mus och tangentbord inkopplat och ställde ngt under den så skärmen kom upp lite, så man slapp kolla ner på skärmen så att säga, hjälpte ju till med kylning också för jag såg till att det var gott om luft runt alla ventilationshål. Fryser lätt om fötterna och transformatorn som låg på golvet under var en perfekt fotvärmare som en bonus

Fungerade helt okej. Kändes som att sitta vid en stationär med 14" skärm med inkluderad fotvärmare, annars ingen skillnad tycker jag väl, hehe. Förutom att den knappt kunde dra runt Diablo 3 med låg grafik då men det är en annan femma. Var ju ingen laptop för spel direkt.

Kör du med enbart laptop plus mus kommer det ju dock vara mindre trevligt kan jag säga direkt. I regel blir datorn varm då det blir svettigt om handen på tangentbordet osv. Så kör med mus och tangentbord i alla fall. Det borde det ju finnas plats för. Tex ett tangentbord utan numpad är ju lite smidigare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Ja just nu kör jag laptopen med mus endast. Men om man nu köra extern tangentbord också, vad är egentligen meningen med att köpa laptop? iofs så har man dator + skärm i ett så det kan ju vara en lösning Men ska absolut tänka på saken!
Det bästa hade ju varit om man hade trådlös mus + tangentbord så man slipper alla sladdar. Jag gillar inte direkt sladdar
Ser så fult ut när de ligger överallt.

Skrivet av Techlab:

Jag har ALLTID varit en desktop-kille ända sen barndom och tyckte alltid om att bygga mitt eget osv.

Var ju alltid ute efter nyaste datordelar och uppgradera, etc. Så det var ju riktigt kul.

Men sen nästan 10 år tillbaka flyttade jag in med min sambo / fästmö och min datorvana förändrades som natt och dag.

Jag fick inte lov att ha desktop längre för då skulle jag få välja att antingen välja desktop-datorn eller välja henne och ja, valet blev ju lite enklare... Hon är verkligen anti-desktop för hon tycker det samlar på damm och skit och det tar för mycket plats (spelar ingen roll om det är på golvet eller på bordet eller i luften) blah blah blah.

Iaf, så har alltid kopplat upp laptop med extern-skärm (en 32 tum Gsync 1440p 144 hz-monitorn från LG). Jag använder också extern gaming-tangentbord och mus så det funkar ju ypperligt!

Nackdelen är helt klart prislappen: Jag fick köpa en laptop med i9-9900k (desktop CPU i en laptop) och RTX 2080 + 32GB 3000 Mhz RAM för runt 37 000 kr, vilket är svinhögt för jag hade nog kunna få exakt samma specs fast för betydligt lägre pris om jag hade gått på desktop och dessutom fått bättre prestanda.

Så det var ju riktigt synd.

Dock klarar jag av få mycket bra resultat på de mest krävande spelen. På Metro Exodus kan jag maxa inställningar (utan RTX) och ändå få 60 fps på 1440p. Går man däremot ner mot 1080p så kan man maxa allt och ändå få 120fps.

Nyckeln till en bra gaming laptop är också att den ska ha bra med kylning: tjock och rejäl ska den vara. Ska väga åtminstone 4-5 kg. Jag tror inte på superslimmade gaming laptops från Razer tex..

Dessutom bör du använda laptop cooler under laptop för att få in mer luftflöde.

För övrigt bör jag nämna att jag flyttar nästan aldrig på min laptop. Den står på bordet 24/7. Den är släpbar snarare än "bärbar". Men hellre en släpbar och gaming-duglig på nyaste krävande spelen än en bärbar som endast klarar av spel som League of Legends...

Kul att läsa! Alltid roligt att höra av andras erfarenhet.
Oj, ja det var ju sjukt dyrt! Tyckte min var dyr som låg på 18.000. Lite det jag haft ångest över också att jag lagt så mycket pengar och är nu rädd att jag inte kommer vilja använda den lika mkt pga att det just är en laptop och inte stationär med skärm. Plus sitter i köket så gaming känslan är väl lite sisådär.
Har funderat på att skaffa nya stolar (syrran ska ta över mitt andra bord + stolarna som jag sitter med i köket för tillfället) som är lite mer komfertabla. Sätter just nu en kudde i ryggstödet för att det ska kännas lite skönare.
Om du har tips på sköna stolar som passar i kök så säg gärna till!

