Behöver hjälp/guidning med val av procesor

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp/guidning med val av procesor

Tja alla,

som rubriken lyder behöver jag hjälp/guidning till riktigt bra CPU för gaming. Jag har nu ett EVGA RTX 2080ti FTW3 men har en riktigt gamal Intel core i7 47770k som jag kör med. Detta resulterar i värsta flaskhalsen eftersom min GPU ligger och tuggar på max 20% medans min CPU ligger och tuggar på 85-100%. Jag har ingen aning om vad man ska leta efter eller vad en grym gaming CPU är. (priset spelar ingen större roll)

Tackar på förhadn förr all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du köper en ny dator till grafikkortet, du kommer ingenstans med att bara köpa ny CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Jag rekommenderar att du köper en ny dator till grafikkortet, du kommer ingenstans med att bara köpa ny CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker ju med ny CPU + mobo + RAM-minne. Men tycker att det ska gå att få ut mer ur en 4770K. Hur är det med temeraturen på CPU när du spelar TS? Och vilka grafikinställningar använder du? Om du spelar i 1080p så kan det vara svårt att få ut allt ur grafikkortet oavsett vad för CPU du har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Räcker ju med ny CPU + mobo + RAM-minne.

Fair enough. Men sitter man med en lastgammal psu och bara mekaniska diskar är det ändå värt att kika på dessa också samtidigt. Och då kan man ju lika gärna satsa på nytt chassi också för att få den kompletta ny-datorkänslan. Särskilt om man är i en situation där kostnaden inte spelar in nämnvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: De jag tängte, ny CPU + mobo. Jag har nog klämt ut minsta lilla prestanda ur min 4770k så tror tyvärr inte de. Tempen när jag kör går inte över 70 grader om de är högt eller lågt de vet jag inte. kör alltid max inställningar typ och alltid i 4k med mitt
RTX 2080 ti

Permalänk
Medlem

@mickeko:

jag siter på en 5 månader gammal PSU ifrån corsair. deras H1200 tror jag de är om jag min de rätt. Köpte ett nytt chassi bara för 5 månader sen också. Jag bytte ram, Gpu, Moderkort, Fläktar och Chassi. Därföre kikar jag nu på en ny CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av isglas:

@mickeko:

jag siter på en 5 månader gammal PSU ifrån corsair. deras H1200 tror jag de är om jag min de rätt. Köpte ett nytt chassi bara för 5 månader sen också. Jag bytte ram, Gpu, Moderkort, Fläktar och Chassi. Därföre kikar jag nu på en ny CPU

Vill du gå åt intel eller vill du gå åt amd?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av isglas:

@mickeko:

jag siter på en 5 månader gammal PSU ifrån corsair. deras H1200 tror jag de är om jag min de rätt. Köpte ett nytt chassi bara för 5 månader sen också. Jag bytte ram, Gpu, Moderkort, Fläktar och Chassi. Därföre kikar jag nu på en ny CPU

Vad för moderkort köpte du?

Skrivet av sINsen:

Vill du gå åt intel eller vill du gå åt amd?

Lite svårt att få ner en amd i intelsockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Lite svårt att få ner en amd i intelsockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

haha, man kan ju alltid försöka..

Skulle nog rekommendera en 9700k vilket bör passa ganska bra för det du efterfrågar. En Ryzen 3700x fungerar också om du vill göra arbetsuppgifter som kräver mer än bara spel t.ex. videoredigering eller streaming.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13320408

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

haha, man kan ju alltid försöka..

Skulle nog rekommendera en 9700k vilket bör passa ganska bra för det du efterfrågar. En Ryzen 3700x fungerar också om du vill göra arbetsuppgifter som kräver mer än bara spel t.ex. videoredigering eller streaming.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13320408https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13320408

Haha trodde det var tal om att uppgradera hela datorn

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av isglas:

@fantomsmurfen: De jag tängte, ny CPU + mobo. Jag har nog klämt ut minsta lilla prestanda ur min 4770k så tror tyvärr inte de. Tempen när jag kör går inte över 70 grader om de är högt eller lågt de vet jag inte. kör alltid max inställningar typ och alltid i 4k med mitt
RTX 2080 ti

Skrivet av isglas:

@mickeko:

jag siter på en 5 månader gammal PSU ifrån corsair. deras H1200 tror jag de är om jag min de rätt. Köpte ett nytt chassi bara för 5 månader sen också. Jag bytte ram, Gpu, Moderkort, Fläktar och Chassi. Därföre kikar jag nu på en ny CPU

Får be om ursäkt men det kanske är jag som börjar bli alldeles för trött. Har du bytt moderkortet för 5 månader sedan eller planerar du att byta nu? Om du redan har bytt moderkort som passar din Haswell processor så blir det svårt att stoppa i en Coffee Lake prolle.

Permalänk
Medlem

@sINsen: Intel hälst

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: Jag bytte moderkort för 5 månader sen. Köpte ett belangat gammalt Asus moderkort från Rumänien för att de var de ända jag kunde hitta som passa min soket. Jag var tvungen att byta för att jag hade ett gammalt Lenovo moderkort som inte passade med skruvarna i mitt nya chassi. Men jag kan absolut tänka mig att byta eftersom detta var som en temporär lösning eftersom jag planerade att byta min CPU också.