remote desktop och ny router (linksys mr8300)

Permalänk
Medlem

remote desktop och ny router (linksys mr8300)

Har köpt en linksys mr8300 och allting fungerar bra utom remote desktop som jag använder väldigt ofta.
Jag har gjort en portforward inne i inställningarna. Men trots det så fungerar det inte att ansluta med remote desktop externt ifrån.

Är jag på samma wlan så fungerar det.

Jag har stängt av interna brandväggen i windows så det är inte det. Allt fungerade innan jag bytte router.

Jag borde väl kunna ha firewallen igång i routern eftersom jag har gjort en portforward mot ip-adressen på den datorn jag ska ansluta emot?

firewall inställningen

Portöppningen är mot 443 för det har jag ändrat i windowsregistret å det fungerade innan jag bytte router...
portöppningen

Permalänk
Medlem

jag skulle inte använda en port som används till annat speciellt 443, det kan vara så att routern använder den för säker kommunikation. Testa att ändra tillbaks!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Märkligt, borde funka förutsatt att regeln pekar mot rätt ip-adress internt.

Är dock också lite fundersam över byte av port till just 443, normalt sett används den för https-anslutningar, blir det inte strul för din andra enheter i nätverket när de surfar runt på webbsidor som nyttjar https?

Permalänk
Medlem

Nej Port forward påverkar endast inkommande trafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatrec:

Nej Port forward påverkar endast inkommande trafik.

Precis, och när servrarna svarar på en förfrågan på port 443 och routern tar emot på WAN så är den ombedd att skicka vidare till en specifik adress internt, blir det inte strul då?

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du har en publik IP, du kan ha fått en ny IP när du bytte router som inte är publik.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Det är Servern som har port 443 din dator som kontaktar server får en slumpmässig portnr från routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Dubbelkolla så du har en publik IP, du kan ha fått en ny IP när du bytte router som inte är publik.

Jag tror du är något på spåren... Har Bahnhof. Och var nåt likande sist!
Tack för alla tips... Nu har jag lite att gå på!

Permalänk
Medlem

@Zatrec: Ah ok, ja det låter förvisso rätt logiskt. The more you know..

Permalänk
Medlem

Klantfel av mig och av bahnof supporten.

Dom gav mig instruktioner om hur jag fick fram macadressen för min dator.....så gav dom det men ingen skillnad.
Kommer fram till att dom givetvis ska ha min router macadress.