Det du nämnde ang tjockleken så är denna hyfsat tjock skulle jag säga (googla Acer Predator Helios 300 2019). Köpte en 17.3 istället för 15.6 pga att jag kommer ha den som hemma laptop framförallt. Håller med dig om de sista orden. Jag kunde inte heller riktigt köpa en "hyfsad" gaming laptop utan ville ha 144hz + bra GPU samt i7:a. Och då hamnade jag på denna prislapp, trots nedsänkt pris.

Ska tänka på laptop cooler också!

Skulle du dock rekommendera en extern skärm till laptopen? Även fast skärmen är 17.3?

Permalänk
Medlem

Haha vilken tråd tyckte den va bra.
Gjort själv bytet för ca 7-8 år sedan. Köpte en värsting på den tiden (Acer mins inte modell) betalade som någon ovan as mycket för den. Samma här förresten tjejen som styrde lite där Men skit samma jag spelade och använde datorn mycket på den tiden +-20 timmar. Den gav upp ganska snart vad jag minns ca 8 månader. Det föll på kylningen trots kylplattan. Den blev varm högljudd och till slut hade den konstiga ryckningar i fläktarna som lät ungefär som en katt som löper hehe men bara ibland hehe det gick så långt att min tjej tyckte själv att det var för jävligt och bad mig göra mig av med skiten XD och samtidigt fick jag händerna fria nya datorn blev stationär och än idag är den det står inne i vårt sovrum. Självklart byggde jag den utifrån platsen den skulle stå på. Kan säga att hon uppskattar denna dator mer nu så pass att hon själv sålde sin notbok och använder denna vid behov. Det är känslan jag är ute efter, det blev aldrig min grej. Upplever allmänt att kvalitet inte håller på laptops och vilken man än väljer (har ägt bara en efter något år eller så. visst man kan uppgradera idag och säkert för bättre peng än då, eller ?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det bytet flera gånger, tycker det fungerar utmärkt men visst är det en kompromiss.

Nu senast blev det HP Omen 17.3" för att jag mer eller mindre bor hos min flickvän varannan vecka.
Hemma kör jag den med extern skärm och tangentbord, hos henne hamnar den i köket och har bara mus och headset med (trådlöst). Tangentbordet kan jag sakna lite när jag sitter där, däremot till min förvåning har jag inte saknat skärmen nämnvärt. Kanske för att jag sitter mycket närmare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Benham20:

ja jag skulle säga att Tangentbordet är det svåraste att vänja sig vid. har haft en HP omen 17" och en MSI GE70 och den mindre skärmen va ganska enkel att vänja sig vid, men just tangentborden va en helt annan femma. men med HP'n körde jag med ett vanligt tangentbord även när jag använde datorns skärm, och va inte allt för otympligt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Japp, precis så jag kände. Jag gjorde också bytet för att det skulle kännas lättare och ta mindre plats + lätt att flytta/gömma undan.
Kör du på 15.6 eller 17.3? Eftersom jag kommer ha min som hemma laptop så körde jag på en 17.3 och hoppas såklart att jag gjorde rätt. Det återstår o se

Jag körde på en 15", och kände nästan direkt att jag inte var fullständigt nöjd. Det gick, och det har funkat liksom, så nu byter jag ut den mot en 17"

Permalänk
Avstängd

Jag har gått från Stationär (24" skärm) till laptop (17,3") samt från stationär (32" skärm) till 17,3" 2 gånger om, och det är väldigt stor skillnad enligt mig. Dock bara en vanesak. När jag gick från laptop till stationär med 32" skärm var det nästan jobbigt i början, men återigen en vanesak.

Jobbigaste är väl att allt är så litet på en laptop-skärm. Detta kan ju dock lösas genom att använda en extern skärm, vilket jag inte orkat greja med någon av gångerna jag haft laptop

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Jo det kan ju vara en lösning, dock skulle jag gärna vilja ha allt trådlöst då för att det skulle bli ännu enklare plus att det ser mer "renare" ut. Jag sitter i köket och med alla sladdar etc så ser det inte särskilt tilltalande ut haha.

Logitech har faktiskt bra trådlösa möss nu. Kan inte namnen i huvudet. Även tbord borde det finnas som är bra.

Skärmen är ju knepig. Men går ju att köra laptop på ett stativ/ställ om den har bra skärm.

Skrivet av Benham20:

Tack för tipset! Ja just nu kör jag laptopen med mus endast. Men om man nu köra extern tangentbord också, vad är egentligen meningen med att köpa laptop?

Oftast rekommenderar man bara spel laptop till dem som verkligen måste bära med sig den för att spela. Så typ om du behöver den på tåget, på hotell osv. Annars blir rekommendationen typ alltid, köp en billig bärbar och en stationär speldator.

Om du bara sitter hemma med den så hade ingen vettig sagt att du ska köpa en laptop. En ITX burk som du bär i handen på rak arm hade kostat mindre och presterat bättre (även tagit mindre plats). Med trådlös mus, tbord och hörlurar så hade det gått tre kablar till datorn. Utesluter trådlöst wifi för spel men även det är ju möjlighet, då behöver du bara ström och skärm. Sen finns det väl skärmar som går över USB-C nu så man kommer kanske iväg med bara en kabel till skärmen.

Totalt två kablar då om man kan offra lite ljudkvalité och internet (trådlösa saker).

Vill inte ge dig ångest över ditt köp. Men för framtiden har du saker att tänka på, för din laptop kommer ju behövas bytas ut om något år

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Skulle du dock rekommendera en extern skärm till laptopen? Även fast skärmen är 17.3?

Ja, det hade jag lätt gjort!

Jag har ju själv 17.3 men kör ändå extern-skärm på 32 tum så ja, känslan är betydligt bättre på en större skärm.

Dock skulle jag faktiskt satsat på en 15 tum gaming laptop om du inte har något behov utav 17 tum och om du ändå ska koppla upp det med större extern-skärm.

Om 15 tum laptop kostar mindre än 17 tum så är det faktiskt bättre att köra på 15.

Så länge luftflödet är bra så att säga: Helst ska datorn vara tjock har bra ventilation.

Jag klockade ner min CPU (klockade endast ner 2 trådar och lämnade de andra 6 trådarna som originalt) så målet var att: När datorn blir för varm, dvs vid 100 % användning så går klockfrekvens till 4 Ghz och resten av tiden går den upp till maximalt 5 Ghz. På så sätt får jag ALDRIG thermal throttling. Man kan också dra ner på CPU-spänningen, kanske runt -75mV för att få ner temp men inte tappa prestandan.

Har funkat hur bra som helst! CPU temp ligger som sagt på runt max 70 Celcius vid 100 % användning och då är då MAXAR CPUn till max. Vid normal användning (gaming + andra program i bakgrunden) ligger temp på runt 50-60C. Jag kan till och med få ner det ännu mer om jag drar ner spänningen till -125mV men jag nöjde mig med -75mV.

Laptop var som sagt enda valet jag har med tanken på att sambon är lite "desktop-allergisk".

Men jag skulle bara säga att jag märker just nu ingen skillnad på prestandan att jag kör på en laptop istället för desktop, möjligen kanske att det var lite synd att jag kunde inte få in en RTX 2080ti på en laptop istället för RTX 2080.

CPUn däremot är det inget fel på. Jag maxar ut grafikkortet (96 %) innan CPU (36 %). Tror den här datorn klarar några år till innan jag ens behöver tänka på att byta ut den. Dessutom har den ju också Thunderbolt så man kan köra med extern grafikkort i framtiden om man så vill.

Uppgradering går att göra en på laptop! Även om det inte blir fullt lika kraftigt som en desktop men du kan räkna med att uppgradera i framtiden vid behov iaf.